Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@21:35:25 GMT

۲۰۰ تن گیاه دارویی درهرمزگان برداشت شد

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۷۸۲۳۲

۲۰۰ تن گیاه دارویی درهرمزگان برداشت شد

رییس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: این گیاهان دارویی بیشتر از نوع آویشن و آنغوزه است که درمراتع شهرستان‌های میناب، بندرعباس، رودان، حاجی آباد، بشاگرد و بستک برداشت شد.

امین ضیایی روز چهارشنبه افزود: برداشت گیاهان دارویی درقالب ۲۰ فقره قرارداد به ارزش معادل ۲۰۰ میلیارد ریال صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان داشت: براساس بند(ب) ماده ۲۹ مبنی بر مشارکت مردم و بهره برداران، امسال برداشت گیاهان دارویی از طریق تعاونی‌های فعال منابع طبیعی هرمزگان صورت گرفت و مردم محلی نیز می‌توانند برای کسب مجوز به این تعاونی‌ها مراجعه کنند.

این مسوول یادآورشد: برداشت گیاه دارویی آویشن منوط به انجام عملیات اصلاحی و احیایی درمراتع است که امسال بهره برداران گیاهان دارویی درهرمزگان متعهد شدند تا در۵۰۰ هکتار از مراتع عملیات احیای مراتع شامل ایجاد چاله‌های فلسی، احداث هلالی آبگیر و بذرکاری انجام دهند.  

ضیایی ادامه داد: امسال رویشگاه‌های گیاهان دارویی درهرمزگان باتوجه به بارندگی‌های مناسب درسال گذشته وهمچنین انجام عملیات احیای مراتع ومشارکت خوب مردم محلی درحفاظت از رویشگاه‌ها،بسیار غنی شد وبستری مناسب برای احیا وتوسعه عرصه‌های طبیعی بوجود آمد.

سال گذشته باتوجه به خشکسالی‌های موجود، هیچ گونه مجوزی از سوی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری هرمزگان برای برداشت گیاهان دارویی دراستان صادر شد بلکه از طریق انجام عملیات احیایی درسطح ۲۰۰ هکتار، قرق رویشگاه‌ها و همچنین مشارکت و همکاری جوامع محلی و مرتعداران بستری مناسب جهت تقویت رویشگاه‌ها و مراتع صورت گرفت.

درحال حاضر ۸ هزار نمونه گیاهی با هزار گونه و ۹۷ خانواده در نوار ساحلی، دشت‌ها، دامنه قله‌ها، و تپه ماهورهای هرمزگان شناسایی شده و آویشن، آنغوزه، درمنه، مورتلخ، مور خوش، آویشن استکو و درمنه شاه از گیاهان دارویی پرمصرف در بین مردم این استان است.

۷۱۹۵/۶۰۴۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مراتع گیاهان دارویی منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان گیاهان منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۸۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از اضافه برداشت ۲.۳ میلیون مترمکعب آب در خاتم و مروست

مهدی حیدری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت حفظ آبخوان‌ها اظهار کرد: در راستای طرح احیا و تعادل بخشی و با تلاش گروه گشت و بازرسی این اداره، ۴۵ حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شد همچنین ۲۵ مورد تقلیل منصوبات و کاهش آبدهی چاه‌های مجاز صورت گرفت که این امر صرفه جویی بیش از ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار متر مکعب آب را در یک سال گذشته در پی داشت.

وی با بیان اینکه ۲۵ حلقه چاه غیرمجاز پر شده است، افزود: با انجام دیگر اقدامات حفاظتی، ۱۱ مورد ادوات حفاری غیرمجاز توقیف شد و ۴۱ مورد قطع برق و پلمب منصوبات چاه های مجاز دارای تخلف و سه مورد کشیدن منصوبات غیرمجاز انجام شد.

حیدری با اشاره به همکاری خوب دستگاه قضایی و انتظامی این دو شهرستان برای برخورد با متخلفان و متجاوزان به منابع آب زیرزمینی و سطحی عنوان کرد: این اداره با هرگونه تخلف در زمینه منابع آبی برخورد قانونی و جدی خواهد داشت.

رییس اداره منابع آب خاتم و مروست با بیان اینکه ۲۱۹ مورد مجوز برای جبران کاهش آبدهی مجاز چاه های کشاورزی، صنعت و خدمات و شرب صادر شده است، بیان کرد: ۵۹ مورد مجوز تأمین آب برای واحد های صنعتی، خدماتی و دامی با حجم بیش از ۴۵۰ هزار متر مکعب برای این دو شهرستان صادر شده است.

وی همچنین به وضعیت خوب این دو شهرستان در نصب کنتورهای هوشمند در دو بخش کشاورزی و صنعتی اشاره کرد و گفت: ۷۷ در صد از چاه های صنعتی و ۹۹.۸ درصد از چاه های کشاورزی این دو شهرستان به کنتور هوشمند مجهز شدند و برای سومین سال پیاپی طرح تحویل حجمی آب کشاورزی با همکاری کشاورزان به طور کامل انجام شد.

رییس اداره منابع آب خاتم و مروست افزود: هزار و ۲۱۸ مورد بازدید چاه و قنات و کالیبراسیون کنتورهای هوشمند چاه های کشاورزی و صنعت و خدمات از سوی گروه گشت و بازرسی این اداره انجام شده است.

وی همچنین یادآور شد: در راستای مشارکت همگانی مردم و مسوولان در حفاظت بیشتر از منابع آب، دو جلسه شورای حفاظت از منابع آب و چهار جلسه میز خدمت در محل نماز جمعه برگزار شد.

حیدری با اشاره به بهسازی و ترمیم بندهای خاکی و لایروبی بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ متر از رودخانه های این دو شهرستان گفت: عملیات لایروبی رودخانه مرکزی چاهک به طول ۱۴۰۰ متر، رودخانه چنارناز به طول ۲۰۰ متر و رودخانه مروست به طول ۳ هزار و ۲۵۰ متر انجام شده است.

کد خبر 6063198

دیگر خبرها

  • ۱۷۰۰ هکتار به سطح زیر کشت گیاهان دارویی لرستان اضافه شده است
  • این گیاه زیبا یک مسکن طبیعی ، تقویت کننده حافظه است و سرشاز از ویتامین C، مس و منگنز میباشد
  • شروع برداشت گندم در مناطق گرمسیری کشور
  • شناسایی و دستگیری سارق کارت‌های عابر بانکی در نیشابور
  • راهکار‌های ساده خانگی درمان مشکلات روده در طب سنتی + فیلم
  • گرسنگی در غزه ؛ مردم علف می خورند (+ عکس)
  • جلوگیری از اضافه برداشت ۲.۳ میلیون مترمکعب آب در خاتم و مروست
  • جلوگیری از اضافه برداشت بیش از ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار متر مکعب آب + عکس
  • جلوگیری از اضافه برداشت ۲.۳ میلیون مترمکعبی آب در خاتم و مروست
  • ایجاد مصالحه در بیش از ۲۱هزار پرونده شوراهای حل اختلاف درهرمزگان