نخستین زائر اربعین چه کسی بود؟
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۷۸۴۹۶
روزنامه ایران در ادامه نوشت: از جابر بهعنوان کسی که سنت زیارت اربعین را تأسیس نموده یاد میشود، آگاهیها از وی به همین حد محدود است، بلکه اغلب او را پیرمردی فرتوت و نابینا فرض کرده و از جایگاه رفیعش بیخبریم.
اما جابر بن عبدالله کیست و از چه موقعیت و منزلتی برخوردار است. جابر بن عبدالله انصاری از چهرههای مشهور صحابه و درعرصه فقه و حدیث، تفسیر قرآن کریم و مهمتر از همه، سیره نگاری از شخصیتهای حائز اهمیت بسیار است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به طور مثال در طبقه صحابه؛ عایشه، ابن عباس و جابر بن عبدالله انصاری را میتوان گفت که از این دسته بودند، اما امتیازاتی که جابر دارد حاکی از پیشگامی و نقش مؤثر وی نسبت به سایر سیرهگویان و سیرهنویسان است. او با حضور فعال در حوادث دوران رسالت و توفیق تعلیم دانش در عرصههای مختلف از پنج امام معصوم(ع) بهطور مستقیم، از جایگاه ممتازی برخوردار و علاوه بر صحابه، بر بسیاری از تابعین نیز تقدم دارد. او در بسیاری از غزوات و سرایا شرکت فعال داشته و گزارش آنها را انعکاس داده است. رسول خدا(ص) در یکی از غزوات (ظاهراً مریسیع) برای جابر بیست و پنج بار طلب آمرزش نموده و درخواست کاغذ و قلم در آخرین لحظات عمر پیامبر(ص) به نقل از جابر گزارش شده است.
پس از وفات پیامبر(ص) وی در کنار امیرالمؤمینن علی(ع) بود و ابن قدامه او را در شمار سلمان، مقداد، ابوذر و عمار و کسانی قرار داده است که پس از پیامبر(ص) به حقانیت علی(ع) معتقد بودند. در جنگ یرموک، قادسیه، دمشق و مصر نیز حضور داشت و مصریان حدود ده حدیث از او نقل کردهاند. زمانی که مصریان معترض در اطراف مدینه اردو زده بودند، عثمان، جابر را برای مذاکره با آنان فرستاد و پس از گفتوگو توانست به طور موقت صلح ایجاد کند.
شیخ طوسی او را در شمار اصحاب پیامبر(ص)، امیرالمؤمنین(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، امام سجاد(ع) و امام باقر(ع) نام برده است. همچنین کشّی روایات زیادی در مدح جابر آورده که نشان از جایگاه رفیع او دارد. از اخبار بر میآید که جابر مانند سلمان با رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) مراوده بسیار نزدیک داشته است به طوری که رسول خدا(ص) او را نیز از اهل بیت(ع) شمرده و میزان دوستی و دشمنی با خدا قرار داده است و او را همراه خود به خانه حضرت فاطمه(س) میبرد. جابر در جنگ های جمل، صفین و نهروان در کنار علی(ع) حضور داشت و از وی روایات زیادی در فضائل علی(ع) وارد شده است.
سیدالشهدا(ع) در روز عاشورا پس از بیان جایگاه خود نسبت به رسول خدا(ص) از آنان خواست چنانچه به سخنان او اطمینان ندارند از اصحابی چون جابر بن عبدالله انصاری بپرسند. در روایتی امام باقر(ع) وثاقت و شفاعت جابر را تأیید و ضمانت کرده است. امام صادق(ع) جابر را از خواص اهل بیت و از جمله هفت نفری شمرده که به آیه مودّت وفا کردند و پس از شهادت امام حسین(ع) بر اعتقاد به اهل بیت باقی ماندند. همچنین امام صادق(ع) دوستی کسانی چون جابر را واجب شمرده است.
روایات مختلف حکایت از جامعیت علمی او را در زمینه های فقه، تفسیر، تاریخ و کلام دارد تا آنجا که فقهای شیعه و سنی به احادیث و آرای فقهی او توجه و عنایت کامل داشته و به وفور بدانها استناد کردهاند.
جابر را از طبقه نخست مفسران از اصحاب رسولالله(ص) نام بردهاند و اهل سنت او را از مفسران بزرگ و از صحابهای که پس از رحلت پیامبر(ص) به تفسیر اشتغال داشته معرفی کردهاند.
جابر را یکی از پرگویندهترین احادیث رسول خدا(ص) و حافظ سنن نبوی برشمردهاند. احادیث نقل شده از جانب او را 1540 حدیث شماره کردهاند. از خود او نقل است که میگوید: «هفتاد حدیث به تنهایی از پیامبر(ص) شنیدم.»
گزارشهای او درباره حوادث دوران رسالت جسته و گریخته نیست، بلکه همپای حوادث به سیره رسول خدا(ص) پرداخته و گزارشهای مفصل و بلندی از وی نقل شده که نشان می دهد جابر به این امر اشتغال کامل داشته است.
مقایسه گزارشهای جابر با صحابه و در مرحله بعد تابعین بخوبی پیشگامی جابر و ممتاز بودن او را بهعنوان راوی برتر سیره نبوی نشان میدهد. بنابراین در دو بخش سیره گویی و سیرهنویسی از نظر قدمت و اعتبار کسی به رتبه جابر نمیرسد.
منبع: الف
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۸۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پیروی جوانان از سیره شهدا، رمز اعتلای کشور است
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: موضوع ترویج معارف جنگ تحمیلی را نباید دست کم گرفت؛ این مأموریتی است که روحیه شهادت طلبی و از خودگذشتگی را در بین اقشار مختلف مردم و به خصوص جوانان تقویت میکند و ثمره آن، ترویج روحیه جهادی و اعتلای کشور است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم ازمشهد، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، آیت الله سید احمد علم الهدی در دیدار با سردار سرتیپ بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس که به میزبانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد، گفت: موضوع ترویج معارف جنگ تحمیلی را نباید دست کم گرفت؛ این مأموریتی است که روحیه شهادت طلبی و از خود گذشتگی را در بین اقشار مختلف مردم و به خصوص جوانان تقویت میکند و ثمره آن، ترویج روحیه جهادی و اعتلای کشور است.
وی افزود: نهاد مقدس حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، حلقه واصل و خط مقدم انتقال سیره شهدا به نسل های بعدی است تا این فرزندان عزیز ما که عهدهدار آینده کشور و انقلاب هستند، پیرو همان طریقتی باشند که شهدای ایران اسلامی با توسل به آن، کشور را از گزند هجمه همه جانبه دشمن حفظ کردند.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با بیان اینکه انقلابی بودن و انقلابی ماندن جامعه در گرو تداوم فرهنگ دفاع مقدس است، خاطرنشان کرد: بعد از پایان جنگ تحمیلی، به تدریج این فکر در ذهن برخی افراد ایجاد شد که اگر دوباره هجمه ای به تمامیت ارضی ایران اسلامی صورت بگیرد، شاید نسل دهه شصت و هفتاد نتواند به اندازه نسل طلایی جنگ از امانت انقلاب صیانت کند. با این حال، موضوع دفاع از حرم و پس از آن دفاع از امنیت و سلامت به همه ثابت کرد که نسل آینده کشور نه تنها کم از شهدای دفاع مقدس ندارد بلکه در برخی عرصه ها، از نظر ایمان و باور بر آن ها پیشی گرفته است.
وی ادامه داد: نمونه شخصیتهایی مانند شهید محسن حججی، طلایهدار نسلی بودند که نشان اقتدار آنها را امروزه نه فقط در عرصه دفاعی و نظامی بلکه در ساحتهای مختلف علمی، فرهنگی و حتی اقتصادی و جهادی شاهد هستیم.
موزه دفاع مقدس، سنگر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
آیت الله علم الهدی موزه های دفاع مقدس را سنگرهای ماندگار ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در هر استان خواند و بیان کرد: این خیلی مهم است که شما متمرکز بر کار فرهنگی باشید اما تحقق چشم اندازهای فرهنگی منوط به فراهم کردن برخی زیرساختهاست. موزه های دفاع مقدس و یادمان های شهدا، دو زیرساخت اصلی در عرصه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستند و به موازات استمرار این پروژه های عمرانی در اقصی نقاط کشور، مطالبه برحق مردم در خراسان رضوی این است که موزه دفاع مقدس در این استان به قید فوریت تکمیل شود.
وی گفت: اهمیت موزه دفاع مقدس در خراسان رضوی به پذیرش میلیون ها زائری است که همه ساله به قصد زیارت بارگاه منور رضوی راهی مشهدالرضا(ع) میشوند. بخش قابل توجه از این شمار را هم زائران خارجی تشکیل میدهند که اگر موزه دفاع مقدس استان نیز به بهره برداری برسد، میتواند توفیق این زیارت را با پیوست فرهنگی مرتبط مضاعف کند.
زائران سالانه راهیان نور، افزون از 4 میلیون نفر
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس نیز ضمن ارائه گزارشی از اقدامات این بنیاد در توجه به مسائل فرهنگی و زیرساختی با محوریت ترویج معارف دفاع مقدس گفت: در موضوع تکمیل پروژه موزه دفاع مقدس در خراسان رضوی، تکالیف دستگاه ها مشخص است و همه مسئولیت دارند. در این شرایط، خوشبختانه با پیگیری هایی که اخیراً در دستور کار قرار گرفته، مدیریت شهری در مشهد با جدیتی بیش تر از قبل برای تکمیل پروژه وارد میدان شده است و امیدواریم تا در آینده نزدیک، بخش های نمایشگاهی موزه پذیرای علاقه مندان باشد.
سردار سرتیپ بهمن کارگر با تأکید بر ضرورت توجه به کاروان های اعزام زائران راهیان نور و بازسازی زیرساختهای زیارت اعم از جاده ها و مراکز اسکان گفت: اگر چه تا پیش از کرونا، جمعیت زائران راهیان نور در کشور بیش از 7 میلیون نفر در سال بود اما شیوع ویروس کرونا باعث شد تا برای حفظ سلامتی مردم، کاروان های اعزام حدود دو سال فعالیت نداشته باشند. با این حال، هم اکنون فرآیند زیارت مناطق عملیاتی جنوب دوباره در حال رونق است و با افزایش 20 درصدی در سال جاری به بیش از 4 میلیون نفر رسیده است.
انتهای پیام/282