Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@01:17:15 GMT

صادرات خرمای فارس سال گذشته به 61 هزار تن رسید

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۷۸۷۶۰

صادرات خرمای فارس سال گذشته به 61 هزار تن رسید

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس گفت: سال گذشته حجم صادرات خرمای فارس به بیش از 61 هزار تن رسید که نسبت به سال قبل از آن 21 درصد افزایش داشت.

به گزارش ایسنا، یدالله رحمانی شامگاه سه‌شنبه 23 مهر در آئین رونمایی از نخستین سامانه جامع ملی خرما به خبرنگاران گفت: سال گذشته 61 هزار و 258 تن خرما به ارزش 67 میلیون و 669 هزار 667 دلار از فارس صادر شد که به لحاظ وزنی 21 و به لحاظ ارزی 35 درصد رشد را نسبت به سال 96 نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی وضعیت تولید خرما در فارس را مثبت ارزیابی و اضافه کرد: سال گذشته 29 هزار هکتار و میزان تولید این محصول به بیش از 211 هزار تن رسید که شامل اقلام شاهانی، کبکان، زاهدای، استعمران، پیارم و مضافتی بود.

رحمانی همچنین گفت: هم اینکه 28 واحد دارای پروانه فرآوری و بسته‌بندی خرما با سرمایه گذاری ثابت بیش از 633 میلیارد ریال در فارس فعال است و برای 542 نفر ایجاد اشتغال کرده است.

معاون امور هماهنگی و اقتصادی استانداری فارس اضافه کرد: در آینده نزدیک با پیوستن  واحد‌های در حال اخذ پروانه بهره‌برداری به خطوط تولید، تعداد کل واحد‌های بسته‌بندی و فرآوری خرما در فارس به 93 واحد افزایش خواهد یافت.

رحمانی گفت: با ایجاد این تعداد واحد صنعتی، برای 770 نفر اشتغال ایجاد شده و قابلیت فرآوری و بسته‌بندی 135 تن خرما حاصل خواهد شد.

رشد 27 درصدی تولید محصولات کشاورزی در کشور

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی نیز در آئین افتتاح دومین نمایشگاه خرما در شیراز گفت: تولید محصولات کشاورزی در شرایط کنونی 122 میلیون تن نسبت به سال گذشته که 97 میلیون تن بوده27 درصد رشد داشته که از این میزان 84 میلیون تن محصولات زراعی، 22 میلیون تن باغی و نیز 16میلیون تن دامی است.

شجری با اشاره به اینکه ظرفیت‌های ویژه‌ای در کشاورزی ایران وجود دارد که ازاین فرصت باید استفاده مطلوب و بهینه شود، افزود: سال گذشته 7 میلیون تن محصولات کشاورزی به ارزش 6.5 میلیون دلار از  منفی 8 میلیارد به منفی 4 میلیارد دلار افزایش‌یافته است.

وی خاطرنشان کرد: ایران با تولید یک‌میلیون و 600 هزار تن خرما  و نیز یک‌میلیون و هزار 250 هزار تن به تربیت مقام‌های اول تا دوم را به خود اختصاص داده است و دراین  زمینه بیش از 50 درصد از این محصولات به کشور‌های عراق، افغانستان، هندوستان، پاکستان و ترکیه صادر می‌شود.

فارس رتبه 2 کشور دربرپایی نمایشگاه

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس نیز با اعلام اینکه فارس در برپایی نمایشگاه رتبه دوم کشور است، گفت: دومین نمایشگاه خرما در قالب بیش از 200 غرفه برپا شده است.

سید محمود موسوی خاطرنشان کرد که 59 درصد شرکت کنندگان این نمایشگاه از فارس و مابقی از سایر استان‌های کشور هستند.

موسوی گفت: سال گذشته 50 عنوان نمایشگاه در شیراز برگزار شد و امسال هم با برگزاری 69 عنوان نمایشگاه بعد از تهران در رتبه دوم قرار گرفته‌ایم.

رئیس جهادکشاورزی فارس نیز در حاشیه افتتاح این نمایشگاه گفت: در 13 شهرستان خرماخیز فارس، 24 هزار نفر به شکل مستقیم و غیر مستقیم به کار اشتغال دارند.

محمدمهدی قاسمی وسعت اراضی زیر کشت خرما در فارس را 30 هزار هکتار و حجم خرمای تولید شده را 180 هزارتن اعلام کرد و گفت: خرمای شاهانی، کبکاب و زاهدی مهمترین انواع خرمای تولیدی فارس به شمار می رود.

به گزارش ایسنا، دومین نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی خرما   با همکاری شرکت مدیریت و توسعه فروغ افکار به عنوان مجری شامگاه سه شنبه 23 مهر در نمایشگاه‌های بین‌المللی شیراز آغاز به کار کرد و تا 26 مهر برپا خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی خرما صادرات استان فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۸۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدفگذاری صادرات ۶۵۸ میلیون دلاری از زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ گلشنی منفرد از هدفگذاری صادرات ۶۵۸ میلیون دلاری از زنجان طی امسال خبر داد و گفت: این هدفگذاری بر اساس برنامه هفتم توسعه و با احتساب ۲۳ درصد رشد، تعیین شد.

وی افزود: این میزان در سال گذشته ۴۵۷ هزار تن به ارزش ۵۳۵ میلیون دلار بود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان ادامه داد: محصولات تولیدی استان به ۴۶ کشور دنیا صادر می‌شود که ۱۳ کشور در سال گذشته به مقاصد صادراتی استان افزوده شد.

وی ادامه داد: طی امسال ۳۲ کالای جدید صادراتی نیز به سبد محصولات صادراتی استان افزوده شده است.


بنابر اعلام گمرک زنجان طی سال گذشته عمده کالای صادراتی این استان شامل شمش روی، ترانسفورماتور و متعلقات، پروفیل، میلگرد، نبشی، شمش فولادی، مفتول مسی، فیلم پروپیلن، اسید سولفونیک، کنسانتره روی، لبنیات، شمش سرب، کاغذ فلوتینگ، تست لاینر و مقوا بود.

ترکیه با سهم ارزشی حدود ۵۶ درصد، عراق با ۲۶ درصد و امارات با حدود پنج درصد از جمله کشور‌های مقصد محصولات صادراتی زنجان طی سال گذشته بود.

دیگر خبرها

  • هدفگذاری صادرات ۶۵۸ میلیون دلاری از زنجان
  • تولید قزل آلا به ۱۱۰ هزارتن می‌رسد
  • ۱.۵ میلیارد دلار صادرات واحد‌های صنعتی استان تهران در سال گذشته
  • تولیدات خراسان شمالی به ۳۸ کشور جهان صادر می‌شود
  • صادرات زعفران به ۲۰۰ تن رسید
  • ◄ صادرات یک میلیون تن مواد معدنی به کشورهای حوزه خلیج فارس
  • ایران هلث ۱۴۰۳؛ سکوی پرتاب شرکت‌های دانش‌بنیان به سوی صادرات
  • مهار اتش سوزی سردخانه نگهداری خرما در بم
  • لزوم شناسنامه‌دار کردن محصولات باغی برای توسعه صادرات
  • عراق در صادرات نفت به آمریکا از عربستان پیش افتاد