Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل بین الملل گفت: حملات ترکیه به شمال سوریه حکایت از خواب و خیال دولت ترکیه برای بازگشت به دوران سلطنت عثمانی را دارد که زمانی بخش‌هایی از سوریه در تصرف آن قرار داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ صباح زنگنه کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به حملات ترکیه به شمال سوریه و بیان اینکه در ظاهر ترکیه سه دلیل را برای حملات خود ارائه می کند، گفت: یک دلیل این است که ترکیه 3 میلیون پناهنده آواره سوری دارد و بر همین اساس به دنبال جایی است تا آنها را مستقر کند و اینجا را مناطق مرزی خود می داند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: دلیل دوم این است که کردهای سوریه پناهگاه کردهای ترکیه می شوند و کردها علیه دولت ترکیه عملیات انجام می دهند که این مسئله تهدید محسوب می شود و دلیل سوم که بیان نمی شود این است که ترکیه به دنبال تسلط بر منابع نفت و گاز سوریه است که در مناطق شمالی این کشور قرار دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ابراز کرد: اختلافات مرزی ناشی از حضور کردهای مخالف دولت ترکیه از طریق قرار داد آدنا قابل حل و فصل است که می‌تواند میان نیروهای ارتش سوریه و ترکیه کنترل شود و نگرانی های امنیتی ترکیه به این وسیله برطرف می شود.

زنگنه با بیان اینکه هدف اصلی ترکیه تسلط بر مناطق شمال سوریه تا عمق 30 کیلومتری است، اظهار کرد: حملات ترکیه به شمال سوریه حکایت از خواب و خیال هایی است که دولت ترکیه قصد بازگشت به دوران سلطنت عثمانی  که بخش‌هایی از سوریه در تصرف آن قرار داشت را دارد.

وی بیان کرد: طبعا اگر چنین بازگشتی به گذشته مبنا باشد بسیاری از معادلات در منطقه و جهان تغییر پیدا خواهد کرد و این امر به صلاح ترکیه و سایر کشورهای منطقه نخواهد بود؛ فلذا مناسب است که بنا به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران، ترکیه دست از حمایت نیروهای طرفدارش بردارد و با همکاری و هماهنگی ارتش و دولت سوریه به رفع نگرانی‌ها اقدام کند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۹۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه: نتانیاهو با هدف ماندن در قدرت به دنبال جنگ با ایران است

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیش از حمله هفتم اکتبر به دلیل سیاست‌های مناقشه آمیزش از جمله بازبینی در سیستم قضایی این رژیم به شدت محبوبیت خود را از دست داده بود. با این حال، حمله هفتم اکتبر و متعاقب آن جنگ غزه که تاکنون نتوانسته اسرای صهیونیست را از بند حماس آزاد کند، جملگی به سقوط آزاد مقبولیت نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی دامن زده است؛ موضوعی که باعث شده وی به دنبال گزینه‌های سخت برای ماندن در قدرت باشد. 

به گزارش الجزیره، هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه که اکنون در دوحه، پایتخت قطر به سر می‌برد امروز (چهارشنبه) نتانیاهو را به تلاش مذبوحانه برای ماندن در قدرت متهم کرد. 

وی در این باره با اشاره به خطر بروز جنگ در خاورمیانه به دلیل تنش‌های فعلی میان تهران و تل آویو، گفت: بنیامین نتانیاهو درپی حمله به ایران به دنبال توسل جستن به جنگ برای رسیدن به اهداف سیاسی است. 

فیدان خاطر نشان کرد: بر همگان آشکار است که نتانیاهو به دنبال کشیدن منطقه به جنگ با هدف ماندن در قدرت است. ما از متحدان اسرائیل می‌خواهیم اقدامات بیشتر تل آویو را محدود سازند. 

پیش از این رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز با حمله به سیاست‌های دوگانه کشور‌های غربی، از آن‌ها به دلیل عدم محکوم کردن حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق انتقاد کرده بود. اردوغان تاکید دارد که نتانیاهو به خوبی می‌داند پس از پایان جنگ غزه از قدرت کنار خواهد رفت.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • ترکیه حمله به بخش کنسولی سفارت ایران را در سوریه محکوم کرد
  • اسرائیل پایگاه هوایی سوریه را با موشک هدف گرفت
  • اسرائیل چند سایت پدافند هوایی سوریه را هدف قرار داد
  • کاهش مدت زمان انعقاد قراردادهای اجاره از طريق سامانه خودنویس امکان‌پذیر شد
  • اردوغان: کشورهای غربیِ مخالف حمله ایران باید به اسرائیل بگویند: بس کن!
  • کشورهای غربیِ مخالف حمله ایران باید به اسرائیل بگویند: بس کن!
  • خروج نیرو‌های سپاه از سوریه؟
  • با وجود نارضایتی از شرایط فعلی، کیم مین جائه به دنبال جدایی از بایرن مونیخ نیست
  • گوگل کارمندان مخالف همکاری با رژیم اسرائیل را اخراج کرد
  • ترکیه: نتانیاهو با هدف ماندن در قدرت به دنبال جنگ با ایران است