Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@15:35:21 GMT

کشتار دام در قم ۳۴ درصد کاهش نشان می‌دهد

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۷۹۳۰۸

کشتار دام در قم ۳۴ درصد کاهش نشان می‌دهد

مهدی رفیعی محمدی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: در نیمه نخست امسال ۱۴۳ هزار راس گوسفند و بز و سه هزار و ۹۰۰ راس گاو و گوساله در کشتارگاه‌های دام قم کشتار شده‌است.

وی اضافه کرد: عمده دلیل کاهش کشتار دام از سویی کاهش میزان مصرف و از سوی دیگر تامین بخشی از گوشت مصرفی از خارج کشور بوده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی، در نظارت‌های صورت گرفته ۷۱ تُن گوشت غیرقابل‌مصرف در خط کشتار کشتارگاه‌ها شناسایی و معدوم شده‌است.

رفیعی ادامه داد: در ۶ ماه امسال حدود ۱۲ هزار مورد بازدید از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در سطح شهر انجام‌شده و در این بازدیدها حدود ۵۰ تُن فرآورده خام دامی غیرقابل‌مصرف شناسایی و معدوم شده‌است.

وی در ادامه گفت: در ۶ ماه امسال حدود چهار میلیون قطعه طیور در کشتارگاه طیور قم کشتار شده که نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش‌یافته و دلیل این مساله نیز تعطیلی یکی از کشتارگاه‌های سطح شهر می‌باشد.

به گفته وی، در این مدت حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ قطعه طیور غیرقابل‌مصرف در کشتارگاه طیور ضبط و از چرخه مصرف خارج‌شده‌است.

مدیرکل دامپزشکی قم گفت: در نیمه نخست امسال ۸۵ میلیون دُز انواع واکسن طیور مصرف‌شده که نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد افزایش‌یافته است و دلیل آن افزایش ظرفیت پرورش طیور می‌باشد.

مدیرکل دامپزشکی قم با بیان این‌که در حال حاضر پنج میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه طیور در حال تولید است، افزود: میزان مرغ تخم‌گذار بیش از ۲.۲ برابر شده است، و این استان ۶ درصد تخم‌مرغ کشور را تولید می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین ۴۸ هزار مورد آزمایش طیور توسط بخش خصوصی صورت گرفته که حدود ۵۰ درصد افزایش حجم واکسیناسیون بوده‌است.

در حال حاضر حدود ۱۲۰ هزار راس دام سنگین، شامل گاو شیری و گوساله پرواری پرورش داده می‌شود که تقریبا بیش از ۶۰ درصد جمعیت گوساله پروار است.

جمعیت گوسفند و بز داشتی ۴۰۰ هزار راس و دام سبک پرواری ۳۰۰ هزار راس در حال پرورش است؛ ۸۵۰ راس اسب و قاطر نیز در استان قم وجود دارد که بخشی در روستاها و بخشی نیز در ۱۲ باشگاه سوارکاری پرورش داده می‌شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قم دام و طيور دامپزشکی اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۹۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای خرید گوسفند با کارت ملی چیست؟

به گزارش صدای ایران به نقل از تجارت‌نیوز، گویا پس از خرید و فروش خودرو و دلار با کارت ملی حالا نوبت به معامله گوسفند رسیده است. با این همه نکته قابل توجه در این تبلیغات آن است که قصاب هم به صورت رایگان برای کشتار گوسفند ارسال می‌شود.

به نظر می‌رسد کلاهبردارن برای دسترسی به کد ملی افراد از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند و حالا پس از بلوای بازار خودرو به گوسفندفروشی رسیده‌اند. در همین زمینه مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی نیز امروز در مصاحبه‌ای اعلام کرد که فروش گوسفند با کارت ملی صحت ندارد.

مسعود امراللهی گفت که اکنون فروش دام به طور معمول در حال انجام است. اگر مبادله‌ای با کارت ملی صورت گرفته باید گزارش شود تا با آن برخورد لازم انجام شود.

حال پرسش این است که اصل ماجرا چیست؟ به نظر می‌رسد کلاهبردان برای دستیابی به کد ملی افراد از هر راهی وارد می‌شوند. در این مدت بار‌ها مسئولان اعلام کرده‌اند که افراد به هیچ عنوان کد ملی و اطلاعات هویتی‌شان در اختیار کسی نگذارند.

منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور، در رابطه با خرید گوسفند با کارت ملی، گفت: چنین خبری را هنوز ندیده‌ام و قصد چنین کاری معلوم نیست. متاسفانه در فضای مجازی تبلیغات عجیبی دیده می‌شود، اما چنین جیزی وجود ندارد. در حال حاضر حجم زیادی از گوسفند در بازار وجود دارد و نیازی به خرید گوسفند با کارت ملی نیست. شاید از کارت ملی برای مقاصد دیگری استفاده می‌شود.

او در ادامه با اشاره به وزن دام‌های سبک و حدود قیمتی آنها توضیح داد: در حال حاضر بره‌ها در وزن‌های مختلفی در بازار موجود هستند. بره‌های شیری وزنی حدود پنج تا هشت کیلوگرم دارند. بره‌های علف‌خور وزنی حدود ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم دارند. پس از آن بره‌ها مناسب کشتار وزنی میان ۴۰ تا ۵۵ کیلوگرم دارند. بره کوچک نیز بین ۲۵ تا ۳۵ کیلوگرم است و بره نر کشتاری که بیشترین استفاده را دارد وزنی بین ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم دارد. اگر بره به صورت گله‌ای خریداری شود قیمتی بین ۱۹۵ تا ۲۰۰ تومان دارد. متاسفانه زمانی که بره‌ها وارد میادین بار می‌شوند در آنجا افراد با هر قیمتی که دوست داشته باشند، آنها را می‌فروشند. معمولا قیمت یک بره ۴۰ کیلوگرمی با احتساب هر کیلوگرم ۲۰۰ هزار تومان برای دامدار، حدود ۸ میلیون قیمت دارد، اما میدان بار هر راس را بیشتر از این قیمت می‌فروشد.

وی در پایان با اشاره به ازدیاد جمعیت دامی کشور تشریح کرد: به طور کلی در حال حاضر جمعیت دامی کشور یک میلیون راس است که عدد بالایی محسوب می‌شود. باید در سال جاری ۱۸ میلیون از این جمعیت کشتار شود. اگر میزان کشتار کم باشد، برای تولیدکننده داخلی مشکل ایجاد خواهد شد. دولت باید به این موضوع ورود کند و با خرید حمایتی و اعطای مجوز صادرات این دام‌ها این مشکل را برطرف کند.

آنطور که به نظر می‌رسد مسئولان باید به‌طور جدی‌تر باید با کلاهبرداری‌های اخیر برخورد کنند؛ چرا که کلاهبردان به‌تازگی از هر محصولی که برای مخاطبان جداب است استفاده می‌کنند تا بتوانند اطلاعات هویتی آنها را در اختیار داشته باشند و آزادانه نیز در حال فعالیت هستند.

دیگر خبرها

  • کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب‌های زیرزمینی در افق ۱۴۲۰
  • این ویتامین‌ها اضطراب را کاهش می‌دهد
  • بانه ، قطب تولید گوشت مرغ در استان
  • رشد ۵ درصدی بارش‌های کشور با فعالیت سامانه اخیر
  • ماجرای خرید گوسفند با کارت ملی چیست؟
  • پشت ماجرای فروش گوسفند با کارت ملی چیست؟
  • نرخ رشد نقدینگی در مسیر کاهش
  • ۱۱ استان کشور همچنان درگیر کاهش بارش
  • هشدار دامپزشکی تربت حیدریه در خصوص خطر شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو
  • غول پوشاک ورزشی ۷۴۰ کارمند خود را اخراج کرد