Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا، موضوع انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی کشور برای نخستین بار به‌صورت جدی در دولت نهم مطرح شد اما به دلیل انتقادات وارد شده به این طرح و نبود ارزیابی‌های زیست محیطی اجرای آن به تعویق افتاد تا اینکه پس از گذشت حدود هفت سال، حسن روحانی رییس‌جمهور سال ۹۷ اعلام کرد که دولت آمادگی کامل را برای انتقال آب دریای خزر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان حفاظت محیط زیست نیز همان زمان اعلام کرد که این اقدام با رعایت ضوابط زیست محیطی اشکالی ندارد.

از سال گذشته که طرح انتقال آب دریای خزر به‌صورت جدی توسط رییس جمهوری مطرح شد، کارشناسان بسیاری نسبت به تبعات زیست‌محیطی و اقتصادی آن هشدار دادند. عبدالرضا کرباسی، استاد محیط زیست دانشگاه تهران که طی دوره‌ای معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست بوده است، توضیح داده بود که انتقال آب دریای خزر توجیه اقتصادی ندارد. از سوی دیگر دریای خزر یک محیط بسته است و طی سال‌های اخیر به دلایل مختلف بخش بیولوژیک آن تا حد زیادی از بین رفته است و هر نوع تنش زیست محیطی دیگر برای این دریا می‌تواند سبب نابودی کامل این پهنه آبی شود.

با این وجود، عیسی کلانتری رییس سازمان حفاطت محیط زیست طی روزهای اخیر با انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی کشور موافقت کرد. این تصمیم با مخالفت صریح منابع طبیعی مازندران روبه‌رو شد. از جمله دلایل مخالفت منابع طبیعی این بود که بیش از ۱۱ کیلومتر از مسیر پیشنهادی انتقال لوله آب از جنگل‌های هیرکانی عبور می‌کند. از سوی دیگر در طول مسیر پیشنهادی پنج ایستگاه پمپاژ در حوزه استان مازندران پیش‌بینی شده اما هیچ‌گونه امکان مطالعه نقشه قابل بررسی برای نحوه انتقال نیروی برق به این ایستگاه‌ها در مناطق جنگلی داده نشده است.

در پاسخ به این اظهارات، مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به ایسنا گفت: یک خط لوله نفت در مسیر ری – نکا وجود دارد که قرار است انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی نیز از همین مسیر انجام شود بنابراین مجوز سازمان حفاظت محیط زیست برای همین مسیر است و وزارت نیرو نمی‌تواند بر خلاف مجوز ما عمل کند.

وی ادامه داد: ما همچنین از وزارت نیرو خواسته‌ایم که اگر قرار است خط انتقال برق در جنگل نصب کنند حتما باید از زیر جنگل این اقدام رخ دهد و مسیرهای خاکبرداری و مکانی که قرار است خاک به آن منتقل شود را به ما اعلام کنند.

تجریشی با اشاره به اینکه چنانچه وزارت نفت با انتقال آب از خط لوله نفت موافقت نکند مجوز سازمان حفاظت محیط زیست لغو می‌شود، تصریح کرد: اگر قرار باشد درختی به طور مثال برای ایستگاه پمپاژ قطع شود خود وزارت نیرو باید مجوز قطع درخت را از منابع طبیعی بگیرد. تجربه من نشان داده است که منابع طبیعی در هیچ کدام از پروژه‌ها با قطع درخت مخالفت نمی‌کند و البته پیش از این به ما اعلام نکرده بودند که با انتقال آب دریای خزر مخالف هستند.

به گفته تجریشی، قانون این اجازه را به سازمان جنگل‌ها داده است که در صورت موافقت با قطع درخت، خسارت آن را تعیین و پس از دریافت خسارت اقدام به درختکاری کند.

وی در ادامه با تایید این نکته که پساب و شورآبه انتقال آب به دریای خزر منتقل می‌شود، گفت: این فرایند سبب شورتر شدن آب دریای خزر نمی‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا راه‌حل‌های جایگزین و به‌صرفه‌تری برای جبران کمبود آب در نقاط خشک کشور وجود ندارد، توضیح داد: تمام این سوال‌ها را ما پیش از موافقت با انتقال از وزارت نیرو به عنوان متولی آب در کشور پرسیده‌ایم و وزارت نیرو به‌ صراحت به ما پاسخ داد که تمام راه‌حل‌های جایگزین را بررسی کرده است اما هیچ راهکاری به جز انتقال آب از دریای خزر وجود ندارد بنابراین محیط زیست نمی‌تواند اصرار کند که وزارت نیرو راه دیگری را انتخاب کند.

کد خبر 459163 برچسب‌ها دریای خزر سازمان حفاظت محیط زیست

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: دریای خزر سازمان حفاظت محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۹۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش پهنه آبی تالاب های چالدران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست چالدران گفت: با توجه به افزایش سطح بارش های زمستانه در حوزه شهرستان چالدران و با مشارکت و همراهی جوامع محلی حجم آب تالاب های چالدران نسبت به سال آبی پارسال ۳۰٪ افزایش یافته است .

حجت آذریار افزود: در حال حاضر میزان سطح آب تالاب های این شهرستان به بیش از ۲۵۰ هزار مترمکعب رسیده است و این امر نتیجه مشارکت مردم در حفظ و احیاء این میراث های طبیعی است .

وی  بیان کرد : بر اساس تعاملات بعمل آمده با کشاورزان حاشیه تالاب های چالدران علاوه بر حق‌آبه تالاب ها، آب مازاد بخش کشاورزی نیز به این تالاب هدایت می‌شود و انتقال این اب ها  در فصل خارج از کشت، با تلاش مامورین یگان حفاظت محیط زیست چالدران و همکاری و تعامل جوامع محلی صورت می‌گیرد.

دیگر خبرها

  • حفاظت از محیط زیست یک تکلیف است
  • پهنه آبی تالاب‌های چالدران افزایش یافت
  • افزایش پهنه آبی تالاب های چالدران
  • اجرای سند الگوی کشت در حوزه‌های تالابی کشور
  • پایش زیست محیطی سه هزار و ۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی استان مرکزی
  • حفاظت از یوزپلنگ با مشارکت مردم/ وزارت راه به تعهدات خود عمل کند
  • پایش بیش از ۶۰۰۰ دستگاه بی‌خطرساز در مراکز درمانی و بیمارستانی
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه + فیلم
  • هشدارمحیط زیست گیلان/ از روشن کردن آتش در مناطق جنگلی خود داری کنید
  • طرح‌های محیط زیستی چقدر وام گرفته اند؟