Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@19:33:09 GMT

اربعین ۹۶، آرامشی در میانه آشوب‎طلبی‌ها (۵)

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۷۹۸۶۶

اربعین ۹۶، آرامشی در میانه آشوب‎طلبی‌ها (۵)

مجموعه ای از تحولات داخلی عراق که این کشو را تا آستانه تجزیه پیش می برد به علاوه شروع فشارهای آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران و مجموعه ای از تحولات خطرناک منطقه ای و بین المللی گویای آن بود که شاید اربعین حسینی را تحت الشعاع قرار دهند.

به واقع تا قبل از اربعین حسینی در این سال ۹۶، حرف و حدیث مردم عراق همانند همه ملت های منطقه و جهان حول این قضایا منطقه ای و بین المللی بود و مساله اربعین حسینی و چگونگی برگزاری آن کمتر مورد توجه افکار عمومی قرار داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به رغم این شرایط، اربعین حسینی از راه رسید و یکی از بزرگترین حضورهای مردمی در آن رقم خورد و برای اولین بار تعداد زائران ایرانی از مرز دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر عبور کرد و تا آستانه سه میلیون نفر رسید و بیش از ۱۳ میلیون زائر از داخل و خارج عراق – حسب گزارش تولیت آستان عتبه حسینی - در این آیین بزرگ دینی شرکت کردند.

همه پرسی و گام هایی برای تجزیه عراق

اربعین حسینی سال ۹۶ – حسب تاریخ قمری در عراق - مصادف با ۹ نوامبر (۱۸ آبان ماه) بود و تنها کمتر از دو هفته قبل از آن، کشور عراق یکی از هولناک ترین تهدیدهای خود را پشت سرگذاشت و آن تجربه همه پرسی ۲۵ سپتامبر (سه مهرماه) برای اعلام استقلال اقلیم کردستان عراق بود.

در آستانه اربعین حسینی، همه نگاه در داخل و خارج عراق معطوف شمال این کشو بود که آیا «مسعود بارزانی» رییس وقت اقلیم کردستان عراق موفق به همه پرسی و جدایی اقلیم کردستان از عراق می شود.

برگزاری همه پرسی به باور کارشناسان در آن برهه فقط یک اتفاق بود که می توانست، اتفاقات ناگواری را برای عراق و عموم منطقه به دنبال داشته باشد اما هوشیاری به موقع مسوولان عراقی و همزمان عدم همراهی کشورهای منطقه به ویژه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه با این همه پرسی، آن را با شکست سنگینی مواجه کرد.

گرچه کردهای شمال عراق به دلیل فشارهایی که در کردستان عراق ایجاد شده بود، در مشارکت در این رویداد به نوعی ناگزیر بودند، اما همان طور که همه پیش بینی ها نشان می داد، این همه پرسی در نهایت با شکست بزرگی برای بارزانی رقم خورد که در نتیجه آن بارزانی بعد از سال ها ناچار شد، پست ریاست اقلیم کردستان عراق را ترک کند.

کرکوک که همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق با چشمداشت به منابع غنی نفت آن به عنوان منبع آینده درآمد دولت مستقل کردستان برگزار شده بود، دوباره به زیر سلطه دولت مرکزی عراق در آمد تا برای همیشه این آرمان به محاق برود.

دولت وقت اقلیم کردستان عراق با استفاده از شرایط حمله داعش در تابستان ۲۰۱۴ و عقب نشینی تاکتیکی نیروهای دولت مرکزی از کرکوک، بر این استان غنی از نفت و مرکز آن یعنی شهر کرکوک مستولی شده بود و مسعود بارزانی کرکوک را جزو خاک اقلیم قلمداد می کرد.

در نهایت دولت مرکزی عراق موفق شد تا با حمایت های منطقه ای و بین المللی خصوصا جمهوری اسلامی ایران و ترکیه با بازپس گیری مجدد کنترل کامل کرکوک، کل قصه همه پرسی را با شکست مواجه کند و متعاقب آن بارزانی از ریاست اقلیم کناره گرفت.

اربعین ۹۶ و پدیده ترامپ

اربعین ۹۶ برهه ای بود که دولت «دونالد ترامپ» رییس جمهور تازه به قدرت رسیده آمریکا، فشار حداکثری خود به جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرده بود.

ترامپ در ۱۸ اردیبهشت همین سال از برجام خارج شد و اولین بسته تحریمی خود را در مردادماه (دو ماه قبل از زیارت اربعین حسینی) بر جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد تا باعث تب افزایش قیمت دلار در ایران شود.

همه گزارش های اولیه حاکی از آن بود که با این وضعیت، حضور زائران ایرانی در اربعین 96 به حداقل و شاید به صفر برسد، اما تدبیر به موقع مسوولان دو کشور مبنی بر غیر دلاری کردن صدور روادید و استفاده از واحد های پول بومی دو کشور، بخشی از این مشکلات را برطرف کرد.

گرچه بسیاری پیش بینی می کردند که اربعین حسینی تحت الشعاع این فشارهای آمریکا با حضور حداقلی زائران ایرانی مواجه شود، اما عشق و دلدادگی به اباعبدالله الحسین (ع) بر خلاف باورهای دشمنان دو ملت با پول ارزیابی نمی شود بلکه جان و دل جای معامله با حسین بن علی (ع) است. بر همین مبنا بود که در این سال یکی از کم سابقه ترین حضو زائران ایرانی رقم خورد و برخلاف همه انتظارات تا نزدیک به سه میلیون زائر ایرانی در اربعین حسینی شرکت کردند و در عین حال، عدم وقوع هیچ گونه حادثه امنیتی در این سال علیه زائران از جمله زائران ایرانی یکی از نشانه های موفقیت این مراسم معنوی بود.

به دلیل ازدحام جمعیت فقط چند مورد سانحه رانندگی اتفاق افتاد که در مهمترین این سوانح که در «حله» مرکز استان بابل روی داد، شش نفر کشته و ۱۲ تن دیگر از زائران ایرانی زخمی شدند.

جمعیت زائران ایرانی در این سال چنان گسترده بود که همه مقامات عراقی و حتی مسوولان ستاد ایرانی اربعین حسینی را در داخل عراق غافلگیر کرد.

شهرهای زیارتی سامراء و کاظمین از خیل عظیم زائران ایرانی موج می زد و مساله جا و مکان و غذا یک چالش جدی بود، اما همکاری ممتاز مقامات دو کشور و همراهی سریع موکب داران عراقی باعث شد تا همه این زائران جا و مکان مناسب یافته و هیچ زائری سر گرسنه بر بالین نگذارد.

در واقع اربعین ۹۶ سال همدلی و همکاری دوملت و دو کشور بود که فشارهای آمریکا را به فراموشی سپرد و راه را برای همکاری بیشتر دو کشور هموارتر کرد تا عراق بعد از آن به سرکش ترین کشور در برابر تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران تبدیل شود.

فتنه هایی که ناکام شدند

آنها که نتوانسته بودند محبت بین دو ملت ایران و عراق را در همایش بزرگ اربعین حسینی از طریق فشارهای آمریکا به سردی بکشانند، کوشیدند که در ایام اربعین دست به فتنه انگیزی بزنند و با طرح مسائل انحرافی به دنبال تنش آفرینی بین زائران ایرانی و عراقی بودند.

هوشیاری زائران و مقامات دو کشور و اطلاع رسانی های به موقع باعث ناکام گذاشتن این حادثه نیز شد و باعث شد که اربعین حسینی ۹۶ به یکی از موفقیت ترین آیین ها تبدیل شود.

وزیر کشور وقت عراق در بیانیه ای اعلام کرد که  ۲۲ نفر به اتهام ترویج مسائل تفرقه انگیز و فرقه ای در جریان مراسم اربعین حسینی در کربلای معلا دستگیر شدند.

«قاسم الاعرجی» در همان ایام در اظهاراتی رسانه ای فاش کرد که گشت های وزارت کشور عراق، ۲۲ نفر را در حین تلاش برای ناآرامی امنیتی و فتنه انگیزی فرقه ای در جریان مراسم اربعین حسینی در کربلای معلا دستگیر کردند.

این افراد دستگیر شده عموما از گروه های منحرفی مانند یمانی ها، صرخی ها و بعضا گروه های وابسته به برخی کشورهای منطقه بودند که رویه مشمئزکننده توهین و دشنام دادن گاه برادران اهل سنت را رنجور و گاه می خواستند زائران ایرانی را تحریک به درگیری کنند.

فرودگاه های بغداد و نجف به خدمت بازگشتند

در آستانه اربعین حسینی اعتراضات کارکنان فرودگاه بغداد و همچنین توفان ریزگردها در نجف نگرانی هایی از احتمال عدم برقراری پروازهای هوایی را ایجاد کرد اما خوشبختانه با مداخله به موقع وزارت حمل و نقل عراق، فرودگاه بغداد فعالیت خود را از سرگرفت.

توفان ریزگردها نیز از آسمان نجف به کنار رفت تا دوباره این فرودگاه پذیرای زائران ایرانی و خارجی شود.

اربعین حسینی انگار هرسال برای پایان دادن به مشکلات عراق می آید حل مشکلات کارکنان فرودگاه بین المللی بغداد و پایان توفان ریزگردهای فرودگاه نجف از نمونه های آن است.

فضای جهان در اربعین حسینی

 در آستانه اربعین ۹۶ نه تنها عراق و ایران که هر گوشه جهان  آبستن آشوبی هولناک بود، از جنوب شرق آسیا گرفته تا خاورمیانه، از اروپا و آمریکا گرفته تا قاره آفریقا همه جا اضطراب موج می زد.

در آن ایام اضطراب آور، طبل های جنگ از جنوب شرق آسیا و خاورمیانه به صدا در آمده و اروپا با درد جانکاه تجزیه در اسپانیا و ایتالیا مواجه و آفریقا، مرتع تازه دیوصفتان داعش شده بود.

آمریکا - ابرقدرت جهان – به خاطر پدیده «دونالد ترامپ»  رییس جمهوری آمریکا با فتنه نژادی سیاه و سفید دست به گریبان شده و توفان های ویرانگر در همین برهه این کشور را در می نوردید و خسارت های مادی گسترده ای به دنبال داشت و باعث آوارگی مردم شده بود.

لبنان، نگران در انتظار نتایج نامعلوم اقدامات کودکانه برخی سیاستمداران وابسته وتعبیر خوابی بود که دشمنان برای تبدیل آن به عراق، سوریه و یمنی دیگر تدارک دیده بودند و شبح جنگ داخلی بار دیگر بر آن به شدت سنگینی می کرد.

یمن بعد از قریب سه سال جنگ نابرابر، نسل کشی و کودک کشی و بیماری های اپیدمی در آن بیداد می کرد.

در بحرین، زندان ها آباد بودند و همچنان رژیم آل خلیفه مخالفان سیاسی را سرکوب می کرد و آن طرف تر در جنوب شرق آسیا روهینگیاهای مسلمان با تیغ زر و زور و تزویر قربانی برندگان جایزه جهانی صلح می شدند.

در چنین آشوبکده ای اما در یک گوشه این جهان، جمعیتی عظیم فارغ از ناپایداری های پیرامونی، سر در جاده ای می نهادند که پایانش شهر کوچکی به نام کربلا در ۱۱۰ کیلومتری جنوب بغداد پایتخت عراق قرار داشت، گویی که می خواستند بگویند  درمان این همه آشوب در جهان در این آیین مقدس یعنی اربعین حسینی نهفته است.

در این آشوبکده دنیا، عده ای چند روزی رابطه خود را با همه دنیا بریده و در این جهان پرالتهاب، به دنبال معنویت در جوانمردی هستند که ۱۴۰۰ سال پیش به خاطر خدا، و به همران یارانش به شکل ناجوانمردانه ای به شهادت رسید و خانواده اش به اسیری گرفته شد و از آن زمان تا به امروز، پرچمی برای آرامش معنوی، انقلاب سیاسی و آزادیخواهی و عدالت اجتماعی شده است.

اینها که از هر سو، در این جاده های بی انتها پا نهاده اند و بعضا پاهایشان تاول بسته و کمرهایشان از فرط خستگی خمیده و نای راه رفتن ندارند، از یک دیار و یک دین و مذهب واحد نیستند؛ از همه جای دنیا گرد هم جمع شده اند، اگرچه سهم کشور میزبان یعنی عراق و همسایه شرقی اش یعنی جمهوری اسلامی ایران به حکم جمعیت شیعه بیش از سایرین است.

شمار افرادی که در این جاده های آرامش، طی طریق می کنند نه ۱۰ هزار، نه صد هزار و نه یک میلیون بلکه طبق گزارش ها میلیون ها انسان است.

اربعین ۹۶ و موفقیت امنیت برای عراق

اربعین حسینی در چنین حال و هوایی از چالش های داخلی، منطقه ای و بین المللی و حوادث طبیعی و تهدیدهای امنیتی اما یکی از موفقیت ترین زیارت ها و آئین های مذهبی ، معنوی به شمار می رود.

نیروهای امنیتی عراق با انجام عملیات های پیشگیرانه امنیتی، توانستند تعدادی از طرح های تروریستی را خنثی کرده و در یک مورد در منطقه «الرضوانیه» در غرب بغداد در ۱۶ آبان ماه دو فرد انتحاری را قبل از اینکه موفق به حمله به زائران اربعینی شوند به هلاکت رساندند.

نیروهای امنیتی و تولیت های حسینی و عباسی بعد از پایان مراسم اربعین حسینی اعلام کردند که مراسم اربعین حسینی با موفقیت و بدون حادثه امنیتی به پایان رسیده است.

تولیت آستان مقدس حسینی بر حسب دوربین های مدار بسته خود تعداد زائران شرکت کننده در اربعین ۹۶ را ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر اعلام کرد اما منابع دولتی عراق تعداد را تا بیش از ۲۰ میلیون نفر اعلام کردند تا بار دیگر اربعین همه نگرانی ها را از دلدادگان اربعین حسینی بزداید. /

منبع: ایرنا

کلیدواژه: امريكا کردستان اربعین حسینی خاورمیانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۹۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قانون امباپه چیست: خوش‌خدمتی یا فرصت‌طلبی!‏

به گزارش "ورزش سه"، شورای شهر مادرید مصرانه تلاش می‌کند ‏شرایط بهتری برای اتباع خارجی‌ای که به اسپانیا مهاجرت کرده و در ‏پایتخت، مادرید، ساکن می‌شوند ایجاد کند. این برنامه شورای شهر ‏امروز در اسپانیا جنجالی شده است چرا که قانونی که به نظر می‌رسد ‏ربطی به فوتبال نداشته باشد در این کشور لقب عجیبی پیدا کرده ‏است: قانون امباپه!‏

این قانون بدون شک به سود کیلیان امباپه خواهد بود. ستاره ‏فرانسوی که همچنان بازیکن پاری سن ژرمن بوده ولی به نظر می‌رسد ‏سفر او به اسپانیا و امضایش پای برگه قرارداد با رئال مادرید به زودی ‏انجام خواهد شد. ‏

یکی از بندهای قانونی که توسط شورای شهر مادرید به تصویب ‏رسیده معافیت مالیاتی برای خارجی‌های ساکن در این شهر است. ‏شورای شهر مقرر داشت که مهاجران خارجی در شهر مادرید نسبت به ‏مهاجرانی که در دیگر شهرهای اسپانیا زندگی می‌کنند مالیاتی کمتر ‏پرداخت کنند. ‏

ایزابل دیاز آیوسو، فرماندار مادرید، کسی است که از سال 2023 برای ‏تصویب این قانون تلاش کرده است. او امروز به هدفش رسید و ‏شورای شهر با اکثریت قاطع قانون امباپه را تصویب کرد. خانم ‏فرماندار ادعای شهرهای رقیب مبنی بر اینکه فرماندار قصد دارد به ‏رئال مادرید و امباپه خوش‌خدمتی کند را رد کرده و می‌گوید هدف تنها ‏ترغیب مهاجران برای مهاجرت به اسپانیا و به خصوص شهر مادرید ‏است. او می‌گوید فرمانداری مادرید به دنبال جذب سرمایه‌گذاران ‏خارجی است تا اقتصاد شهر شرایط بهتری پیدا کند. ‏

قانون امباپه چه می‌گوید؟

بر اساس این قانون هر خارجی‌ای که در شهر مادرید ساکن شود و در ‏بخش دارایی‌های مالی سرمایه‌گذاری کند (سرمایه‌گذاری برای خرید ‏ملک محل سکونت شامل این قانون نمی‌شود) می‌تواند از معافیت ‏مالیاتی 20 درصد بهره‌مند شود. ‏

این قانون جدید نیست، در گذشته قانون بکام را داشتیم

در اسپانیا گفته می‌شود اجرایی شدن این قانون عملا با زمانی که رئال ‏مادرید به شکل رسمی جذب کیلیان امباپه را اعلام می‌کند همزمان ‏خواهد شد. یک نکته جالب این است که قانون امباپه عطف به ما ‏سبق می‌شود یعنی در هر زمانی که اجرایی شود، هر سرمایه‌گذاری که ‏از اول ژانویه 2024 در شهر مادرید سرمایه‌گذاری کند شامل آن خواهد ‏شد. ‏

این قانون مشابه قانون دیگری است که در سال 2005 توسط شورای ‏شهر مادرید تصویب شده و به قانون بکام ملقب شد. در آن زمان هم ‏اجرای قانون همزمان با پیوستن دیوید بکام به رئال مادرید شد و ‏ستاره انگلیسی از معافیت‌های مالیاتی آن استفاده کرد. ‏

رسانه‌های اسپانیایی می‌گویند حدود 30هزار خارجی از معافیت ‏مالیاتی این قانون جدید بهره‌مند می‌شوند که مهم‌ترین آنها که ‏بیشترین توجه رسانه‌ای به او معطوف شده کسی نیست جز کیلیان ‏امباپه. ‏

همانطور که انتظار می‌رفت دیگر شهرهای اسپانیا و باشگاه‌های رقیب ‏رئال مادرید به این قانون اعتراض دارند. آنها می‌گویند از زمان اجرای ‏قانون امباپه، فوتبالیست‌های خارجی دیگر تیمها مثل بارسا باید ‏مالیات بیشتری نسبت به ستاره‌های چهار تیم رئال مادرید، اتلتیکو ‏مادرید، ختافه و رایو وایه‌کانو پرداخت کنند و این اصل انصاف و ‏برابری در فوتبال را زیر سوال می‌برد. ‏

دیگر خبرها

  • میزبانی زائران اربعین مدال افتخار مردم ایلام است
  • آغاز اقدامات آماده سازی پایانه مرزی تمرچین و مسیر‌های منتهی به آن جهت اجرای طرح اربعین حسینی
  • پایگاه‌های اورژانس در مسیر زائران اربعین شلمچه مستقر می‌شوند
  • آغاز آماده‌سازی پایانه مرزی تمرچین و مسیرهای منتهی برای اربعین حسینی
  • قانون امباپه چیست: خوش‌خدمتی یا فرصت‌طلبی!‏
  • پیش بینی استقرار پایگاه فوریت‌های پزشکی در مسیر زوار شلمچه
  • استقرار ۱۲ پایگاه اورژانس در مسیر زائران اربعین در شلمچه
  • کمبود ناوگان اتوبوسرانی در ایام اربعین رفع شود
  • زمان ارائه خدمات درمانی به زوار حسینی در مرز شلمچه اعلام شد
  • برگزاری نخستین نشست سلامت برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین حسینی