Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده وزارت امور خارجه در استان گلستان گفت: پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، منجر به جهش بزرگی در صادرات مواد نفتی و غیرنفتی کشورمان خواهد شد.

ذوالفقار امیرشاهی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اتحادیه اقتصادی اوراسیا کار خود را به‌طور رسمی در سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز کرد. کشورهای عضو این اتحادیه هم‌اکنون ۲۰ میلیون کیلومترمربع مساحت و بیش از ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت دارند که ۵.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

وی بیان کرد: امروز شاهد یک ‌مرکز رشد و توسعه اقتصادی قدرتمند و جذاب کار و سرمایه و بازار هستیم که یک بازار منطقه‌ای بیش حدود دویست میلیون انسان را به هم پیوند می‌دهد.

نماینده وزارت امور خارجه در گلستان تصریح کرد: از اهداف این اتحادیه اقتصادی می‌توان به تسهیل تجارت و بازرگانی، ایجاد بازار مشترک در حوزه کشورهای مستقل هم سود عضو، حذف تدریجی قوانین گمرکی در داخل اتحادیه، برقراری تعرفه‌های ترجیحی و خارجی در بین کشورهای عضو و یکسان‌سازی برخی تشریفات گمرکی اشاره کرد.

امیرشاهی افزود: لذا با توجه به تنوع بازار و منابع موجود در کشورهای عضو این اتحادیه، پیوستن به آن یک فرصت بسیار قابل‌ملاحظه برای اقتصاد ایران ایجاد می‌کند و می‌توان از این طریق بخشی از اثرات تحریم‌های ظالمانه را به‌نوعی جبران کرد. علاوه بر آن پیوستن به این اتحادیه می‌تواند دروازه جدیدی برای اقتصاد، بازار و صدور کالا ایرانی باشد و شیوه‌ای مطلوب در برقراری روابط اقتصادی یا گسترش مناسبات کشور باشد.

وی گفت: با توجه به مذاکرات فشرده بین جمهوری اسلامی ایران با پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا جهت ایجاد منطقه موقت آزاد تجاری و امضاء موافقت‌نامه اردیبهشت ۱۳۹۷ در شهر نورسلطان، مرکز قزاقستان توسط ایران و تصویب آن در آذرماه همان سال توسط هیئت دولت، قدم بسیار بزرگی برای ورود به این اتحادیه برداشته‌شده است.

نماینده وزارت امور خارجه در گلستان ادامه داد: بر اساس این موافقت‌نامه، ایران امتیازات گمرکی خوبی دریافت کرده و کشورهای عضو این اتحادیه این امکان را خواهند داشت تا حجم صادرات خود به ایران را تا ۷۵ درصد افزایش دهند. ایران هم می‌تواند چند برابر صادرات خود به آن کشورها را افزایش دهد.

امیرشاهی خاطرنشان کرد: این امتیازات ۵۰۲ قلم کالاهای مختلف در حوزه‌های مواد غذایی، مواد مصرفی شیمیایی، اقلام ساختمانی، صدور خدمات فنی و مهندسی، تولیدات صنعتی و محصولات کشاورزی از سوی اتحادیه اوراسیا و بیش از ۳۶۰ قلم کالا در همان موارد مشابه را از سوی ایران شامل می‌شود. درمجموع کل اقلام مشمول موافقت‌نامه حدود ۹۰۰ مورد می‌رسد و این موافقت‌نامه از ۴ آبان ماه ۱۳۹۸ اجرایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: در شرایطی که ایران همچنان با تحریم‌های ظالمانه اقتصادی از سوی آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی آن روبه‌رو است، همکاری در حوزه انرژی با کشورهای منطقه اوراسیا برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از سوی دیگر ایران نقش کلیدی در شاهراه‌های موجود منطقه ازجمله جاده ابریشم، راه‌آهن سراسری آسیا، کریدور شمال و جنوب دارد. اقتصاد ایران و کشورهای حوزه آسیای مرکزی و قفقاز به‌خوبی می‌تواند همدیگر را تکمیل کنند.

نماینده وزارت امور خارجه در گلستان اظهار کرد:‌ درمجموع موقعیت جغرافیایی کشورمان می‌تواند اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا را از طریق استان‌های شمالی به‌ویژه گلستان به آب‌های گرم خلیج‌فارس و بر منطقه خاورمیانه و حتی اروپا متصل کند. اگر شرایط زیرساخت‌های ترانزیتی، ریلی و جاده‌ای ایران بهبود یابد و تقویت شود، می‌توان از این طریق بر روی درآمدزایی کشورمان ازجمله استان گلستان، حساب ویژه‌ای باز کرد. از این منظر عضویت و نهادینه شدن همکاری ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌تواند در توسعه اقتصادی و بازار کالاهای ایران، نقش بسیار مؤثری ایفا نقش کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی اتحادیه اقتصادی اوراسیا اقتصاد ایران صادرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۰۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهار روابط تجاری ایران - تاجیکستان/سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار

به گزارش خبرگزاری مهر، شایسته مراد زاده معاون وزیر حمل و نقل تاجیکستان در دیدار با علی‌اکبر صفای مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بر علاقه‌مندی دولت این کشور برای سرمایه‌گذاری لجستیکی در بندر چابهار تاکید کرد.

معاون وزیر حمل و نقل تاجیکستان در این نشست افزود: روابط دو جانبه تجاری و اقتصادی بین تهران و دوشنبه در سطح خوبی قرار دارد.

وی با اشاره به سوابق تاریخی و فرهنگی مشترک بین ایران و تاجیکستان، اظهار داشت: در ۲ سال گذشته سطح روابط اقتصادی و جابه‌جایی کالا بین دو کشور رو به رشد بوده و افزایش یافته است.

مراد زاده همچنین از علاقه تاجیکستان برای ساخت محوطه لجستیکی در بندر چابهار خبر داد.

اهتمام دولت سیزدهم برای توسعه روابط تجاری با کشورهای فارسی زبان

در این دیدار همچنین علی‌اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز با اشاره اهتمام دولت سیزدهم برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی با کشورهای همسایه به ویژه با کشورهای فارسی زبان، تاکید کرد: رویکرد تهران در توسعه همکاری‌های حمل‌ونقلی و ترانزیتی با کشورهای همسایه، منافع برد- برد و اشتراکی برای همه فعالان اقتصادی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مطابق برنامه‌ریزی انجام شده و اهتمام وزیر راه و شهرسازی ایران برای اتصال بندر چابهار به راه‌آهن سراسری کشور در یک سال آینده، تاکید کرد: با حضور دولت هند و سرمایه‌گذاری یک شرکت هندی در بندر چابهار، علاوه بر ارتقای ظرفیت‌های زیرساختی و تجهیزاتی این بندر، عملکرد تخلیه و بارگیری بندر چابهار نیز به بیش از پنج میلیون تن افزایش یافته است.

صفایی با بیان اینکه آینده تجاری و بازرگانی بسیار خوبی در انتظار بندر چابهار است، افزود: هم اکنون کشتی‌های لاینر به صورت مستقیم از هند و چین در بندر شهید بهشتی چابهار پهلوگیری می‌کنند.

وی با استقبال از سرمایه‌گذاری زیرساختی دولت و شرکت‌های خصوصی مورد تأیید تاجیکستان در بندر چابهار برای ساخت محوطه لجستیکی در این بندر تاکید کرد: مدل اقتصادی و بازرگانی مد نظر دولت تاجیکستان، میزان و مدت قرارداد سرمایه‌گذاری این کشور در بندر اقیانوسی چابهار را تعیین خواهد کرد.

به گفته صفایی، سرمایه‌گذار تاجیکی این امکان را دارد با ساخت محوطه لجستیکی در بندر چابهار، از آن برای ترانزیت کالاهای کشورش و کالاهای سایر کشورها استفاده کند و از تسهیلات و تخفیف‌های ترانزیتی بندر چابهار بهره ببرد.

کد خبر 6087361 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • یک میلیارد دلار صادرات از نمایشگاه اکسپو ایران
  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • معرفی ظرفیت‌های صادراتی همدان برای افزایش تعاملات تجاری غرب
  • بهار روابط تجاری ایران - تاجیکستان/سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • محصول خرما و آبزیان بوشهر در نمایشگاه صادراتی
  • تعطیلی پنجشنبه ها از موانع اصلی عدم تحقق شعار سال است
  • تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان در حل مشکلات منطقه موثر است
  • اقتصاد اسلامی بدون وضو!
  • رشد ۹۱ درصدی صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به ارمنستان
  • چشم‌انداز گلستان؛ دروازه اوراسیا