Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-03-28@11:12:33 GMT

نوشیدنی‌های قندی، عامل اصلی افزایش وزن

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۸۰۳۸۴

آفتاب‌‌نیوز :

محققان با مطالعه روی موش‌های آزمایشگاهی مشاهده کردند تاثیر منابع غذایی حاوی قند بر میزان کالری دریافتی و وزن بدن بیشتر به نوع جامد یا مایع بودن آن بستگی دارد. همچنین در مورد انسان می‌توان اینطور اظهار کرد که تاثیر قند موجود در مواد غذایی بر چاقی عمدتا از مصرف نوشیدنی‌های قندی ناشی می‌شود و نقش مواد غذایی جامد و شیرین در این زمینه به نسبت کمتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروهی از محققان انگلیسی و چینی پس از بررسی تاثیر مصرف مواد قندی روی تعدادی موش که این مواد خوراکی را به صورت نوشیدنی یا غذای جامد دریافت کرده بودند مشاهده کردند که در هر دو گروه از موش‌ها، مواد قندی مازاد نشان‌دهنده ۷۳ درصد از کالری غذایی موجود است.

این محققان تاکید کردند: نقش نوشیدنی‌های حاوی مواد قندی به عنوان فاکتور موثر در بروز چاقی آشکار است و در این بررسی این موضوع مورد ارزیابی قرار گرفت که آیا شکل مصرف (جامد یا مایع) تاثیر متفاوتی بر تنظیم وزن بدن موش‌ها دارد.

در این بررسی محققان وزن بدن، چربی، میزان مصرف کالری و مصرف انرژی را تحت کنترل گرفتند. همچنین گلوکز موش‌ها و واکنش به انسولین به عنوان فاکتورهای نشان‌دهنده میزان احتمال آن‌ها به دیابت مورد ارزیابی قرار گرفت.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، به گفته محققان موش‌هایی که در آب آشامیدنی‌شان سوکروز مایع وجود داشت کالری بیشتری دریافت کرده، وزن بالاتری داشته و میزان چربی بدن آن‌ها افزایش داشته‌است. همچنین موش‌هایی که در نتیجه مصرف سوکروز مایع دچار تجمع چربی بدنی شده‌اند بیشتر احتمال دارد به گلوگز مقاومت نشان داده و به انسولین حساس شوند که هر دو این عامل می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: نوشابه چاقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۰۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فقر سرعت پیر شدن مغز را افزایش می‌دهد

محققان می‌گویند فقر احتمالاً می‌تواند روی ماده سفید مغز تأثیر مخرب داشته باشد.

به گزارش دیجیاتو، دانشمندان توانسته‌اند ارتباطی میان درآمد پایین و نابودی سریع‌تر ماده سفید در مغز پیدا کنند. در حالی‌که حجم ماده سفید با افزایش سن کاهش می‌یابد، ظاهراً زندگی در فقر می‌تواند به این روند سرعت ببخشد و مغز را سریع‌تر پیر کند.

تیمی از محققان دانشگاه‌های ژنو و لوزان در سوئیس با بررسی ۷۵۱ نفر در بازه سنی ۵۰ تا ۹۱ سال به این نتیجه رسیده‌اند. پژوهشگران پس از در نظر گرفتن عواملی مانند سن، جنسیت و برخی مسائل کلیدی مرتبط با سلامت، به این نتیجه رسیدند افرادی که در خانواده‌های فقیرتر زندگی کرده بودند، در اسکن MRI علائم بیشتری از پیری ماده سفید در مغز خود داشتند و همچنین در تست‌های شناختی، امتیاز کمتری نسبت به افراد در خانواده‌های ثروتمند گرفتند.

نتیجه کار محققان در ژورنال JNeurosci منتشر شده است. پژوهشگران این مطالعه را با هدف ارائه بینشی درباره مسیر‌هایی که مسائل اقتصادی و اجتماعی مانند درآمد خانواده، آخرین موقعیت شغلی و مسیر‌های اقتصادی و اجتماعی در دوره زندگی را با ریزساختار مغز و عملکرد شناختی تا اواخر بزرگسالی مرتبط می‌کنند، انجام دادند.

ماده سفید برای جابه‌جایی پیام‌ها و سیگنال‌ها در سراسر مغز بسیار ضروری است و میزان آن می‌توان روی توانایی‌های شناختی فرد تأثیر بگذارد. زندگی در فقر یا آن‌طور که محققان می‌گویند، قرارگیری در معرض کمبود‌های مزمن اجتماعی و اقتصادی، با سلامت پایین و افزایش سرعت زوال شناختی در ارتباط است. البته دانشمندان در گذشته هم به چنین نتیجه‌ای رسیده بودند، اما در تحقیق جدید، محققان نگاه دقیق‌تری به علت این موضوع داشتند.

پژوهشگران دانشگاه‌های سوئیس در تحقیق اخیر خود متوجه شدند که تعداد رشته‌هایی که از هر نورون منشعب می‌شود (تراکم نوریت) و اندازه پوشش محافظ روی این رشته‌ها (میلیناسیون)، ظاهراً با تجزیه سریع‌تر ماده سفید ارتباط دارند.

تحقیقات قبلی که مغز و سطح اقتصادی و اجتماعی افراد را بررسی کرده بودند، روی حجم کلی مغز متمرکز بودند. حالا ساختار‌های دقیق‌تری به‌دست آمده‌اند و مکانیزم‌های پشت پرده هم بررسی شده‌اند. پژوهشگران توانسته‌اند نحوه حرکت آزادانه مولکول‌ها، عمدتاً آب، درون مغز را شناسایی کنند که این حرکت به میزان میلین و تراکم شاخه‌های نورون بستگی دارد.

با وجود اینکه کاهش ماده سفید می‌تواند روی عملکرد شناختی تأثیر منفی داشته باشد، اما پژوهشگران متوجه شده‌اند که افراد در خانواده‌های ثروتمند حتی با وجود میلین کمتر و تراکم نوریت پایین‌تر، باز هم عملکرد شناختی خود را حفظ می‌کنند؛ بنابراین به نظر می‌رسد پول بیشتر به‌عنوان یک محافظ در برابر زوال عقل عمل می‌کند و دانشمندان باید به‌دنبال مکانیزم‌های دیگری علاوه بر تغییرات ظاهری مغز باشند.

در نهایت باید گفت دانشمندان برای رسیدن به یک نتیجه کلی‌تر و دقیق‌تر، به پژوهش‌های بیشتری نیاز دارند.

دیگر خبرها

  • محققان: سرکه سیب در سه ماه بین ۶ تا ۸ کیلوگرم از وزن شما را کم می‌کند
  • محققان آمریکایی ثابت کردند این روغن باعث سلامت قلب و مغز ، مفاصل، چشم‌ها و سیستم ایمنی می شود
  • آلودگی نوری در شب ریسک سکته مغزی را افزایش می دهد
  • عوارض خوردن خوراکی و نوشیدنی‌های صنعتی بجای وعده غذایی
  • مصرف داروی میگرن احتمال ابتلا به اتیسم را در نوزاد افزایش نمی دهد
  • فقر سرعت پیر شدن مغز را افزایش می‌دهد
  • مواد غذایی سرطان‌زا را بشناسید
  • این روش‌های وایرال شده لاغرتان نمی‌کند، مریض‌تان می‌کند!
  • انبار بزرگ مواد غذایی و نوشیدنی در آبادان پلمب شد
  • مزایای خوردن آب نارگیل برای سلامتی