Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@19:22:28 GMT

بازگشت زائران از مرز مهران، منظم و روان

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۸۰۴۷۱

بازگشت زائران از مرز مهران، منظم و روان

به گزارش ایرنا، افزایش بیش از سه برابری تعداد زائران خروجی از کشور به سمت عراق طی روزهای اخیر از مرزهای چهارگانه و به موازات آن افزایش بیش از حد تردد زائران از مرز مهران که ۶۰ درصد حجم عبور و مرور جمعیت را به خود اختصاص داده، این مبدا ورودی و خروجی را به مهمترین و محوری ترین مرز کشورمان با عراق برای تردد زائران تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتخاذ تدابیر مناسب از سوی ستاد اربعین استان ایلام و همکاری های مناسب بین بخشی میان تمام ارگان ها و نهادهای دخیل، کنترل و رصد لحظه ای وضعیت مرز،  اجرای طرح‌های موثر ترافیکی، تلاش برای بازگشت زودهنگام زائران پیش از روز اربعین، ارایه خدمات مناسب رفاهی از سوی موکبها و هماهنگی خوب بین موکبهای مستقر در خاک عراق و نقاط مرزی کشورمان بویژه مرز مهران و نیز برگزاری جلسات مستمر برای پایش وضعیت تردد زائران، مشکلات تردد در این مرز بین المللی را به حداقل ممکن رسانده است.

گزارش میدانی خبرنگاران ایرنا از مرز مهران حاکیست موج بازگشت زائران که از ۳ روز گذشته آغاز شده در ساعات آخر شب و بامداد امروز چهارشنبه به حداکثر خود رسیده است اما ایین بازگشت ها با نظم و ترتیب خاص و به صورت روان در حال انجام است.

استقرار تیم های پزشکی و بهداشتی، اورژانس، موکب های پذیرایی و سلف غذا، ارایه خدمات مشاوره ای، خدمات دهی بسیار مناسب و سریع گذرنامه ای و ایجاد گیت های متعدد و نیز راهنمایی مطلوب نیروهای انتظامی، مرزبانی و امنیتی زمینه تردد زائران در مرز مهران را آسان تر و با مشکلات کمتر نسبت به سال های گذشته همراه کرده است.

تعدادی از زائران برگشتی از عراق در مرز مهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن ابراز رضایت از نحوه خدمات رسانی نهادهای مسئول در مرز، از اینکه ستاد اربعین با تدابیر خاص موجب رفاه و امنیت بیشتر زائران شده، روان سازی تردد در مرز را مهمترین ویژگی اربعین امسال نسبت به سال های گذشته بیان کردند.

یکی از زائران که در حال ورود به کشور بود با بیان اینکه مشکل خاصی در ایران برای مسافرت به کربلا وجود نداشت، گفت: این سفر یکی از سفرهای الهی و عاشقانه است که همه برای خدا تلاش می کنند تا به هر طریق مکن خود را به کربلا برسانند و اگر سختی هایی نیز در مسیر وجود داشته باشد با جان و دل می پذیرند.   

صفرعلی آقامحمدلو اظهار داشت: خدمات گدرنامه ای در سمت ایران به سهل ترین و سریع ترین حالت در حال انجام است که با توجه به حجم انبوه ترددها، انتظار می‌رفت در این زمینه مردم با مشکل مواجه شوند ولی مسئولان با اجرای طرح های مختلف مانع از بروز هر گونه مشکل و ایجاد ازدحام در مرز شدند که جای قدردانی دارد.

وی که از شهریار استان تهران و در قالب گروه رفاقتی به کربلای معلا سفر کرده و پس از زیارت به ایران بازگشته است، امکانات و شرایط مرز مهران نسبت به دیگر مرزهای ایران و عراق را بسیار خوب توصیف کرد و افزود: شرایط امسال بسیار بهتر از سنوات گذشته است.

آقامحمدلو که جانباز دوران دفاع مقدس است تنها مشکل زائران ایرانی را مربوط به امکانات کشور عراق دانست و با بیان اینکه در این کشور دولت هیچ امکاناتی برای زائران فراهم نمی کند، اظهار داشت: خدمات در خاک عراق به طور کامل مردمی است و ما قدردان خدمات آنها هستیم.

وی با بیان اینکه اخذ کرایه های نامتعارف یکی از مشکلات جدی زائران ایرانی در عراق است، اضافه کرد: مسیر کربلا تا مرز مهران را به ازای هر نفر ۲۵۰ هزار تومان آمدند که این رقم در حالت عادی و زمان های غیر اربعین حدود ۸۰ هزار تومان است.

یکی دیگر از زائران برگشتی از عراق با بیان اینکه مراحل ورود و خروج زائران در مرز مهران بسیار راحت و سریع است از اینکه مقامات ایرانی برای راحتی زوار امام حسین (ع) تلاش های شبانه روزی و بی وقفه ای انجام می دهند، ابراز رضایت کرد.

علی محمد نظرخواه اظهار داشت: ما که به صورت خانوادگی و با بچه های خردسال عازم عراق شدیم و امروز برگشتیم در مرز مهران با هیچ مشکلی مواجه نشدیم اما مشکلات در خاک عراق کم نبود از جمله اینکه به لحاظ تغذیه ای خدمات چندان خوبی انجام نشد و وضعیت بهداشتی آنها نیز تعریف چندانی ندارد.

وی ادامه داد: متاسفانه با وجود اینکه راهپیمایی و پیاده روی اربعین چندین سال است نهادینه و به یک اجتماع جهانی تبدیل شده اما همچنان مشکلات سال های قبل در کشور عراق باقی مانده و تدابیری برای بر طرف شدن آنها از سوی آنها صورت نگرفته است.

نظرخواه نیز اخذ کرایه های زیاد اتوبوس ها و سواری ها در عراق به سمت ایران را مهمترین مشکل زائران ایرانی خواند و اضافه کرد: ما برای مسیر مهران تا کربلا ۱۵۰ هزار تومان و بالعکس ۲۵۰ هزار تومان برای هر نفر دادیم که رقم بسیار بالایی است.

وی که از اصفهان به زیارت کربلا مشرف شده است، خواستار نظارت بیستر ارگان های مختلف و هماهنگی طرف های ایرانی با دولت عراق جهت رفع این مشکلات شد.

محمد حاجیان که از آبدانان به سفر کربلا رفته و در حال بازگشت به میهن اسلامی است با بیان اینکه مشکل خاصی در تردد مرزها وجود نداشت، گفت: شرایط امسال با وجود اینکه به دلیل لغو روادید حجم جمعیت بسیار بیشتر از سال های قبل بود، اما در نحوه ارایه خدمات شاهد تحولات بزرگی بودیم.  

وی که در قالب کاروان ۲۰۰ نفره عازم کربلا شده است، اظهار داشت: این سفر یکی از فراموش نشدنی‌ترین سفرهای هر فرد شیعه و عاشق امام حسین (ع) است، بنابراین هر نوع سختی و دشواری در مسیر برای زائران راحت تر است و خرده ای به آن نمی توان گرفت.

حاجیان تنها مشکل زائران ایرانی در عراق را مربوط به کرایه خودروها دانست و با بیان اینکه در این حوزه مقامات و دولت عراق هیچ نظارتی ندارند، افزود: در حالیکه کرایه یک نفر در مسیر مهران تا کربلا و برعکس نباید از ۸۰ هزار تومان فراتر رود اما رانندگان ۳ تا ۴ برابر این رقم ار زائران می گرفتند.  

در همین زمینه سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد که برای سرکشی و بررسی وضعیت مرزها به مرز مهران سفر کرده بود، تمام هدف نیروهای وزارت امور خارجه و سفارتخانه را خدمات رسانی بهتر، به موقع و سریع به زائران اربعین بیان کرد و گفت: تلاش های ستاد اربعین نیز بر همین اصل استوار شده است.

ایرج مسجدی اظهار داشت: ما تلاش کرده ایم مشکلات مربوط به امور ورود و خروج و نیز گذرنامه ای را در مرزها به حداقل ممکن رسانده تا زائران به راحتی وارد خاک عراق شوند.

وی درباره مشکلات مربوط به اخذ کرایه های نامتعارف از زائران در عراق اظهار داشت: چون دولت عراق هیچ دخالتی در حوزه های خدمات رسانی به زائران ندارد، نمی توان انتظار داشت در آن سوی مرزها نیز مثل ایران خدمات رسانی ها مرتب و با کمترین مشکلات همراه باشد.

مسجدی ادامه داد: هر گونه خدمت رسانی در خاک عراق به زائران ایرانی و حتی خودشان به صورت مردمی و خودجوش است و ما باید قدردان این خدمات باشیم هر چند تلاش می کنیم با رایزنی ها و مذاکرات با طرف های عراقی این مشکلات را نیز کاهش دهیم.

وی دولت و مردم دو کشور ایران و عراق را دارای مشترکات فراوان دانست و با بیان اینکه روابط دو کشور در بهترین وضعیت قرار دارد، لغو روادید اربعین از سوی عراق و در مقابل لغو روادید برای اتباع عراقی از ۲۵ صفر بمدت ۶۵ روز از سوی ایران را نمونه ای از این روابط حسنه بیان کرد.

مسجدی وضعیت کلی تردد زائران در مرزهای ۴ گانه را بسیار خوب توصیف و اضافه کرد: هر چند بیشتر ورودی ها و خروجی ها از مرز مهران صورت می گیرد اما با تمهیدات مناسب تلاش شده زائران با کمترین مشکل در این مرز مواجه شده و به راحتی مراحل ورود و خروج را طی کنند.

استاندار ایلام نیز با تاکید بر اینکه تمام برنامه ریزی ها و تدابیر ستاد استانی اربعین بر رفاه حال و راحتی سفر برای زائران استوار شده است، گفت: در این زمینه از ماه ها قبل تدارکات و اقدامات لازم برای سازماندهی نحوه خدمات رسانی ارگان های مختلف به انجام رسیده است.  

قاسم سلیمانی دشتکی خدمات رسانی بهتر و بهینه به زائران اربعین حسینی را ماموریت و رسالت اصلی کارگزاران نظام اسلامی خواند و با تاکید بر اینکه ستاد استانی اربعین از هیچ تلاشی برای راحتی و آسودگی زائران دریغ نمی کند، یادآور شد: این موضوع متعلق به مجموعه نظام است و باید همه نهادها، ارگان ها و دستگاه های دولتی و غیردولتی پای کار باشند.

وی با اشاره به نارضایتی زائران اربعین از نحوه و شرایط حمل و نقل در کشور عراق افزود: در این رابطه جلسه ای در استانداری و با حضور مقامات مسئول برگزار می شود تا در این خصوص نیز به جمع بندی مناسبی برای حل مشکل برسیم.

سلیمانی با بیان اینکه بازگشت زائران از حدود ۳ روز قبل شروع شده و از شب گذشته بر حجم آن افزوده شده است، پیش بینی کرد موج این بازگشت ها از فردا بیشتر شده و تا یک روز پس از اربعین ادامه یابد که در این خصوص نیز تدابیر مناسبی اندیشیده شده تا زائران دچار مشکل نشوند و ترددها همچنان منظم و روان صورت گیرد.

به گزارش ایرنا، تاکنون  ۲ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۵۵۳ نفر از مرزهای خروجی ایران به عراق عزیمت کرده اند که از این تعداد تا شب گذشته ۹۱۱ هزار و ۹۴۹ نفر به کشور بازگشته اند و در حال حاضر یک میلیون و ۸۶۳ هزار و ۶۰۴ نفر هنوز در خاک عراق هستند.

بنابر اعلام رئیس ستاد مرکزی اربعین بیش از ۶۰ درصد از مجموع زائران اربعین امسال از مرز بین المللی مهران به عتبات عالیات در کشور عراق تردد داشتند.

شهرستان مرزی مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام با داشتن مرز بین‌المللی از معابر اصلی و مهم تردد خودروهای شخصی، کامیون های حامل کالاهای صادراتی و خودروهای حامل زائران عتبات عالیات است.
پیش بینی می شود در ایام اربعین امسال ۷۰ درصد از مجموع زائران مرز مهران را برای تردد انتخاب کنند و به طور معمول در این ایام روزانه بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مرز مهران راهی عتبات عالیات شده و یا از این مسیر باز می‌گردند.

اربعین سال گذشته ۲ و نیم میلیون زائر از مرز مهران تردد کردند که پیش بینی می شود امسال این میزان تردد از سه میلیون نیز فراتر رود.

گزارش:  سیدیحیی مرتضائی

۳۰۳۸/۹۱۰۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایلام مرز مهران زائران اربعین عراق اربعین ۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۰۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت مقتدی صدر به عرصه سیاست عراق؛ سناریوی بعدی چیست؟

در پی انتشار تصویر جریان جدید موسوم به «جریان ملی شیعی» همراه با امضا و مهر مقتدی صدر در شبکه های اجتماعی عراقی، گمانه زنی ها برای بازگشت جریان صدر به صحنه سیاست آغاز شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، جریان صدر که در انتخابات پارلمانی 2021 عراق توانسته بود 73 کرسی بدست آورد، علیرغم تشکیل فراکسیون اکثریت، موفق به تشکیل دولت نشد و در اعتراض، ابتدا منازعات سیاسی را از پشت پرده به خیابان ها کشاند و در ادامه راهبرد استعفا جمعی فراکسیون صدر از نمایندگی در پارلمان عراق را برگزید. این موضوع سبب شد تا صدر از سیاست کناره گیری کند، اقدامی که در تاریخ تحولات سیاسی عراق در سالهای گذشته، بارها شاهد آن بودیم.

اکنون نزدیکان صدر، جریان ملی شیعی را بهانه ای برای بازگشت مقتدی الصدر به صحنه سیاست می دانند.

 

اپوزیسیون چارچوب هماهنگی

ارزیابی ها در فضای رسانه ای عراق بر این است که جریان ملی شیعی به دنبال جذب تمام جناح های مخالف چارچوب هماهنگی است. ناظران بر این باورند که مقتدی صدر تحت لوای جریان ملی شیعی وارد انتخابات پارلمان خواهد شد و در قدم بعدی، گروه های سیاسی خارج از چارچوب هماهنگی به این جریان خواهند پیوست. بر همین اساس به نظر می رسد مقتدی صدر بار دیگر به تشکیل دولت اکثریت می اندیشد.

پس از اعلام رسمی و رونمایی از جریان ملی شیعی در رسانه ها، کارشناسان و تحلیلگران سیاست عراق، انتقادهایی به نامگذاری این جریان وارد کردند. برای نمونه صفحه «وزیر الصدر» در شبکه های اجتماعی در پاسخ به این انتقادات، نام گذاری را محصور به شیعیان ندانست و شعار "نعم نعم للوطن" به معنی "آری آری برای وطن" را مانند جریان صدر، سرلوحه جریان جدید قرار داد.

پس از عزلت ماه های اخیر، مقتدی صدر از ساز و کارهای سیاسی، جریان هایی از دل چارچوب هماهنگی خواستار بازگشت وی شدند. محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق نیز بارها در تلاش بوده تا با نزدیکان صدر و یا مستقیما با مقتدی صدر راه را برای همکاری باز کند، اما تاکنون هیچ کدام از اعضای جریان و نزدیکان صدر پاسخ مثبتی ندادند. این امر پیام عدم مقبولیت السودانی و چارچوب هماهنگی از سوی این جریان را می رساند.

پیروزی قاطع جریان صدر در انتخابات 2021 فرصتی را برای مقتدی بوجود آورد تا بتواند بر عمده وزارتخانه ها تسلط یابد که چند وزارتخانه اساسی از جمله وزارت‌های دفاع، کشور، نفت، دارایی و مقام مشاور امنیت ملی علاوه بر انتصاب نخست وزیر را در بر می گرفت. این موارد با موافقت ائتلاف السیاده و حزب دموکرات و مخالفت برخی جریان های شیعی از جمله فراکسیون صادقون و دولت قانون همراه شد.

کناره گیری مقطعی صدر از سیاست به 2 سال هم نکشید، به نحوی که در سطح رسانه های عراقی به تازگی زمزمه های تشکیل فهرست مشترک السودانی برای انتخابات آینده مطرح می شود. بازگشت صدر به صحنه سیاسی عراق بیانگر این احساس نگرانی است که دولت اکثریت، نه از چارچوب هماهنگی و نه از جریان صدر بلکه از جریان ثالثی ذیل نام السودانی رقم بخورد.

 

مشارکت در انتخابات 2025

پیش از انتخابات 2021 که صدر اعلام کرده بود در آن مشارکت نخواهد کرد، از اولین مرحله عملیاتی پروژه «البنیان المرصوص» رونمایی کرد. این پروژه قصد داشت خدمات عمومی را به صورت رایگان یا ارزان به طبقه فرودست جامعه ارائه دهد. این موضوع باعث افزایش محبوبیت صدر نزد طبقات متوسط و فقیر جامعه گردید که در نهایت به معرفی لیست در انتخابات 2021 منجر گردید. نکته قابل تامل آنکه اتفاقی مشابه همین موضوع بار دیگر در حال رخ دادن است. صدر پس از کناره گیری در سال 2022، حلقه رسانه ای را با هدف تسلط بر افکار عمومی تقویت کرد و به حمایت علنی البنیان المرصوص پرداخت؛ با این تفاوت که صدر نمی توانست منتقد دولت کنونی شود چرا که ساخت مجتمع های مسکونی و بهبود فضای شهرک صدر نیز در میان اولویت های دولت السودانی قرار دارد. البته این موضوع سبب نمی شود که نظر مقتدی برای نخست وزیری السودانی در دور دوم تغییر کند.

«جریان ملی شیعی» تلاش خواهد کرد ابتدا نظر اپوزیسیون چارچوب هماهنگی را به خود جلب و سپس سراغ دیگر احزاب مخالف یا منتقد دولت فعلی برود. فرض بر این است که مقتدی صدر با لیبرال ها و ملی گراهای معتدل شیعی توافق کند، سپس حزب تقدم و حزب دموکرات کردستان را نزدیک خود نگه دارد.

محورهای رایزنی نخست وزیر عراق در سفر به آمریکاسفر السودانی به آمریکا زیر ذره بین گروه‌های مقاومت عراق

 

در مجموع انتظار می رود جریان الفراتین تحت رهبری السودانی که بصورت جداگانه یا ائتلافی وارد عرصه انتخابات خواهد شد، در کنار جریان ملی شیعی مقتدی صدر که در انتخابات 2025 شرکت خواهند کرد، فضای رقابتی جدیدی را برای عراق خلق کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مرز مهران پر تردد‌ترین پایانه مرزی به کشور عراق
  • استفاده از تمامی ظرفیتها برای میزبانی از بزرگترین پیاده روی جهان
  • مرز مهران پر تردد‌ترین پایانه مرزی به کشور عراق 
  • همایش بین‌المللی معرفت و رسالت حسینی در کربلا برگزار می‌شود
  • فروش بلیت چارتری در اربعین ممنوع می شود | دریافت اضافه نرخ بلیت در فرودگاه نجف کاهش می‌باید
  • بازگشت مقتدی صدر به عرصه سیاست عراق؛ سناریوی بعدی چیست؟
  • نرخ سفر عتبات از اردیبهشت افزایش می‌یابد
  • افزایش نرخ سفر عتبات از اردیبهشت ماه
  • تکمیل طرح ارتقاء تصفیه خانه فاضلاب مهران
  • تردد بی‌سابقه بیش از ۷ میلیون زائر از مرز مهران