Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-16@05:02:45 GMT

روز و شبهای اینجا غمگین نیست

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۸۰۶۹۸

روز و شبهای اینجا غمگین نیست

به گزارش ایکنا از خوزستان، مرز چذابه نزدیکترین مسیر به عراق است و هر ساله تعداد زیادی از هموطنان از شهرهای مختلف کشور با آمدن به این پایانه مرزی خود را برای حضور در پیاده‌روی اربعین حسینی، آماده می‌کنند.

مسیر رسیدن به این مرز از اهواز از جاده حمیدیه و سوسنگرد می‌گذرد و مواکب پذیرایی از زائران در مسیر دشت آزادگان به چذابه حکایت از آن دارد که همه چیز برای حضور زائران در این مسیر آماده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 امسال به دلیل مسائل امنیتی که از سوی مسئولان بیان شده مسیر منتهی به پایانه مرزی چذابه با چند گیت بازرسی تقسیم‌بندی شده بود و تنها راه عبور از آن داشتن گذرنامه بود.

امسال هم مثل سال‌های گذشته مواکب بسیاری برپا شده بود و مردم با نیت‌های خالص هر آنچه داشتند در راه امام حسین(ع) آورده بودند. اگر هم در این میان فردی توانایی پذیرایی نداشته باشد، با حضور در مواکب با کارهای بدنی و کمک‌رسانی این ارادت را نشان می‌دهد.

علی 28 ساله است و ظاهری ساده دارد. خودجوش می‌آید و در موکب اوقاف آب به دست مردم می‌دهد.

خودش می‌گوید: «5 سال است می‌آیم اینجا و خدمت می‌کنم. ده روز قبل اربعین می‌آیم و تا اربعین می‌مانم. کسی به من نگفت که بیایم من عاشقم که میام خودم خدمت را دوست دارم خدمت به این اهل بیت(ع) را دوست دارم.

تو زندگیم هر موقع آقام ابوالفضل را صدا کردم به دادم رسیده. نبوده صدایش کنم و به دادم نرسیده باشد. نصاب دوربین مداربسته هستم. درآمد دارم اما پول مهم نیست، داشته مهم نیست، مهم این است که عاشق باشی وقتی عاشق باشی پول مهم نمی‌شود.

تا وقتی بمیرم و بروم زیر قبر خدمت را ادامه می‌دهم چون آقا ابوالفضل برای من کم نگذاشته است. تا حالا کربلا نرفتم ولی اینقدر در می‌زنم، اینقدر می‌آیم تا مرز چذابه، شاید یک روز در باز شود.

حلقه‌ای بر گردنم افکنده دوست

می‌کشد هرجا که خاطرخواه اوست

ما که تا اینجا می‌آییم ان‌شالله اگر آقا لیاقت نوکری را در ما دید می‌رویم حرم زیارتش. اگر هم نشد همینجا پابوسی و نوکری‌اش را می‌کنم، به عنوان نوکرش هم من را بپذیرد خیلی است، زیارت هم نبود، نبود. هر کسی یک طور است و با یک طریق زندگی می‌کند، یکی اعتقاد دارد و یکی ندارد اما من شیعه‌ام و فقط شیعه علی نیستم باید شیعه پسر علی هم باشم. باید نوکری برای پسر علی هم بکنم.

اصغر 52 ساله راننده اتوبوس است که از دزفول آمده است. از اولین گیت بازرسی، با اتوبوس زائران را تا پایانه می‌رساند. از صبح می‌آید تا بعدازظهر.

درباره خودش می‌گوید: «رانندگی را دوست دارم آرزو داشتم پایه یک بگیرم تا در جاده‌های پرپیچ و خم با اسکانیا 18 چرخ رانندگی کنم. به قول جوان‌های امروزی دلم می‌خواست کارم چالش داشته باشد، چالش جاده.

نشد که راننده ماشین سنگین شوم، شدم راننده اتوبوس واحد درون شهری. حالا که می‌آیم اینجا با خودم می‌گویم که شاید قسمتم این بود که بیایم اینجا و زائر ببرم و بیاورم. اینجا که می‌آیم آرزوهایم یادم می‌رود، یادم می‌رود که دلم می‌خواست با اسکانیای 18 چرخ در جاده هراز با باران نم خورده روی شیشه ماشینم بروم و بیایم.

در این مسیر کوتاه حالم خوب است، هربار که می‌روم نزدیک پایانه می‌گویم صلی‌الله علیک یا اباعبدالله. ناراحتی قلبی دارم و چشمم را یکبار عمل کردم اما این جاده و راه چشمم را روشن می‌کند. پشت فرمان چشمم درد نمی‌کند.

نمی‌دانم پشت پرده چیست و چه خبر است اما اینجا که می‌آیم دلم می‌خواهد بمانم. روز و شبهایش برایم غمگین نیست اگرچه روزهای عزای شیعیان است اما خوبم. جاده ته دارد اما خوبی امام حسین(ع) ته ندارد. ما راننده‌ها به خاطر اینکه ساعت‌های طولانی تو ماشن تنهاییم فکر زیاد می‌کنیم بعضی وقتها با خودم میگویم حسین عجب مردی بوده، دمش گرم.»

صغری کریمی‌جو، 62 ساله است و همسر جانبازی که بر اثر همین جانبازی چند سال پیش درگذشت.

«از وقتی کربلا آزاد شد می‌رفتم آنجا غذا می‌پختم، 20  روز می‌ماندم، موکب و خوابگاه هم بود، آنجا می‌ماندیم. کمک آشپزی می‌کردم. حبوبات و گوشت و مرغ و سیب‌زمینی و پیاز پاک کردم. 

اینجا روزانه صبح یک گونی آرد و عصر هم یک گونی آرد خمیر می‌کنیم و می‌پزیم. اگر زائران زیاد باشند سه گونی هم پخت داریم.

بیماری قلبی دارم و فنر در قلبم است اما عاشق امام حسین(ع) هستم و کار می‌کنم. هر وقت که دعوت امام حسین باشم می‌آیم و خدمت می‌کنم. در زمان جنگ هم امدادگر جبهه بودم و فعالیت می‌کردم. آسیبی در جنگ ندیدم اما شوهرم ارتشی بود، در جنگ هم جانباز شد و سال 94 فوت کرد. الان دو سال است که اینجا می‌آیم و نان می‌پزم. در شهر خودمان مسجدسلیمان، هم مسئول هیئت مذهبی هستم. 181 متر هم برای زینبیه در شهرمان وقف کردم.

از وقتی که کربلا آزاد شد پیاده می‌رفتم و می‌آمدم یعنی وقتی برمی‌گشتم پاهایم ورم داشتند و داغون بودند. الان هم اگر قسمت باشد و بعد از اربعین کاری نداشته باشم و امام دعوتم کند خدمت آقا می‌رسم.

ملوک رحیمی سه سال است که در موکب اوقاف خوزستان نان می‌پزد.

او درباره خود می‌گوید: «چهار بار پیاده‌روی اربعین را تجربه کردم و اصلا‌ سخت نبود. آنجا هم اصلاً احساس غریبی نکردم و مشکلی هم نداشتم. برای پخت نان از جمعه آمدم و تا یک روز بعد اربعین هم هستم.

سه تا از مهره‌های گردنم و چهار تا از مهره‌های کمرم آسیب دیده اما اصلاً ‌احساس خستگی نمی‌کنم. امام کمکمان می‌کند و هر چیزی بخواهم به من می‌دهد. خیلی جاها رفتم که بتوانم بیایم اینجا و نمی‌شد. صبح می‌رفتم و دست رد به سینه‌ام می‌زدند و برمی‌گشتم و چند ساعت بعد کارم برای رفتن درست می‌شد. تا حالا سه بار این‌طور شده‌ام. امام دست رد به سینه‌ من و هیچکس نمی‌زند.»

در میان مواکب خانم‌هایی بسیاری برای خدمت حضور دارند؛ خانمی از عرب‌های خوزستان که سن بالایی دارد بادمجان سرخ می‌کند و در نان می‌پیچد و بلند می‌گوید بادمجان گرم بفرمایید بخورید اگر کسی از او نگیرد ناراحت می‌شود با التماس و کمی بغض می‌خواهد که زائران از دستش غذایی را که پخته است بگیرند. 

امسال جاده‌ای به موازات مسیر مواکب، قرار داده شده که اگر مردم خواستند زودتر به پایانه برسند و مسیر حرکت و خروج از کشور را آغاز کنند، توسط اتوبوس‌ها منتقل شوند. همین موضوع باعث می‌شود که بخشی از زائران از مسیر مواکب عبور نکنند. این امر باعث ناراحتی موکب‌داران شده است؛ یکی از موکب داران در این باره گفت: «این همه غذا می‌پزیم کسی نمی‌آید غذا بخورد. این چه کاری است که انجام داده‌اند؟ جاده را جدا کردند و مردم هم که شوق سفر دارند می‌خواهند زودتر به کربلا برسند،‌ می‌روند مستقیم پایانه و از کشور خارج می‌شوند. ما هم از خدمت به زائران محروم می‌مانیم.»

همه این خادمان و موکب‌داران تا چند روزی بعد از اربعین و بازگشت زائران در چذابه می‌مانند، برخی با نان، برخی با آب و غذا از زائران پذیرایی می‌کنند. اینجا هر کس هر چه از دستش بربیاید انجام می‌دهد و اینجاست که حسین‌بن علی(ع) می‌شود محور!

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا خوزستان چذابه خادمان موکب های اربعین موکب داران پایانه مرزی چذابه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۰۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک نیمه سنگین در جاده‌های چالوس و فیروزکوه

بر اساس اعلام مرکز مدیریت راه‌های کشور، در محور چالوس مسیر (جنوب به شمال) محدوده بیلقان همچنین محور فیروزکوه مسیر (شمال به جنوب) محدوده دماوند ترافیک نیمه سنگین برقرار است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس اعلام مرکز مدیریت راه‌های کشور، آخرین وضعیت راه‌ها به شرح زیر است:

آخرین وضعیت جوی ترافیکی محورهای شمالی

- ترافیک نیمه سنگین در محور چالوس مسیر (جنوب به شمال) محدوده بیلقان

- ترافیک نیمه سنگین در محور فیروزکوه مسیر (شمال به جنوب) محدوده دماوند

- تردد روان در محورهای هراز و آزادراه تهران – شمال و آزادراه قزوین – رشت (رفت و برگشت)

* در ضمن محورهای شمالی فاقد هرگونه مداخلات جوی است.

آخرین وضعیت جوی ترافیکی محورهای دیگر

- ترافیک سنگین در آزادراه تهران - کرج – قزوین حدفاصل گرمدره تا ساسانی و محدوده‌های پایانه شهید کلانتری و مهرویلا

- ترافیک نیمه سنگین در آزادراه قزوین – کرج – تهران محدوده کمال شهر و حدفاصل پل حصارک تا گلشهر

- ترافیک سنگین در محور تهران – شهریار در برخی مقاطع

- ترافیک نیمه سنگین در آزادراه تهران – ساوه حدفاصل رضی آباد تا نسیم شهر

- ترافیک سنگین در آزادراه ساوه – تهران حدفاصل اورین تا نسیم شهر

آخرین وضعیت جوی

- بارش باران در برخی از محورهای استان‌های چهارمحال و بختیاری، کرمان و فارس

محور مسدود شریانی

محور گشت - سراوان

محورهای مسدود غیرشریانی

محور هشتگرد – طالقان

محورهای دارای انسداد فصلی

سروآباد - پاوه

سی‌سخت - پادنا

گنجنامه – تویسرکان

وازک – بلده

پونل – خلخال

کد خبر 744927

دیگر خبرها

  • وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک نیمه سنگین در جاده‌های چالوس و فیروزکوه
  • سیلاب فروکش کرده و تمامی راه‌های ارتباطی فریمان باز هستند
  • اجرای طرح‌های پویش مسیر سبز _ ایران پاک در خوی
  • دریافت کننده جوان ایران در مسیر لهستان
  • تکمیل لکه گیری و روکش آسفالت جاده میمه به وزوان؛بزودی
  • تکمیل لکه گیری و روکش آسفالت مسیر جاده‌ای میمه-وزوان تا یک ماه آینده + فیلم
  • جاده موگویی چهارمحال و بختیاری به‌طور کامل بازگشایی شد
  • بازگشایی جاده ارتباطی دهستان موگویی
  • بازگشایی جاده موگویی چهارمحال و بختیاری
  • ترافیک نیمه سنگین در راه‌های خروجی مازندران