Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@00:17:58 GMT

نسبت به وضعیت خوشنویسی در ایران احساس یاس می کنم

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۸۱۸۰۸

نسبت به وضعیت خوشنویسی در ایران احساس یاس می کنم

به گزارش خبرنگار مهر، استاد رضا بنی رضی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های جمعی استان کردستان اظهار داشت: هر هنری که در جامعه ایجاد می شود پیش از آن احساس نیاز آن ایجاد شده است و زمانی که نیاز به آن هنر مرتفع شود ممکن است استفاده از آن نیز ضعیف شود.

وی افزود: اگر به فلسفه خوشنویسی نگاه کنیم در اصل این هنر برای انتقال کلام وحی ایجاد شد و پس از سال ها به زبان فارسی ورود پیدا کرد و خط های نستعلیق و شکسته نستعلیق در ادبیات فارسی ایجاد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد خوشنویسی ادامه داد: اما پس از گذشت مدت زمانی ارتباط جامعه با ادبیات کم رنگ شد و همین مسئله نیز باعث شد هنر خوشنویسی در جامعه ضعیف شود و هنری به نام نقاشی خط پدید آید.

بنی رضی یادآور شد: خوشنویسی سنتی امروز به نوعی کاربرد خود را از دست داده است و تنها کسانی در این حوزه باقی مانده اند که از این هنر واقعا لذت می برند.

وی بیان کرد: یکی دیگر از دلایلی که هنر خوشنویسی تضعیف شده به متولیان فرهنگی باز می گردد که هیچگونه سرمایه گذاری و حمایتی از خوشنویسی و خوشنویس صورت نمی گیرد در حالی که در کشوری مانند ترکیه برای یک نمایشگاه خوشنویسی رئیس جمهور برای افتتاح آن حضور دارد.

استاد خوشویسی ایران در ادامه گفت: حدود ۷۰، ۸۰ سال پیش زمانی که انجمن خوشنویسان ایران تاسیس شد هدف آن عمومی کردن هنر خوشویسی در جامعه بود که در دهه ۶۰ توجه به این هنر به اوج خود رسید آن هم به دلیل این بود که هنرهای دیگر مانند سینما، تئاتر و موسیقی به حاشیه رفتند و کار کردن در این حوزه ها به نوعی ممنوع بود.

بنی رضی اظهار داشت: اما بعدها که عرصه های دیگر هنر مانند موسیقی و سینما ازاد شدند خوشنویسی به حاشیه رفت و امروز نیز مردم آنقدر درگیر مشکلات خود هستند که اصلا به فراگیری هنری مانند خوشنویسی رو نمی آورند.

وی افزود: متاسفانه خوشنویسی نیز هنری است که آهسته است و با سرعت پیشرفت امروز دنیا سازگاری ندارد و کسی که بخواهد به این عرصه ورود داشته باشد باید سی سال در یک کنج بنشیند و بنویسد تا بتواند به یک جایگاه برسد.

کد خبر 4748335

منبع: مهر

کلیدواژه: خوشنویسی نمایشگاه خوشنویسی سنندج اربعین 98 اربعین حسینی مرز مهران ایلام بوشهر زائران اربعین گرگان قزوین رادیو اربعین شیراز شهرکرد بیرجند استانداری سمنان خطبه های نماز جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۱۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران

به گزارش صدای ایران،احمد حاتمی یزد، کارشناس اقتصادی با تاکید بر این نکته که اقتصاد ایران درگیر بحران جدی ریزش ارزش پول ملی است، گفت: متاسفانه در چهار دهه اخیر ارزش پول ملی در ایران ۱۰ هزار برابر کاهش یافته است. معنای این اتفاق در حقیقت ریزش قدرت خرید مردم است.

وی گفت: اتفاقاتی زنجیروار زمینه را برای بروز این بحران مهیا کرده است. عامل مهم این اتفاق یعنی ریزش ارزش پول ملی، افزایش شدید نرخ تورم است و رشد تورم نیز ریشه در افزایش نقدینگی دارد. به عبارت دیگر دولت‌ها در ایران سیاست پرداخت درستی ندارند و با پیش‌بینی هزینه‌های غیرضروری در بودجه، موجب بروز ناترازی و ایجاد کسری در بودجه می‌شوند. این اتفاقات نیز دست به دست هم می‌دهد و چنین شرایط نامساعدی را ایجاد می‎کند

بانک مرکزی باید مستقل باشد
حاتمی یزد تاکید کرد: وقتی درآمد و هزینه تطابقی با هم ندارند، دولت بانک مرکزی را مجبور به چاپ پول می‎کند و در نتیجه پول بدون پشتوانه را راهی اقتصاد می‌کند. اگر کالا‌ها و خدمات همپای تورم در اقتصاد رشد می‌کرد چنین بحرانی به وقوع نمی‌پیوست، اما متاسفانه شرایط تولید در بخش کالا و خدمات در ایران شرایط بسیار ناگواری است.

بیشتر بخوانید:پیش‌بینی‌ها از بدتر شدن وضعیت اقتصاد ایران حکایت دارد/ ریال همچنان زیر تیغ

او تورم را گرفتن مالیات از فقرا و دادن پول و امکان به ثروتمندان دانست و گفت: در این فضا طبقه متوسط در حال از بین رفتن است. متاسفانه شکاف طبقاتی در حال عمیق شدن است. افراد به صرف نداشتن خانه، هر روز بیشتر از روز گذشته در فشار و تنگنا قرار می‌گیرند.

ام‌الفساد اقتصاد چیست؟
حاتمی یزد با تاکید بر اینکه تورم بی هیچ اغراقی ام‌الفساد جامعه است، گفت: بالا رفتن تورم و کاهش قدرت خرید افراد را ناگزیر به داشتن شغل دوم و سوم می‌کند در نتیجه کار‌ها درست پیش نمی‌رود و بحران پدیدار می‌شود. حتی من معتقدم پایین بودن بهره‌وری و فساد اداری و قاچاق و .. تا حدی به معضل تورم در کشور مرتبط است. در شرایط فعلی همه چیز در خدمت طبقه بسیار ثروتمندی است که جمعیت اندکی دارند، اما از همه‌ی مواهب برخوردارند. واقعا شرایط امروز ایران مصداق ضرب‌المثل قدیمی شده که از نخورده می‌گیرند و به خورده می‌دهند، چون همان طور که گفتم تورم مالیاتی است که به فقرا فشار می‌آورد.

او مسئولیت اصلی بانک مرکزی را پیشگیری از تورم دانست و گفت: وقتی بانک مرکزی مستقل نیست، وضعیتی مثل وضعیت ایران پدیدار می‌شود چرا که دولت بانک مرکزی را مجبور با چاپ پول می‌کند و در نهایت تورم به مردم تحمیل می‌شود. آن وقتی ما می‌شنویم که رییس کل بانک مرکزی نسبت به تضعیف حکمرانی ریال در اقتصاد اعتراض دارند.

او در جواب این پرسش که نرخ تورم در سال جاری به نظر شما به هدف دولت یعنی بازگشت به کانال بیست تا سی درصد نزدیک خواهد شد یا خیر؟ گفت: نه تنها امسال بلکه در سال آینده نیز به نظر من نرخ تورم بالاتر از چهل درصد باقی خواهد ماند.

این مدیر اسبق بانکی گفت: جامعه در حال تغییر وضعیت است. طبقه متوسط تحت تاثیر سیاست‌های اشتباه اقتصادی در حال از بین رفتن است و در نتیجه این اتفاق جامعه به دو طبقه فقیر و بسیار ثروتمند تقسیم می‌شود. در این جامعه طبیعتا توسعه‎ای رخ نمی‌دهد و فشار موجود بر بخش مولد نیز موید همین مدعاست.

دیگر خبرها

  • غذای شرکتی، عاملی برای افزایش تعلق خاطر کارکنان به سازمان
  • با «کودک استرسی» چگونه برخورد کنیم؟
  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران
  • نفرتی که امروز نسبت به صهیونیست‌ها ایجاد شده، تبدیل به نقطه پایان این رژیم کودک‌کش خواهد شد
  • آمادگی میزبانی برای رویداد خوشنویسی جهان اسلام/ خبر خوب آقای مدیر
  • ویژگی‌های افراد پر انرژی
  • رویداد هنری گل و مرغ و خوشنویسی در جوار آرامگاه سعدی برپا شد
  • سعدی؛ میزبان رویداد هنری گل، مرغ و خوشنویسی شد
  • ۳۵۰ اثر به جشنواره خوشنویسی رضوی ارسال شد
  • پایان مرحله اول داوری بیستمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی