آمار فروش فیلمهای روی پرده سینماها / «به رنگ پاییز»
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۸۱۸۸۳
آخرین آمار فروش سینما با توجه به نزدیک شدن به پایان مهرماه نشان میدهد در بین آثار روی پرده کمتر از پنج اثر هستند که توانستهاند به فروش میلیاردی دست پیدا کنند.
به گزارش ایسنا، از بین فیلمهای که به فروش میلیاردی رسیدند (البته این هر فیلم میلیاردی را نمیتوان پرفروش حساب کرد) میتوان به «کلوپ همسران» و «مردی بدون سایه» با فروشی حدودا یک میلیاردی و «ماجرای نیم روز رد خون» با فروشی سه میلیاردی و «ایده اصلی» با فروش نزدیک چهار میلیارد اشاره کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بر اساس اطلاعات و آمار درج شده در سامانه فروش سینمای ایران، فیلم سینمایی «مسخره باز» به کارگردانی همایون غنی زاده و تهیهکنندگی علی مصفا که اکران خود را از ۱۷ مهرماه با بازی صابر ابر، بابک حمیدیان، هدیه تهرانی، رضا کیانیان، داریوش موفق، محسن حسینی، با حضور علی نصیریان آغاز کرده پس از یک هفته نمایش ۸۷۸ میلیون و ۷۷۲ هزار تومان فروش داشته است و ۶۲ هزار نفر مخاطب آن بودند.
این فیلم که اولین حضورش روی پرده در جشنواره فیلم فجر بوده است اکنون با محدودیت سنی +۱۲ سال، ۵۶ سینما در اختیار دارد.
فیلم سینمایی «درخونگاه» به کارگردانی سیاوش اسعدی با محدودیت سنی ۱۲ سال به بالا، پس از یک هفته نمایش با جذب ۵۱ هزار مخاطب، ۶۸۵ میلیون تومان فروش داشته است. این فیلم که برای نخستین بار در جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد با در اختیار داشتن ۱۰۶ سینما به تفکیک ۵۲۴ میلیون تومان در تهران فروش داشته است.
فیلم سینمایی «سال دوم دانشکده من» به کارگردانی رسول صدرعاملی که از ۱۰ مهرماه روی پرده سینماهای تهران و شهرستان رفته است ۴۷۷ میلیون تومان فروش داشته که به تفکیک ۲۴۱ میلیون تومان از آن سهم فروش در سینماهای تهران بوده است. این اثر در حال حاضر در ۱۱۰ سینما نمایش دارد.
فیلم «پیلوت» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان که اکران خود را از سوم مهرماه آغاز کرده و با محدودیت سنی ۱۵+ سال روی پرده رفته است، تا امروز ۴۴۱ میلیون تومان فروش داشته و بیش از ۳۴ هزار مخاطب به سینما جذب کرده است. از مجموع فروش این فیلم با در اختیار داشتن در مجموع ۸۹ سینما، سهم تهران ۳۰۹ میلیون تومان بوده است.
فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز۲ / رد خون» ساخته محمد حسین مهدویان که از سوم مهرماه روی پرده رفته و با محدودیت سنی بالای ۱۲ سال نمایش خود را آغاز کرده تا امروز پس از گذشت سه هفته اکران، سه میلیارد و ۳۲۳ میلیون تومان فروش داشته و دو میلیارد و ۸۴ میلیون تومان سهم سینماهای تهران بوده است. این فیلم سینمایی که اولین نمایش خود را در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر داشته در حال حاضر ۲۸۱ هزار مخاطب را به سینما جذب کرده و در ۱۸۴ سینما در تهران و شهرستان نمایش دارد.
فیلم مستند «آبی به رنگ آسمان» به کارگردانی امیر رفیعی که مروری بر تاریخ باشگاه استقلال ایران از زمان تاسیس تا امروزش است، با شروع اکرانش از سوم مهرماه تا امروز ۶۱ میلیون تومان فروش داشته چهار هزار نفر آن را در سینماها تماشا کردهاند. این مستند در ۳۷ سالن سینمایی در کشور نمایش دارد که بیشترین سهم را سینماهای شهرستان به خود اختصاص داده اند.
درام سینمایی «شاه کش» ساخته وحید امیرخانی که اکرانش را از ۲۷ شهریورماه آغاز کرده و با محدودیت سنی ۱۲+ سال روی پرده رفته است، حدود ۸۹۴ میلیون تومان فروش داشته که از این مقدار ۵۸۳ میلیون تومان آن سهم تهران بوده است. این فیلم تا امروز ۷۳ هزار مخاطب داشته و در ۱۲۲ سینما اکران داشته است.
فیلم «کروکودیل» به کارگردانی مسعود تکاور که هفته آخر شهریور روی پرده سینماها رفت است، با محدودیت سنی بالای ۱۵ سال و در اختیار داشتن ۹۵ سالن سینمایی بیش از ۲۶۳ میلیون تومان فروش داشته و به تفکیک ۱۴۶ میلیون تومان در تهران فروش داشته در مجموع ۲۳ هزار نفر مخاطب این فیلم بودهاند.
همچنین سینمایی «کلوپ همسران» ساخته مهدی صباغ زاده، در ژانر کمدی که از ۲۶ شهریورماه نمایش خود را آغاز کرد، با محدودیت سنی ۱۵+ سال، با جذب ۱۶۱ هزار نفر مخاطب، یک میلیارد و ۹۶۴ میلیون تومان فروش داشته و در ۱۳۹ سینما روی پرده رفته است.
فیلم سینمایی «مردی بدون سایه» علیرضا رئیسیان که نمایش خود را ۲۷ شهریورماه آغاز کرده با محدودیت سنی ۱۲+ سال که برای نخستین بار در جشنواره سی و هفتم فجر به نمایش درآمد با وارد شدن به چهارمین هفته اکران خود یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان فروش داشته است. این فیلم که در ۱۱۰ سینما نمایش داشته، تا امروز ۸۹ هزار مخاطب به سینما جذب کرده است.
«شکستن همزمان بیست استخوان» به کارگردانی جمشید محمودی با اکران از ۲۲ شهریورماه در سینماها، ۲۲۷ میلیون تومان فروش داشته و به تفکیک از مجموع فروش این فیلم ۱۴۸ میلیون تومان سهم سینماهای تهران بوده است. این اثر در ۵۹ سینما در تهران و شهرستان نمایش دارد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: آمار فروش فیلم های روی پرده سینماها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۱۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هزینه ۱۰۰ میلیاردی سینما برای تبلیغ در شبکه GEM
به گزارش «تابناک»، سینما اعتماد نوشت: اینکه فیلمها چرا و چگونه در ماهوارهها و شبکههای فارسی زبان تبلیغ میکنند اصلا موضوع این نوشته نیست، آنچه قابل تحلیل است مبلغ هنگفتی است که پشت فروش هزار و دویست میلیاردی سود سینمای ایران نهفته است و اینکه سال گذشته پخشکنندهها برای تبلیغ فیلمشان هزینههای بالایی به ماهواره دادند تا فیلمشان دیده شود و مخاطب از آن استقبال کند.
سال گذشته فروش بالای هزار میلیارد تومانی گیشه برای سینمای دچار بحران در جذب مخاطب یک اتفاق مهم و اساسی به شمار میرفت. در میان خیل فیلمهایی که دخل و خرج خود را نمیتوانستند با هم مطابقت بدهند و اصلا بود و نبود آنها بر پرده سینما فرقی نمیکرد و حتی ساخته شدن بسیاری از آنها شکست مطلق برای سازندگان بود.
گیشه بالای هزار میلیاردی (البته فقط برای چند فیلم) خوشحال کننده بود. حتی این عدد آنچنان شوقی ایجاد کرد که به سرعت آن را به کل سینما چسباندند و مسئولان آن را جزو افتخارات دوران کاری خود میدانند و از این فروش به عنوان تحول در سینما یاد میکنند.
خیلی هم خوب؛ به هر حال اتفاق خوب، خوب است و باید از آن حرف زد، ولی نکته قابل اهمیت اینکه باید آن را آنالیز کرد و دلایل و چرایی آن را بررسی کرد. برای شما پرسش نیست که چرا فقط چهار یا پنج فیلم توانستند رقمهای گیشه را جابهجا کنند؟ چرا اکثر فیلمها نه تنها بازگشت مالی نداشتند که هزینههای اولیه ساخت را هم برنگردانند؟
تعارف که نداریم، کیفیت چند فیلم پرفروش را حداقل خودمان میدانیم، اینکه چه جنسی به مخاطب ارائه دادیم قبل از همه خودمان مطلعیم، پس نمیتوانیم مدعی شویم کیفیت باعث جذب مخاطب فروش این چند فیلم شده است. البته که فضای کمیک و شاد حاکم بر فیلم و حضور بازیگران شناختهشده در فروش فیلم تاثیرگذار هستند، اما دلیل اصلی و کافی نیست، چرا که فیلمهای کمدی دیگری هم سال گذشته اکران شدند، اما به فروش این چند فیلم نرسیدند.
ماجرا چیست؟
سال گذشته ۲۲ مرداد بود که قربان نجفی کارگردان فیلم «فصل ماهی سفید» در گفتگو با اعتماد درباره نحوه تبلیغات فیلمها در ماهوارهها گفته بود: رسانههای خارجی فارسیزبان هفتهای ۵ هزار تا ۱۵ هزار دلار از فیلمساز میگیرند تا فیلمهایشان را در رسانهشان تبلیغ کنند.
همان زمان قربان نجفی توضیح داده بود متاسفانه یکی از همین فیلمهای روی پرده مبلغ گزافی حدود ۲۵۰ هزار دلار به این ماهوارهها داده و تمام تبلیغات را برای فیلمش گرفته و البته همین دوستان سینماگر ما قیمت را بالا بردهاند تا دست کسی به تبلیغات آنجا هم نرسد.
دقت کنید، این نکات را سینماگری که سال گذشته فیلم روی پرده اکران داشته و طبیعتا از مناسبات اکران و تبلیغات فیلمها اطلاع داشته بیان کرده است.
اینکه فیلمها چرا و چگونه در ماهوارهها و شبکههای فارسی زبان تبلیغ میکنند اصلا موضوع این نوشته نیست. حتی اینکه آیا تبلیغات ماهوارهها در جذب مخاطب تاثیر دارد هم منظور نظر ما نیست، آنچه قابل تحلیل است مبلغ هنگفتی است که پشت فروش هزار و دویست میلیاردی سود سینمای ایران نهفته است و اینکه سال گذشته پخشکنندهها برای تبلیغ فیلمشان هزینههای بالایی به ماهواره دادند تا فیلمشان دیده شود و مخاطب از آن استقبال کند.
ما گفته قربان نجفی مبنی بر اینکه رقم ۲۵۰ هزار دلار برای تبلیغ یک فیلم شده را حساب نمیکنیم، اما شما در نظر بگیرید تعداد فیلمهایی که سال گذشته در شبکه جم تبلیغ داشتند چقدر بوده؟ بالای ۱۰ فیلم سال گذشته در شبکه جم تبلیغ داشتند، از فسیل و هتل و شهر هرت گرفته تا ویلای ساحلی و هاوایی و…، آن هم نه یک بار و حتی ده بار، به طرز مشمئزکنندهای بیشتر از هزار بار.
تبلیغ فیلمها آنقدر زیاد بود که لابهلای این تبلیغها سریالها و برنامههای جم هم پخش میشد، از زیرنویس گرفته تا تیزر و عکس و… فیلمهای در حال اکران سینماهای ایران از سر و روی شبکه جم میبارید. کمااینکه در حال حاضر هم وضع برای فیلمهای تمساح خونی و بیبدن و سال گربه همینگونه است.
حالا شما خودتان محاسبه کنید برای تبلیغات هزار باره فیلمها در شبکههای جم چقدر هزینه شده باشد خوب است؟
بر اساس شنیدههای موثق ما، سال گذشته از سینمای ایران رقم بیش از صد میلیارد تومان به شبکه ماهوارهای جم تبلیغ داده شده و پخشکنندهها چنین رقم بالایی را برای تبلیغ فیلمشان هزینه کردهاند.
بله، یکونیم میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است. حالا این پرسش به وجود میآید که با توجه به این پرداخت بالا به ماهوارهها، آیا سود اصلی از اکران فیلمهای کمدی را سینمای ایران برده یا ماهوارهها؟
سریالهای پلتفرمها که از همان دقایق ابتدایی انتشار، بلافاصله در ماهوارهها با زمانبندی کامل پخش میشود، تبلیغات فیلمهای ایران که به ماهوارهها داده میشود…. آیا رواست که سرمایههای کشور اینگونه از کشور خارج شود؟