Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس آمارهای رسمی ، استان مازندران دارای ۴۵ هزار معلول جسمی و حرکتی است که از این تعداد حدود ٦ هزار نفر روشن دل یا نابینا هستند.

مدیرکل بهزیستی مازندران در این همایش، گسترش حمایت از معلولین را یکی از مهم ترین وظایف بهزیستی عنوان کرد و گفت که به علت عدم اجرای کامل قانون جامع حمایت از معلولین ، بسیاری از معلولان مازندران از خدمات اساسی محروم هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

جمال باقری با اعلام این که هم کنون حدود ۴۲ درصد از نابینایان مازندران از مستمری و برخی دیگر از خدمات مورد نیاز محروم هستند، لازمه ارائه خدمات به این بخش از روشندلان را اجرای قانون دانست.

بر اساس گزارش بهزیستی مازندران از مجموع نابینایان استان مازندران سه هزار و ۵۰۰ نفر از مستمری برخودار هستند.

وی گفت : امروز بیش از گذشته معلولان به خصوص نابینایان نیازمند برخورداری از خدمات اساسی و حمایت همه جانبه هستند و قانون جامع حمایت از حقوق معلولین هم قانونی جامع و مصوب رئیس جمهور و مجلس می باشد که بسیاری از نیازهای معلولان را تحت پوشش قرار خواهد داد.

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به اینکه معلولان در حال حاضر نیاز اساسی به اجرای این قانون دارند، گفت: مددجویان و روشندلان ما چیزی فراتر از قانون نخواسته و فقط خواستار تامین نیاز های اساسی خود در سایه قانون جامع حمایت از معلولان هستند.

باقری با اعلام این که از طریق اجرای قانون حمایت از معلولان تمامی نابینایان و دیگر معلولان استان از خدمات ویژه برخوردار خواهند شد، افزود: اجرایی شدن سهم سه درصدی استخدام معلولان در ادارات هم منوط به اجرای این قانون است ، قانونی که حمایت از معلولین برای ایجاد فرصت های برابر برای نابینایان و دیگر معلولان را به همراه دارد.

قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مصوب اسفند سال ۹۶ است که در هشتم اردیبهشت ماه سال ۹۷ از سوی ریاست جمهوری به دستگاه های ذیربط ابلاغ شد. این قانون به مسائلی مانند مناسب سازی، دسترس پذیری و تردد و تحرک، خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی، امور ورزشی، فرهنگی، هنری و آموزشی، کارآفرینی و اشتغال، مسکن، فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی های عمومی، حمایت های قضایی و تسهیلات مالیاتی، معیشت و حمایت های اداری و استخدامی و برنامه ریزی، نظارت و منابع مالی می پردازد.

 این قانون تا کنون به دلیل نبود اعتبارات لازم که حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده ، اجرایی نشد ولی رئیس بهزیستی کشور بتازگی اعلام کرد که اعتبار قانون جامع حمایت از معلولان تا پابان ماه جاری تامین خواهد شد و اجرای آن کلید می خورد. 

مناسب سازی شهری رنج تمام نشدی معلولان مازندرانی

مدیرکل بهزیستی مازندران عدم مناسب سازی چیدمان شهری استان را بزرگ ترین چالش در زندگی آنان دانست و گفت : باید مدیران شهری و عمرانی استان نسبت به اسن مسئله احساس مسئولیت کنند. 

باقری خواستار مذاکره مدیران بهزیستی شهرستان ها با شوراها و شهرداری ها شد و گفت: ،مناسب سازی فضای شهری برای دسترسی آسان معلولان و نابینایان نه تنها باعث کاهش هزینه‌های عمرانی می شود، بلکه شهرهای مازندران را از چهره نا مناسب نجات خواهد داد..

وی  تاکید کرد: یکی از بزرگترین مشکل نابینایان عدم دسترسی آسان این قشر به مکان های آموزشی وتفریحی است و امیدوارم این مشکل در دستور کار مدیران قرار گیرد.

بر اساس قانون حمایت از معلولان ، تمامی وزارتخانه‌ها، سازمانها و مؤسسات و شرکت های دولتی و نهادهای‌عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان ها و اماکن عمومی و معابرو وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها
برای‌معلولان همچون افراد عادی فراهم گردد.همچنین جهت دسترسی و بهره‌مندی معلولان، ساختمان ها و اماکن عمومی،‌ورزشی و تفریحی، معابر و وسایل خدماتی موجود هم باید مناسب‌سازی شود.

۹۹۱۹/۱۶۵۴

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روز عصای سفید مددجویان بهزیستی مازندران روز جهانی نابینایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۲۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش اعضای شورا به گزارش رئیس سازمان بهزیستی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران در دویست و بیست و هفتمین جلسه شورا در واکنش به گزارش رئیس سازمان بهزیستی کشور در صحن شورا گفت: بهزیستی پس از سن ۱۸ سال پذیرای معلولان نیست و خانواده‌ها نیز توان نگهداری این افراد را ندارند و این موضوع مشکلاتی ایجاد کرده که بهزیستی در این باره باید اقداماتی انجام دهد. سوده نجفی همچنین گفت: سازمان بهزیستی بر اساس قانون موظف است در همکاری با شهرداری و دیگر نهاد‌ها و استفاده از توان مددکار‌های اجتماعی برای شناسایی، جذب، پذیرش و توانمندسازی کودکان کار در شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر اقدام کند، اما همچنان شاهد حضور کودکان کار در خیابان‌ها و مشکلاتی هستیم که ایجاد می‌کنند. رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا هم در جلسه امروز شورا خواستار ایجاد سرپناهی برای بانوان قربانی خشونت خانوادگی شد و گفت:خشونت‌های خانوادگی یکی از مسائلی است که زنان آسیب بیشتری از آن می‌بینند و نیازمند ایجاد فضایی برای استفاده این بانوان هستیم. نرگس معدنی پور همچنین برتحقق شهر سالمند تاکید کرد. رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران هم در جلسه امروز بر توجه سازمان بهزیستی به مطالبات خانواده‌های دارای افراد معلول ذهنی تاکید کرد و گفت: افراد دارای معلولیت ذهنی به حاشیه رانده شده اند درحالی که خانواده‌های آنها انبوهی از مطالبات و مشکلات دارند. زهرا شمس احسان همچنین به معاونت شهرسازی درباره مناسب سازی شهرتهران برای معلولان تذکر داد و افزود: هیچ فضای عمومی برای افراد دارای معلولیت و ساماندهی وضع شهر برای معلولان جسمی و حرکتی پیش بینی نشده و ما هنوز ضوابط لازم برای اینکه بدانیم معابر و پارک‌ها را چگونه باید برای معلولان ساماندهی کنیم، نداریم در حالی که این موضوع باید یکی از دغدغه‌های معاونت شهرسازی، خدمات شهری و فرهنگی و اجتماعی باشد. عضو شورای شهر تهران همچنین گفت: مدیریت شهری و سازمان بهزیستی برای تحقق شعار سال می‌تواند سازوکار‌های کارآفرینی را برای اقشاری همچون زنان سرپرست خانوار با اقدامی مشترک ایجاد و فرایندی تعریف کنند تا زنان به زنجیره اقتصادی متصل شوند. احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا هم در این نشست گفت: برخی اقدامات شهرداری بمنظور مناسب سازی پایتخت برای معلولان اطلاع رسانی نشده به عنوان مثال پارک شریعتی در پایان دوره چهارم مدیریت شهری کامل مناسب سازی شده و تمام فضا‌ها برای استفاده معلولان آماده سازی شده بود.

دیگر خبرها

  • جشنواره ورزشی و بازی‌های بومی محلی ویژه معلولان در مهاباد
  • ارائه خدمات ویژه به نابینایان و ناشنوایان در کتابخانه‌های بوشهر
  • پلاک‌قرمز‌ها برای معتادان ناامن شدند
  • پلتفرم جامع خدمات برای دانش‌بنیان‌ها به‌زودی ایجاد می‌شود
  • ایجاد پلتفرم جامع خدمات برای دسترسی بهتر دانش بنیان‌ها به تسهیلات
  • احداث دو ورزشگاه برای معلولان در دست اقدام است
  • ساخت دو ورزشگاه برای معلولان در سال جدید
  • واکنش اعضای شورا به گزارش رئیس سازمان بهزیستی
  • انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان
  • حمایت بهزیستی کرمان از سه قلوها