Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-19@09:37:58 GMT

در آرزوی جهانی بدون گرسنگی

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۸۲۹۹۹

در آرزوی جهانی بدون گرسنگی

از سال ۱۹۴۵، ۱۶ اکتبر مصادف با ۲۴ مهر از طرف سازمان کشاورزی و خواربار سازمان ملل متحد (فائو) به عنوان روز جهانی «غذا» معرفی شد تا دسترسی نابرابر غذا در سراسر دنیا بیش از پیش مورد توجه دولت ها، سازمان‌های خصوصی و همه مردم باشد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در حقیقت آمار تکان دهنده سازمان بهداشت جهانی از رنج گرسنگی و سوء تغذیه افراد به خصوص کودکان در جوامع فقیر و درگیر جنگ لزوم اقدام اساسی در این باره را می‌طلبد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظر به اهمیت این موضوع، هر سال شعاری هم از طرف فائو انتخاب می‌شود تا اقدامات بر مبنای آن برنامه ریزی شود. در سال جاری میلادی هم “ تغذیه سالم برای جهانی بدون گرسنگی” انتخاب شده است.

اگر اسراف نشود، همه مردم دنیا سیر می‌شوند!

۷۹۵ میلیون نفردر دنیا از گرسنگی رنج می‌برند تضادی شوکه کننده! جنگ و نبود حمایت از توسعه کشاورزی مهم‌ترین عوامل گرسنگی در دنیا به حساب می‌آیند که حیات افراد را به خطر می‌اندازند. از بین رفتن خوراکی‌ها در همه جوامع دیده می‌شود، اما سطح آن متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال بیشترین اسراف غذا (۵۳ درصد) در کشور‌های اروپایی مربوط به مصرف کنندگان و در منازل و رستوران هاست، اما در کشور‌های در حال توسعه، نبود برنامه ریزی برای نگهداری و بسته بندی مهم‌ترین چالش است و بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی طی مراحل اول تولید از بین می‌رود.

همه کشور‌ها درگیر «سوء تغذیه»

از هر سه نفر، یکی از تغذیه صحیح برخوردار نیست که پیامد آن در کودکان، اختلال در رشد و در بزرگ سالان اضافه وزن است. برآورد‌ها نشان می‌دهد نزدیک به نیمی از آمار فوت کودکان کمتر از پنج سال در دنیا ناشی از «سوء تغذیه» است.

همچنین کم خونی دختران نوجوان و زنان نیز یکی دیگر از پیامد‌های این مسئله است که زمینه ساز مشکلات متعدد مادران و کودکان آینده در طولانی مدت خواهد بود.

تغذیه سالم برای جهانی بدون گرسنگی

کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی از طریق تغذیه یکی از موانع عملکرد مطلوب سیستم ایمنی و رشد مطلوب است، اما بیش از یک سوم کودکان در سنین پیش از دبستان در دنیا دچار کمبود ویتامین A هستند.

سوء تغذیه مادران که متاسفانه در کشور‌های توسعه نیافته شایع است، عوارضی مانند رشد ناکافی جنین و افزایش خطرات بارداری را در پی دارد. به طور کلی سوء تغذیه مادران و کودکان عامل مرگ و میر حدود ۱۰ درصدآمار فوت در جهان است.

دورریز‌های غذایی را کم کنیم

متخصصان اعلام کرده‌اند هر فرد در ماه حدود ۲۰ پوند ماده غذایی را دور می‌ریزد که این مشکل بزرگی است. زمانی که متوجه می‌شویم ۴۰ درصد از غذای تولید شده در ایالات متحده آمریکا از زباله‌دانی سر در می‌آورد، آن را نوعی بی‌مسئولیتی می‌دانیم.

پیش از آن که ماده غذایی که در یخچال نگه داشته‌اید خراب شود، آن را به فریزر منتقل کنید یا اگر امکان دارد خشک کنید. میوه‌ها و سبزیجات را داخل یک پاکت نایلونی قرار دهید و سپس به فریزر منتقل کنید.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد ۴۴ درصد از این غذا‌های دور ریخته شده از خانه و ۳۳ درصد از صنایع غذایی یعنی رستوران‌ها به وجود آمده است.

تغذیه سالم برای جهانی بدون گرسنگی

چند راهکار ساده

برنامه و نقشه غذایی هفتگی تهیه کنید.

تهیه فهرست غذایی هفتگی بسیار مفید است و فقط مانع اسراف نمی‌شود بلکه فواید دیگری هم دارد.

کود گیاهی بسازید.

برخی از کشور‌ها برنامه‌های تولید کود‌های گیاهی از دور ریز‌های خانگی دارند؛ حتی اگر چنین برنامه‌ای در کشورتان ندارید، آن را در خانه خودتان اجرا کنید و به این شکل در کاهش گاز‌های گلخانه‌ای کمک کننده باشید

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: دولت زباله سازمان ملل متحد کشاورزی مشکلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۲۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکستان خطاب به جامعه جهانی: تجاوزات اسرائیل نباید بدون مجازات بماند

به گزارش روز جام جم آنلاین از ایرنا، منیر اکرم طی گفت وگویی با رسانه ترکیه‌ای اظهار داشت که همه کشورها باید دست به کار شده و اقداماتی را برای تحمیل هزینه بر رژیم اسرائیل در نظر بگیرند.

وی خواستار همکاری جامعه جهانی علیه اقدامات مخرب رژیم صهیونیستی شد و گفت: فعالیت های اسرائیل نباید بدون مجازات بماند و باید به آن نشان داده شود که هزینه دارد.

نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل تداوم جنایات صهیونیست‌ها در غزه به رغم قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس را بسیار نگران کننده دانست و افزود: اسرائیل حتی مطالبه حامیان و دوستانش را نیز نادیده می‌گیرد درحالی که سران جامعه جهانی باید جلوی کشتار مردم غزه توسط حاکمان افراطی اسرائیل را بگیرند.

وی خواستار عکس العمل موثرتر آمریکا و دیگر حامیان رژیم اشغالگر اسرائیل برای توقف نسل کشی در غزه شد و افزود: این رژیم باید پاسخگو شود لذا می بایست از طریق اعمال تحریم‌های تجاری، تسلیحاتی و قطع عرضه نفت این جنگ وحشیانه را متوقف کرد.

منیر اکرم بر اهمیت حمایت از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تاکید کرد و افزود: برای پایان دادن به اشغالگری اسرائیل هر کاری که بتوانیم برای تسکین آلام فلسطینیان انجام خواهیم داد.

ارتش رژیم صهیونیستی از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر گذشته (۱۵مهر ۱۴۰۲) با انجام حملات وحشیانه دست به کشتار زنان ‌و کودکان غزه زده اما تاکنون نتوانسته به اهدافی که برای خود تعیین کرده است، دست یابد. ارتش این رژیم بازگرداندن اسیران صهیونیست از غزه و نابودی حماس را از اهداف جنگ علیه ساکنان غزه اعلام کرده است.

وزارت بهداشت فلسطین روز گذشته اعلام کرد که شمار شهدای ناشی از جنگ رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه به ۳۳ هزار و ۸۴۳ نفر و شمار مجروحان نیز به ۷۶ هزار و ۵۷۵ نفر افزایش یافت.
 
 

دیگر خبرها

  • کتاب یک دختر بدون ملیت چگونه جهانی شد؟
  • فلسطین: برای جلوگیری از گرسنگی مردم غزه باید اسرائیل را تحت فشار قرار داد
  • نتانیاهو قحطی در غزه را رد می‌کند
  • هشدار؛ این غذا برای کودکان ممنوع
  • خیرخواه: دنیا به ژیمناستیک ایران احترام می‌گذارد
  • دنیا به ژیمناستیک ایران احترام می‌گذارد
  • ویژگی رژیم غذایی سالم چیست؟
  • سایه جنگ در بازار خریدار ندارد | توزیع کالاهای اساسی بدون مشکل ادامه دارد
  • پاکستان خطاب به جامعه جهانی: تجاوزات اسرائیل نباید بدون مجازات بماند
  • فارن پالیسی: بنیامین نتانیاهو از جنگ تغذیه می کند / آیا همه کشتار و قحطی در غزه را فراموش کردند؟/ اسرائیل به ترور بی هزینه مقام های نظامی ایران عادت کرده بود/ اسرائیل بدون هماهنگی با امریکا به ایران حمله نمی کند