Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@15:11:24 GMT

همه زنان بانوی اول تونس هستند

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۸۳۴۰۹

همه زنان بانوی اول تونس هستند

 به گزارش پایگاه خبری "بی بی سی" عربی، "اشراف شبیل" همسر رییس جمهوری تونس در کمیته های رأی گیری با آرامش در کنار همسرش حاضر می شد و با رسانه ها صحبت نمی کرد و در طول کمپین انتخاباتی از همسرش حمایت کرد. اما دنبال کنندگان کمپین انتخاباتی و شبکه های اجتماعی معتقدند که شبیل در پس ظاهر آرام خود در مقابل رسانه ها، نقشی فعال داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

    

شبیل در شهر "صفاقس" به دنیا آمد و پدرش قاضی دادگاه تجدیدنظر بود او هم به تبع پدرش در رشته حقوق تحصیل کرد و تحصیلات خود را در مرکز عالی قضا در تخصص علوم جنایی تکمیل کرد. وی در دانشگاه سوسه با قیس سعید که مدرس دانشکده حقوق و علوم اقتصادی و سیاسی این دانشگاه بود، آشنا شد.

شبیل در مناصبی چون مشاور دادگاه تجدیدنظر تونس مشغول به کار بوده و اکنون نیز معاون دادگاه بدوی تونس است.

در طول رقابت های انتخاباتی قیس سعید، شبیل مرکز توجه بسیاری از رأی دهندگان بوده است و زمانی که رقبای سعید او را متهم به پیروی از شیوه ای محافظه کارانه می کردند، حامیان سعید با اشاره به عملکرد همسرش عضویت نداشتن وی را به هرگونه حزب یا گروه سیاسی ثابت کردند.

سعید همواره عدم وابستگی خود و همسرش را به هر گونه جهت گیری منکر شده و تاکید کرده است:  خانواده وی در طول دوره تصدی خود از کانون توجه دور خواهند بود.

ستاد عالی انتخابات تونس دوشنبه شب نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد و به این ترتیب "قیس بن سعید" با ۷۲.۷۱ درصد آرا، توانست رئیس جمهوری این کشور شود.

قیس سعید متولد ۲۲ فوریه ۱۹۵۸ (شنبه ۳ اسفند ۱۳۳۶ ) و استاد رشته حقوق بین الملل در دانشکده حقوق و علوم سیاسی در تونس است. وی با توجه به رشته تخصصی خود در سطوح و محافل مختلف تونس مشغول فعالیت های علمی، حقوقی، سیاسی و اجتماعی است.

وی برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مبلغ زیادی هزینه نکرد و در مدت زمان در نظر گرفته شده برای تبلیغات هم تلاش بسیاری از خود نشان نداد.

تحلیل گران و کارشناسان سیاسی تونس از قرار گرفتن وی در دور اول رأی گیری در اواسط سپتامبر گذشته در صدر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تونس به عنوان یک «زلزله سیاسی» نام بردند و بر همین اساس پیروزی قاطع و چشمگیر قیس سعید در دور دوم برای آنان قابل پیش بینی بود.

انتخابات ریاست جمهوری قرار بود آبان ماه برگزار شود، اما درگذشت «محمد الباجی قائد السبسی»  رئیس جمهوری پیشین این کشور در اواخر ماه ژوئیه (تیر/ مرداد) موجب شد انتخابات دو ماه زودتر برگزار شود.

نخستین انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در تونس، نوامبر سال ۱۹۵۹ برگزار شد و تا سال ۱۹۷۴ حبیب بورقیبه تنها نامزد آن بود. پس از او، زین‌العابدین بن علی نخست‌وزیر دولت بورقیبه با نوعی کودتا قدرت را به دست گرفت و تا سال ۲۰۱۱ که بر اثر قیام مردمی به عربستان سعودی گریخت، قدرت را در دست داشت.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تونس انتخابات ریاست جمهوری تونس قیس سعید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۳۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایکس در هندوستان دردسر درست کرد/ نافرمانی از دستور کمیسیون انتخاب

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، شبکه اجتماعی ایکس دیروز دستور کمیسیون انتخابات هند برای حذف برخی پست های حاوی محتوای سیاسی سیاستمداران هندی انتخاب شده، احزاب سیاسی و کاندیداهای مناصب دولتی را اجرا نکرد و برخی پست ها را در پلتفرم نگه داشت. پلتفرم ایکس اعلام کرد با دستورات کمیته انتخابات مخالف است. ایکس در بیانیه ای اعلام کرد: ما از کمیسیون انتخابات هندوستان می خواهیم تمام دستورات حذف محتوای خود را در آینده منتشر کند.

این در حالی است که هند حدود یک میلیارد شهروند واجد شرایط رای دهی را دارد و قرار است جمعه بزرگترین انتخابات جهان را برگزار کند.

البته این تنها کارزار ایکس در جهان نیست. چندی قبل بی توجهی ایلان ماسک مدیر ارشد اجرایی ایکس به دستور قاضی برزیلی برای حذف برخی حساب های کاربری دردسرساز شد. ماسک دستور آلکساندر دی موارئس قاضی دادگاه عالی مبنی بر مسدودسازی برخی حساب های کاربری را به چالش کشید. او اعلام کرد پلتفرم ایکس این ممنوعیت را لغو می کند زیرا غیرقانونی است و از مورائس خواست تا استعفا دهد.

کد خبر 6080619

دیگر خبرها

  • پریدر استعفایش را پس گرفت و نیامد/ ثبت نام ۱۵ کاندیدا برای ریاست شطرنج
  • ثبت‌نام ۱۵ نفر در انتخابات فدراسیون شطرنج/ پریدر نیامد
  • اسامی منتخبان زن مجلس دوازدهم/ رقابت ۷ خانم در دور دوم
  • رقابت ۲+۱ برای بالانشینی در بهارستان
  • اعتراض گودرزی در انتخابات ترای اتلون/اسبقیان:رای نمی‌دهم
  • جنجال ایکس در هند
  • ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
  • ایکس در هندوستان دردسر درست کرد/ نافرمانی از دستور کمیسیون انتخاب
  • سرنوشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چه شد؟
  • رقابت ۲+۱ برای بالانشینی در بهارستان | رقابت این ۴ نقر به قالیباف