Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز مصادف است با ۶۸اُمین سالگرد ترور «لیاقت علی خان» اولین نخست‌وزیر پاکستان که به قائد ملت مشهور است. ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷ بین الملل پاکستان و هند نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، لیاقت علی خان اولین نخست‌وزیر پاکستان و یار و همراه همیشگی «محمد علی جناح» رهبر استقلال پاکستان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بین مردم پاکستان مشهور است که لیاقت علی خان برای استقلال و سپس پیشرفت کشور نوپای پاکستان تمام دارایی خود را وقف کرده بود.

 

او کشاورز زاده‌ای بود پنجابی، که در سال 1921 موفق شد از دانشگاه آکسفور انگلیس در رشته وکالت فارغ‌التحصیل شود.

حیات سیاسی لیاقت علی خان در سال 1923 و با ورود به حزب مسلم لیگ رسما آغاز شد، حزبی که در فضای سرد و تاریک مسلمانان هند قصد داشت حقوق از دست‌رفته آنان را احیا کند.

ما از اتفاقات گذشته درس نگرفتیم/باید از آموزه‌های محمد علی جناح تبعیت کنیمیادداشت| محمدعلی جناح؛ نگارگر بزرگترین بیداری اسلامی در شبه قاره

او از سال 1926تا سال 1940 عضو پارلمان هند بود و سپس دست در دست محمدعلی جناح داده و یک بیداری اسلامی بزرگ را کلید زد.

 

کشور پاکستان در سال 1947 به استقلال رسید و سپس بزرگترین مهاجرت تاریخ آغاز شد! صدها هزار مسلمان از هند به سمت پاکستان می‌رفتند و ده‌ها هزار هندو و سیک مذهب کشور جدیدالتاسیس پاکستان را به قصد هند ترک می‌کردند.

تاریخ گواه است که این مسلمانان چه سختی‌هایی را در راه مهاجرت به کشور آرمانی خود تحمل کردند! چقدر کشته دادند! چقدر مفقودالاثر دادند، چند ماه گرسنگی و خفت بی‌سرپناه بودن کشیدند، تا چه اندازه شاهد ربوده شدن نوامیس خود بودند تا اینکه عاقبت از مرز هند عبور کرده و وارد پاکستانی که شدند که وارد نخستین بحران عمر خود شده بود! کشوری که مشخص نبود به چه سمتی پیش می‌رود.

 

تنها دلگرمی مردم پاکستان در آن ایام حضور «محمدعلی جناح» و «لیاقت علی خان» بود که دوش به دوش هم می‌کوشیدند تا جامعه زجر کشیده پاکستان را نجات دهند.

همچنین لیاقت علی خان روابط عمیقی با ایران برقرار کرده بود این در حالی است که آمریکا ذخایر نفتی ایران را به طور انحصاری برای خودش می‌خواست و حاضر نبود این منبع مهم انرژی را با کشوری چون پاکستان تقسیم کند.

علامه اقبال(ره) هیچگاه تشکیل کشوری به نام پاکستان را به چشم ندید و محمدعلی جناح تنها یک سال توانست همراه با پاکستان باشد.

 

سپس قرعه به نام دوست قدیمی جناح و نخست‌وزیر آن سالهای پاکستان رسید و «لیاقت علی خان» در 16 اکتوبر سال 1951 میلادی پس از حضور در جلسه‌ای که در شهر راولپندی برگزار شده بود توسط فردی ناشناس به نام اکبر ترور و پرونده عمرش بسته شد.

گزارش تسنیم| سالروز درگذشت بنیانگذار پاکستان؛ تلاش 20 ساله‌ «محمدعلی جناح» برای استقلال پاکستان+تصاویر

پارکی که او در آن ترور شد «کمپانی باغ» نام داشت و پس از آن حادثه به «لیاقت باغ» مشهور شد؛ محلی که 56 سال بعد قتلگاه «بی‌نظیر بوتو» شد.

 

اما نکته جالب شاید این باشد که ‌سرانجام بعد از گذشت تقریبا 68 سال مشخص شد که عامل اصلی ترور اولین نخست وزیر پاکستان، ایالات متحده آمریکا بوده است.

انتهای پیام/.

R1475/P36446/S8,91/CT12 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "پاکستان"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار پاکستان اخبار پاکستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۳۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت وزیر دفاع پاکستان از موج بعدی جنگ ایران و اسرائیل

بازدید 10 خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان با حضو در تلویزیون پاکستان روایت جالبی از حمله ایران به اسرائیل را مطرح کرد و سپس درباره موج بعدی جنگ ایران و اسرائیل توضیح داد. مواضع وزیر دفاع پاکستان را با زیرنویس فارسی می‌بینید و می‌شنوید.

دیگر خبرها

  • بوکرتی: دوست‌ دارم شاهد بازگشت هاردی بویز به WWE باشم
  • همه دشمنان شرور به بی‌نظیربودن عملیات وعده صادق اذعان کردند/ اقدام نیروهای مسلح تجلّی قدرت ایمان و مجاهدت و پایداری بود
  • روایت وزیر دفاع پاکستان از موج بعدی جنگ ایران و اسرائیل
  • مواریس: لیاقت برد برابر ذوب آهن را داشتیم/ زمانی نام مرا صدا می‌زنند که دیگر نیستم
  • مورایس: لیاقت برتری در دربی اصفهان را داشتیم
  • سقوط خودرو در کوهستان پارک پنجه علی بندرعباس؛ حادثه خسارت جانی نداشته است
  • بیجار سرزمین شهدا و مجاهدت های خاموش است
  • محمدعلی بهمنی: تمام شاعری ام مرهون فریدون مشیری است
  • سقوط درخت و واژگونی خودرو در بندرعباس
  • سقوط درخت و واژگونی خودرو بر اثر وزش باد شدید در بندرعباس