Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@00:26:47 GMT

معدوم سازی 92 تن مواد غذایی فاسد در سال جاری

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۸۳۶۷۶

معدوم سازی 92 تن مواد غذایی فاسد در سال جاری

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز از 2841 بازدید در حوزه غذا در طول سال جاری خبر داد و گفت: این بازدیدها منجر به 33 مورد معرفی به مراجع قضایی، 91 مورد معدوم سازی مواد غذایی فاسد و تاریخ گذشته شده و در مجموع 92 تن مواد غذایی فاسد در سال جاری معدوم سازی و از چرخه مصرف خارج شده‌اند.

به گزارش ایسنا، محبوب نعمتی در نشست خبری با اهالی رسانه به مناسبت 16 اکتبر (روز جهانی غذا) با بیان اینکه 1844 واحد تولیدی در استان وجود دارد، اظهار کرد: این واحدهای تولیدی شامل کارخانجات تولید مواد خوراکی و آشامیدنی، واحدهای آرایشی و بهداشتی، کارگاه‌های شناسه (تولید کنندگان پنیر) و سردخانه‌های نظارتی بوده که تعدای از آن‌ها فعال و تعدای نیز غیرفعال هستند و معاونت غذا و دارو بر تمامی این واحدها نظارت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: معاونت غذا و دارو بر حدود 600 داروخانه و حدود 2000 واحد عرضه آرایشی و بهداشتی، عطاری‌ها و باشگاه‌های ورزشی در سطح استان نظارت می‎کند.

وی در ادامه با اشاره به شعار روز جهانی غذا گفت: همه ساله شعاری از طرف سازمان جهانی غذا برای این روز انتخاب شده و وزارت بهداشت کشور نیز این شعار را متناسب با نیازهای غذایی مردم ایران، بومی سازی می‎کند که امسال نیز شعار «اصلاح الگوی تغذیه‌ برای حفظ و ارتقاء سلامت» به این منظور انتخاب شده است.

نعمتی گفت: ریشه کن کردن گرسنگی و دسترسی عادلانه به مواد غذایی از جمله اهداف سازمان جهانی خوار و بار بوده و معاونت غذا و دارو نیز در این راستا حرکت می‎کند، خوشبختانه گرسنگی آشکار در بین مردم ایران وجود ندارد و شاید گرسنگی پنهان که شامل کمبود برخی مواد معدنی و ویتامین‌هاست، در برخی افراد مشاهده شود که تلاش ما نیز برای مدیریت و کنترل دریافت اضافی غذا و برطرف کردن گرسنگی پنهان است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه شهروندان، کمبودهای دارویی را به سامانه 190 گزارش کنند، بیان کرد: با گزارش کمبودهای دارویی به این سامانه، همکاران ما داروخانه‎ای را که داروی مورد نظر در آن موجود باشد، را به فرد معرفی می‎کنند.

وی با بیان اینکه کاهش مصرف اسید چرب‌های ترانس، نمک و قند در محصولات غذایی و آشامیدنی از جمله رویکردهای سازمان غذا و دارو است، گفت: علل تغذیه‎ای یکی از علل اصلی و زمینه ساز بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی به عنوان اولین عامل مرگ و میر بوده و در این راستا اقدام به تهیه نشانگرهای تغذیه‌ای پشت جلد محصولات غذایی شده است.

نعمتی اظهار کرد: نظارت بر محصولات تولیدی کارخانجات از همان ابتدای تولید نیز از دیگر اقدامات بوده و میزان قند، نمک و اسید چرب ترانس مجاز در پروانه‌های واحدهای تولیدی اصلاح شده و از محصولات تولیدی نمونه برداری شده و کاهش میزان قند، نمک و اسید چرب ترانس در بیش از 2200 محصول از جمله دستاوردهای نظارتی معاونت غذا و دارو تبریز است.

وی با اشاره به سامانه استعلام پروانه‌های بهداشتی (www.fdacrm.ir) افزود: هدف ما جلوگیری از تولید زیرپله‌ای و ورود محصولات قاچاق و غیرمجاز بوده و بارگزاری اطلاعات پروانه‌ای ساخت در این سامانه، اطلاعاتی مانند نام تولید کننده، تاریخ صدور پروانه و انقضاء آن را در اختیار مراجعه کننده قرار می‌دهد.

وی در ادامه تبریز را یکی از دارندگان بیشترین نشان ایمنی و سلامت در کشور عنوان کرد و گفت: این نشان برای کارخانجاتی تولید شده است که بیش از سایرین به کیفیت محصولات تولیدی‎شان مانند کنترل باقی مانده سموم کشاورزی و فلزات سنگین اهمیت می‎دهند که واحدهای تولیدی تبریز هر سال بیشترین نشان ایمنی را از طرف وزارت بهداشت کسب می‎کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: با توجه به کپی کردن سیب سلامت در محصولات تقلبی، سیب سلامت برای اطمینان از اصالت کالا کافی نبوده و استعلام از سایت www.TTAC.ir از جمله راه‌های حصول اطمینان از اصل بودن یک محصول است.

وی خاطرنشان کرد: نظارت بر کمبود و قاچاق تجهیزات و ملزومات پزشکی، نظارت بر داروخانه‌های بخش خصوصی و دولتی و شرکت‌های توزیع دارو، داروهای مخدر و تحت کنترل و داروهای ارائه شده به کلینیک‌های ترک اعتیاد از دیگر وظایف سازمان‌ غذا و دارو است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تا حد امکان از ورود مواد اولیه تراریخته جلوگیری می‎شود، بیان کرد: هنوز هم طرفداران و مخالفان محصولات تراریخته در دنیا در حال جنگ هستند و سازمان غذا و دارو با تهیه برچسب و ارائه اطلاعاتی در خصوص تراریخته بودن برخی محصولات این امکان را به مصرف کنندگان می‌دهد تا حق انتخاب داشته باشند.

نعمتی در پایان با بیان اینکه ماجرای داروهای تاریخ گذشته یکی از داروسازی‎های آذربایجان شرقی از واقعیت دور بود، گفت: این داروهای تاریخ گذشته در انبارگردانی، لیست و بخشی از آن در محل کارخانه داروسازی معدوم سازی شده بود و قسمتی از مواد اولیه مانند نشاسته و ژلاتین نیز برای معدوم سازی به تهران ارسال می‎شد که بنابه مشکلاتی بازگشت خورده و در راه بازگشت توسط دادستانی بستان آباد توقیف شده بود.

وی متذکر شد: پس از بررسی و رسیدن به این نتیجه که امکان فروش مواد اولیه داروسازی در بازار سیاه دارو و به اسم دارو وجود ندارد، پرونده مختومه شد.

بر اساس اسن گزارش، 16 اکتبر مصادف با بیست و چهارم مهر ماه به عنوان روز جهانی غذا انتخاب و سازمان جهانی خوار و بار نیز امسال شعار «رفتار ما، آینده ما را می‌سازد. رژیم غذایی سالم برای دنیای بدون گرسنگی» تعیین شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی معاونت غذا و دارو امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۳۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضبط و معدوم‌سازی ۷۰۰ کیلوگرم مواد خام دامی در مرکز لرستان

محسن وفایی اظهار کرد: نظارت دامپزشکی بر مراکز استحصال، فرآوری، بسته‌بندی و عرضه مواد خام دامی به‌صورت شبانه‌روزی توسط کارشناسان دامپزشکی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: ۷۰۰ کیلوگرم ضایعات مرغ منجمد و تاریخ منقضی در شهرستان خرم‌آباد جمع‌آوری و معدوم‌سازی شد.

وفایی افزود: مردم هنگام خریدن فرآورده‌های خام دامی (گوشت قرمز، سفید و ...) به شرایط ارگانولپتیکی (ظاهری)، تاریخ تولید و انقضای محصول دقت کنند و در صورت دیدن هرگونه تخلف، به اداره دامپزشکی شهرستان یا سامانه ۱۵۱۲ اطلاع دهند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • معدوم سازی ۲۸ تن مواد غذایی فاسد در کبودراهنگ
  • ۲۱۱ هزار کیلوگرم مواد غذایی فاسد در البرز معدوم شد
  • ضبط و معدوم‌سازی ۷۰۰ کیلوگرم مواد خام دامی در مرکز لرستان
  • معدوم سازی بیش از یک تن مواد غذایی فاسد در شهرستان فیروزه
  • امحاء بیش از یک تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی در بوکان
  • معدوم‌سازی یک میلیون و ۵۰۰ هزار کیلوگرم موادغذایی فاسد در تعطیلات نوروز
  • معدوم سازی حدود ۲ تن مواد غذایی تاریخ گذشته و غیر قابل مصرف در ارومیه
  • معدوم سازی بیش از یک تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی دربوکان
  • کشف و معدوم سازی بیش از ۴ تن مواد غذایی فاسد در پارس آباد
  • معدوم سازی بیش از ۳۱ تن موادغذایی تاریخ گذشته در خوزستان