Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا و به نقل از اتاق بازرگانی ایران، حسین سلاح ورزی در این اجلاس با نگاهی به مشترکات فرهنگی و تاریخی چندین هزارساله بین ایران و ترکمنستان از فراز و فرودهایی سخن گفت که طی دهه‌ها بین روابط ایران و ترکمنستان به وجود آمده است.

به باور او، این مسئله در فضای بین‌المللی امری طبیعی است اما آنچه اهمیت دارد تلاشی است که در راستای ترسیم پایه‌های مناسبات بر اساس اصول محکم و قابل اعتماد از سوی دو طرف صرف می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نایب‌رئیس اتاق ایران تعاملات و ملاقات متقابل مسئولان دو کشور در سال جاری و تبادل هیأت‌های اقتصادی و تجاری را بیانگر اهمیت توسعه همه‌جانبه روابط از جمله توسعه همکاری‌های تجاری بین ایران و ترکمنستان دانست.

سلاح ورزی در ادامه به برنامه‌ریزی ایران برای افزایش مراودات تجاری و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های اقتصادی، علمی و فن‌آوری اشاره و همکاری با ایران را با توجه به نیروی انسانی تحصیل‌کرده، ذخایر طبیعی و پتانسیل‌های متعدد اقتصادی، به عنوان سکویی برای دسترسی سایر کشورها به بازار داخل و بازار کشورهای منطقه معرفی کرد.

سلاح ورزی معتقد است موقعیت جغرافیایی ایران و استقرار آن در منطقه‌ای که کشورهای بزرگی در آن منافع حیاتی برای خود قائل‌اند، به طور طبیعی، منجر به گسترش تعاملات ایران با سایر کشورها شده است.

او تصریح کرد: از نظر اقتصادی شاهراه‌های بزرگ تجاری جهان در دریا و خشکی یا از ایران یا از نزدیکی ایران می‌گذرند و از طرفی ایران با پانزده کشور مرز آبی و خاکی دارد؛ ضمن اینکه برخورداری از بخش قابل توجهی از انرژی جهان، داشتن موقعیت ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی مناسب، جایگاه مهم در میان کشورهای صادرکننده نفت (اپک) و همچنین، نقش بالقوه در تأمین امنیت اقتصادی و انرژی جهان، شرایط منحصر به فردی را از آن ایران کرده است.

نایب‌رئیس اتاق ایران همچنین به ویژگی‌های ترکمنستان اشاره و تأکید کرد: با اتصال خط ریلی ایران از طریق ترکمنستان به قزاقستان و وجود ظرفیت‌های حمل‌ونقلی و اقتصادی کم‌نظیر در منطقه، امکان اتصال ایران به راه‌آهن چین و روسیه نیز فراهم شده است.

وی حجم تجارت ایران و ترکمنستان با جهان در سال 2018 را بالغ‌بر 148 میلیارد دلار اعلام کرد، در حالی که حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در همان سال 409 میلیون دلار برآورد می‌شود؛ یعنی حدود 0.27 کل حجم تجارت دو کشور با جهان.

او ادامه داد: با توجه به توانمندی‌ها و پتانسیل دو کشور و عزم جدی دو کشور بر گسترش روابط دوجانبه، انتظار می‌رود این میزان به صورت قابل توجهی افزایش یابد.

سلاح ورزی خاطرنشان کرد: برگزاری منظم این نشست‌ها، فرصت‌های بیشتری برای همکاری و تعامل همه‌جانبه میان تجار و بازرگانان فراهم می‌آورد. لازمه همکاری‌های تجاری بیشتر، ارائه امکانات و تسهیلات برای حضور فعالان اقتصادی ایرانی و ترکمنی در کشور مقابل است، اما زیرساخت‌های موجود، به حد کافی توسعه نیافته است.

نایب‌رئیس اتاق ایران یادآور شد: به منظور ارتقای سطح همکاری‌های تجاری، رفاهی و اقتصادی، لازم است برنامه‌ریزی جامعی برای توسعه زیرساخت‌ها، کاهش هزینه‌های بالای حمل‌ونقل، افزایش واگن‌های باری، ارائه سهل روادید تجاری، توسعه روش‌هایی مانند تهاتر کالا و خدمات، روابط گمرکی، بیمه و برقراری پرواز مستقیم به ویژه میان استان‌های فعال دو کشور صورت پذیرد.

نایب رئیس اتاق ایران برنامه‌ریزی بلندمدت در راستای مدیریت و توسعه شبکه حمل‌ونقل، سازمان‌دهی خطوط کشتیرانی مسافری دریایی، ترغیب سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید کالاهای مشترک مورد نیاز و توسعه زیرساخت‌های دو کشور، حفاظت از محیط زیست و مبارزه با آلودگی‌های محیط زیست، استفاده از حمل‌ونقل ترکیبی، بهره‌برداری بهینه از راه‌آهن ترکمنستان- ایران- قزاقستان، تأسیس صندوق مشترک تأمین مالی پروژه‌های مشترک، توسعه گردشگری به ویژه گردشگری سلامت را مورد تأکید قرار داد.

او همچنین وظیفه دولت‌ها را فراهم آوردن بسترهای لازم، تأمین امنیت اقتصادی و تسهیلات تجاری عنوان و تشریح کرد: وظیفه بخش خصوصی نیز شناسایی فرصت‌های اقتصادی و تحقق نفع متقابل در ابتکارها و همکاری‌های مشترک و اجرای آن‌هاست.

نایب رئیس اتاق ایران ضمن اعلام آمادگی اتاق ایران برای تلاش در راستای گسترش روابط تجاری و صدور کالا و خدمات فنی و مهندسی در زمینه زیرساخت‌های ساختمانی، حمل‌ونقل، سنگ و سیمان، کود شیمیایی، مواد پتروشیمی، نفت و گاز، اتومبیل، صنایع غذایی، کشاورزی و تجهیزات کشاورزی، اطلاعات و ارتباطات، شیلات و فناوری اطلاعات به ترکمنستان، تأسیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان را یکی از اقدامات مؤثری دانست که با هدف توسعه روابط تجاری بین دو کشور ایجاد شده است و اظهار امیدواری کرد که طرف ترکمنی نیز اتاق مشترک ترکمنستان و ایران را تأسیس کند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: انرژی ایران ترکمنستان گردشگری اتاق بازرگانی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۳۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش چشمگیر مبادلات تجاری ریلی میان چین و اروپا طی سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴

تین نیوز

خبرگزاری دولتی شین هوآ چین از افزایش چشمگیر بار ریلی مبادلاتی میان این کشور و اروپا طی سه ماهه نخست سال جاری میلادی خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، بر اساس آمار اعلامی از سوی راه آهن چین، طی سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴، در مجموع تعداد ۴۵۴۱ قطار باری از چین به سمت اروپا و بالعکس سیر نموده اند که نشانگر رشد ۹ درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل است.

همچنین تعداد ۴۹۳ هزار کانتینر ۲۰ فوتی از طریق شبکه ریلی بین چین و اروپا مبادله شده که با این حساب، راه آهن چین در بخش کانتینری شاهد رشد ۱۰ درصدی حمل بوده است.

به گفته راه آهن چین، بیش از ۸۷ هزار سفر ریلی در بخش قطارهای باری میان دو طرف انجام شده است. قطار چین – اروپا در مجموع از ۲۲۲ شهر و ۲۵ کشور اروپایی عبور کرده که نشانگر توسعه شبکه ریلی BRI است.

در پی متشنج شدن اوضاع امنیتی در دریای سرخ طی ماه های گذشته، مسیر کریدور میانی از رشد چشمگیری برخودار شده و به گفته کارشناسان، این مسیر طی ماه های آتی به یکی از مطمئن ترین مسیرهای جایگزین مبادلات تجاری میان چین و اروپا بدل خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • عزم مقام‌های عالی تهران - اسلام‌آباد برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی
  • عزم مقام‌های عالی ایران و پاکستان برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی
  • دلار تقریبا از مبادلات تجاری مسکو و پکن حذف شد
  • هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری برای حجم مبادلات اقتصادی ایران و پاکستان
  • چشم‌انداز تجارت یک میلیارد دلاری ایران و ازبکستان
  • هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری روابط تجاری ایران و پاکستان
  • رئیسی پیش از سفر به پاکستان و سریلانکا : هدف‌گذاری ما رسیدن به مبادلات ۱۰ میلیارد دلاری است / مردم پاکستان، علاقه‌مند به ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند
  • هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری تبادلات تجاری و اقتصادی میان ایران و پاکستان
  • افزایش چشمگیر مبادلات تجاری ریلی میان چین و اروپا طی سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴
  • کاهش حجم مبادلات تجاری میان افغانستان و پاکستان