Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-20@04:03:38 GMT

گزارشی از هشتمین روز حمله ترکیه به شمال سوریه

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۸۴۴۰۳

گزارشی از هشتمین روز حمله ترکیه به شمال سوریه

خرداد؛ در آستانه هشتمین روز حملات ارتش ترکیه علیه گروههای کرد در سوریه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه درخواست آمریکا برای آتش‌بس فوری در شمال سوریه را رد کرد و بر ادامه حملات تاکید کرد.
به گزارش خرداد به نقل از یورو نیوز ،اردوغان پس از دیدار از باکو به خبرنگاران گفت: «آنها می گویند: آتش بس اعلام کن.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما هرگز آتش بس اعلام نمی کنیم. آنها به ما فشار می آورند تا عملیات را متوقف کنیم. آنها تحریم علیه ما اعلام می کنند. هدف ما روشن است. ما نگران هیچ گونه تحریمی نیستیم.»
پافشاری اردوغان برای ادامه حملات علیه کردهای سوریه در حالی ادامه دارد که مایک پنس، معاون رئیس جمهوری و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا آماده می شوند تا با سفر به ترکیه، آنکارا را ترغیب کنند این حملات را متوقف و در شمال سوریه آتش بس اعلام کند.
حملات ترکیه به کردهای شمال شرقی سوریه تاکنون باعث کشته و زخمی شدن صدها غیرنظامی و و آواره شدن دهها هزار نفر شده است.
هدف حمله ترکیه به مناطق تحت کنترل کردها در شمال شرقی سوریه، به عقب راندن کردها از مرز ترکیه است چرا که آنکارا نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) که بوسیله کردها رهبری می شود را یک سازمان «تروریستی» می داند که با پ.ک.ک در ارتباط هستند.
خروج بخشی از نیروهای آمریکا از منطقه شمال شرقی سوریه در واقع چراغ سبزی به آنکارا برای حمله به کردها محسوب می شود.
آنکارا می گوید قصد دارد با پیشروی ۳۰ کیلومتری در خاک سوریه، یک «منطقه امن» در شمال سوریه ایجاد کند تا دو میلیون پناهجوی سوری که از جنگ داخلی این کشور به ترکیه گریخته‌اند در این منطقه اسکان داده شوند.پیشنهاد اردوغان در جلسه فوق العاده پارلمان ترکیه؛ «توقف حمله» در ازای «خروج نیروهای کرد» از منطقه امن
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه با شرکت در جلسه فوق العاده پارلمان ترکیه گفت که عملیات ترکیه در شمال سوریه موفق خواهد بود.
رئیس جمهوری ترکیه گفت که جنگجویان کرد سوری باید «تا امشب» از منطقه مرزی شمال سوری (عمق ۳۵ کیلومتری مورد نظر ترکیه* خارج شوند تا ترکیه حملاتش را متوقف کند.
وی همچنین گفت که حضور نیروهای سوریه در شهر منبج «اهمیتی ندارد» تا هنگامی که جنگجویان کرد در آنجا حصور دارند.
او همچنین گفت که تروریست‌ها یک کریدور ترور در طول مرزهای ما درست کرده‌اند. اردوغان افزود که سریعترین راه حل برای مسئله سوریه این است که تروریست‌ها اسلحه‌شان را زمین بگذارند و از منطقه امن مورد نظر ترکیه خارج شوند.
ما می خواهیم که تروریست‌ها از حوزه مرزی ما خارج شوند و با ایجاد منطقه امن عملیات ما تمام می شود و تا رسیدن به این هدف هیچ قدرتی نمی تواند ما را متوقف کند.
اردوغان درباره این موضوع گفت: «وقتی منطقه‌ای بین منبج تا عراق تا عمق ۳۵ کیلومتری پاک شد و ما منطقه امن را ایجاد کردیم، این عملیات پایان می یابد اما تا رسیدن به این هدف هیچ قدرتی نمی تواند ما را متوقف کند.»
اردوغان در سخنان روز چهارشنبه‌اش گفت که در پاسخ به درخواست رئیس جمهوری آمریکا برای میانجیگری گفته است که «با سازمان‌های تروریستی مذاکره نخواهد کرد.»
او همچنین با انتقاد از اتحادیه عرب گفت که کشورهای عضو اتحادیه عرب حتی یک ریال به پناهجویان سوری کمک نکرده‌اند.
وی همچنین خطاب به ناتو گفت که در این مبارزه در برابر ترکیه نباشید، در کنار ترکیه باشید. اعضای ناتو باید در کنار ترکیه باشند. اعضای ناتو در کنار YPG ایستاده‌‌اند و به آنها اسلحه می دهند. ترکیه هرگز غیرنظامیان را نکشته و نخواهد کشت. اگر کشتار نظامیان را می خواهید ببینید به شهرهای سوریه نگاه کنید، به افغانستان و بوسنی نگاه کنید به آفریقا نگاه کنید. اگر کشتار غیرنظامیان وجود دارد به خیابان‌های فلسطین نگاه کنید، به سازمان ‌های تروریستی نگاه کنید که بچه‌ها و زنان را می کشند.ترکیه؛ دستگیری ۲۴ نفر که «تبلیغات سیاه» علیه حمله نظامی ترکیه در سوریه منتشر می کردند
رسانه‌های ترکیه گزارش داده‌اند که مقامات امنیتی این کشور ۲۴ نفر را که به گفته آنان «تبلیغات سیاه» علیه حمله نظامی ترکیه در سوریه در شبکه‌های اجتماعی منتشر می کردند را دستگیر کرده‌اند.کشته‌‌ها و زخمی‌های حملات ترکیه به کردهای سوریه
به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است، در جریان حملات ارتش ترکیه در شمال شرقی سوریه تاکنون دست‌کم ۷۰ غیرنظامی جانشان را از دست داده‌اند و بیش از ۳۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند.
خبرگزاری آناتولی ترکیه که مواضع آنکارا را پوشش می دهد خبری از تلفات غیرنظامیان در شمال شرقی سوریه منتشر نکرده است با این حال از کشته شدن ۶۱۱ نفر از شبه نظامیان کرد خبر داده است.
آناتولی گفته است در اثر این حملات ۳ سرباز ترکیه‌ای کشته و ۴۴ سرباز نیز زخمی شده‌اند. به گزارش آناتولی در اثر حملات کردهای سوریه، ۱۸ غیرنظامی ترکیه‌ای جانشان را از دست داده اند و ۱۵۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.وزیر خارجه روسیه: همکاری نیروهای نظامی سوریه و ترکیه باید بر اساس توافقنامه مرزی آدانا باشد
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت که همکاری نیروهای نظامی سوریه و ترکیه باید بر اساس توافقنامه مرزی آدانا صورت گیرد.
توافقنامه امنیتی آدانا که در سال ۱۹۹۸ منعقد شده است شرایطی را که تحت آن ترکیه می تواند عملیات فرامرزی در شمال سوریه صورت دهد را مشخص کرده است. این پیمان امنیتی دمشق را متعهد می کند که پناه دادن به نیروهای عضو حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) را که از نظر ترکیه یک گروه «تروریستی» محسوب می شود، متوقف کند.فرانسه: ۹ زن جهادگرای فرانسوی از اردوگاه تحت کنترل کردها در شمال سوریه گریخته‌اند
ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه به شبکه «ب‌اف‌ام» تی‌وی فرانسه گفته است که ۹ زن جهادگرای فرانسوی از اردوگاه تحت کنترل کردها در شمال سوریه و در پی حملات ارتش ترکیه، فرار کرده‌اند.
وزیر خارجه فرانسه گفته است که بزودی به عراق سفر خواهد کرد تا با مقامات عراقی برای انتقال و محاکمه جهادگرایان فرانسوی که در سوریه هستند گفتگو کند.روسیه: حملات ترکیه «غیرقابل قبول» است
از سوی دیگر روز سه شنبه روسیه هشدار داد که اجازه نمی دهد بین نیروهای ارتش سوریه و ترکیه درگیری رخ دهد. همچنین ولادیمیر پوتین در گفتگویی تلفنی با رجب طیب اردوغان، حملات ترکیه را «غیرقابل قبول» خوانده است.
همچنین به گزارش خبرگزاری بین‌المللی روسیه «ریا نووستی»، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در روزهای پایانی ماه کتبر (کمتر از دو هفته دیگر) برای گفتگو با ولادیمیر پوتین به مسکو سفر خواهد کرد.
نیروهای سوریه که مورد حمایت روسیه هستند در روزهای آخر هفته گذشته پس از توافق با کردها، به طرف شمال سوریه حرکت کردند تا ارتش ترکیه را به عقب برانند.نیروهای ارتش سوریه با حمایت روسیه وارد شهر منبج شدند
نیروهای ارتش سوریه با حمایت روسیه روز سه‌شنبه و در پی خروج نیروهای آمریکایی از شهر منبج در ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه، وارد این شهر شدند و کنترل آن را در دست گرفتند.
خبرگزاری اینترفکس روسیه نوشته است که نیروهای سوریه کنترل منطقه‌ای به وسعیت هزار کیلومتر مربع در اطراف منبج را در دست گرفته‌اند.
ترکیه به دنبال به دست گرفتن کنترل شهر منبج از دست نیروهای کرد بود. اکنون با ورود نیروهای ارتش سوریه به این شهر مشخص نیست که آیا ترکیه همچنان در پی اشغال این شهر خواهد بود و یا با ورود ارتش ترکیه از پیشروی به سمت این شهر چشم‌پوشی خواهد کرد.اهمیت استراتژیک شهر منبج چیست؟
شهر منبج در میانه کمربند شمالی سوریه در مرز با ترکیه واقع است، شهری که در جریان درگیریهای سالهای اخیر در سوریه از مهمترین خطوط تامین تدارکات محسوب می شده است.
این شهر به کرات در سالهای گذشته میان گروههای مختلف دست به دست شده است.
منبج در سال ۲۰۱۲ ابتدا به دست شورشیان مخالف بشار اسد افتاد. پس از آن و با اوج گرفتن فعالیت گروه داعش، این شبه نظامیان دولت اسلامی بودند که در سال ۲۰۱۴ این شهر را اشغال کردند. با شکست داعش در این منطقه، نیروهای کرد در ۳ سال گذشته کنترل این شهر را در دست دارند.
منبج یک قطب اقتصادی محلی است که در مجاورت بزرگراه مهم M4 سوریه واقع است. بزرگراهی که از غرب سوریه بندر لاذقیه را به حلب و از آنجا به رقه و منطقه نفت خیز دیرالزور وصل می کند.
کنترل این بزرگراه از سوی ارتش سوریه به بشار اسد برای بازسازی کشور جنگ زده سوریه کمک خواهد کرد.
عقب نشینی نیروهای آمریکایی از این منطقه و حمایت روسیه از یک سو و نیاز نیروهای کرد به نیرویی برای مقاومت در برابر حمله نیروهای ترکیه، فرصت درخشانی در اختیار نیروهای بشار اسد قرار داده است که کنترل این منطقه از سوریه را پس از چندین سال در دست بگیرند.
از سوی دیگر کنترل شهر منبج برای آنکارا به معنای ایجاد مانع اساسی برای فعالیت‌های نیروهای دموکرات سوریه SDF به رهبری کردهای شمال شرق سوریه خواهد بود که مانع این نیروها برای کنترل شهرهای حسکه و قامشلی خواهد شد.
از دست رفتن کنترل این شهر برای نیروهای کرد نیز به معنای تضعیف پرو‌ژه خودمختاری این نیروها در شمال شرقی سوریه است، پروژه ای که برای آن در کنار نیروهای آمریکایی با داعش جنگیدند اما اکنون به نیرویی تبدیل شده‌اند که متحدی در منطقه ندارد. برچسب ها: اردوغان ، ترکیه ، سوریه

منبع: خرداد

کلیدواژه: اردوغان ترکیه سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۴۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/ خسارت زلزله ۵.۶ ریشتری در شمال ترکیه

رسانه‌های ترکیه از وقوع زلزله ۵.۶ ریشتری در منطقه «سولو سارای» استان «توکات» در شمال این کشور خبر دادند که به گفته این رسانه ها خانه‌های روستایی در این زلزله آسیب دیده‌اند.

دریافت 9 MB

دیگر خبرها

  • ترکیه حمله به بخش کنسولی سفارت ایران را در سوریه محکوم کرد
  • وزارت دفاع سوریه از حمله اسرائیل به جنوب این کشور خبر داد
  • ۲۲ کشته در حمله تروریستی به اتوبوس حامل نیروهای ارتش سوریه
  • حمله تروریستی به اتوبوس نیروهای تیپ قدس در سوریه
  • فیلم/ خسارت زلزله ۵.۶ ریشتری در شمال ترکیه
  • زلزله ۵.۶ ریشتری شمال ترکیه را لرزاند
  • خسارت زلزله ۵.۶ ریشتری در شمال ترکیه + فیلم
  • عملیات« وعده صادق» بازدارندگی بسیار قوی در منطقه بود
  • تثبیت موازنه قدرت نظامی منطقه با انجام عملیات صبح صادق
  • فرمانده شمال شرق ارتش: عملیات «وعده صادق» یک بازدارندگی قوی بود