Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ در پی اعتراض برخی از مسافران از گرانی بلیت قطار، ستاد تنظیم بازار سازوکار تعیین قیمت بلیت را طی آیین نامه ای در سال گذشته تغییر داد و نهایتا در خرداد ماه سال جاری با مصوبه شورای عالی ترابری و تأیید ستاد تنظیم بازاربه طور متوسط 22 درصد به قیمت بلیت قطار افزوده شد.

در ۱۴ سال گذشته نرخ گذاری بلیت قطار با تصویب قانون دسترسی به شبکه ریلی و ورود شرکت های خصوصی به حوزه ترابری ریلی مسافری، بر اساس پیشنهاد شرکت های خصوصی به شرکت راه آهن و با تصویب در هیئت مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران و تأیید نهایی وزیر راه و شهرسازی انجام می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین شرکت های ریلی نیز اجازه داشتند تا در ایام پیک سفر، درصدی به نرخ بلیت مسیرهای مختلف اضافه کنند.

در مصوبه ای که ستاد تنظیم بازار در خصوص تعیین قیمت بلیت قطار داشت، قرار شد برای قیمت بلیت در ایام پیک تقاضای سفرهای ریلی، فرآیند جدیدی از سوی این شرکت ها با محوریت راه آهن تهیه شود؛ اما در نامه ای که هفته گذشته به دبیر ستاد تنظیم بازار ارسال شده، اعلام شده که امکان طراحی چنین مکانیزمی به دلایل متعدد از جمله متعدد و متفاوت بودن ایام پیک تقاضا،  متفاوت بودن بازه مجاز افزایش نرخ بلیت در مسیرهای مختلف و ... وجود ندارد.

سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه آهن در این نامه از قبادی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست کرده تا بار دیگر فرآیند تعیین قیمت بلیت قطار به روال سابق بازگشته و پس از ارائه پیشنهاد از سوی شرکت های ریلی و تصویب در هیئت مدیره راه آهن و تأیید وزیر راه، قیمت بلیت قطار برای هر سال تعیین شود.

به نظر می رسد مهم ترین دلیل این نامه نگاری های راه آهن با ستاد تنظیم بازار، درخواست شرکت های ریلی و نمایندگان بخش خصوصی از شرکت راه آهن است تا با حذف ستاد تنظیم بازار از مکانیزم قیمت گذاری، بار دیگر امکان افزایش قیمت بلیت قطار در ایام پیک تقاضا وجود داشته باشد.

 

  منبع: مهر خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 قطار ستاد تنظیم بازار راه آهن پشت پرده قیمت گذاری بلیت قطار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۴۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکذیب ورود قطار ترانزیتی از افغانستان به شبکه ریلی

به گزارش «تابناک» به نقل از راه آهن جمهوری اسلامی، پیرو انتشار اخباری مبنی بر ورود و توقف اولین قطار ترانزیتی افغانستان- ترکیه در ایران، طبق استعلام و بررسی های صورت گرفته، تاکنون هیچ قطار تجاری ترانزیتی از سوی کشور افغانستان وارد محدوده ریلی جمهوری اسلامی ایران در محدوده راه آهن شرق و مرز ریلی خواف نشده است.

دیروز برخی رسانه ها به نقل از منابع افغانستانی خبر از ورود نخستین قطار ترانزیتی از مبدا ایستگاه "روزنک" هرات افغانستان به مرز ریلی خواف واقع در اداره کل راه آهن شرق داده بودند، رسانه ها بار این قطار را هزار و ۱۰۰ سنگ معدنی "تالک" به مقصد ترکیه ذکر کرده اند.

موضوع ورود این قطار به محدوده ریلی این استان را جویا و معاونت استانداری خواستار پیگیری تخصصی موضوع از اداره کل راه آهن شرق شد.

مسوولان محلی راه آهن شرق ورود هرگونه قطار باری ترانزیتی به محدوده ریلی این اداره کل را رد و تاکید کرده اند: اظهار نظر در این خصوص برعهده روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی است.

طرح راهبردی راه‌آهن خواف در شرق ایران به هرات در غرب افغانستان تکه‌ای مهم از پازل ارتباطی میان کشورهای منطقه است که اجرای آن از سال ۱۳۸۶ کلید خورد تا مسیر ریلی میان خواف واقع در ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد را در قالب خط آهنی به طول حدود ۲۲۰ کیلومتر به شهر هرات واقع در شمال غرب افغانستان ایجاد کند.

طرح راه آهن خواف - هرات نه تنها موجب اتصال ریلی ایران و افغانستان شده بلکه تکمیل کننده مسیری 2 هزار کیلومتری در کریدور ریلی شرق به غرب جهان از چین، ازبکستان، افغانستان، ایران، ترکیه و اروپا است. همچنین افغانستان به عنوان کشوری محصور در خشکی بدون دسترسی به آبهای آزاد جهان، با اتصال به شبکه ریلی ایران و بنادر جنوبی کشورمان از مسیری امن برای ارتباط با اروپا برخوردار می‌شود.

این خط ریلی برای تجارت ایران و افغانستان راهبردی است و سالانه ظرفیت جابجایی ۶ میلیون تن کالا را میان دو کشور ایجاد می کند.

احداث خط ریلی خواف - هرات به دلیل تغییر و تحولات اخیر در افغانستان دچار مشکل شده بود که در دو سال گذشته با پیگیریهای انجام شده و تلاش مهندسان و متخصصان ایرانی، خط تکمیل و نخستین قطار باری تیرماه پارسال از جمهوری اسلامی ایران وارد افغانستان شد. لازم به ذکر است تردد عمده قطارهای باری در این مسیر ریلی بین المللی هنوز فعال نشده است.

دیگر خبرها

  • تشدید گشت های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • ◄ تـامـلی بر موضوع آزاد سـازی نرخ بلیت هواپیما باتوجه به تـجربه دیگر کشـورها
  • اعلام قیمت و شرایط پرداخت تاکسی‌های برقی
  • توقف قطار تهران گرگان بر اثر سیلاب
  • انجام مقدمات اعزام قطار ترانزیتی افغانستان به ترکیه
  • مقدمات اعزام قطار ترانزیتی افغانستان به ترکیه انجام شد
  • قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه وارد محدوده ریلی ایران نشده است
  • مجوز قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه هنوز صادر نشده است
  • تکذیب ورود قطار ترانزیتی از افغانستان به شبکه ریلی
  • قطار ترانزیتی افغانستان -ترکیه وارد شبکه ریلی راه‌آهن شرق نشده است