Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-18@17:18:37 GMT

نظارت بر تعلیم و تربیت و مطالبه‌گری حق اولیاست

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۸۴۸۹۹

نظارت بر تعلیم و تربیت و مطالبه‌گری حق اولیاست

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش گفت: مشارکت در مدرسه و نظارت بر تعلیم و تربیت حق اولیا است لذا باید صدای اولیا را بشنویم و فضای مطالبه‌گری آن‌ها را فراهم کنیم؛ چراکه این نظارت و مطالبه‌گری می‌تواند رفتار مدیران را کنترل و تنظیم کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به  گزارش صبح قزوین؛ مراسم گرامیداشت هفته‌ی پیوند اولیا و مربیان استان قزوین ظهر امروز(چهارشنبه) با حضور جمعی از مسئولان در سالن اجتماعات دانشگاه فرهنگیان قزوین برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم نورعلی عباسپور مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ایام اربعین حسینی، اظهار کرد: یکی از درس‌هایی که از کربلا می‌گیریم، نقش پررنگ خانواده و خانواده‌محوری است؛ در این حرکت بزرگ، نقش تاریخی و تاریخ‌ساز برادر، خواهر و فرزندان را مشاهده می‌کنیم.

وی اضافه کرد: تربیت محدود به مدرسه و زمان خاصی نیست و اگر خانواده‌ها تربیت را تنها به مدرسه بسپارند و فرزند را رها کنند، این امر ناقص خواهد ماند.

این مسئول با بیان اینکه رشد امری همه‌جانبه است، تصریح کرد: باید برای تعلیم و تربیت برنامه‌ای همه‌جانبه داشته باشیم تا دچار آفت و انحراف نشود، طبیعی است که بستر اصلی و ابتدایی برای مراقبت از رشد انسان، خانواده است.

پیوند اولیا و مربیان به معنای ارتباط عمیق و پایدار است

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر نقش محوری خانواده در امر تعلیم و تربیت، عنوان کرد: وظیفه‌ی اصلی بر عهده‌ی خانواده است و مدرسه به خانواده کمک و همکاری می‌دهد، نه برعکس؛ برای تحقق این مهم نیاز به ارتباط کیفی اولیا و مربیان متمرکز بر تربیت بچه‌ها داریم.

وی با اشاره به نام هفته‌ی «پیوند اولیا و مربیان»، گفت: واژه‌ی «پیوند» به ارتباط عمیق و پایدار اشاره دارد و حضور اولیا در مدرسه باید مداوم باشد، آموزش و پرورش نیز مکلف شده موانع را بردارد و بستر حضور خانواده را در سطوح مختلف آموزش و پرورش فراهم کند.

عباسپور اضافه کرد: مشارکت در مدرسه و نظارت بر تعلیم و تربیت حق اولیا است، باید صدای اولیا را بشنویم و فضای مطالبه‌گری آن‌ها را فراهم کنیم؛ این نظارت و مطالبه‌گری می‌تواند رفتارهای مدیران را کنترل و تنظیم کند و ماهیت نهادهای مدنی و انجمن‌ها نیز همین است.

وی در پایان گفت: وقتی فرد درست تربیت شود، جامعه مشکلی نخواهد داشت و در زمینه‌ی شغلی نیز موفق خواهد شد؛ در این صورت هم خانواده آرامش خواهد داشت و هم توسعه‌ی جامعه تضمین خواهد شد.

«مهر حسینی، نشاط معنوی» شعار امسال آموزش و پرورش
در این مراسم خیراله رحمانی مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با اشاره به اهمیت حضور اولیا در این جلسه اظهار کرد: آموزش و پرورش بر اساس سند تحول ماموریت مقدسی دارد و هدف آن رسیدن به حیات طیبه است تا بر اساس آن فرزندانمان را به زندگی پاک رهنمون شویم.

وی افزود: در گذشته چارچوب مشخصی برای تعلیم و تربیت نداشتیم، اما امروز به برکت خون شهدا و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، سند ارزشمند تحول بنیادین آموزش و پرروش را داریم که باید مبنای کلیه‌ی فعالیت‌هایمان باشد؛ امروز فلسفه‌ی تعلیم و تربیت ما بر مبنای اسلام است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با بیان اینکه رسیدن به آینده‌ی بهتر با تعلیم و تربیت همه‌جانبه‌ی فرزندانمان محقق خواهد شد، تصریح کرد: دانش‌‌آموزان باید در همه‌ی ساحت‌های دینی و اخلاقی، زیستی و بدنی، زیباشناسی و هنری، علمی و فناورانه، سیاسی و اجتماعی، اقتصادی و حرفه‌ای رشد کنند و باید به تمام این شش ساحت توجه کرد.

رحمانی با تاکید بر اینکه باید زمینه‌ای برای شکوفایی استعدادهای خدادادی دانش‌آموزان فراهم کنیم، عنوان کرد: امروز دیگر زمان اینکه دانش‌‌آموزان را بمباران معلومات کنیم گذشته است، بلکه باید فضایی برای تربیت استعدادهای بالقوه‌ی بچه‌ها فراهم کنیم.

این مسئول با اشاره به وظایف معلم، بیان کرد: کار معلم راهبری و هدایت است و معلم مومن و با اخلاق می‌تواند بچه‌ها را تربیت تمام ساحتی کند، اولیای مومن می‌توانند با کمک مدرسه این فضا را فراهم کنند.

وی اضافه کرد: بر اساس بیانات رهبری، هرچه در آموزش و پرورش هزینه کنیم، در واقع هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با اشاره به شعار سال تحصیلی امسال بیان کرد: با توجه به تقارن ایام محرم و آغاز سال تحصیلی، شعار امسال را «مهر حسینی، نشاط معنوی» قرار داده‌ایم و امیدواریم بتوانیم فرزندانمان را مثل حضرت قاسم علیه‌السلام، حسینی تربیت کنیم.

رحمانی در پایان گفت: ضلع بعدی شعار امسال، «مدرسه‌محوری، تحول بنیادین» است؛ به این معنا که مدرسه محور تحول هر جامعه‌ای است، دیگر ضلع شعار امسال نیز «تربیت تمام ساحتی و هویت ایرانی اسلامی» است.

قلب نوجوان مانند زمین آماده بذرافشانی است

در ادامه حجت‌الاسلام علی قابل با اشاره به کلامی از امام علی علیه‌السلام اظهار کرد: قلب نوجوان مانند زمین آماده‌ بذرافشانی است و هر چه بکاری در آن رشد می‌کند. 

امام جمعه‌ی موقت قزوین درادامه گفت:اولیا باید تجارب خود را در اختیار فرزندانشان قرار دهند، از سوی دیگر معلمان باید چراغ علم را در راه دانش‌آموزان روشن کنند تا انسان‌هایی متعهد و درخور شان نظام اسلامی تربیت شود که زمینه‌ساز ظهور امام زمان و تمدن اسلامی باشند.

انتهای پیام/ 

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۴۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قاریان و حافظان قرآن بدون آزمون وارد دانشگاه فرهنگیان می شوند

رضا مراد صحرایی امروز در  شصت و یکمین کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور گفت: جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان صورت می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های موجود بهره‌مند شد، افزود: باید تعامل و تعارف به معنای شناخت میان دستگاه‌ها وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه در برنامه تربیت کودکی که سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک آن را مصوب کرده است، موضوع تربیت قرآنی یکی از برنامه‌های جدی است افزود: معاونت پرورشی و فرهنگی  با مسئولیت معاونت حقوقی وزارت آموزش و پرورش، سازوکار بهره‌مندی مؤسسات قرآن از فضای مدارس کشور برای برگزاری کلاس‌های قرآن را پیدا کنند، اگر  این سازوکار وجود دارد، روش اجرای آن طی یک هفته اعلام شود و اگر وجود ندارد در مدت یک هفته ساز و کار آن مشخص شود.

صحرایی با بیان اینکه پول‌های قرآنی کشور باید در آموزش و پرورش هزینه شود ادامه داد: همواره قربانی عدم توجه دستگاه‌هایی بودیم که نمی‌دانند تحول باید از آموزش و پرورش ایجاد شود، هم‌اکنون در کشور مشکل کمبود پول وجود ندارد، مسئله این است که نمی‌دانیم پول در کجا هزینه شود.

وزیر آموزش وپرورش به طرح تاسیس مدارس غیردولتی قرآنی اشاره کرد که ظرف یک ماه ارائه می شود و گفت: برای سال تحصیلی جدید حتی با درصدی از مدارس موجود،  این کار اجرا می‌شود. هم اکنون برخی مدارس غیردولتی درحال اجرای این کار هستند و به دلیل قرآن پایه بودن، خانواده‌ها هزینه پرداخت می‌کنند تا فرزندشان این‌گونه تربیت شوند.

وی با بیان اینکه طرح اتقان ارتقای توانمندی قرآنی معلمان دوره ابتدایی است و باید آن را به رتبه بندی معلمان مرتبط کنید گفت: معلمی که دوره اتقان را طی نکرده است، از رتبه‌بندی محروم شود. معلمان بدون سواد قرآنی وارد آموزش و پرورش نمی‌شوند اما ممکن است در گذر زمان به دلیل اینکه با آن مانوس نبودند،  فراموش کنند و باید در دوره‌های ضمن خدمت به آموزش قرآن توجه کرد.

صحرایی با بیان اینکه برای تسری طرح اتقان به دوره متوسطه دوم باید اندیشید گفت: همچنین دوره‌های تأمین مدرسان قرآن برگزار شود؛ نیم میلیون نفر از معلمان باید در طرح مسطورا شرکت کنند که تا کنون حدود 450 هزار نفر در این طرح شرکت کرده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: مؤسسات نباید در کنار مدارس قد علم کنند بلکه مدرسه را تقویت کنند، نباید به مدرسه آسیب بزنیم و نگذاریم آموزش و پرورش نحیف شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تحول بنیادین باید در حوزه تربیت پررنگ شود
  • مدرسه باید دالان زندگی برای دانش‌آموز باشد / سیاست توسعه متوازن در دستور کار آموزش و پرورش
  • این افراد معلم می‌شوند
  • اجرای آموزش «حداقل یک رشته ورزشی برای هر دانش آموز» در مدارس
  • لزوم آموزش یک رشته ورزشى
  • قاریان و حافظان قرآن بدون آزمون وارد دانشگاه فرهنگیان می شوند
  • شرکت ۴۵۰ هزار معلم در طرح مسطورا/ ثبت نام ۶۰۰ هزار داوطلب در کنکور تربیت معلم 
  • استخدام نخبگان قرآنی به عنوان معلم از مهر امسال
  • بازديد معاون تربيت بدنى و سلامت وزارت آموزش و پرورش از طرح مهارت آموزى شنا
  • تربیت معلم مهمترین گام در مسیر تقویت تربیت دینی در مدارس است