Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی تمیزی در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه «دیروز؛ نقاش- امروز؛ هنرمند» با محوریت سیری در آثار هنرمندان نقاش اصفهان اظهار داشت: این روزها در فضایی چنان تنگ و دیوارهای محدود به هم میزبان نمایشگاه ـدیروز؛ نقاش-امروز؛هنرمند» است که نمایش آثار هنرمندان در آن به خوبی امکان پذیر نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بنده از طرف خودم از تمام هنرمندان شرکت‌کننده در این نمایشگاه عذرخواهی می‌کنم که شهرمان به هنر شهره است اما وقتی هنرمندانش گرد هم می‌آیند تا مروری بر چند دهه فعالیت‌شان داشته باشند، فضا چنان تنگ و دیوارها چنان محدودند که نمایش آثارشان به خوبی امکان پذیر نیست. 

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان بیان داشت: این نمایشگاه بیش از هر چیز گنج عمر و هستی هنرمندان حاضر است؛ گنجی که به رنج به دست آمده و نعمت و نقمت‌اش هر دو از آنِ خود هنرمندان است. 

رنجی که خار پای لنگ هنر و فرهنگ اصفهان است

وی در ارتباط با وضعیت هنر و حمایت از هنر در اصفهان  تاکید کرد بگذارید از رنجی بگویم که خار پای لنگ هنر و فرهنگ اصفهان است؛ رنجی که خار چشم امیدواران به فردای روشن هنر در این شهر است؛ از آفتی صحبت می‌کنم که دامن‌گیر عده‌ای هنرمند شده است. توهم و تردید در میان عده‌ای هنرمند، هم تاب فعالیت مستمر و بی دغدغه را از ایشان سلب کرده و هم توان اجرایی فعالان و مجریان عرصه هنرهای تجسمی را محدود و ناکارآمد جلوه داده است.

تمیزی افزود: متوهمانی که افق دیدشان گاه از مرزهای اقلیمی این شهر فراتر نمی‌رود و دچار حقیرترین برداشت‌ها از هنر به طور عام و هنر معاصر به طور خاص هستند. گاه نیز چنان افق وسیع و فرامرزی دارند که هر تلاش و تقلای صادقانه در این شهر را عبث و پوچ می‌دانند و همکاران و تلاشگران هنرهای تجسمی را بازیگران مقلد تصور می‌کنند؛ اینگونه فضای هنری شهر آلوده به انفعالی کش دار و سرد شده است.

وی با بیان اینکه حتی فضای اداری مرتبط با امور تجسمی شهر و فضاهای ارائه آثار هنری نیز به این آلودگی دچار هستند، تصریح کرد: متاسفانه برخی از مدیران تازه کار و کارنابلد گالری‌های هنری تازه تاسیس نیز به این توهم دامن می‌زنند و عرصه را مهیاتر می‌کنند. 

بلوکه کردن هنرمندان نامی کشور و مصادره آنها به نفع گالری های خصوصی

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان تصریح کرد: بنده به شخصه مدافع حقوق هنری و جایگاه فرهنگی اجتماعی گالری‌های خصوصی بوده و هستم اما امروز عده‌ای با بلوکه کردن هنرمندان نامی کشور و مصادره آنها به نفع گالری خصوصی‌شان، فرصت را از دیگر مجامع گرفته و سعی در مصادره هنرمند و اموالش دارند، برخی دیگر نیز با به رسمیت شناختن افرادی به عنوان مشاوران هنری گالری سعی می‌کنند ناتوانی علمی‌شان را در پشت علمای هنری این شهر پنهان کنند.

وی ابراز داشت: چه بر سر این شهر و هنرمندانش آمده که این گونه با تحقیر همکاران هنرمند و همکاران گالری‌دارشان سعی در بها دادن به خود می‌کنند؛چه بر سر هنر این شهر آمده که یکی، دیگری را مرتجع و عقب‌مانده می‌داند و دیگری، دیگری را هوسباز مدیاهای مد روز می شمرد؛ چه شده که برخی می‌گویند که « اقلیتی معلوم الحال برای هنر این شهر تعیین تکلیف می‌کنند».

عدم وجود فرهنگ و ساختار نقد سازنده در اصفهان

تمیزی گفت: از دیگر آفات گریبان‌گیر هنر این شهر آن است که فرهنگ و ساختار نقد سازنده، گفت و گوی رو در رو و بی غرض و رفتار بزرگوارانه در قبال اندیشه نامتناظر وجود ندارد.

وی افزود: بارها از بزرگواران و منتقدین خواسته‌ام از آنچه که می‌تواند به عنوان نقد، فضای هنری شهر و فعالیت‌های موزه و گالری‌های خصوصی را مشروح کند، چیزی بنویسند؛ اما با کمال تاسف هرآنچه نگاشته شد، در حد گزارش‌های خبری باقی ماند و پا فراتر نگذاشته است. 

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان تصریح کرد: به شدت علاقمند هستم که راهبردهای سازنده را دریافت کنم ولی آنچه غیرمستقیم دریافت می‌کنم، اخبار ناقص و مغرضانه درباره هنر و هنرمندان شهر است.

گلایه از عدم مطالبه گری هنرمندان

وی تصریح کرد: بخشی از گلایه  ما نه به شکل مستقیم که با کمی انعطاف به هنرمندان مربوط می‌شود؛ اینکه از متولیان شهر، شهردار و بزرگان و تصمیم‌گیرندگان شهر بخواهیم به فکر ساختمانی مناسب برای نمایش آثار هنری معاصر باشند و از آنها بخواهیم هزینه‌های دعوت از هنرمندان غیرایرانی را متقبل شوند.

تمیزی گفت: باید از مسئولان بخواهیم هزینه‌های حضور هنرمندان شایسته این شهر را برای حضور در مجامع بین المللی هنری متقبل شوند؛ شاید مسیر پویای هنر در مواجهه و تعامل با هنر روز دنیا و آنچه در دنیا می‌گذرد باز بماند.

مسئولان شهر بودجه امور هنری را افزایش دهند

تمیزی تاکید کرد: چند سال دیگر باید بگذرد و همواره در حسرت آنچه که باید باشد و حق هنرمندان است باقی بمانیم؟، باید از مسئولان شهر بخواهیم بودجه امور هنری را افزایش دهند و با فضاهای فرهنگی و هنری دقیق‌تر رفتار کنند تا این عرصه نیز، محل رشد دلالان و کاسبان بی‌خبر از احوال هنرمندان نشود.

کد خبر 4746621

منبع: مهر

کلیدواژه: موزه هنرهای معاصر اصفهان نمایشگاه نقاشی اربعین 98 اربعین حسینی مرز مهران ایلام بوشهر زائران اربعین گرگان قزوین رادیو اربعین شیراز بیرجند شهرکرد استانداری سمنان خطبه های نماز جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۵۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران برگزار می‌شود

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر از برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی تحت عنوان «روایت باران» خبر داد و گفت: این رویداد بزرگ هنری با حضور هنرمندان برجسته و پیشکسوت عرصه خوشنویسی و با هدف دفاع از ساحت قرآن کریم با زبان هنر برگزار خواهد شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سید مجید پوراحمدی با اشاره به جزئیات برگزاری نمایشگاه "روایت باران" گفت: این نمایشگاه با همکاری و حمایت صندوق اعتباری هنر در راستای تحقق شعار سال و همچنین تأکیدات وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت فراهم نمودن زمینه‌های مشارکت‌های مردمی وحضور موسسات فرهنگی و هنری بخش خصوصی برای تقویت کسب و کارهای فرهنگی و هنری برگزار می‌شود. 

رئیس هیئت مدیره صندوق اعتباری هنر در عین حال توضیح داد: تلاش ما این است که در سال جاری، فعالیت‌های این مجموعه با مشارکت فعالان عرصه فرهنگ و هنر انجام و زمینه‌های جهش تولیدات هنری و فرهنگی در این حوزه را فراهم کنیم. 

پوراحمدی با اشاره به ارائه 36 نوع خدمت و حمایت صندوق اعتباری هنر از جامعه فرهنگ و هنر کشور تأکید کرد: در این راستا با عنایت به تعیین شعار سال "جهش تولید با مشارکت مردم" از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، صندوق اعتباری هنر نیز مصمم است مجموعه فعالیت و سیاست‌های خود را بر مبنای تحقق این شعار برنامه ریزی نماید. از این رو یکی از مکان‌هایی که برای تحقق این هدف مدنظر قرار گرفته ، فرهنگسرای نیاوران است. 

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه سخنان خود به هتک حرمت به مقام شامخ قرآن کریم در یکی از کشورهای اروپایی اشاره کرد و گفت: این اقدام باعث جریحه دار شدن افکار و اندیشه‌های مسلمانان در سراسر جهان شد از این رو تصمیم گرفتیم در جهت توجه جامعه و آحاد مردم به مفاهیم و مضامین قرآن کریم با زبان هنر، برنامه‌ریزی جامعی داشته باشیم. 

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در عین حال تصریح کرد: خوشبختانه هنرمندان کشور عزیزمان در ادوار مختلف همیشه این افتخار را داشته اند که آثار فاخر قرآنی را خلق و تولید کنند.

پوراحمدی ادامه داد: در این راستا برگزاری نمایشگاهی از آثار هنری اساتید و هنرمندان برجسته و خبره در حوزه خط و خوشنویسی با موضوع قرآن در فرهنگسرای نیاوران را در دستور کار صندوق قرار دادیم. 

وی افزود: این نمایشگاه تحت عنوان "روایت باران" با حمایت و همکاری صندوق هنر و یکی از موسسات فعال هنری، در حوزه هنر ایرانی- اسلامی از 31 فروردین تا انتهای اردیبهشت ماه سال جاری با محوریت خط و خوشنویسی آثار قرآنی در عرصه هنرهای تجسمی در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

رئیس هیئت مدیره صندوق اعتباری هنر در ادامه دفاع از ساحت قرآن به عنوان کتاب آسمانی مسلمانان با زبان هنر، توسعه و ترویج فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی با محوریت قرآنی، افزایش تولید آثار هنری قرآنی با حمایت از هنرمندان حوزه قرآن را از جمله اهداف برگزاری این رویداد عنوان کرد.

مشاور وزیر فرهنگ و مدیر عامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به حضور و ارائه آثار هنری توسط هنرمندان برجسته و پیشکسوت عرصه هنرهای تجسمی به‌ویژه حوزه خط و خوشنویسی، گفت: تلاش ما این است ضمن تقدیر و تجلیل از هنرمندان مشارکت کننده در این رویداد هنری، بستر تعاملی میان هنرمندان این عرصه را نیز فراهم نمائیم. 

پوراحمدی یادآور شد: در این نمایشگاه بیش از 170 اثر از هنرمندانی چون یدالله کابلی خوانساری، مهدی فلاح، علی‌ اشرف صندوق‌آبادی، محمدعلی قربانی، حیدر موسوی، احمد شفیعی‌ها و ... در معرض دید علاقه مندان و بازدید کنندگان گذاشته خواهد شد. 

مشاور وزیر فرهنگ و مدیر عامل صندوق اعتباری هنر با دعوت از علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه گفت: با توجه به مجموعه آثار برجسته و نفیس خط و خوشنویسی هنرمندان کشور از علاقه‌مندان و دوستداران آثار هنری دعوت می‌شود با حضور در فرهنگسرای نیاوران از این رویداد بزرگ هنری و قرآنی دیدن فرمایند. 

نمایشگاه "روایت باران" عصر جمعه 31 فروردین ماه جاری با حضور جمعی از هنرمندان برجسته و پیشکسوت و علاقمندان، در محل در گالری‌های 1 و 2 فرهنگسرای نیاوران گشایش می‌یابد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری شب شعر و شاهنامه در شهرستان چرام
  • شب شعر و شاهنامه به همت حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد
  • نمایش طرح‌های گرافیکی هنرمندان استان همدان با موضوع اقدام تنبیهی وعده‌ی صادق 
  • نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران برگزار می‌شود
  • برگزاری رویداد بهار هنر انقلاب در آذرشهر
  • رویداد هنری "بهار هنر انقلاب" در آذرشهر
  • دیدار با ۲ تن از پیشکسوتان هنر انقلاب اسلامی در خوزستان
  • تجلیل از هنرمندان برتر استان مرکزی
  • هنرمندان؛ مشکلات خود را با استاندار در میان گذاشتند
  • تاکید استاندار مازندران بر رفع مشکلات و تسهیل فعالیت هنرمندان