Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@04:38:21 GMT

تنظیم رنگ در تلویزیون

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۸۵۴۰۸

تنظیم رنگ در تلویزیون

مهم‌ترین نکته‌ای که در هنگام خرید یک تلویزیون به آن توجه می‌کنیم وضوح و کیفیت تصویر است.

به گزارش ایسنا بنابراعلام آچارباز، متاسفانه، در فروشگاه‌های لوازم خانگی، فروشنده تصویر پنل‌ها را به وسیله پخش فیلم‌هایی که کیفیتی عالی دارند و با استفاده از ترفندهای کنتراستی تلویزیون، بسیار خوب و با کیفیت نمایش می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئله موجب می‌شود ما هنگام خرید تلویزیون احساس کنیم کیفیتی خارق‌العاده را در دستگاه تلویزیونمان داریم و از این رو هزینه بالایی را برای آن می‌پردازیم. اما بعد از انتقال آن به خانه، با وجود قیمت بالای تلویزیون، هنوز از رنگ و کیفیت تصاویر راضی نیستیم.

درست کردن تنظیمات تصویر تلویزیون که به آن کالیبره کردن تلویزیون نیز می‌گویند، موجب می‌شود تصاویری که در تلویزیون مشاهده می‌کنیم تا حد امکان به کیفیت تصاویر اصلی و خاصی که انتظار داشتیم، برسند. تلویزیون‌ها براساس برند و مدل‌های مختلفی که دارند، دارای تنظیمات پیش‌فرض مختص به خود بوده و شیوه‌های متفاوتی برای تنظیم رنگ دارند. اما تنظیم کردن میزان روشنایی تلویزیون، شدت رنگ و کنتراست، روش‌هایی دارند که روی همه مدل‌ها موثر است.

در ادامه این روش‌ها را بخوانیم.

 نسبت کنتراست تلویزیون

نسبت کنتراست تلویزیون که به آن میزان تضاد نیز می‌گویند، تفاوت بین بیشترین روشنایی رنگ سفید و کم‌ترین روشنایی رنگ سیاه را مشخص می‌کند. هر چه تفاوت این دو با هم بیشتر باشد، میزان کنتراست نیز بالاتر است، در نتیجه صفحه نمایش از کیفیت بیشتری برخوردار است و تصاویر واقعی‌تر نشان داده خواهند شد.

کنتراست درست‌ترین و اصلی‌ترین معیار برای نشان دادن کیفیت و رنگ واقعی تصاویر است.

بالابودن بیش از اندازه کنتراست تلویزیون، حالتی است که در اغلب فروشگاه‌های لوازم خانگی مشاهده می‌کنیم، این گزینه چشم را به اشتباه می‌اندازد و برای ببینده این  حالت را ایجاد می‌کند که تصویر در بهترین کیفیت خود قرار دارد. برای این کار در تنظیمات نمایش تلویزیون خود، می‌توانید میزان کنتراست را تغییر دهید.

تغییر شدت رنگ در تلویزیون

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که کاربران در هنگام استفاده از تلویزیون با آن روبرو می‌شوند اختلال در شدت رنگ است، این موضوع به میزان تیرگی و روشنی رنگ بستگی دارد.

کم یا زیاد کردن شدت رنگ در تلویزیون باعث می‌شود تصاویر به رنگ واقعی خود نشان داده نشوند. اگر شدت رنگ را کم کنیم، تصویر به حالت سیاه و سفید در می‌آید و اگر شدت رنگ را بالا ببریم، تصویر نارنجی یا قرمز شده و تندی آن چشم را می‌زند.

تغییر دمای رنگ در تلویزیون

تغییر دمای رنگ در تلویزیون می‌تواند بر میزان کیفیت تصویر تلویزیون تاثیرگذار باشد. زمانی که دمای رنگ در تلویزیون رو به پایین باشد تصاویر با قرمزی نشان داده خواهند شد. هنگامی که این دما بالا می‌رود، تصاویر آبی رنگ خواهند شد. تصاویری که با دمای بالا پخش می‌شوند از محبوبیت بیشتری بین تماشاگران برخوردارند. از این رو بیشتر فروشندگان برای جلب توجه مشتری، این تنظیمات را تغییر می‌دهند.

دمای رنگ بر حسب واحد کلوین اندازه‌گیری می‌شود و دمای طبیعی رنگ در یک تلویزیون ۶۵۰۰ کلوین است. اگر تصویر شما آبی و یا بیش از اندازه قرمز است، با رفتن به قسمت تنظیمات دمای رنگ را به دلخواه خود تغییر دهید.

BACKLIGHT یا نور پس زمینه تلویزیون

بک لایت صفحه نمایش که به آن نور پس زمینه نیز می‌گویند روشنایی موجود در صفحه نمایش کریستال مایع است. این نور موجب تشکیل تصویر در صفحه نمایش تلویزیون می‌شود.

بک لایت تاثیر بسزایی در مطلوب نشان دادن تصاویر تلویزیون دارد و میزان روشنایی تصاویر را مشخص می‌کند. در محیط‌های روشن، تلویزیون برای بهتر نشان دادن تصاویر احتیاج به نور بیشتری دارد. این نیاز در مکان‌های تاریک کاهش می‌یابد و میزان روشنایی تلویزیون کم می‌شود. زیاد و کم کردن نور تلویزیون تا حد زیادی به سلیقه شخصی و عادت افراد بستگی دارد، بنابراین محدودیت و قانونی در زمینه تنظیم نور پس زمینه وجود ندارد. 

تغییر وضوح تصویر تلویزیون

وضوح تصویر تلویزیون مشخص‌کننده شدت تیزی جزئیات لبه‌های تصاویر است و در بیشتر تنظیمات پیش‌فرض این گزینه در حالت متوسط قرار دارد. با افزایش این گزینه، مات بودن تصاویر از بین می‌برد اما همزمان نقطه‌های روشنی روی تصویر ایجاد می‌شود. به باور عده‌ای بالا بردن وضوح در تلویزیون به معنای دیدن جزئیات بیشتر است. اما اینطور نیست و sharpness  تنها شدت تیزی لبه‌های تصویرتلویزیون را بالا می‌برد. 

تغییر تنظیمات روشنایی تلویزیون

این گزینه شدت روشنایی سطح سیاه تلویزیون را تنظیم می‌کند. اگر برای تاریک کردن تلویزیون از شدت این عامل کم کنید، رنگ سیاه تلویزیون را افزایش داده و از وضوح و جزئیات تصویر کم می‌کنید. اگر میزان روشنایی را افزایش دهید، عمق رنگ سیاه را از بین برده و آن را به خاکستری تبدیل می‌کنید.

به این نکات موقع خرید تلویزیون دقت کنید

دیدن تلویزیون‌هایی با وضوح بالا از پشت ویترین‌های مغازه، این فکر را در ذهن ما ایجاد خواهد کرد که خرید تلویزیون بسیار آسان است. اما مواردی که در بالا گفته شد از پارامترهای بسیار تاثیرگذار بر میزان وضوح و کیفیت تصویر بودند. تغییر و دستکاری یکی از این عوامل می‌تواند تصاویر دریافتی را بسیار بهتر و یا بدتر از آنچه که هست نشان دهد. در هنگام خرید تلویزیون دقت کرده و فقط به ویترین و سخنان فروشنده اکتفا نکنید، امکانات تلویزیون مورد علاقه خود را در اینترنت جستجو کنید و از نظرات مردم و ویژگی‌هایی که دارد مطلع شوید.

اگر به هنگام کالیبره کردن تلویزیون به مشکل خورده‌اید و تنظیمات رنگ دستگاه شما بهم خورده است، می‌توانید مقاله علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون را مطالعه کنید و یا  اینکار را به تعمیرکار سیار تلویزیون آچارباز در این زمینه بسپارید. متخصصین تعمیر تلویزیون در محل آچارباز از مهارت کافی برای تنظیم و تعمیر کردن تلویزیون شما برخوردار هستند. 

انتهای رپرتاژ آگهی 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تلويزيون تنظیم تصویر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۵۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین مالی فروشگاه‌ها از طریق تسهیلات

سید محمدرضا مدرسی فرماندار یزد در جلسه کارگروه تنظیم بازار شهرستان یزد با حضور مدیران فروشگاه‌های عضو سکو‌های تنظیم بازار و مسئولان دستگاه‌های متولی استان بر لزوم ارتقای کیفیت خدمت رسانی فروشگاه‌های عضو سکو‌های تنظیم بازار تأکید کرد.

وی گفت: مقرر شد فروشگاه‌های عضو سکو‌های تنظیم بازار با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی در شهر یزد معرفی شوند.

مدرسی افزود: همچنین قرار شد تامین مالی فروشگاه‌ها از طریق تسهیلات صورت گیرد تا بتوانند کالا‌های متنوع‌تر و با کیفیت تری را تهیه و به مردم عرضه کنند.

فرماندار یزد اظهار داشت: مقرر شد با پیگیری اجرایی شدن مصوبه کارگروه تنظیم بازار بتوانند اقلام و کالا‌ها را با سود و هزینه تمام شده کمتری به مردم عرضه کنند.

وی تأکید کرد: با استفاده از کالا‌های تولید شده در یزد، اقلام با قیمت کمتر و سرعت بیشتری در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • بررسي قيمت گوشت با قيمت هاي نامتعارف در جلسه تنظيم بازار استان
  • معرفی کتاب «فیزیک خداباوری»
  • بودجه روسیه برمبنای نفت ۶۵ دلاری تنظیم می‌شود
  • اعلام قیمت و شرایط پرداخت تاکسی‌های برقی
  • واردات گوشت گرم به ۶۰۰ تن می‌رسد
  • گزارش‌هایی از تخلفات مجتمع‌های بین راهی قم اعلام شد
  • تامین مالی فروشگاه‌ها از طریق تسهیلات
  • فروشگاه‌ها تامین مالی می‌شوند
  • امروز ۴ اردیبهشت؛ قیمت ریال عربستان در بازار آزاد
  • در صورت تعطیلی پنجشنبه‌ها نباید میزان دستمزد تغییر کند