Web Analytics Made Easy - Statcounter

سومین گزارش جمهوری اسلامی ایران به ساز و کار بررسی دوره‌ای جهانی بر اساس بند ۵ ضمیمه قطعنامه ۱۶/۲۱ شورای حقوق بشر، منتشر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، مکانیزم یو. پی. آر سازوکار نظارتی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد می باشد. مکانیسمی که مطابق قطعنامه ۲۵۱/۶۰ مورخ ۱۵ مارس ۲۰۰۶ مجمع عمومی سازمان ملل متحد موجودیت یافته و بر اساس آن وضعیت حقوق بشر کلیه کشورهای عضو سازمان ملل متحد بدون استثناء در چارچوبی مشابه و زمان بندی شده  مورد بررسی قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازوکار فوق ظرفیتی قانونی برای ارائه دستاوردهای حقوق بشری، اقدامات ارتقایی و ارائه گزارش از پیگیری و اجرای توصیه های پذیرفته شده از سوی کشور تحت بررسی (در دوره زمانی  هر چهار ونیم سال) می باشد.

جمهوری اسلامی ایران تا کنون دو بار طی سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۳ (۲۰۱۰ و ۲۰۱۴) گزارش ملی خود را ارائه و از آن دفاع نموده است.

بر اساس برنامه زمانی تعیین شده، (۸  نوامبر۲۰۱۹ - ۱۷ آبان ۱۳۹۸) زمان ارائه و دفاع جمهوری اسلامی ایران از سومین گزارش ملی خود در مقر سازمان ملل متحد – ژنو- می‌باشد.

گزارش ملی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در سایت دفتر کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قابل دسترسی می باشد.

همچنین در این لینک مشروح این گزارش در دسترس عموم علاقمندان خصوصاً اساتید، صاحبنظران، دانشجویان و نخبگان کشور و علاقمندان به مساله حقوق بشر موجود می باشد.

سرفصل های این گزارش عبارت است از:

۱- متدولوژی و روندهای مشورتی

۲- اجرای توصیه‌های یوپی آر دور دوم/ با ۴ سر فصل و زیر سر فصل/ کلیت گزارش ملی ایران

۳- چالش ها و محدودیت‌ها

ستاد حقوق بشر به عنوان مسئول گردآوری، تنظیم و ارائه گزارش ملی فوق از کلیه پیشنهادات و حتی انتقادات علمی، سازنده و مستند هموطنان عزیز استقبال می‌نماید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ستاد حقوق بشر قوه قضائيه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۵۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل درباره نسل‌کشی در غزه

به گزارش امروز سه‌شنبه خبرگزاری فلسطینی سما، گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در اراضی اشغالی فلسطین، نسل‌کشی و کشتاری که رژیم صهیونیستی در غزه مرتکب شده است را مستندسازی می‌کند.

در این گزارش آمده است: دلایل منطقی وجود دارد که بگوییم اسرائیل در موارد بسیاری مرتکب نسل‌کشی و کشتار شده است. ماهیت و گستردگی حملات رژیم صهیونیستی به غزه از نیات اسرائیل برای نابودی فلسطینیان پرده برمی‌دارد.

این گزارش قرار است امروز به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه شود.

یک مقام آمریکایی در واکنش به این گزارش سازمان ملل مدعی شد: ما دلیلی نداریم که باور کنیم، اسرائیل در غزه نسل‌کشی می‌کند.

نمایندگی رژیم صهیونیستی در ژنو نیز ادعا کرد: گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل بخشی از کارزار برای تضعیف ماست.

این درحالی است که طی ۱۷۲ روز جنگ غزه، رژیم صهیونیستی با چراغ سبز آمریکا و حمایت تسلیحاتی و همه جانبه واشنگتن از ارتکاب هیچ جنایتی علیه ساکنان غزه، ابایی نداشته است. علاوه بر اینکه شمار شهدای ناشی از حملات رژیم صهیونیستی به غزه به بیش از ۳۲ هزار نفر و شمار مجروحان این حملات به بیش از ۷۴ هزار نفر رسیده است. نظامیان رژیم صهیونیستی اقدام به منفجر کردن منازل کرده و بیمارستان‌ها را محاصره و با تانک از روی مردم عبور می‌کنند. شاهدان عینی از اعدام‌های میدانی، بازداشت‌ها و کوچاندن آوارگان و دیگر اقدامات غیرانسانی علیه فلسطینیان خبر داده اند.

دیده بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه گزارش‌های شوکه کننده شهروندان فلسطینی در نوار غزه در رابطه با ارتکاب جنایات علیه فلسطینیان از جمله اعدام را مستندسازی کرده است.

این مرکز حقوق بشری تاکید کرد: نیرو‌های اسرائیلی بسیاری از منازل را در حالی که ساکنان آنها در داخل بودند به آتش کشیده اند و مانع از نزدیک شدن افراد برای خارج کردن ساکنان از این منازل یا خاموش کردن آتش شده اند. ما موارد زیادی از اقدام ارتش اسرائیل در سوزاندن ده‌ها منزل مسکونی در غرب شهر غزه و در حومه مجتمع درمانی شفا را ثبت کرده ایم.

شبکه الجزیره از جنایت هولناک اشغالگران در بیمارستان شفا پرده برداشته و گزارش داد که نظامیان صهیونیست مجروحان بیمارستان را با تانک زیر می‌گیرند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • لزوم تحریم همه جانبه علیه رژیم صهیونیست
  • اسماعیل هنیه با دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار کرد
  • لبنان: ۲۲ شکایت‌نامه علیه اسرائیل به سازمان ملل ارائه کردیم
  • گزارش گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل درباره نسل‌کشی در غزه
  • تحلیل جالب یک حقوقدان از موضع آمریکا در قبال غزه: دلیل این تناقض چیست؟
  • پاکستان اجرای فوری قطعنامه شورای امنیت را درباره غزه خواستار شد
  • استقبال تهران از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره آتش بس در غزه
  • رئیس دفتر سیاسی حماس امروز به تهران می آید | دیدار اسماعیل هنیه با امیر عبداللهیان
  • واکنش تهران به تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد آتش بس در غزه
  • استقبال تهران از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد آتش بس در غزه