Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-03-28@14:14:00 GMT

نقد یکی از مهمترین سرمایه هاست

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۸۶۱۳۷

اسحاق جهانگیری در سخنانی در همایش سراسری و سومین مجمع عمومی خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور که در سالن همایش باغ زیبا برگزار شد افزود: نقد رسانه‌ها بر سیاست گذاری مؤثر است و نقد سیاست به سیاست گذاران کمک می‌کند.   وی افزود: نقد یکی از مهمترین سرمایه‌ها است البته طبیعی است که اگر مورد نقد قرار گیریم آزرده شویم، اما باید سعی کنیم نقد منصفانه داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جهانگیری گفت: کارنامه دولت جمهوری اسلامی ایران در دوره تدبیر و امید در هر یک از بخش‌های اقتصادی قابل دفاع و مایه سرافرازی است و با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست.   در خانه مطبوعات بحث سیاسی وجود ندارد
آقای مصطفی کواکبیان معاون رئیس خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور نیز در این همایش گفت: در خانه مطبوعات بحث سیاسی وجود ندارد و از همه سلایق و طیف فکری در این خانه جمع هستند.
 کواکبیان افزود: اگر همت آقای دکتر اسحاق جهانگیری نبود وضعیت کاغذ خیلی بدتر می‌شد.
وی گفت: خانه مطبوعات در هر استانی حضور دارد و ۶ هزار عضو داریم که متناسب با اعضای هر استان فعالیت دارد.
کواکبیان با بیان اینکه زیرساخت‌ها هم اکنون در خانه مطبوعات فراهم شده است افزود: اساسنامه دقیقی تنظیم شده است و خانه مطبوعات به طور آزاد فعالیت دارد، البته در این خانه بحث سیاسی مطرح نیست و از همه سلایق و طیف‌های فکری حضور دارند.
وی با بیان اینکه خانه مطبوعات غیردولتی است و ما هیچ وابستگی به دولت نداریم تأکید کرد: انتظار می‌رود که با توجه به هویت مستقل یک ردیف اعتبار مستقل هم برای خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور در نظر گرفته شود.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد: جنگ اقتصادی، جنگ تحمیلی است
آقای محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیر در همایش سراسری و سومین مجمع عمومی خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور گفت: هم اکنون جنگ اصلی تحمیل شده به ما جنگ اقتصادی است.
معاون مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همه کشور در یک حمایت سراسری سعی کردند که بحران کاغذ در کشور را حل کند و هم اکنون نوبت ما است که پاسخ این حمایت را بگوییم، زیرا کاغذ جزو کالا‌های اساسی در کشور ما محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه جنگ اصلی تحمیل شده به ما جنگ تحمیلی اقتصادی است تأکید کرد: جنگ رسانه‌ای در میان جنگ تحمیلی اقتصادی قرار دارد.
وی تأکید کرد: ما حامی رسانه هستیم و تنها راه توسعه رسانه تشکل‌های رسانه‌ای است که باید این تشکل‌ها شکل گیرد و فعالیت داشته باشند. لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Fkm برچسب ها: نقد ، جهانگیری ، همایش

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: نقد جهانگیری همایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۶۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران بر سکوی بریکس/ دستاورد‌های پولی و مالی برای ایران چیست؟

عفیفه عابدی کارشناس مسائل اقتصادی بین الملل با بیان اینکه، یکی از مهمترین وقایع سال ۱۴۰۲ برای ایران، عضویت ایران در گروه بریکس بود، گفت: نام ایران را در کنار نام قدرت‌های نوظهور قرار داد. بریکس که قبلاً شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بود، از ۱۱ دی ماه ۱۴۰۲ (اول ژانویه ۲۰۱۴)، با پیوستن ایران، عربستان سعودی، اتیوپی، مصر و امارات متحده عربی شاهد گسترش عمده‌ای شد.

عابدی افزود: ایران تا قبل از دعوت برای عضویت در بریکس نیز با هر پنج عضو اصلی گروه بریکس متشکل از کشور‌های برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی روابط سیاسی و اقتصادی خوبی داشت، اما عضویت در بریکس یک گام مهم برای در هم تنیدن روابط اقتصادی ایران با قدرت‌های نوظهور عضو بریکس به ویژه چین، هند و روسیه محسوب می‌شود.

به گفته این کارشناس، تلاش برای عضویت ایران در بریکس در امتداد این نظر دنبال می‌شد که بریکس در اقتصاد سیاسی بین المللی آینده اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. از این گروه به دلیل عضویت همزمان چین، روسیه و هند، به عنوان یکی از نهاد‌های کلیدی جدید در نظم آینده جهانی یاد می‌شود. بر همین اساس این دیدگاه مطرح می‌شود که عضویت ایران در بریکس به عنوان یکی از مهمترین ترتیبات اقتصادی بین المللی منجر به پیشبرد برنامه توسعه اقتصادی کشور خواهد شد.

بریکس؛ پیشران جدید ژئواکونومیک

عابدی با بیان اینکه بریکس به عنوان یکی از مهمترین ائتلاف‌های فرا قاره‌ای بدون مشارکت کشور‌های غربی (آمریکا و اروپا) است، گفت: به همین ترتیب بسط همکاری‌های ایران با چین و روسیه از طریق برقراری پیوند‌های جدید ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک در بریکس، به عنوان یک پیشران در فرآیند تغییر نظم جهانی آمریکا محور ارزیابی می‌شود. به ویژه اینکه محور اصلی اظهارات رهبران بریکس در اجلاس سران این گروه در ژوهانسبورگ ۲۰۲۳ نیز مقابله با یکجانبه گرایی آمریکایی بود.

به گفته این کارشناس، یکی از مهمترین ویژگی‌های بریکس که جلوه ساختارشکنانه آن را برجسته‌تر می‌کند، تأسیس نهاد‌های مالی مستقل از نهاد‌های سلطه جهانی و غرب محور است و از همین نهاد‌ها به عنوان مهمترین موفقیت‌های بریکس در پیشبرد همگرایی و مهمترین مزیت آن در ساختار جدید اقتصادی جهانی یاد می‌شود که یکی دیگر از جذابیت‌های مهم بریکس برای ایران را شکل می‌دهد. ایران انتظار دارد از نهاد‌های مالی و سازو کار‌های موجود در بریکس برای کاهش از تحریم‌های غربی در روابط اقتصادی با قدرت‌های عضو در گروه استفاده کند.

وی افزود: دو نهاد مالی در درون بریکس از ارکان قدرت این گروه محسوب می‌شوند که برای ایران نیز متضمن فرصت‌هایی مالی و تجاری هستند. «بانک توسعه جدید» بریکس مهمترین رکن اقتصادی گروه است که در راستای نقش آفرینی مشترک و همگرای این کشور‌ها در اقتصاد جهانی به وجود آمده است. بر اساس توافقنامه تأسیس بانک توسعه جدید در سال ۲۰۱۴، این بانک از طریق اعطای وام، ضمانت، مشاوره، مشارکت در سهام پروژه‌ها و سایر ابزار‌های مالی از پروژه‌های توسعه‌ای دولتی و خصوصی اعضای بریکس حمایت می‌کند. بانک توسعه جدید از روش‌هایی، چون ارائه وام به ارز ملی قدرت‌های عضو بریکس، رمز ارز و همچنین سوآپ ارزی برای ارائه خدمات به اعضا استفاده می‌کند. جدیدترین برنامه این بانک نیز ایجاد سیستم پرداخت تسویه حساب مستقل در چارچوب بریکس است.

نهاد‌های مالی بریکس؛ نقطه قوتی برای ایران

عابدی بیان کرد: نهاد کلیدی دیگری که با هدف تقویت همگرایی مالی میان کشور‌های عضو بریکس ایجاد شده، نهاد ذخیره احتیاطی بریکس است. ترتیبات ذخیره احتیاطی بریکس یک مکانیزم همکاری مالی برای حمایت از اعضای گروه در چالش‌ها و بحران‌های احتمالی مالی است که توسط کشور‌های بریکس در سال ۲۰۱۴ ایجاد شد. مهمترین هدف ایران از عضویت در بریکس، دستیابی به منابع مالی در هر دو نهاد بانک توسعه جدید و مکانیزم ذخیره احتیاطی بریکس است.

به گفته عابدی، بریکس در حال توسعه نهاد‌های داخلی خود برای یکپارچگی و افزایش قدرت مؤثر اقتصادی در سطح جهانی است. هدف اولیه این نهاد‌ها حمایت از پیشبرد برنامه‌های توسعه اعضا و تقویت جایگاه منطقه‌ای و بین المللی آنها است. ایران که تحت تحریم‌های اقتصادی غربی قرار دارد، بریکس را به عنوان فرصتی برای رهایی از فشار‌های ساختاری غرب و جذب سرمایه می‌داند. یکی از امید‌های ایران در بریکس پیشبرد کاهش وابستگی به دلار است. به ویژه اینکه کشور‌های بریکس نیز نشان داده اند تلاش دارند از پرداخت‌ها با دلار و یورو در تسویه حساب‌های درون این بلوک دوری کنند. با این حال در میان کشور‌های عضو بریکس، روسیه تلاش بیشتری برای ایجاد ارز بریکس دارد.

این کارشناس افزود: از نگاه کارشناسان با وجود فرصت‌های کلان برای ایران در بریکس، ادغام ایران در چارچوب اقتصادی بریکس به سرعت امکان پذیر نیست و احتمالاً چالش‌هایی در فرآیند همسویی با سیاست‌های اقتصادی، مکانیزم‌های نظارتی و قوانین و مقررات تجاری هماهنگ با اعضای اصلی و جدید بریکس وجود خواهد داشت.

وی در پایان گفت: تضمین هماهنگی و تطبیق بوروکراسی داخلی با نهاد‌های بریکس در زمینه‌هایی مانند گمرک، تعرفه‌ها و مقررات سرمایه گذاری نیز به زمان و بررسی‌های کارشناسی پیچیده‌ای نیاز دارد. اما برنامه‌های مربوط به تکمیل کریدور‌ها و بنادر استراتژیک ایران مانند چابهار و کریدور شمال-جنوب که هم روسیه هم هند عضو آن هستند، می‌تواند به داخل برنامه‌های ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی بریکس منتقل شود.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین برگزار می‌شود
  • استاندار خوزستان: بازرگانی یکی از مهمترین راه‌های افزایش تولید است
  • پسر علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم
  • پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم
  • ریل گذاری مسیرسرمایه‌گذاری بخش خصوصی درآذربایجان غربی
  • ایران بر سکوی بریکس/ دستاورد‌های پولی و مالی برای ایران چیست؟
  • مسیر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ریل گذاری می‌شود
  • بروکراسی اداری، مهمترین مانع سرمایه گذاری در کشور
  • سرمایه گذاری در حوزه تفریحات کودک
  • جمع‌آوری ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان زکات در کشور