Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۳۳۳ شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

این جلسه با موضوع ارائه گزارش عملکرد اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص اجرایی سازی اقدام ۶ راهبرد ۱۰ نظام فرهنگی- تربیتی با موضوع ورزش برگزار شد  و پس از آن اعضا نظرات و پیشنهادات خود را ارائه دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
در ابتدای این جلسه حجت الاسلام روح اله شاطری دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه ها با بیان این مطلب که قطعاً ورزش می‌تواند یکی از مهم ترین عوامل در کاهش آسیب های فرهنگی و اجتماعی باشد افزود: در نظام فرهنگی - تربیتی سند دانشگاه اسلامی نیز به موضوع ورزش و فعالیت‌های همگانی تأکید شده است.
مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم: «آیین نامه حمایت از قهرمانان ورزشی کشور» به‌روز رسانی شود
در ادامه حسین علیزاده مدیر کل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گزارشی از عملکرد دستگاه متبوع خود ارائه داد و تشریح کرد: می‌توان از طریق تقویت و توسعه فعالیت‌های ورزشی به ارتقا وکارآمدی عملکرد دانشگاهیان و افزایش پویایی و نشاط اعضای هیئت علمی دست یافت.
در این گزارش با اشاره به «آیین نامه حمایت از قهرمانان ورزشی کشور» مصوب جلسه ۱۰۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ ۱۲ /۱۲ /۱۳۶۶ خواسته شد تا نسبت به به‌روزرسانی این مصوبه اقدام شود.
افزودن تسهیلات برای قهرمانان رویدادهای ورزشی بازی‌های پاراالمپیک، بازی‌های پاراآسیایی، مسابقات قهرمانی دانشجویان آسیا، مسابقات قهرمانی دانش‌آموزان جهان و همچنین مسابقات قهرمانی جهانی و آسیایی ورزشکاران معلول و پیوند عضو از جمله مواردی است که در این گزارش پیشنهاد شد.
همچنین ایجاد تسهیلات برای بانوانی که هیچگاه امکان اعزام به رویدادهای رسمی قهرمانی آسیا و جهان را ندارند و نیز توجه به ورزشکارانی که در مسابقات جهانی از رویارویی با ورزشکاران رژیم اشغالگر قدس خودداری می‌کنند از دیگر پیشنهاداتی بود که در این گزارش بدان پرداخته شد.
توجه به بحث ورزش و فعالیت‌های بدنی برای اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها بخش دوم این گزارش بود که در این رابطه خاطرنشان شد: حدود ۵۶ درصد اعضای هیات علمی دچار کم‌تحرکی هستند و به همین منظور پیشنهاد شد تا اهتمام به فعالیت‌های ورزشی برای اعضای هیات علمی که از اقشار ارزشمند جامعه هستند، به طور خاص از جمله در بخش فعالیت‌های فرهنگی-تربیتی و اجتماعی آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی مورد توجه قرار گیرد. 
آخوندزاده: ۲.۱۸ درصد از تولید علم دنیا متعلق به ایران است
به گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستور دوم جلسه ارائه گزارشی پیرامون پیشرفت ایران در حوزه پژوهش در ۴۰ ساله گذشته بود که توسط شاهین آخوندزاده رئیس کمیته پژوهش و فناوری سند دانشگاه اسلامی ارائه شد.
در این گزارش خاطرنشان شد: براساس داده‌های پایگاه اطلاعاتی Web of Science ، جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۹۶۸ صرفاً ۵ مقاله علمی به چاپ رسانده که این آمار در سال ۲۰۱۸ به ۵۲۶۶۴ مقاله علمی افزایش پیدا کرده است.
آخوندزاده گفت: در سال ۱۹۷۸ فقط درصد از تولید علم دنیا سهم ایران بود حال آنکه این مقدار در سال ۲۰۱۸  به ۱۸/۲ درصد افزایش یافته است.
وی افزود: توسعه کمی مقالات فاقد استاندارد، تخصیص اعتبارات پژوهشی به شیوه سنتی، توسعه بدون استاندارد تحصیلات تکمیلی و کمبود کیفیت آموزشی دانشجویان از جمله مواردی است که برای پیشبردهای کیفی علوم کشور و دسترسی به مرجعیت علمی جهان باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس کمیته پژوهش سند دانشگاه اسلامی گفت: تصمیم گیری برای ارتقاء اعضای هیات علمی کشور به صورت کلی و یکسان اقدام غلطی است و باید منطبق با ظرفیت‌ها و شرایط دانشگاه‌های مختلف به صورت اختصاصی باشد.

غلامی: در دهه اخیر با ورود به مقوله فناوری به خودکفایی در برخی حوزه‌ها دست یافته‌ایم
منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب پیرامون موضوع زیرسؤال بردن رشد علمی کشور خاطرنشان کرد: مجموعه‌هایی در کشور سال ها برای رشد علمی تلاش کرده‌اند که در نتیجه آن ما در بازه ۴۰ ساله پس از انقلاب اسلامی پیشرفت‌های مؤثری را به دست آورده ایم.
رییس شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و مراکز آموزشی بیان داشت: ما در دوره ای نیاز کشور به نیروهای تحصیلکرده و متخصص  را برطرف کردیم و به دنبال آن از وابستگی به کارشناسان، متخصصان و پزشکان خارجی رها شدیم و در بازه زمانی دیگری با تمرکز و مداقه به امر پژوهش به ارتقای تحصیلات دانشگاهی و تأسیس دوره تحصیلات تکمیلی پرداختیم.
وی افزود: در دهه اخیر نیز با ورود به مقوله فناوری در برخی حوزه‌ها به خودکفایی دست یافته ایم. و باید اذعان داشت که در مواردی چون صنایع دفاعی، قطعه سازی، داروسازی و دیگر صنایع در شرایط تحریم، نقش دانشگاه‌ها بی بدیل بوده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: همه این پیشرفت‌ها نتیجه ورود یافته‌های علمی به جامعه برای حل مسائل کشور بوده و حضور جوانان با استعداد سبب شده تا اهتمام جدی برای رفع بسیاری از مشکلات کشور انجام پذیرد.
شاطری: اقدامات پیشران سند دانشگاه اسلامی هر سه ماه یکبار ارائه می‌شود
 در بخش پیش از دستور این جلسه حجت الاسلام و المسلمین شاطری  با اشاره به روند اجرایی سازی اقدامات پیشران سند دانشگاه اسلامی بیان کرد: طی جلسه ای با حضور ریاست دانشگاه آزاد اسلامی و معاونین ایشان توافق شد تا اقدامات پیشران سند دانشگاه اسلامی مرتبط با سازمان فوق طی یکسال آینده اجرایی شود.
وی افزود: توافق شد دانشگاه آزاد اسلامی هر سه ماه یکبار به ارائه گزارشی پیرامون میزان اجرایی شدن اقدامات پیشران  بپردازد.
توجه ویژه به ظرفیت‌های علمی بسیج اساتید در تفاهم‌نامه جدید بسیج اساتید و شورای عالی انقلاب فرهنگی 
همچنین مجتبی زارعی رئیس بسیج اساتید ضمن توضیحاتی در خصوص  امضاء اخیر تفاهم نامه همکاری میان بسیج اساتید کشور و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مبحث تولید قدرت نرم مسئله ای بود که در تفاهم نامه همکاری گذشته بسیج اساتید با دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد توجه قرار گرفته بود و در تفاهم نامه جدید توجه به ظرفیت‌های علمی بسیج اساتید در جریان‌سازی علمی و نیز در دو حوزه پیوست نگاری فرهنگی و جنگ نرم مد نظر قرار گرفته است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سید سعیدرضا عاملی شورای عالی انقلاب فرهنگی ورزشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۶۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام کار فرهنگی منجر به رفع بسیاری از مشکل‌های کشور می‌شود

گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین ساعی صبح امروز سه‌شنبه در حاشیه اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی خوزستان در سال ۱۴۰۳ که در سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد، اظهار کرد: امروز برای رونمایی از برش استانی سند مهندسی فرهنگی کشور در خوزستان هستیم. در کشور ظرفیت‌های زیادی در حوزه فرهنگ وجود دارد، ظرفیت‌هایی که در بخش دولتی، عمومی، خصوصی و مردمی است که اگر تمهید مناسبی صورت نگیرد، این امر می‌تواند به ضد تبدیل شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: موازی کاری‌ها و کارهایی که بعضی از آنها همدیگر را خنثی می‌کنند، می‌تواند تنش و کاهش در مجموعه فعالیت‌های فرهنگی ایجاد کند اما اگر نوعی هماهنگی ایجاد شود، ساز و کارهایی برای پیشبرد آن موضوع در نظر گرفته شود، آنگاه این امر می‌تواند اتفاق مبارکی را رقم زند.

وی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی شهرستان، استان، کشور و بالاتر از شورای فرهنگی استان، شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد، تصریح کرد: تلاش بر این بوده که ریل گذاری‌هایی را که بر اساس قانونگذاری‌ها و سند نگاری‌ها اتفاق می‌افتد تا خردترین سطوح یعنی سطح شهرستانی انجام دهیم تا این امر بتواند در قالب نظم بالاتر و جدی‌تری به هم افزایی برسد و مشکلات کشور را حل کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر یک کار جدید در بخش فرهنگ صورت دهیم، بخش بزرگی از مشکلات ما در حوزه اقتصادی و سیاسی کشور حل خواهد شد؛ لذا با برکت این ریل گذاریی‌ها، قانونگذاری‌ها و سند نگاری‌ها و حل مشکل‌های در این حوزه، مردم منتفع شوند.

کد خبر 6062830

دیگر خبرها

  • شورای‌ عالی نظام‌پزشکی: در تعرفه‌های مصوب دولت بازنگری شود
  • بانکی پور: فرهنگ جزو اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه نیست
  • هدف‌گذاری برای تبدیل ایران به قطب توریست درمانی
  • ساعی: انجام کار فرهنگی منجر به رفع بسیاری از مشکل‌های کشور می‌شود
  • ضرورت تشکیل اتحادیه کشور‌های اسلامی برای دفاع از منافع مسلمانان
  • خسروپناه: حکمرانی را به مشارکت حداکثری مردمی تبدیل کنیم
  • انجام کار فرهنگی منجر به رفع بسیاری از مشکل‌های کشور می‌شود
  • خسروپناه: ویژگی محتوایی و جاودانگی قرآن پاسخگویی به پرسش‌های زمانه
  • مدل حکمرانی سلسله مراتبی هرمی به حکمرانی مردمی تبدیل شود
  • بازنگری قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز غیردولتی