Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با رد شایعات استفاده از گوشت‌های حرام در تهیه محصولاتی مانند سوسیس و کالباس گفت: این محصولات به طور دائم رصد می‌شود اما برخی برای اثبات نامطلوب بودن چنین محصولاتی اغراق می‌کنند.

به گزارش تسنیم، محمدجواد خشنود بعدازظهر امروز به مناسبت روز جهانی غذا با شعار امسال سازمان جهانی غذا "اقدامات ما، آینده‌مان را می‌سازد، برنامه غذایی سلامت‌بخش برای دنیای عاری از گرسنگی" در جمع خبرنگاران اظهارداشت: در سطح ملی نیز شعار "اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامت" تعریف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با رد شایعات استفاده از گوشت‌های حرام در تهیه محصولاتی مانند سوسیس و کالباس گفت:این محصولات به طور دائم رصد می‌شود اما برخی برای اثبات نامطلوب بودن چنین محصولاتی اغراق می‌کنند.

خشنود با وجود محصولات فرآوری شده گوشتی قاچاق و غیربهداشتی را منکر نشد و بیان کرد: طی روزهای اخیر یک محصول فاقد شاخصه‌های بهداشتی و استاندارد شناسایی و پرونده‌ای برای آن تشکیل و موضوع به مراجع قضایی ذیربط ارجاع شده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز استفاده از ضایعات مرغ در تهیه کالباس و سوسیس را تکذیب و اضافه کرد: تاکنون گزارشی در نمونه‌برداری‌ها نداشته‌ایم، زیرا در نمونه‌برداری این محصولات، بافت تشکیل‌دهنده محصول هم مورد پایش قرار می‌گیرد.

وی با هشدار این نکته که سن مصرف محصولات آرایشی بهداشتی کاهش یافته است، گفت: قیمت پایین محصولات بهداشتی و آرایشی یکی از علائم قاچاق بودن کالای عرضه شده و هشداری برای استفاده نکردن از چنین محصولاتی است، استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق انواع آسیب‌ها را به دنبال دارد.

خشنود درباره ارزیابی محصولات کشاورزی نیز گفت: سالانه بیش از هزار و 700 نمونه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که از جمله محصولاتی که مورد ارزیابی هستند، می‌توان به سیب زمینی، خیار، گوجه فرنگی، سیب و پرتقال و سبزی و صیفی‌جات و برنج و گندم اشاره کرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز به انجام بیش از ٧ هزار بازرسی از واحدهای تحت پوشش در بخش نشان ایمنی، صدور پروانه بهره‌برداری، پروانه ساخت و غیره اشاره و عنوان کرد: 30 محصول در بازرسی‌ از این واحدها دارای نشان ایمنی شده‌اند و سه هزار و 150 پروانه ساخت برای واحدهای تحت پوشش دانشگاه تاکنون صادر شده است.

وی با اشاره به انجام شش هزار نمونه‌برداری از فرآورده‌های غذایی واحدهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: در 5 درصد از نمونه‌برداری‌ها به نتیجه غیرقابل مصرف بودن محصول غذایی رسیدیم و اجازه عرضه به بازار نداده‌ایم.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سوسیس و کالباس فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۶۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمعیت دام سبک به ۷۱ میلیون راس رسید

افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، به موضوع جمعیت دام سبک، میزان واردات و راهکارهای تنظیم بازار گوشت پرداخت.

آخرین وضعیت جمعیت دام سبک کشور چقدر است؟

صدردادرس: براساس آخرین گزارش مرکز آمار جمعیت دام سبک کشور با زایش های مناسب زمستان به ۷۱ میلیون راس رسیده است که براین اساس مشکلی در بحث عرضه دام نداریم.

براساس گزارش های اعلامی میانگین بارش کشور نسبت به دوره نرمال بلندمدت ۲۰ درصد کاهش دارد، اما از اواخر اسفند تاکنون بارش های خوبی داشتیم.

علت گرانی گوشت در بازار چیست؟

صدردادرس: قیمت جو از اواسط اسفند افزایش یافت که در نهایت به سبب افزایش قیمت تمام شده و سودجویی عوامل واسطه و دلال بازار گوشت با التهاباتی روبرو شد.

افزایش هزینه حمل و نقل و دریافت کرایه پشت بارنامه منجر به نوسان قیمت دام زنده و گوشت قرمز در بازار است. همچنین افزایش هزینه واکسن، دارو و ویتامین و هزینه های بالای کارگری از دیگر علل گرانی محسوب می شود.

آیا نیازی به واردات گوشت قرمز داریم؟

صدردادرس: بنابر آمار در سال ۱۴۰۱، ۴۸ هزار و ۵۰۰ تن گوشت گرم و منجمد وارد شد و در سال ۱۴۰۲ رقمی بالغ بر ۱۲۰ هزارتن گوشت گرم و منجمد و مقادیری دام زنده وارد شد.

علی رغم افزایش ۲.۵ برابری واردات گوشت در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱، اما این موضوع تاثیری در کاهش قیمت گوشت در بازار نداشته است.

مشاهدات میدانی حاکی از آن است که واردات گوشت در قیمت های کف بازار نتوانسته اثر بگذارد و تنها در فروشگاه های زنجیره ای با نرخ مصوب عرضه می شود که این موضوع مصداق تعدیل و تنظیم بازار نیست و تنها ایجاد فرصتی برای چند فروشگاه است که برای خودشان بازار ایجاد می کنند.

تجربه سال گذشته نشان داده که واردات راهکار تعدیل قیمت در بازار نیست  و تنها افزایش و پایداری تولید می تواند تورم را کنترل و قیمت در بازار را تعدیل کند.

آخرین وضعیت دام و گوشت در بازار چگونه است؟

صدردادرس: قیمت کنونی دام زنده ۲۶۰ تا ۲۷۰ هزارتومان است که براین اساس هرکیلو لاشه درب کشتارگاه ۵۸۰ تا ۶۰۰ هزارتومان است.

در اواخر سال گذشته مسئولان وعده کاهش قیمت با افزایش جمعیت دامی کشور را دادند، درحالیکه به رغم افزایش جمعیت، قیمت کاهش نیافته است.

آینده بازار گوشت را چگونه پیش بینی می کنید؟

صدردادرس: بهارسال گذشته جمعیت دام پایه پروار افزایش یافت، اما در پایان تابستان بدلیل کاهش تقاضا ناشی از بالابودن قیمت تمام شده در نهایت همین امر منجر به کاهش جمعیت دامی کشور شد.

راهکار ایجاد رونق و افزایش سرانه مصرف گوشت در بازار چیست؟

صدردادرس: دولت برای ایجاد تقاضا باید گوشت تولید داخل را در قالب کالابرگ عرضه کند که در نهایت این امر به افزایش جمعیت دامی، پایداری تولید و کنترل قیمت در سطح بازار موثر است.

آیا صادرات دام راهکار ایجاد رونق و پایداری تولید در بازار است؟

صدردادرس: با توجه به پایین بودن تقاضا در بازار، صادرات می تواند محرکی برای تولید باشد به شرطی که جو روانی حاصل از صادرات را کنترل کنند تا قیمت ها در بازار افزایش نیابد‌.

آیا در شرایط کنونی نیازی به خرید حمایتی دام است؟

صدردادرس: خرید توافقی دام می تواند منجر به تنظیم بازار و رونق تولید شود. لذا بنابر قانون نظام جامع دامپروری به صراحت اعلام شده که دولت موظف به خرید حمایتی است، اما به شرطی که خرید به قیمت دستوری همانند سال ۱۴۰۰ نباشد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • طرز تهیه سوسیس گوشت خانگی (فیلم)
  • افزایش یک میلیون تن محصولات کشاورزی در اردبیل
  • واردات گوشی‌های دکمه‌ای ممنوع نشده است
  • فراخوان واحد‌های تولیدی ایلام برای شرکت در طرح ملی انتخاب واحد‌های نمونه
  • تکریم مقام معلم در اداره‌ها و نهاد‌های مختلف فارس
  • معرفی ۸ معلم نمونه فارس برای مرحله کشوری
  • عایق‌های سیلیکونی برق فشار قوی بومی‌سازی شد
  • جمعیت دام سبک به ۷۱ میلیون راس رسید
  • ۸ معلم نمونه فارس برای مرحله کشوری انتخاب شدند
  • اسامی معلمان نمونه فارس اعلام شد