Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@02:13:49 GMT

روزی متفاوت برای دانشجویان دانشگاه تهران

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۸۷۳۵۴

روزی متفاوت برای دانشجویان دانشگاه تهران

این مراسم از ساعت 8:30 دقیقه صبح آغاز شد و تالار علامه امینی دانشگاه تهران میزبان حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی بود.

در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور «منصور غلامی» و «سعید نمکی» وزیران علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، جمعی از اساتید، رتبه‌های برتر آزمون سراسری، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و جمعی از مسئولان و رؤسای دانشگاه‌های کشور و شماری از نمایندگان مجلس حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولین سخنران این مراسم رئیس  دانشگاه تهران بود، «محمود نیلی احمدآبادی» نکته مهمی را یادآور شد و گفت: اگر می خواهیم با مسائل و مشکلات کشور مقابله کنیم و به دنبال پیاده سازی راه حل های دقیق هستیم چاره ای جز بهره مندی کامل از علم و دانش بین جوانان، دانشمندان و متخصصان کشور نداریم.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه تاکنون از این ظرفیت استفاده نشده است، افزود: وقتی ظرفیت و توانمندی دانشگاه ها را می بینیم با آن میزانی که در اختیار کشور قرار می گیرد فاصله بسیاری دارد. در دولت تدبیر و امید تلاش شده اقدامات بسیاری را برای تعامل بهتر جامعه و دانشگاه ها انجام دهیم. اقدامات به طور نسبی انجام شده است ولی باز تاکید می شود که در این زمینه فاصله بسیار زیادی وجود دارد.

آرزوی رئیس دانشگاه تهران

نیلی احمدآبادی آرزویی کرد و گفت: آرزو داریم کاری که محققان و جوانان ما انجام می دهند در خدمت کشور باشد. تصور ما این است که با انجام این موضوع علاوه بر افزایش سرمایه اجتماعی دولت و نظام، پایان نامه‌ها جهت دار، اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه ها بهتر و تعامل جامعه و صنعت نیز بیشتر شود.

وی خاطر نشان کرد: همچنین آنچه که در دانشگاه ها تولید دانش می کند به تولید ثروت نیز منجر خواهد شد، بنابراین ما همه جانبه آماده هستیم که اگر رئیس جمهوری هیاتی را تعیین کند، شورایی را ذیل آن شکل دهیم.

نیلی احمدآبادی ادامه داد: ما با همکاری وزارت علوم همه توان خود را در دانشگاه ها بکار می گیریم تا امسال یکی از بزرگترین هدیه های رئیس جمهوری به دانشگاه ها همین موضوع راهکار مشخص برای تعامل جامعه و دانشگاه ها باشد.

پس از رئیس دانشگاه تهران، نوبت به سخنرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران رسید، عباسعلی کریمی گفت: دوران سخت جنگ را پشت سر گذاشته‌ایم، ممکن است نغمه‌های یاس توسط کسانی در دانشگاه‌ها گفته شود اما هنوز نسل قبلی همان نسلی که اراده گذران دوره جنگ را داشته در دانشگاه‌ها بوده و کار کرده و امیدوارند و قول می‌دهیم با حداکثر توان در دانشگاه‌ها کار کنیم.

وی گفت: گاهی باید هماهنگی هایی نیز انجام داده و مانع یاس در جامعه شویم و نگذاریم جملات منفی بر اساس جهالت در بیرون دانشگاه شکل بگیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین گفت: دیوار سبز دانشگاه تهران را نمی توان برداشت اما باید دیوارهای ذهنی برداشته شود و دانشگاه‌ها در تمام زمینه‌ها پاسخگوی نیاز جامعه باشند.

وی تاکید کرد اگر ما به رشته پزشکی آمدیم در ذهنمان طبیب  و حکیم باشیم.

کریمی با بیان اینکه اعتماد اصل درمان در پزشکی است، تصریح کرد: این اعتماد باید حفظ شود. نمی شود که در رسانه رسمی و غیررسمی کشور جامعه‌ای را که پزشکی جنگ را به خوبی سپری کرد، وزیر بهداشت در سیل اخیر تا کمر در سیل فرو رفت و تمام رؤسای دانشگاه‌ها نیز حضور داشتند، همچنین مگر می‌شود که برای یک مورد کوچک و اتفاقی که در یک بیمارستان در گوشه‌ای افتاده آنها را نادیده گرفت.

وی گفت: روزانه صدها تصادف و اتفاقات دیگر در ارگان‌ها رخ می دهد که اینقدر بزرگ نمی‌شود که یک اتفاق ساده در یک گوشه کشور اینقدر فضای رسانه را پُر می‌کند. نگذاریم اعتماد بین پزشک، جامعه پزشکی و مردم به وجود آید.

۴۴ درصد بیکاران لیسانس به بالا هستند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: ۴۴ درصد بیکاران کشور فارغ التحصیلان لیسانس به بالا هستند، علت آن این است که به بازار کار آنها توجه نکرده ایم و باید در ساختار تربیت نیروی انسانی دانشگاهی بازنگری کنیم.

سعید نمکی افزود: نکته مهم دیگر این است که دانشگاه های ما از جامعه بریده هستند. ۳۳ سال پیش من طرحی را نوشتم که دانشجو به جای اینکه فقط کنار تخت مریض آموزش ببیند، باید با مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت آشنا شود اما هنوز این موضوع اجرایی نشده است.

وی گفت: در بازدیدی که از دانشکده دندانپزشکی کردستان داشتم، مشاهده کردم که خدمات دندانپزشکی به روستاهای کردستان نرسیده است و هیچ زن بالاتر از ۳۰ سالی در یکی از روستاهایی که بازدید کردیم، نبود که دندان مصنوعی نداشته باشد و این نشان می دهد که دانشکده دندانپزشکی اصلا پایش به روستا نرسیده بود. فقدان رابطه مناسب بین دانشگاه و جامعه از جمله مشکلات ماست که باید درباره آن حرف بزنیم.

وزیر بهداشت افزود: ما در دانشگاه های علوم پزشکی فقط درگیر آموزش و پژوهش نیستیم ادغام مبارک خدمات بهداشتی و درمانی در دانشگاه ها و بیمارستان های آموزشی توانست ظرفیت های تخت های بیمارستانی آموزشی را در تربیت طبیب و کادر پیراپزشک قرار دهد و توانستیم با این کار یکی از برترین ها در ارائه خدمات بهداشتی درمانی در منطقه باشیم.

نمکی گفت: ولی امروز رئیس دانشگاه علوم پزشکی به شدت گرفتار این تنش ذهنی است که کوچکترین فقدان  رسیدگی یا دیر رسیدن به بیمار با وجود همه خدمات صادقانه از طرف دادستان، نماینده مجلس و جریاناتی که هیچ ربطی به این موضوع ندارند مورد فشار و تعدی قرار بگیرند.

دانشگاه‌ باید جامعه محور و مسئول درقبال مشکلات باشد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنانی اظهار داشت: تمام تلاش این وزارتخانه آن است که دانشگاه جامعه محور و مسئول در قبال مسایل و مشکلات کشور باشد.

«منصور غلامی» افزود: قریب به اتفاق آنچه که امروز در اختیار داریم، حاصل تلاش دانشگاهیان پس از انقلاب اسلامی است.  اکثر افرادی که امروز مدیریت جامعه را در اختیار دارند و کسانی که در دانشگاه‌ها خدمات علمی و پژوهشی ارایه می‌کنند در دانشگاه های کشور تحصیل کرده‌اند.

وی یادآور شد: دانشگاه های کشور با وجود برخی نقاط ضعف از ۱۰ تا ۱۵ سال پیش توانستند کل نیازهای کارشناسی کشور را تامین کنند. این سرمایه بزرگ دستاورد دانشگاه های ایران است.

وزیر علوم تصریح کرد: در اواخر دهه ۷۰ و اوایل ۸۰ در دوره تحول پژوهش، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ما دستاوردهای بسیار بزرگ و قابل عرضه ای داشتند که حاصل آن جایگاه ویژه کشور در مجامع علمی دنیا بود، جایگاهی که سال به سال رشد کرده و به آن افتخار می کنیم.

در ادامه یک دانشجو به نمایندگی از دانشجویان، یک استاد به نمایندگی از اساتید دانشگاه‌ها، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم سخنرانی کردند.

در این مراسم  روحانی از برگزیدگان آزمون سراسری با اهدای لوح تقدیر کرد.

روحانی به هنگام اعطای لوح تقدیر به برگزیدگان از آنها درباره رشته مدنظرشان برای ادامه تحصیل می پرسید و برای آنها آرزوی موفقیت می کرد و این کار با تشویق حضار همراه بود. 

در ادامه این مراسم، میهمان ویژه مراسم در مقابل حضار قرار گرفت و  در سخنانی گفت : راهی جز فضای انتخابات پرشکوه نداریم کما اینکه بگویم فلان بخش این انتخابات ناقص است و اشکالاتی داشته باشد اما جامعه و دانشگاه‌ها خود را باید در انتخابات آماده کنند برای اینکه هرکس که بهتر است، هرکس که شایسته است، هرکس که عاقل‌تر است، هرکس فهیم‌تر است، هر کس که از افراط دورتر است، هرکس برای کشور آماده فداکاری است، هرکس که دانش لازم دارد، مرد یا زن، آنها را انتخاب کنیم.

روحانی سخنان مهم خود را اینگونه ادامه داد: هرکس خود را هم شایسته می‌داند؛ خود را کاندیدا کند. اگر هم مشکلی برایش پیش آید، اشکال ندارد. این در راه خدا است. اشکال ندارد کسی که خود را لایق می‌داند و کاندیدا کند، چه انتخاب شود و چه انتخاب نشود، چه بگویند صالح هستی یا نیستی. این وظیفه بزرگ ملی ماست و یکی از مهمترین مسائل ما امسال را باید انتخابات بدانیم.

وی با بیان اینکه اگر یک انتخابات پرشکوه، با نشاط و پر رونق با حضور اکثریت مردم در کشور شاهد باشیم، قدرت سیاسی ما در دنیا بالا می‌رود، خاطرنشان کرد: آنگاه دشمنان ما از ما می‌هراسند، می‌فهمند تحریم و فشارها اثرگذار نبوده است.

رئیس جمهوری ادامه داد: مردم معتقد به نظام، کشور بوده و به آینده‌شان امید دارند.‌ اولین پرچم انتخابات، پرچم امید است. هر کس امید نداشته باشد، در انتخابات شرکت نمی‌کنند. ما به آینده امید داریم و همه چیز ما از امید نشات می‌گیرد. اگر به آینده امید داشته باشیم، راه و مسیر ما به نتیجه می‌رسد.

پیشرفت و آینده کشور در سایه تعامل با دنیا یا تقابل مسیر می شود؟

روحانی در ادامه سوالی را مطرح کرد مبنی بر اینکه پیشرفت کشور و آینده کشور در سایه تعامل با دنیا و یا تقابل میسر می‌شود؟ و اظهار داشت: این مسئله راهبردی و اساسی کشور است . ۴١ سال در کشور ما هنوز جواب روشن و قاطع در این زمینه نرسیده ایم یک عده می‌گویند تعامل سازنده و گروهی می‌گویند تقابل مستمر و دائم با دنیا داشته باشیم عده ای معتقدند حل مشکلات با جهان راهی جز قدرتمند شدن و شکستن طرف مقابل نداریم.

روحانی گفت: گروهی می گویند دشمن ما خبیث است باید با او باید مقابله کنیم و باید بزنیم و بکشیم و یا کشته بشویم اما گروه دیگری می گویند نه می‌شود بسیاری از مشکلات را با دنیا حل کرد .

وی افزود: اما اینکه استراتژی ما تعامل سازنده باشد یا تقابل مستمر یک مسأله اساسی در کشور است به صراحت می گویم چون سال ها در این زمینه و مطالعه و بحث کردم باید  همدیگر را قانع کنیم با دعوا و جر و بحث چیزی درست نمی شود و به نتیجه نمی رسیم.

 رئیس جمهوری اظهارداشت: دانشگاه باید مسائل استراتژیک را برای جامعه توضیح دهد البته رسانه ملی هم در این زمینه وظیفه مهمی به عهده دارد. رسانه ملی در اختیار همه جناح‌ها و گروه ها و افکار به طور مساوی قرار بگیرد، بزرگترین وظیفه رسانه ملی طبق قانون اساسی‌ آزادی است و  فضای آزاد را در جامعه به وجود بیاورد البته روزنامه، فضای مجازی و تمام رسانه‌ها در این زمینه مسئولیت دارند.

دعوا بر سر برجام نیست

روحانی گفت: دعوا در کشور بر سر برجام نیست، بلکه دعوا بر سر یک مساله بزرگ تر و بالاتراست؛ یک عده می گویند «با مذاکره با خارجی ها در حال وقت تلف کردن هستید و عمر شریف را هدر می‌دهید، ما باید قوی باشیم و آنها را تهدید کنیم و خارجی‌ در برابر ما تواضع می کند و به زانو در می‌آید و دست ما را می بوسد و تمام می‌شود»، اما گروه دیگری می‌گویند «نه، راه این نیست، با جنگ مداوم به نتیجه نمی‌رسیم»

وی اظهار داشت: ممکن است بنابر استثنا در جایی جنگ هم لازم باشد که البته استثنا است، در جایی دشمن به ما حمله می‌کند نمی توانیم بایستیم و بگوییم ما می خواهیم تعامل سازنده انجام دهیم، وقتی پهپاد آنها وارد فضای کشور می شود و به او اخطار می دهیم و توجه نمی کند ناچاریم موشک خود را شلیک کنیم. راه حل  ما و تعامل سازنده ما در اینجا همان موشک ما است

رئیس جمهوری با بیان باید راه حل نهایی و در کلیت در مسائل استراتژیک را انتخاب کنیم، گفت: یک عده به ما می‌گفتند شما با آژانس بین المللی اتمی وقت تلف می‌کنید چون آژانس دست آمریکا است برای چه با آنها بحث می کنید تا آنها مساله پی. ام.دی را حل کند و بررسی کند که فعالیتی را بر خلاف ان.پی.تی انجام نداده اید پس کار شما بیهوده و هدر دادن وقت است.

بدون تعامل با دنیا می شود زندگی را گذراند اما رشد و توسعه چطور؟

روحانی با بیان اینکه بدون تعامل با دنیا می‌شود زندگی را بگذارنیم اما رشد و توسعه چطور؟ خاطرنشان کرد: در دوران تحریم هم زندگی را به یک شکل می‌گذارنیم. ما به شما کمک می‌کنیم. شما به ما کمک می‌کنید. همه دست به دست هم می‌دهیم اما رشد و توسعه بدون رابطه و تعامل با دنیا ممکن نیست. بانک‌ها، صادرات و واردات قفل باشد و شما بعد بگویید می‌خواهیم اقتصاد را توسعه بدهم. مگر می‌شود؟

وی ادامه داد: همین الان هم که کشور را اداره می‌کنیم باید از کشورهای همسایه یا برخی از کشورهای دوست در دنیا تشکر کنیم که به تحریم‌ها بی‌اعتنا بوده اند و با ما همچنان کار می‌کنند. در این شرایط هم دارو صادر می‌کنیم و هم دارو وارد می‌کنیم. البته این کار سخت است ولی این کار در حال انجام است. ما هم واردات داریم و هم صادرات. در این شرایط ما در حال وارد شدن به یک اتحادیه اقتصادی هستیم و با اتحادیه اوراسیا در حال معامله هستیم.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ده‌ها مورد وجود دارد که دانشگاه‌ها باید به آن به عنوان مسائل استراتژیک وارد شوند، ابراز داشت: حتی اگر در این مسائل استراتژیک، سال‌ها بحث کردیم اما به نتیجه نرسیدیم، باید به همه‌پرسی از مردم رجوع کنیم. ما راه دیگری نداریم. نمی‌شود که فقط با یکدیگر دعوا کنیم. ما ۴۰ سال است که با یکدیگر بحث می‌کنیم. راه را باید انتخاب کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید در بخش دیگر از سخنانش با بیان اینکه این همه اساتید و پژوهشگران برای ما جای افتخار است،گفت: اینکه دانشگاه ما باید به دانشگاه مهارت‌محور تبدیل شود و اینکه محور ما نباید علم باشد. البته علم در بسیاری از امور پایه مهارت است. علم پایه پیشرفت و توسعه است اما نباید به علم اکتفا شود.

رئیس دولت تدبیر و امید در بخش دیگر از سخنانش با بیان اینکه این همه اساتید و پژوهشگران برای ما جای افتخار است،گفت: اینکه دانشگاه ما باید به دانشگاه مهارت‌محور تبدیل شود و اینکه محور ما نباید علم باشد. البته علم در بسیاری از امور پایه مهارت است. علم پایه پیشرفت و توسعه است اما نباید به علم اکتفا شود.

وی افزود: اینکه گفته شد برای اداره و بودجه دانشگاه خود دانشگاه‌ها مسئول بشوند و طراحی کنند و از نظرات آنها استفاده کنیم من کاملا قبول دارم. دانشگاه جایی است برای تنظیم فعالیت آموزشی و پژوهشی . البته من نمی‌گویم که درآمد دانشگاه از طریق فروش علم باشد ولی این درآمد می‌تواند از طریق فروش پژوهش باشد.

رئیس جمهوری با بیان این که پژوهش فروشی درست است،گفت: یعنی شما باید تحقیقاتی را انجام دهید که برای اینکه آن تحقیق را از شما بگیرند سر و دست بشکنند حالا این مرکز، مرکز دفاعی، صنعت یا مرکز کشاورزی، انرژی اتمی و یا بیمارستان یا هر کجای دیگر باشد فرقی نمی‌کند.

باید دانشگاه را به بخش خصوصی متصل کنیم قبل از اینکه به بخش دولتی متصل شود.

روحانی خاطرنشان کرد:‌ البته دولت یک لختی‌هایی دارد و با بخش خصوصی فرق می‌کند. بخش خصوص همانی است که حاضر است ۲ نیمه شب هم از خواب بیدار شود و بیرون بیاید و به فلان میدان برود و جنس و بار را تهیه کند و ۵ صبح هم در مغازه‌اش را باز کند و تا ۹ شب هم در مغازه کار کند. ولی کارمند اداری اینطور نیست. البته ممکن است برای نماز شب بیدار شود ولی برای سر کار آمدن اول صبح می‌آید و تا آخر وقت اداره کار می‌کند ولی کارمند اداری اصلا به‌ دنبال مشتری نیست و پشت هر مکانی که قرار دارد مثلا بانک و یا هر جای دیگری حتی یک دقیقه مانده به پایان ساعت کاری تابلوی خودش را برمی‌گرداند. ولی صاحب مغازه منتظر است که صف باشد و هر چه صف باشد خوشحال‌تر است.

وی ادامه داد: شما اگر می‌توانید مغازه‌داری را پیدا کنید که ۲ نفر مشتری دم در مغازه ایستاده باشند و مغازه‌دار به آنها بگوید که من می‌خواهم در مغازه را ببندم و شما بروید. تا وقتی مشتری است او هم می‌ایستد. کار شخصی خصوصی با کار دولتی فرق می‌کند و ما در این زمینه باید دانشگاه‌هایمان و اتصال دانشگاه‌ها به مراکز تولیدمان را به جامعه و برنامه‌ریزی‌مان را باید با شرایط و وضعیت نو خودمان را آماده کنیم.

مراسم امسال آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها نیز به پایان رسید و حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در رابطه با این موضوع که نمایندگان تشکل های دانشجویی خواستار سخنرانی در مراسم بودند نیز گفت : ما معمولا ١۶ آذر (روز دانشجو) را نیز به موضوعات ومسائل دانشگاه و دانشجویان اختصاص داده ایم و در آن روز دانشجویان فرصت سخنرانی خواهند داشت./

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۷۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از آخرین وضعیت ثبت نام وام شهریه تا نقل و انتقال دانشجویان

هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را در برگرفت و حائز اهمیت بود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود. گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم. در نشست با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی مطرح شد.


ثبت نام وام شهریه دانشجویی از چه زمانی آغاز می‌شود؟

صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم زمان ثبت نام وام شهریه نیمسال دوم تحصیلی را اعلام کرد.

 صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در بخشنامه‌ای زمان ثبت نام و شرایط وام شهریه نیمسال دوم تحصیلی را اعلام کرد.

 در این بخشنامه آمده است؛ صرفاً دانشجویانی که اطلاعات هویتی و تحصیلی نیمسال دوم ۱۴۰۳قرار گیرد، می‌توانند نسبت به تشکیل پرونده و ثبت تقاضای وام اقدام نمایند؛ لذا ضروری است دانشگاه‌ها ومراکز آموزش عالی نسبت به تبادل و بروزرسانی مستمر اطلاعات آموزشی دانشجویان در درگاه تبادل اطلاعات وزارت متبوع قبل از تاریخ شروع ثبت نام تا پایان فرآیند ثبت نام وام به صورت برخط اقدام نمایند.

ارائه و ثبت اطلاعات سند تعهد محضری دانشجویی و ضامنین (دارای شماره شناسه مخصوص صندوق رفاه دانشجویان وزارت عتف و رمز تصدیق مطابق متن اعلام شده) توسط دانشجویانی که در نیمسال تحصیلی جاری برای اولین بار تقاضای دریافت وام‌های صندوق را دارند الزامی است.

 
ثبت نام میهمانی و انتقال دانشجویان دانشگاه‌های تا ۳۱ شهریور


مدیر کل دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان از آغاز ثبت نام میهمانی و انتقال دانشجویان دانشگاه‌های سراسری در مقاطع کاردانی و کارشناسی برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ در سامانه سجاد خبر داد.

 ابوالفضل دانشور مدیر کل دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان گفت: دانشجویان دوره‌های کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و دکتری حرفه‌ای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور از  ۲۰ فروردین ماه می‌توانند درخواست میهمانی و انتقال خود را برای دو نیمسال سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ در سامانه سجاد با آدرس https://portal.saorg.ir ثبت کنند.

دانشور با اشاره به اینکه مهلت ثبت نهایی درخواست‌ها تا ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری است؛ اظهار کرد: دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی می‌بایست با استفاده از ابزار‌های اطلاع رسانی مناسب به ویژه از طریق فضای مجازی و سامانه‌های دانشگاه‌ها زمان شروع ثبت درخواست و ثبت نهایی درخواست‌های میهمانی و نقل و انتقال را برای دانشجویان اطلاع رسانی نمایند تا حقی از کسی ضایع نشود.

وی افزود: تمامی امور میهمانی و انتقال دانشجویان به دانشگاه و یا موسسه آموزش عالی نزدیک به محل سکونت خانواده، با رعایت ضوابط آموزشی و احراز شرایط مندرج در آیین‌نامه جامع میهمانی و انتقال دانشجویان دوره‌های کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته که در سال ۱۴۰۲ بروز رسانی و به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ابلاغ شد؛ در سامانه جامع دانشجویان (سجاد) و به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

 

 

آخرین مهلت پرداخت اجاره‌بهای خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه علامه

آخرین مهلت پرداخت اجاره‌بهای نیم‌سال دوم ۱۴۰۳-۱۴۰۲ خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبائی اعلام شد.

 اداره خوابگاه‌های دانشگاه علامه‌طباطبائی آخرین مهلت پرداخت اجاره‌بهای نیم‌سال دوم ۱۴۰۳-۱۴۰۲ خوابگاه‌های دانشگاه را اعلام کرد.

بر این اساس دانشجویان ساکن در خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبائی تا ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ فرصت دارند نسبت به پرداخت اجاره‌بهای خوابگاه در نیم‌سال جاری اقدام کنند.

بدیهی است، درخواست و ثبت‌نام خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبائی برای نیم‌سال اول ۱۴۰۴_۱۴۰۳ منوط به پرداخت اجاره‌بهای نیم‌سال قبل خواهد بود.

 

 

آخرین مهلت ثبت‌نام در جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی اعلام شد


براساس فراخوان سی و یکمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی، دانشجویان مولف و مترجم تا ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی ارسال کنند.

 فراخوان سی و یکمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی با هدف ایجاد نشاط علمی در فضای دانشگاهی کشور، شناسایی و حمایت از دانشجویان نوقلم و صاحب اندیشه، معرفی و تجلیل از ناشران فعال در زمینه آثار دانشجویی و تقویت روحیه تتبع و پژوهش در میان دانشگاهیان منتشر شد.


دانشجویان تمامی رشته‌ها و مقاطع تحصیلی دانشگاهی و طلاب سطوح مختلف می‌توانند آثار خود را به تعداد نامحدود و براساس شرایط ذیل در شش گروه اصلی شامل «فنی و مهندسی»، «علوم پایه»، «علوم انسانی»، «کشاورزی و منابع طبیعی»، «علوم پزشکی و دامپزشکی»، «هنر و معماری» و بخش «ویژه» به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.

 



براین اساس همزمانی دوره تحصیل دانشجو با زمان چاپ و انتشار اثر، دارا بودن مشخصات عمومی کتاب برای اثر منتشر شده، داشتن اعلام وصول از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتشار کتاب در بازه زمانی ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان ۱۴۰۲، ثبت نام اینترنتی، ارسال دوجلد از کتاب به دبیرخانه و ارسال نسخه‌ای از متنِ زبان اصلی آثار ترجمه شده، از جمله شرایط شرکت در جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی است.

 

دیگر خبرها

  • بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد
  • المپیاد ورزش‌های فناورانه زمینه‌ساز شکوفایی استعداد‌های برتر دانشجویی
  • لزوم رفع تبعیض بین دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های دولتی در جذب اعتبارات پژوهشی و آموزشی
  • از آخرین وضعیت ثبت نام وام شهریه تا نقل و انتقال دانشجویان
  • جزئیات اعطای تسهیلات به دانشجویان برتر المپیاد ورزش‌های فناورانه اعلام شد
  • ثبت نام ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان
  • آغاز ثبت نام وام شهریه دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی از اول اردیبهشت
  • ایران جزء ۱۵ کشور برتر جهانی در جذب دانشجویان بین المللی
  • حمایت ۳.۵ میلیاردی دانشگاه امیرکبیر از پایان‌نامه‌های صنعتی
  • طراحی و راه اندازی سامانه مهارت افزایی هدفمند و نوآورانه به منظور شناسایی مهارت‌های بازار کار