Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری ایسنا: حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی شامگاه چهارشنبه در دیدار خانم" نالدی پاندور"، آفریقای جنوبی را یک کشور بسیار مهم در قاره آفریقا با مردمی تحصیلکرده و دارای منابع غنی معدنی دانست و گفت: روابط ایران با آفریقای جنوبی به عنوان یک کشور دوست، همواره بسیار صمیمانه بوده و در دوران مبارزات ضد آپارتاید ما پیوسته در کنار شما بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور همچنین همکاری در زمینه‌های علمی و تحقیقاتی و روابط اقتصادی و تجاری دو کشور را برای توسعه روابط مورد اشاره قرار داد و افزود: روابط سیاسی و همکاری های بین المللی ما همیشه قابل توجه بوده و نمایندگان آفریقای جنوبی در سازمان های تخصصی و بین المللی در اتخاذ مواضع، همواره در کنار ایران بوده اند.

روحانی با اشاره به اقدام غیرقانونی آمریکا درخروج از توافق هسته ای و همچنین اعمال تحریم های اقتصادی علیه ملت ایران، تاکید کرد: این اقدام دولت آمریکا به ضرر همه ما و خود آمریکا بود.

رئیس جمهور اظهار داشت: امیدواریم همه دوستان ما در سراسر دنیا از جمله آفریقای جنوبی در برابر اقدامات غیر قانونی و غیر انسانی آمریکا نسبت به ملت ایران که حتی تحریم غذا و دارو را هم شامل می شود، مواضع قاطع تری اتخاذ کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: ایران و آفریقای جنوبی در زمینه مسئله امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم نیز همواره نظرات مشترک داشته‌اند و خواست ما همواره این بوده که در خاورمیانه و خلیج فارس شاهد امنیت بیشتری باشیم.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، بر ضرورت همفکری و رایزنی در سطح جهان در مورد مردم مظلوم فلسطین و همچنین سایر جنگ زدگان و آوارگان از جمله مردم مظلوم یمن تاکید کرد.

خانم "نالدی پاندور" وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی نیز در این دیدار روابط دو کشور را بسیار محکم و اصولی دانست و گفت : اراده و قصد ما این است که روابط تهران و پرتوریا در همه حوزه ها گسترش یابد.

وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تهران با حضور همتای ایرانی خود، اظهار داشت: این اجلاس بسیار خوب بود و زمینه های مشترک همکاری و توسعه روابط دو کشور را به خوبی شناسایی کردیم.

خانم نالدی پاندور برجام و توافق هسته ای را گامی بسیار شجاعانه توصیف کرد و گفت: ایران به تعهدات خود در برجام به صورت کامل عمل کرد اما آمریکا با عمل نکردن به تعهداتش از برجام خارج شد که ما خواهان بازگشت آمریکا به برجام و پایان تحریم های آمریکا علیه ایران هستیم.

وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی همچنین در این دیدار با ابلاغ سلام گرم رئیس جمهور کشورش خطاب به دکتر روحانی، دعوت رئیس جمهور آفریقای جنوبی از رئیس جمهور ایران برای سفر به این کشور را ارائه کرد.

منبع: فردا

کلیدواژه: روحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۸۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن در حال بررسی توافق جدید هسته‌ای با ایران

روزنامه بریتانیایی «آی ۲۴» در مطلبی به قلم دیوید پارسلی به احتمال احیای توافق هسته‌ای در شرایط پرتنش فعلی پرداخت و نوشت: «جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، همه گزینه‌ها را در قبال مساله ایران «روی میز» نگه داشته است؛ همچنانکه او در نظر دارد بررسی کند که آیا توافقی برای توقف عبور ایران از نقطه گریز هسته‌ای را به عنوان بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک گسترده‌تر برای جلوگیری از جنگ همه جانبه در خاورمیانه احیا کند یا خیر.»

به گزارش دنیای اقتصاد، وزارت امور خارجه آمریکا به من گفته است که رئیس جمهور «به هر طریقی» تضمین خواهد کرد که «ایران هرگز به سلاح هسته‌ای نخواهد رسید.» یک منبع نزدیک به دولت بایدن به من گفت که کاخ سفید در حال بررسی توافق هسته‌ای جدید با ایران در ازای لغو برخی تحریم‌های اقتصادی علیه تهران است تا از یک جنگ تمام عیار در منطقه جلوگیری کند. این منبع گفت: «یک دیدگاه در داخل دولت این است که رئیس‌جمهور فرصتی را برای آغاز مذاکرات دیپلماتیک با هدف احیای مجدد توافق هسته‌ای ایران مشاهده می‌کند.»

تا آنجا که من درک می‌کنم، این به عنوان راهی برای مماشات با اسرائیل و ایران در نظر گرفته می‌شود. اسرائیل اطمینان دارد که تهدید هسته‌ای ایران از بین رفته است و ایران مطمئن خواهد بود که احتمال جلوگیری از پاسخ نظامی اسرائیل در خاکش وجود دارد. پس از عملیات موشکی و پهپادی بی سابقه ایران، اسرائیل همچنان به بررسی گزینه‌های تلافی جویانه ادامه می‌دهد. دولت‌های خارجی برای محدود کردن تشدید تنش که می‌تواند منجر به تسریع برنامه تسلیحات هسته‌ای تهران شود، اصرار دارند.

توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ بین ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد - آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه و چین - به اضافه آلمان و اتحادیه اروپا منعقد شد. این توافق تا زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸ آمریکا را از این توافق خارج کرد، ادامه داشت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا بایدن در حال بررسی مذاکرات دیپلماتیک برای احیای مجدد توافق هسته‌ای با ایران است، به من گفت: «همان‌طور که رئیس جمهور و وزیر امور خارجه [آنتونی بلینکن]به صراحت گفته‌اند، ایالات متحده به هر طریقی تضمین خواهد کرد که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد.» این مقام آمریکایی تاکید کرد: «ما همچنان به استفاده از ابزار‌های مختلف برای دستیابی به این هدف ادامه می‌دهیم و همان‌طور که مدت هاست تاکید کرده اند در نهایت، دیپلماسی را بهترین راه برای دستیابی به راه حلی پایدار و مؤثر می‌دانیم، اما همه گزینه‌ها نیز روی میز باقی می‌مانند.»

این منبع دولت بایدن افزود: «ایران کاملا روشن کرده است که قصد ندارد دوباره به اسرائیل حمله کند، مگر اینکه اسرائیل در پاسخ به عملیات آخر هفته گذشته حمله کند.» دولت بر این باور است که یک مسیر دیپلماتیک بهترین راه پیش رو است و منافع هر دو طرف را می‌توان تامین کرد.

رئیس جمهور هر کاری که بتواند برای جلوگیری از جنگ در خاورمیانه انجام می‌دهد و توافق هسته‌ای جدید ایران یکی از راه‌هایی است که برای دستیابی به آن در نظر گرفته می‌شود. البته این تنها استراتژی نیست، اما روی میز است. با این حال، هر توافق بین المللی که توانایی ایران برای تولید تسلیحات هسته‌ای را از بین ببرد و در عین حال تحریم‌های مالی را نیز کاهش دهد، احتمالا اسرائیل را خشمگین می‌کند و ممکن است مورد مخالفت قرار گیرد.

روز چهارشنبه یکی از ماموران سابق سازمان جاسوسی اسرائیل موساد مدعی شد که نتانیاهو حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران را رد نکرده است. با این حال، کارشناسان معتقدند که حمله انفرادی اسرائیل به سایت‌های هسته‌ای بعید است، زیرا ارتش این کشور توانایی آسیب رساندن به آن‌ها را بدون حمایت آمریکا ندارد.

یک بازی جنگی که توسط یک اندیشکده در واشنگتن انجام شد و حمله اسرائیل به سایت‌های هسته‌ای ایران را شبیه سازی کرد، نشان داد که این حملات بی اثر بوده و منجر به «حملات موشکی ویرانگر علیه اسرائیل» از سوی شبه نظامیان متحد ایران، حزب الله لبنان و حوثی‌های یمن در یک جنگ تمام عیار می‌شود.

لیندا رابینسون، کارشناس ارشد سیاست خارجی در شورای اندیشکده روابط خارجی ایالات متحده، گفت: «شکی نیست که اسرائیل با اقدامات مستقیم و غیر مستقیم پاسخ خواهد داد؛ اما همچنین از مزایای ناشی از حمایت بین المللی در پی حمله انتقامی ایران آگاه است.» نتانیاهو گفته است که اسرائیل تصمیم خود را خواهد گرفت؛ البته که تصمیم خواهد گرفت، اما برای راه پیش رو به متحدانی نیاز دارد. مقامات به من اطمینان داده اند که اسرائیل به یک واکنش محدود تمایل دارد و این تصمیم در دست افراد بسیار محدودی است و شامل اعضای راست گرای کابینه نمی‌شود.»

در ژوئیه ۲۰۱۵، توافق‌نامه‌ای بر سر برنامه هسته‌ای ایران بین ایران و ۱+۵ (پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد - چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده - به علاوه آلمان) به همراه اتحادیه اروپا منعقد شد. بر اساس این توافق که به طور رسمی به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می‌شود، اعلام شد که ایران اورانیوم غنی شده کافی برای تولید هشت تا ده کلاهک هسته‌ای را دارا است.

مفاد این توافق باعث شد که ایران، با برچیدن بسیاری از برنامه‌های هسته‌ای خود موافقت کند و تاسیسات خود را برای بازرسی‌های بین المللی گسترده‌تر توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در ازای آزادسازی میلیارد‌ها دلار تحریم‌ها باز کند. این توافق تا زمان خروج ترامپ از آن، تداوم داشت. از زمانی که ترامپ برجام را زیر پا گذاشت، تهران نیز به طور فزاینده‌ای دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی را برای بازرسی از تاسیسات هسته‌ای خود، محدود کرده است. ارزیابی اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ایران از سال ۲۰۱۸ اورانیوم کافی را تا حدی غنی سازی کرده است که می‌تواند طی تقریبا دو هفته از نقطه گریز هسته‌ای عبور کند.

دیگر خبرها

  • بایدن در حال بررسی توافق جدید هسته‌ای با ایران
  • سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است
  • وزیرخارجه آمریکا: در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران مشارکت نکرده‌ایم
  • کلمبیا هم خواهان پیوستن به «بریکس» است
  • رقابت‌های بوکس بزرگداشت نلسون ماندلا، مبارز آفریقایی
  • ترامپ: بایدن کشور ما را ویران کرده و بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست/ ما باید از شر بایدن خلاص شویم (فیلم)
  • بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است
  • بایدن : ایران به‌دنبال محو اسرائیل است
  • ضرورت رسیدگی سریع‌تر به سیل‌زدگان مناطق جنوبی کشور
  • آقای احمدی نژاد! اسرائیل، کشور است؟ /ناگفته هایی درباره واکنش معنادار رئیس جمهور پیشین به حمله موشکی سپاه