Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-23@22:05:05 GMT

مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی رئیس‌جمهور جدید تونس

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۸۹۱۰۸

مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی رئیس‌جمهور جدید تونس

«قیس سعید» حقوقدان تونسی که توانست با کسب بیشترین آراء بر رقیب خود «نبیل القروی» پیروز شود، با چالش‌هایی برای اداره کشور مواجه است.

به گزارش مشرق، «قیس سعیّد» در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری تونس با کسب ۷۲.۷۱ درصد آراء پیروز انتخابات شد، حال آنکه او در مرحله نخست نیز با پیروزی بر رهبران احزاب بزرگ تونس، همگان را بهت‌زده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس‌جمهور جدید تونس که سابقه فعالیت سیاسی نیز ندارد اکنون با چالش‌های مهمی برای اداره کشور مواجه است.

بیشتر بخوانید:

پرنده از قفس استکبار آزاد شد +عکس

«عایده بن عمر» فعال و روزنامه‌نگار تونسی در این باره می‌گوید که راهیابی سعید به کاخ قرطاج پیروزی مهمی است، اما نباید به یک هدف تبدیل شود، بلکه بایستی وسیله و هدفی مرحله‌ای در یک نبرد طولانی تحت عنوان مبارزه با فساد برای آزادی و عدالت باشد.

وی گفت که بزرگ‌ترین چالش سعید موفقت برای انتقال از نامزد بی‌تجربه ریاست‌جمهوری به رئیس‌جمهوری با اختیارات محدود در سایه دولت و پارلمانی است که همکاری روشنی ندارند.

به نوشته وبگاه «الخلیج آنلاین»، نخستین گامی که رئیس‌جمهور جدید باید بردارد، جلب حمایت سیاسی و حمایت فراکسیون‌های پارلمانی است که البته ساده به نظر نمی‌رسد، چرا که انتخابات پارلمان به تازگی برگزار شده و اکنون حزب النهضه که بیشترین کرسی پارلمان را از آن خود کرده در حال رایزنی برای تشکیل دولت جدید است؛ اگرچه سعید از حمایت برخی جریان‌های سیاسی از جمله حزب النهضه، التیار الدیمقراطی، ائتلاف الکرامه، حرکة الشعب و حتی فهرست‌ها و شخصیت‌های مستقل برخوردار است اما سوال این است که آیا وی می‌تواند اتحاد بین اینها ایجاد کند و به یک فراکسیون واحد برسد که به پیشنهادات او رأی مثبت بدهد.

«محمد هدیه» فعال سیاسی تونس نیز معتقد است که رئیس‌جمهور جدید با ابهام در اختیارات رئیس‌جمهور بر اساس قانون اساسی جدید مواجه است.

وی افزود که احزاب سیاسی حامی سعید ممکن است برای «مهار کردن یا دور زدن او» تلاش کنند.

هدیه با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین ارکان موفقیت سعید «روابط او با نخست‌وزیر» است، گفت: «به عنوان مثال السبسی با نخست‌وزیر روابط خوبی نداشت و همین مسئله بر وضعیت کلی کشور اثر گذاشت.»

بنابر گزارش وبگاه «الخلیج آنلاین»، پرونده اقتصادی از جمله بیکاری و تورم نیز از جمله چالش‌هایی است که رئیس‌جمهور جدید با آن مواجه است همچنانکه شیوع فساد در تونس در دوره اخیر نیز نیازمند مبارزه قدرتمند در تمامی سطوح است همچنانکه سعید نیز در جریان مبارزات انتخاباتی خود وعده آن را داده است.

پرونده امنیتی به خصوص ترورها نیز از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی سعید است و تونسی‌ها بر این باورند که گشودن پرونده‌های امنیتی به خصوص در وزارت کشور و نهاد نظامی، از جمله امور دشوار برای سعید خواهد بود.

قضیه ترورها به سال ۲۰۱۳ بازمی‌گردد زماینکه افراد مسلح افراطی «شکری بلعید» رهبر چپ‌گرا و رئیس حزب «الوطنیین الدیمقراطی» (ملی‌گرایان دموکراتیک) را در مرکز پایتخت ترور کردند و پس از آن «محمد براهمی» نماینده چپ‌گرای پارلمان نیز در ژوئیه همان سال ترور شد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز اربعین تحولات عراق تحولات یمن قیس سعید تونس پارلمان قانون اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۹۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگرانی رئیس نظام پزشکی از عدم تمایل پزشکان به ۳ رشته‌ تخصصی

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: آمار ورودی دستیاری برخی رشته‌های تخصصی مانند اطفال، بیهوشی و طب اورژانس بسیار نگران‌کننده است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمد رئیس‌زاده در مراسم روز علوم آزمایشگاهی که در سالن همایش رازی برگزار شد، نسبت به مسائل و چالش‌های جدی جامعه پزشکی کشور هشدار داد و خطاب به مسئولین کشور اظهار کرد: چنان‌چه فرصت حل چالش‌ها و مسائل مرتبط با وضعیت جامعه پزشکی کشور را از دست بدهیم، نظام سلامت کشور در بسیاری از حوزه‌های پزشکی و سلامت دچار بحران خواهد شد و در چنین شرایطی حل این بحران‌ها به سادگی امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی با بیان این که آمار ورودی دستیاری برخی رشته‌های تخصصی مانند اطفال، بیهوشی و طب اورژانس بسیار نگران‌کننده است، بیان کرد: مفهوم هرکدام از این آمارها این است که ما در آینده دچار چالش خواهیم شد و باید هر چه سریع‌تر چاره‌اندیشی کنیم.

رئیس‌زاده در ادامه صحبت‌هایش افزایش ظرفیتهای پزشکی را ساده ترین و کم‌اثرترین روش چاره‌جویی در حوزه کمیت و کیفیت مسائل جامعه پزشکی عنوان و تصریح کرد: همه مسئولین باید بدانند چاره مشکلات جامعه پزشکی فقط در افزایش ظرفیت‌ها نیست بنابراین به همه مسئولین عزیز کشور و به بزرگان جامعه پزشکی عرض می‌کنم؛ پیش از آنکه این کلان چالش‌ها به بحران لاینحل تبدیل شود چاره‌ای بیاندیشند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه طرح چنین مباحثی از سوی جامعه پزشکی از منظر حفظ سلامت مردم است، اظهار کرد: مسئولین مسائل و چالش‌های جامعه پزشکی را واکاوی کنند و مشکلات حوزه‌های مختلف از جمله دارو، علوم آزمایشگاه، پزشکی،ندانپزشکی، داروسازی و همه رشته‌های علوم پزشکی را در یابند ما هم در این مسیر مساعدت‌شان می‌کنیم چرا که وظیفه ما بازگویی و هشدار به موقع مسائل و چالش‌ها است.

"بیهوشی، طب اورژانس و کودکان" کم‌طرفدارترین تخصص‌های پزشکی

رئیس‌زاده در ادامه جامعه علوم آزمایشگاهی را چشم‌های بینا و تیزبین جامعه پزشکی در تشخیص انواع بیماری‌ها دانست و به انجمن‌های فعال و هیئت مدیره‌های انجمن‌ها در این حوزه یادآور شد که از رصد تحولات آینده در حوزه علوم آزمایشگاهی غافل نشوند.

وی با بیان اینکه مباحثی مانند هوش مصنوعی و نقشه ژنتیک، علوم آزمایشگاهی دنیا را دچار تغییرات جدی و بنیادین خواهد کرد، گفت: اگر ما از رصد این تحولات غافل بمانیم جایگاه خوبی را در آینده علوم آزمایشگاهی نخواهیم داشت. بنابراین درخواست دارم متناسب با نیاز کشور در این حوزه‌ها آینده نگاری شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به جایگاه حکیم اسماعیل جرجانی به عنوان یکی از مفاخر بزرگ کشور در بخشی از صحبت‌هایش در این مراسم حفظ و زنده نگه داشتن یاد مفاخر کشور را بسیار ارزشمند خواند و گفت: حکیم جرجانی اولین پزشک در دوران اسلام است که کتاب عظیم و مرجع "ذخیرهٔ خوارزمشاهی" را به عنوان جامع‌ترین متن پزشکی به زبان فارسی کتابت کرد. او حق بزرگی به کردن ما ایرانیان و فارسی زبانان در سراسر دنیا دارد، این کتاب بعد از "الحاوی" و "قانون ابن سینا" جامع‌ترین کتاب دوره خودش بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رئیسی: روابط ایران و پاکستان را در همه سطوح ارتقا می‌دهیم
  • ورود رئیس‌جمهور به پاکستان
  • اخبار سفر رئیس‌جمهور به پاکستان / رئیسی: سطح روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به میزان سطح روابط سیاسی نیست
  • خطر خالی ماندن ظرفیت دستیاری برخی رشته‌های تخصصی
  • نگرانی رئیس نظام پزشکی از عدم تمایل پزشکان به ۳ رشته‌ تخصصی
  • خالی ماندن ظرفیت دستیاری برخی رشته‌های تخصصی
  • برخی رشته های پزشکی در مرز بحران/ صندلی های خالی دستیاری
  • برخی رشته های پزشکی در مرز بحران/ توصیه به مسئولین کشور
  • برگزاری اولین نشست رهبران تونس، الجزایر و لیبی
  • پیام‌ تبریک دبیرکل اوپک به رئیس‌جمهوری برای عید فطر