Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس آموزشی گفت: نظام آموزشی ما با اختلالاتی همراه است که همواره گریبانگیر آن بوده و تدریس زبان‌های خارجی نظیر زبان انگلیسی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ پس از ارائه طرح یک فوریتی برخی از نمایندگان که خواستار «رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور» و ایجاد فرصت آموزش برای علاقه‌مندان به زبان‌های غیرانگلیسی بودند شاهد بودیم که یکی از موارد مورد بحث امضاکنندگان این طرح موضوع  ناکارآمدی تدریس درس زبان انگلیسی در سیستم و نظام آموزشی کشور بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در راستای پاسخ به این سوال که چرا نظام آموزشی ما نتوانسته تدریس زبان انگلیسی را به بهترین شیوه به دانش آموزان بیاموزد و ناکارآمد شده به سراغ یکی از کارشناسان آموزشی رفتیم و گفتگویی با او داشتیم که در ادامه خواهید خواند.

رضا نهضت، کارشناس مسائل آموزشی و معلم در خصوص ارائه این طرح و استدلال نمایندگان امضا کننده گفت: در این رابطه فقط دو مبحث وجود دارد، اولین مبحث مرتبط با ناکارآمدی تدریس زبان در مدارس است که تا حدودی نیز با واقعیت نزدیکی دارد و مبحث دوم نیز حذف کلی درس زبان به دلایل سیاسی است که حال تبدیل به استدلال شده است. اگر تاکید نمایندگان روی ناکارآمدی و عدم بازدهی مناسب تدریس زبان در نظام آموزشی کشور است چرا به دنبال تقویت این درس و تصحیح روش‌های آموزشی نیستند؟ مگر زمانی که یک هواپیما سقوط می‌کند، تمامی ناوگان هوایی کشور از حمل و نقل حذف می‌شود؟ و یا سعی در علت‌یابی و تقویت آن بخش می‌کنند تا دوباره چنین حادثه ای به وقوع نپیوندد.

او ادامه داد: در شرایط فعلی هم حذف این درس از برنامه آموزشی کشور هیچ دردی را دوا نمی‌کند. اگر ناکارآمد است بیاید و به صورت کارشناسانه روی آن کار کنید و از صاحب نظران و تمامی امکانات موجود بهره ببرید تا بتوان روش‌های آموزشی را تصحیح کرد نه اینکه فقط به دنبال حذف باشید.

این کارشناس مسائل آموزش با اشاره در اختیار داشتن قوی ترین سیستم آموزش درس زبان انگلیسی که تحت نظارت آموزش و پرورش است گفت: کانون زبان ایران به عنوان قدرتمندترین مرکز برای آموزش زبان انگلیسی در اختیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار دارد که خود کانون تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش فعالیت دارد، این مجموعه در سطح کشور دارای طرفداران فراوانی است که با مراجعه به آن نیاز خود به فراگیری درس زبان انگلیسی را تامین می‌کنند و شاهد خروج و بازدهی مناسبی نیز از این مرکز بوده‌ایم، زمانی که چنین مکانیزیمی در وزارتخانه‌ای چون آموزش و پرورش توانسته موفق باشد، قطعا با تجدید نظر در شیوه‌های تدریس زبان انگلیسی در مدارس نیز می‌توان موفق بود و ادعا کرد کارآمدی درس زبان انگلیسی افزایش یابد.

نهضت افزود: به جز تدریس زبان انگلیسی در این مرکز شاهد تدریس باقی زبان‌های خارجی چون عربی، آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی و روسی هستیم که خود بازهم دغدغه‌ای دیگر از نمایندگان مجلس را حل می‌کند و مسئله تدریس باقی زبان‌های خارجی و رفع انحصار از زبان انگلیسی که در متن طرح ارجاع داده شده مطرح شده بود حل می‌شود.

این کارشناس آسیب‌های آموزشی در پاسخ به این سوال که چرا تا به حال وزارت آموزش و پرورش از چنین ظرفیتی استفاده نکرده است؟ عنوان کرد: متاسفانه اصلی‌ترین انتقادی که به وزارت آموزش و پرورش وجود دارد همین موضوع است. یعنی تا به حال اجازه داده نشده از تجربیات این مرکز در روش‌های تدریسی آموزشی استفاده شود و تا زمانی هم  که تجدید نظری کلی در این خصوص انجام نشود بازدهی ناقص را همواره خواهیم داشت.

رضا نهضت در ادامه با اشاره به تبعات حذف زبان انگلیسی از مدارس گفت: تبعات فراوانی را می‌توان در این خصوص نام برد، اولین معضل عدم دسترسی به منابع توسط دانش آموزان و دانشجویان است. در حال حاضر تمامی منابع علمی مرجع به زبان انگلیسی منتشر می‌شوند و افرادی که خواهان تحقیق و پژوهش هستند باید اشراف نسبی را نسبت به زبان انگلیسی داشته باشند تا بتوانند زمینه‌های تحقیقی خود را فراهم سازند. مبحث بعدی عدم دسترسی دانش آموزان مناطق محروم و بی بضاعت به آموزش زبان انگلیسی است، زمانی که اختیار تدریس زبان از دست آموزش و پرورش خارج شود قطعا آموزشگاه‌های خصوصی رونق پیدا می‌کنند اما هستند دانش آموزانی که توان مالی لازم را ندارند و یا در مناطقی حضور دارند که دسترسی به آموزشگاه‌های خصوصی زبان انگلیسی محدود است.

این کارشناس آموزشی در خصوص ناکارآمدی باقی دروس موجود در برنامه‌های نظام آموزشی کشور، اظهار کرد: بحث ناکارآمدی فقط در خصوص در زبان انگلیسی نیست، اگر بخواهیم باقی درس‌ها را مورد بحث و بررسی قرار دهیم درس زبان عربی نیز وضعیت چندان مطلوبی ندارد، کدامیک یک از دانش آموزانی که طی دوره تحصیلی این درس را گذرانده است حال می‌توانند ادعا کنند اشراف و تسلط کاملی بر زبان عربی دارد، اگر درس زبان انگلیسی ناکارآمد بوده درس آموزش زبان عربی ناکارآمدتر بوده است چون حداقل یک‌سال قبل‌تر در برنامه درسی دانش آموزان قرار گرفته است.

او در پایان گفت: نظام آموزشی ما با اختلالاتی همراه است که همواره گریبانگیر آن بوده و تدریس زبان‌های خارجی نظیر زبان انگلیسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. ناکارآمدی را می‌توان با تقویت و تصحیح روش‌های آموزشی حل کرد اما حذف هیچ‌گاه کاری درست نبوده و در این شرایط هم حذف درس زبان انگلیسی طرحی است کاملا بدون کارشناسی که تبعات آن به شدت فضای آموزشی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

خبرنگار: امجد عبدی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آموزش و پرورش مجلس نمایندگان خبرگزاری برنا زبان انگلیسی رضا نهضت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۰۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترجمه غزل علی سلیمیان به زبان عربی

در پی مطالبه رهبر معظم انقلاب در دیدار رمضانی با شاعران، پیرامون نهضت ترجمه اشعار، غزل علی سلیمیان با موضوع غزه به همت خبرگزاری ایمنا به زبان عربی ترجمه شد.

کد خبر 739637

دیگر خبرها

  • آموزش زبان فارسی به دانشجویان خارجی
  • مدل‌های هوش‌ مصنوعی با هم ارتباط برقرار می‌کنند و به یکدیگر آموزش می‌دهند
  • ۳۰ هزار کتاب برگزیده رشد در سامانه دانش آموزان قرار گرفت
  • طرح «شهید محمودوند» برای جذب بازماندگان از تحصیل در سقز اجرا شود
  • مأموریت جدید یاسین از زبان وزیر دفاع/ این جت چه ویژگی هایی دارد؟
  • مدارس دولتی امسال ضعیف‌تر می‌شوند؟ 
  • ارزیابی شاخص‌ سیستم آموزشی عملکرد کیفیت خدمات‌دهی را ارتقا می‌دهد
  • ترجمه غزل علی سلیمیان به زبان عربی
  • اسکان بیش از ۳۲۰ هزار مسافر نوروزی در مراکز آموزشی اصفهان
  • پلدشت پیشرو در توسعه فضای آموزشی آذربایجان غربی