Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان گفت: زمانی که جوانان با نگاه و تفکر رهبر ولایی خود همراه می‌شوند، همچون دلیرمردان دوران دفاع مقدس، حماسه‌های ایثارگرانه بزرگی را خلق می کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، علی کاظمی در جمع خبرنگاران گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی آغازگر یک صعود چشمگیر در مسیر سعادت ملت ایران خواهد بود از این‌رو هر یک از ما به عنوان یک انسان و شهروند در سعادت یا ضعف کشورمان نقش داریم، اینجاست که وحدت به میان می‌آید و ثمره آن جز شکست قطعی برای دشمن نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی فردی مدبر و آگاه هستند به همین دلیل در چهلمین سالگرد انقلاب و در طلیعه پنجم با انتشار بیانیه گام دوم انقلاب نقشه راهی برای تعالی اندیشه‌ها و برون رفت از مسائل موجود ترسیم کردند. در واقع ایشان با آگاهی دهی به همه اقشار جامعه مسیر سعادت را نشان دادند.

 

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران مرهون فداکاری و رشادت شهدای عزیز است، گفت: پس جامعه ایثارگری و جهادگر از ارزش‌های بنیادی و اساسی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شوند در نتیجه گام دوم انقلاب بار دیگر بر آرمان‌های ارزشمند شهدا و امام تاکید می‌کند و متذکر می‌شود که باید با بهره گیری از یک ساختار و ایجاد الگوی مناسب، شکوفایی چشمگیری را برای کشور در همه عرصه‌ها رقم بزنیم. این امر جز با وحدتی اثرگذار همچون وحدت رزمندگان در دوران دفاع مقدس میسر نخواهد شد.

 

این مقام مسئول با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرموده‌اند:«انقلاب اسلامی راه نجات از اقتصاد ضعیف و وابسته و فاسد دوران طاغوت را به ما نشان داد، ولی عملکردهای ضعیف، اقتصاد کشور را از بیرون و درون دچار چالش ساخته است. چالش بیرونی تحریم و وسوسه‌ها‌ی دشمن است که در صورت اصلاح مشکل درونی، کم‌اثر و حتّی بی‌اثر خواهد شد. چالش درونی عبارت از عیوب ساختاری و ضعفهای مدیریّتی است»، تصریح کرد: از این‌رو بیان فصیح و عالی ایشان راه را برای همه ما نشان داده است و در این مسیر جای هیچگونه بهانه‌ای برای عقب نشستن و بی تحرکی نمی‌ماند. همان طور که در دوران دفاع مقدس نیز بارها رزمندگان در شرایط سختی قرار گرفتند اما در نهایت با به کارگیری بهترین راه‌ها کمر دشمن را خم کردند.

 

به گفته وی، زمانی که هدف مشخص و موثری در نظر گرفته می‌شود میزان خطا و اشتباه نیز کاهش می‌یابد. از طرفی نیز رهبر فرزانه تاکید بر اوج‌گیری دارد یعنی باید حواسمان به همه موارد برای نیل به اهداف ارزشمند باشد تا چهل سالگی انقلاب به ثمر بنشیند چرا که این چهل سالگی همچون گذر یک انسان از نوجوانی به جوانی است به تعبیری روزهای سختی را پشت سر گذاشته‌ایم و به مرحله صعود رسیده‌ایم در این وهله دقت و انتخاب بهترین گزینه‌ها جهت نیت به سعادت از اهمیت بالایی برخوردار است. این موضوع واژه ارزشمند شهادت را نیز یادآور می‌شود که وقتی انسان به جایگاه نیکو رسید خداوند خریدار او می‌شود. پس ما نیز در این برهه باید با پشتیبانی از ولایت چنان باقدرت پیش برویم که موفقیت ما را انتخاب کند.

 

کاظمی با یادآوری اینکه جوانان نسل اول انقلاب در ابتدای انقلاب و تشکیل آن منبع انرژی اصلی بودند، گفت: این منابع بیشترین ایده و خلاقیت را داشتند و در مسیر درست هدایت می‌شدند.

 

وی افزود: در دوران دفاع مقدس نیز بار دیگر جوانان در کنار همه رزمندگان همچون قهرمانانی با تجربه ظاهر شدند و بهترین رهبری‌ها را بر عهده گرفته اند. اکنون نیز این جوان است که با علم و فناوری و آگاهی خود پیش برنده کشور به سوی موفقیت خواهد بود. جوان عنصری است که هیچگاه نباید نادیده گرفته شود چراکه پویایی، آگاهی، انگیزه، تلاش و بالندگی در او موج می‌زند و در این میان هدایت او امر مهمی خواهد بود.

 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان خاطرنشان کرد: وجود شهدای هسته‌ای نشان از این دارد که اگر تربیت صحیحی از سوی مجموعه‌های انقلابی علمی صورت گیرد دشمن هیچگاه به مقاصد شوم خود دست نخواهد یافت. این مجموعه‌ها با حمایت از ایده‌ها و خلاقیت‌ها می‌توانند بهترین راه‌ حل‌ها را در مواردی چون تحریم‌های اقتصادی و ... بیابند و در جامعه ساری سازند.

 

به گفته وی، هدف انقلاب اسلامی این بود که با ظلم مبارزه کرده بهترین الگوهای رفتاری را در جامعه نهادینه کند و این مهم جز خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی میسر نخواهد شد.

 

این مقام مسئول تصریح کرد: هر یک از این سه واژه دریایی از مفاهیم ارزشمند هستند که اگر پله پله آنها را پیش رویم نتایج سودمندی را بدست خواهیم آورد و در نهایت تاثیر آن را در جامعه به عینه خواهیم دید.

 

کاظمی افزود: اگر به شهدا و سیره و روش آنها نگاهی بیاندازیم خواهیم دید که آنها در وهله نخست وارد مرحله خودسازی شدند و چنان در پرورش و آموزش دینی خود تلاش کردند که جامعه رنگ و بوی آنان را گرفت و اکنون کشورمان بدون نام و یاد آنها امیدی به ادامه راه سعادت نخواهد داشت به همین دلیل تمدن کنونی کشور دشمنان را دچار رعب وحشت کرده است. همچنین راه شهدا باید ادامه داشته باشد و این مهم اکنون از طریق خانواده آنان در قالب ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و در نهایت الگوگیری جوانان از آنان خود را نشان خواهد داد.

 

وی خطاب به خانواده های شاهد و ایثارگر هم گفت: این اقشار باید در رکاب ولایت، فرامین رهبری را با جان و دل پذیرفته و برای عملیاتی کردن آنها پیشگام باشند در این صورت دوستداران مرام و رسم شهدا نیز وارد میدان می‌شوند و مسائل یک به یک مسیر حل شدن را در پیش می‌گیرند.

 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان گفت: اگر محتوای این بیانیه را با دقت بخوانیم نگاهمان به اتفاقات پیرامونمان جامع‌تر می‌شود و جالب اینکه هربار که از نوع بیانیه را مطالعه می‌کنیم مفاهیم ارزشمند دیگری از آن استخراج می‌کنیم. این موضوع حکایت از درایت و تأمل عمیق رهبری از شرایط کنونی دارد. در واقع این بیانیه به نوعی هدایت نامه ما در زمان کنونی است. یعنی باید نسبت به آن دقیق و حساس باشیم و موارد ذکر شده رهبری را در هر پست و مقامی که هستیم به کار گیریم.

 

به گفته کاظمی، علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن ، سبک زندگی مواردی هستند که رهبری در باب هر یک از آنها توصیه‌های نابی را مطرح کرده‌اند. اینکه افراد با مطالعه بیانیه، تفکر و تعقل آغازگر حرکتی نو در جهت نیل به اهداف متعالی گام بردارند از اهداف مهم است.

 

وی همچنین از برگزاری مسابقات «امید ولایت» با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و شعار «روحیه ایثار محور توسعه پایداری انقلاب اسلامی» خبر داد و گفت: باید همه مردم نسبت به این چنین مباحثی احساس مسئولیت کنند؛ در واقع باید در بعد فرهنگی با برگزاری این قبیل مسابقات مردم را نسبت به مسائل هوشیار کرده و رقابتی اثرگذار را شاهد باشیم.

پایان پیام/73

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی پیاده روی اربعین زائران اربعین حسینی اربعین اربعین ۹۸ مرز بین المللی شلمچه حب الحسین یجمعنا موکب اربعین اصفهان بیانیه گام دوم انقلاب بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۰۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتش مکتبی و قانون اساسی

در روز‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی، گروهک‌های چپ و راست که بعد‌ها وابستگی آن‌ها به سرویس‌های جاسوسی خارجی و همچنین سازمان ساواک مشخص شد، یک صدا از لزوم «انحلال ارتش» سخن می‌گفتند.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، در روز‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی، گروهک‌های چپ و راست که بعد‌ها وابستگی آن‌ها به سرویس‌های جاسوسی خارجی و همچنین سازمان ساواک مشخص شد، یک صدا از لزوم «انحلال ارتش» سخن می‌گفتند. ظاهر سخن آنان نیز عوام‌فریب و موجه می‌نمود، گروهک‌ها و برخی افراد که هنوز چهره‌های آنان برای مردم شناخته شده نبود می‌گفتند ارتش طاغوتی و باقی‌مانده از رژیم سرنگون شده، پهلوی است و باید منحل و یک ارتش جدید تاسیس شود.

گروهک‌های چپ‌گرا از روز‌های نخست پیروزی انقلاب و حتی قبل از آن فریادشان بلند بود که ارتش طاغوتی است و نشان از رژیم پلید شاه دارد و بایستی منحل شود و طبیعی است که سران و کادر ارتش جدید را نیز گروهک‌هایی باید تشکیل می‌دادند که خواستار انحلال ارتش رسمی کشور بودند!

موضع رهبر و بزرگان انقلاب، اما متفاوت با احزاب مبارز و در فضایی مثبت‌تر و خوشبینانه‌تر نسبت به ارتش ابراز می‌شد. البته بودند معدود مسئولانی که قائل به انحلال ارتش بودند، اما موج تندروی‌های ناشی از فضای انقلاب نسبت به ارتش، حداقل در سطح بزرگان و رهبر انقلاب نتوانسته بود رسوخ و بر نگاه ایشان تاثیرگزارد.

فضای آن روز‌ها متاثر از از فرمایشات امام، سخنرانی‌های بزرگان انقلاب و مواضع و فعالیت‌های احزاب، خودبه‌خود دو کلید واژه مهم و ناشی از دو نگاه کاملا متفاوت را به خود می‌دید:

«ارتش خلق با تاکید بر انحلال ارتش» و «ارتش اسلام با تجلیل از نقش ارتش در پیروزی و ایدئولوژیک‌تر و مکتبی‌تر کردن آن در فضای پس از پیروزی».

در چنین شرایطی که گروه‌های چپ، ارتش را ضدخلقی و بر انحلال آن و برای تشکیل ارتش خلق اعلامیه می‌دادند، حضرت روح‌الله با انتشار اطلاعیه‌ای، ۲۹ فروردین را روز ارتش نامیده و تصریح کردند: روز چهارشنبه ۲۹ فروردین روز ارتش اعلام می‌شود. ارتش محترم در این روز‏‎ ‎‏در شهرستان‌های بزرگ با سازوبرگ به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری‏‎ ‎‏اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و حفظ‏‎ ‎‏مرز‌های کشور اعلام نمایند. ‏

در این اطلاعیه که ۲۶ فروردین ۱۳۵۸ صادر شد آمده بود: «ملت ایران موظفند از ارتش اسلامی استقبال کنند و احترام برادرانه از آنان نمایند. ‏‎ ‎‏اکنون ارتش در خدمت ملت و اسلام است و ارتش اسلامی است، و ملت شریف لازم‏‎ ‎‏است آن را به این سِمت رسماً بشناسند و پشتیبانی خود را از آن اعلام نمایند. اکنون‏‎ ‎‏مخالفت با ارتش اسلامی که حافظ استقلال و نگهبان مرز‌های آن است جایز نیست. ما و‏‎ ‎‏شما و ارتش، برادرانه باید برای حفظ و امنیت کشورمان کوشش کنیم و به شرارت اشرار‏‎ ‎‏و اختلال مفسدین خاتمه دهیم. ‏

امام ارتش را ارتش اسلام، احترامش را واجب و جسارت به آن را ممنوع اعلام کردند.

تبلور این رویکرد و نگاه راهبردی به هویت ارتش در قانون اساسی، در اصول ۱۴۳ و ۱۴۴ قانون اساسی نمود یافت.

زمانی که نگاه‌ها به موضع مجلس بررسی نهایی قانون اساسی و جایگاه ارتش در قانون اساسی بود نیز نمایندگان مردم در جریان تدوین قانون اساسی با ظرافت و هوشمندی خاص، در اصول ۱۴۳ و ۱۴۴ به آن پرداختند و نگاه‌ها شاهد غلبه موضع ارتش اسلام با تاکید و اهتمام به ارتش مکتبی نسبت به ارتش ضدخلقی در مجلس خبرگان قانون اساسی بودند.

نمایندگان با نگاهی ایدئولوژیک بر لزوم مکتبی بودن ارتش در اصل صد و چهل و سوم در کنار پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی کشور، «پاسداری_از نظام جمهوری اسلامی» را نیز از وظایف ارتش برشمردند و در اصل بعد نیز با سه گزاره‌ی قابل تامل بر «ارتش اسلامی»، «ارتش مکتبی» و «مردمی بودن ارتش» تاکید کردند.

فضای حاکم بر مجلس آنقدر نسبت به ارتش مثبت و حمایتی بود که وقتی آقای فارسی، از نمایندگان مجلس بررسی نهائی قانون اساسی، خلاف مقصود اصلی خود عباراتی نسبت به ارتش بیان کرد، قاطبه مجلس و نمایندگان به مخالفت جدی با او برخاستند و حتی برخی با ادامه سخنرانی وی مخالفت کردند، گرچه در ادامه و با توضیحات بیشتر، همان نطق نیز نه در مقام مخالفت یا منفی‌اندیشی به ارتش، بلکه ناظر بر لزوم اصلاح سازمانی ارتش و آموزه‌های ایدئولوژیک به آن بیان شده بود.

نهایتا رای بینظیر نمایندگان مجلس بررسی نهایی قانون اساسی به اصول مربوط به ارتش (۵۹ رای موافق و فقط ۱ رای مخالف به اصل ۱۴۳ و نیز ۵۲ رای مثبت بدون حتی یک رای مخالف به اصل ۱۴۴) شاهد دیگری بر رویکرد مثبت و نگاه واضعان قانون اساسی نسبت به ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

 

*مجید شهماروند، حقوقدان

دیگر خبرها

  • حماسه وعده صادق از نگاه مردم استان
  • هنر ظرفیت تحول یک جامعه را دارد
  • ۲۹ فروردین روز افتخار، ایثار و حماسه خوروبیابانک
  • حماسه وعده صادق از نگاه دختران هنرستان فنی و حرفه ایی یاسوج
  • فرمانده سپاه خراسان رضوی: ۲۹ فروردین یادآور حماسه آفرینی‌های ارتش است
  • ارتش مکتبی و قانون اساسی
  • نواختن زنگ حماسه و ایثار در مدرسه ای در روستای چاه ملک خوروبیابانک
  • حماسه‌آفرینی‌های ارتش چراغ راه مجاهدان عرصه حق و باطل است
  • پیام وزیر دفاع به مناسبت روز ارتش و حماسه آفرینی‌های نیروی زمینی
  • هوشمند: با پدیده اساتید خجالتی روبرو هستیم/ احمدی: کارگزاران محافظه‌کار و بی‌عرضه باید از دانشگاه حذف شوند +فیلم