Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-25@16:41:40 GMT

رونمایی اولین جت آموزشی ایرانی «یاسین» +تصاویر و فیلم

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۹۰۷۵۷

رونمایی اولین جت آموزشی ایرانی «یاسین» +تصاویر و فیلم

‍‍‍‍‍‍

خبرگزاری تسنیم: اولین هواپیمای جت آموزشی-رزمی ساخت ایران با نام «یاسین» صبح امروز با حضور امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و امیر خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در پایگاه هوایی شهید نوژه همدان رونمایی شد.

این هواپیما توسط متخصصان سازمان صنایع هوایی نیرو‌های مسلح و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی طراحی و ساخته شده و قرار است به عنوان هواپیمای آموزشی در تعلیم خلبانان جنگنده کشور مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشخصان هواپیمای یاسین

به گزارش روابط عمومی ارتش، این هواپیمای آموزشی مادون صوت، پس از گذراندن مراحل تست نهایی، صبح امروز با دستور فرمانده نیروی هوایی ارتش، نخستین پرواز رسمی خود را بر فراز پایگاه شهید نوژه اجرا کرد.

جت آموزش پیشرفته تمام ایرانی «یاسین» دارای ۱۲ متر طول، چهار مترارتفاع و پنج و نیم تن وزن بدون بار در شرایط برخاست عملیاتی است و می‌تواند تا سقف ۱۲ کیلومتر به پرواز درآید.

بال این هواپیما با بیش از ۱۰ متر طول و ۲۴ مترمربع مساحت به شکلی طراحی شده است تا این هواپیما بتواند با حداقل سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت در دسته بهترین هواپیما‌های آموزشی دنیا در نشست و برخاست قرار گیرد و سرعت خود را در سطح دریا به سرعت زیر صوت برساند.

وجود یک باله افقی کاملاً چرخان در دم این هواپیما محدودیت خلبان را برای انجام مانور‌های مختلف و به خصوص خروج از حالت «اسپین» یا سقوط دورانی برطرف می‌کند.

جت آموزشی پیشرفته «یاسین» از دوموتور توربو جت با قدرت رانش هفت هزار پوند بهره می‌برد که از نظر قدرت در رده موتور هواپیما‌های جنگنده دنیاست.

کد ویدیو دانلود الفيلم الأصلي

کابین این هواپیما با چینش پشت سر هم و غیر هم سطح به گونه‌ای طراحی شده است تا میدان دید راحت و وسیعی را برای شاگرد در کابین جلو و به ویژه استاد خلبان در کابین عقب فراهم کند.

صندلی پران این هواپیما نسبت به نمونه‌های خارجی خود قادر است در سرعت صفر یعنی روی باند و در هر شرایطی فعال شده و سرنشین‌ها را در کسری از ثانیه تا ۱۰۰ متر به بیرون از هواپیما پرتاب کند.

میزان مسافت باندی که این هواپیما برای فرود احتیاج دارد تنها ۷۰۰ متر است و هواپیمای «یاسین» حتی قابلیت فرود بر روی باند‌های کوتاه را داراست.

جمهوری اسلامی ایران با طراحی و ساخت این هواپیمای جت آموزش پیشرفته در زمره معدود کشور‌های دارنده فناوری هوایی قرار گرفته و آمادگی دارد این توانمندی را با سایر کشور‌ها به اشتراک بگذارد.

منبع: فردا

کلیدواژه: هواپیمای جت آموزشی هواپیمای ایرانی یاسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۰۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودروی هیبریدی پرسرعت مرسدس رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، تاکنون هیچ یک از خودروهای سری AMG مرسدس نتوانسته اند سرعت خود را در ۲.۷ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر برساعت برسانند. اما خودروی پرچمدار جدید شرکت به نام ۲۰۲۵ Mercedes-AMG GT ۶۳ S E که در حاشیه فرمول یک در شانگهای رونمایی شده، چنین قابلیتی را دارد.

سیستم هیبریدی پیشرانش این خودرو شامل یک موتور برقی است که روی محور عقبی قرار گرفته و یک موتور ۴.۰ لیتری V۸ بی توربو AMG در قسمت جلو قرار گرفته که واکنش سریع و قدرت بالا فراهم می کند.

به گفته شرکت سازنده در خودروی کوپه ۲ برخی از فناوری هایی به کار رفته که در خودروهای مسابقه ای هیبریدی Mercedes-AMG PETRONAS F۱ Team وجود دارد. عملکرد GT ۶۳ S E سبب شده تا لقب سریع ترین خودروی این برند را بگیرد. مدیر ارشد اجرایی مرسدسAMG در بیانیه ای نوشت: موتور ۴ لیتریV۸ در کنار عملکرد سیستم هیبریدی سبب شده تا وسیله نقلید به مدل برتر سری خودروهایGT تبدیل شود.

موتور ۴.۰ لیتری V۸ بی توربو AMG و واحد AMG الکتریک درایو در خودروی Mercedes-AMG GT ۶۳ S E ترکیب می شود تا ۸۰۵ اسب بخار و گشتاوری تا ۱۰۴۷ lb-ft تولید کند.

این سیستم تضمین می کند که خودرو در ۲.۷ ثانیه سرعت خود را از صفر به ۱۰۰ کیلومتر برساعت برساند. همچنین از لحاظ الکترونیکی حداکثر سرعت آن به ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

سیستم پیش رانش الکتریکی نیز ۲۰۱ اسب بخار قدرت دارد. یک باتری سبک انرژی موتور برقی را تامین می کند. این سیستم در عقب خودرو قرار دارد. موتور برقی به طور مستقیم محور عقبی خودرو را فعال می کند و در نتیجه پیش رانش خودرو را هنگام افزایش سرعت بیشتر می کند. البته موتور برقی قدرت را به چرخ های جلویی نیز منتقل می کند.

کد خبر 6087308 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • فرود اضطراری بوئینگ ۷۳۷ در آفریقای جنوبی
  • (ویدئو) تصویری حیرت انگیز از فرود ناموفق یک بوئینگ
  • ◄ تـامـلی بر موضوع آزاد سـازی نرخ بلیت هواپیما باتوجه به تـجربه دیگر کشـورها
  • خودروی هیبریدی پرسرعت مرسدس رونمایی شد
  • لحظه ترسناک کنده شدن چرخ هواپیمای مسافربری هنگام برخاستن از روی باند فرودگاه (فیلم)
  • نقض حریم هوایی افغانستان در قندهار
  • قیمت جت شخصی چند؟
  • اولین نبرد هوایی یک جنگنده تحت کنترل هوش مصنوعی و انسان انجام شد
  • اولین نبرد هوایی بین یک جنگنده تحت کنترل هوش مصنوعی و انسان انجام شد
  • هواپیما‌های ائتلاف آمریکایی ۱۴ بار در روز حریم هوایی سوریه را نقض کردند