Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز نوزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه در وزارت امور خارجه ترکمنستان برگزار شد و وزرا و مسئولان حاضر در کمیسیون مشترک اقتصادی، با اشاره به فرصت‌ها و مزایای اقتصادی روابط دو کشور، از آمادگی ایران و ترکمنستان برای گسترش همکاری دو جانبه خبر دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ایران و ترکمنستان برای توسعه حمل و نقل هوایی، دریایی و ریلی توافق کردند، از امضای سند پروتکل دو کشور در کمیسیون اقتصادی دو کشور در زمینه های حمل و نقل، ترانزیت، نفت و گاز و انرژی خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی  در حاشیه برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون‌ مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان، گفت: در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور سند پروتکل این اجلاس در زمینه‌های حمل ونقل، ترانزیت، نفت و گاز و انرژی امضا شد.

اسلامی ادامه داد: این سند شامل کلیه سرفصل‌هایی است که می‌تواند مبنایی برای گسترش همکاری‌ها در زمینه حمل و نقل، نفت، گاز و انرژی باشد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: درخصوص موانع به وجود آمده بر سر راه توافق طرفین و کاستی‌هایی که برای همکاری‌های مشترک دو کشور ایران و ترکمنستان ایجاد شده، توافق شد تا کمیته مشترکی تشکیل شود و به صورت دائمی فعالیت کند و موانع سر راه همکاری‌های افتصادی دو کشور را برطرف کند.  

عضو کابینه دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: کمیته مشترک از امروز در عشق آباد مستقر می‌شود و مسائل را محور به محور و موضوع به موضوع در گفت‌وگوی مشترک دبنال می‌کند و تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد و بر اساس زمانبندی توسط روسای کمیسیون دو کشور عملیاتی می‌شوند.

اسلامی همچنین در خصوص توافقات دو کشور در خصوص سوآپ‌گازی نیز، گقت: ترکمنستان در خصوص سوآپ گازی کاملا آمادگی دارد و در این رابطه شرکت‌های ایرانی گفت‌وگوهای مقدماتی را انجام داده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: شرکت‌های خصوصی دو کشور در خصوص مبادلات برق و گاز و همچنین فولاد و مصالح ساختمانی به توافق رسیده‌اند. همچنین مباحث ارتباط هوایی و توسعه حمل و نقل دریایی و ریلی از دیگر موارد مورد توافق دو کشور ایران و ترکمنستان بود.

وی حضور شرکت‌های ایرانی در ساخت پروژه‌های زیربنایی، رفع موانع ترانزیت و مباحثی که مربوط به کاهش تردد ناوگان ترانزیت را از دیگر محورهای گفت‌وگوی دو کشور برشمرد و افزود: در کمیته کارشناسی مشترک در خصوص موارد فوق، تصمیم‌گیری می شود

اسلامی موضوع ارتباط هوایی، توسعه حمل ونقل دریایی و حمل و نقل ریلی را از موضوعات توافق شده دانست و افزود: موضوعات دیگری که مورد گفت‌وگو و توافق دو کشور قرار گرفت مبادلات نفت، گاز و پتروشیمی است که یک سرفصل جدیدی از توسعه تعاملات را برای دو کشور به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: علاقه‌مندی ترکمنستان برای حضور در کریدور شمال- جنوب جزو دیگر مواردی بود که در خصوص آن بحث و گفت وگو شد.

گفتنی است: در پایان پانزدهمین اجلاس کمیسیون‌ مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان سندپروتکل این اجلاس در زمینه‌های حمل ونقل، ترانزیت، نفت و گاز و انرژی به امضای محمد اسلامی رییس هیات ایرانی کمیسیون مشترک و وزیر خارجه ترکمنستان رسید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: ترکمنستان حمل و نقل کارشناسی وزارت امور خارجه وزیر راه و شهرسازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۱۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی وجود دارد

رئیس‌جمهوری با اشاره به هدف‌گذاری برای رساندن حجم مبادلات اقتصادی میان ایران و پاکستان به ۱۰ میلیارد دلار در سال، گفت: زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی وجود دارد.

به گزارش شانا به‌ نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، سیدابراهیم رئیسی امروز (دوشنبه، سوم اردیبهشت) در جریان سفر رسمی به پاکستان، در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، با بیان اینکه پیوندهای تاریخی همسایگی و اشتراکات اعتقادی، روابط تهران - اسلام‌آباد را عمیق و ناگسستنی کرده است، سطح روابط دو کشور را نامتناسب با ظرفیت‌های متقابل دانست و بر تلاش برای افزایش تعاملات و مناسبات دو طرف در عرصه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و فرهنگی تأکید کرد.

وی با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با کشورهای مسلمان، همسایه و همسو، گسترش روابط با پاکستان را تأمین‌کننده همه این اهداف دانست و افزود: باور داریم که با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توان روابط فی‌مابین را متحول کرد، از این رو در گام نخست برای دستیابی به حجم ۱۰ میلیارد دلار در مبادلات تجاری دو کشور توافق کردیم.

رئیس‌جمهوری با تشریح برخی زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌ها و روابط ایران و پاکستان از جمله در حوزه انرژی، به اهمیت امنیت به‌ویژه در مرزهای مشترک دو کشور برای رونق تبادلات مرزی اشاره کرد و گفت: دو کشور در موضوع ضرورت تأمین و پایداری امنیت، لزوم مبارزه قاطع با اشکال مختلف تروریسم و حمایت بدون تبعیض از حقوق بشر به‌ویژه دفاع از مردم مظلوم فلسطین رویکرد و نگاهی نزدیک و مشترک دارند.

رئیسی بر اهمیت تبادل هیئت‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور و فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی برای رفع موانع توسعه مراودات و مناسبات اقتصادی و تجاری میان دو کشور تأکید و تصریح کرد: تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان به‌عنوان دو کشور اسلامی مهم منطقه می‌تواند در حل مشکلات موثر باشد، در مقابل حضور بیگانگان در منطقه نه‌تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، بلکه خود سبب ایجاد مشکلات پیچیده‌تر خواهد شد.

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان نیز در این نشست با بیان اینکه این سفر به پاکستان عزت بخشید، روابط فی‌مابین را بسیار مستحکم و دوستانه توصیف کرد و افزود: پیشرفت هر کدام از دو کشور ایران و پاکستان سبب پیشرفت متقابل کشور دیگر خواهد شد.

وی با اشاره به مرزهای طولانی مشترک میان دو کشور، بر مبارزه قاطع با تروریسم و تلاش برای ارتقای امنیت در مناطق مرزی و ایجاد رونق اقتصادی در مناطق مرزنشین از طریق گسترش بازارچه‌های مرزی تأکید کرد.

نخست‌وزیر پاکستان با تأکید بر هدف‌گذاری برای رساندن حجم مبادلات اقتصادی فی‌مابین به ۱۰ میلیارد دلار در سال گفت: گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی می‌تواند به تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور بیانجامد.

در این دیدار همچنین سران دو کشور بر اهمیت تقویت تجارت رسمی تأکید و بر آن توافق کردند که طرف پاکستانی در اجرای تعهدهای خود در زمینه انرژی تسریع کند.

دیگر خبرها

  • در سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان چه می گذرد؟/ از تعریف نقشه راه مشترک برای مبارزه با تروریسم تا تلاش برای توسعه تجارت رسمی دوجانبه / لاهور و کراچی میزبان رئیس جمهور ایران
  • رئیس جمهور با فرمانده ارتش پاکستان دیدار کرد
  • توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و بندری برای دستیابی به تجارت ۱۰ میلیارد دلاری میان ایران و پاکستان
  • کریدور امن از تهران تا اسلام‌آباد
  • زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی وجود دارد
  • امضای قراردادهای ریلی بین FESCO روسیه و پنج شرکت لجستیکی چینی
  • نشست مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس با مدیران هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری برگزار شد
  • قطار وعده‌ ها برای اتصال چهارمحال و بختیاری به خط ریلی!
  • نشست مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس و جمعی از مدیران عامل هلدینگ‌های سرمایه گذاری
  • قطار وعده‌ها برای ساخت راه‌آهن در چهارمحال و بختیاری