Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

پس از 12 سال پوتین بار دیگر راهی ریاض شد تا با مقام های عربستان سعودی درباره طیف گسترده ای از مسائل از جمله انرژی و آینده اوپک، افزایش حجم تجارت، فروش سلاح، تنش بین تهران و ریاض و مسائل دیگر رایزنی کند. سفر پوتین در میان استقبال حاکمان عربستان و امارات صورت گرفت که می تواند حامل پیام آشکاری برای آمریکایی ها مبنی بر تقویت جایگاه روسیه در خاورمیانه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا در سفر یک روزه پوتین به عربستان بیش از ۳۰ سند همکاری به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار امضا شد که منشور همکاری بلندمدت کشورهای تولید کننده نفت از جمله اسناد مهمی بود که به امضای دو طرف رسید. مهم ترین اسناد امضا شده بین روسیه و امارات را هم می‌توان امضا یادداشت تفاهم همکاری در راستای استفاده صلح آمیز از انرژی هستهای دانست که توسط مقامات شرکت دولتی روس اتم و کورپوراسیون انرژی اتمی امارات امضا شد.

این تحولات در حالی رخ می دهد که برخی کارشناسان در روسیه معتقدند که حضور پوتین و توافقات صورت گرفته در عربستان و امارات نمایانگر کمرنگ شدن نقش آمریکا در خاورمیانه است، به خصوص اینکه  واشنگتن در روزهای اخیر تصمیم گرفت بخشی از نیروهایش را از شمال سوریه خارج کند؛ برای بررسی این موضوع و اهداف سفر رئیس جمهوری روسیه به عربستان با دکتر حسن بهشتی پور کارشناس مسائل روسیه و اوراسیا گفت و گو کرده ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

پوتین با گذشت 12 سال به چه اهدافی به ریاض سفر کرده است؟ با توجه به قراردادهای قابل توجهی که بین مسکو و ریاض به امضا رسیده فکر می کنید این گسترش همکاری ها در این برهه زمانی حاوی چه پیام هایی است؟

نگاه به آسیای غربی و خاورمیانه، سیاست جدیدی در روسیه نیست. با بررسی تحولات در گذشته می بینیم که از دوران تزاری هم روس ها نگاه ویژه ای به آسیای غربی داشتند و این نگاه در دوران شوروی هم ادامه پیدا کرد. دولت روسیه در دوران پس از فروپاشی شوروی امکان زیادی برای بروز و ظهور سیاست خارجی اش نداشت. قدرت مانور روسیه بعد از فروپاشی شوروی برای تاثیرگذاری بر مسائل خاورمیانه و آسیای غربی به شدت کاهش یافت. روسیه دوران پوتین در حال بازیابی جایگاه پیشین خود در خاورمیانه و غرب آسیاست. بهار عربی یا بیداری اسلامی، فرصتی برای روسیه ایجاد کرد تا بتواند بار دیگر در منطقه خاورمیانه و آسیای غربی تاثیرگذار باشد. به هر حال دولت سوریه یکی از نزدیک ترین متحدان روسیه در منطقه بود که بحران در این کشور، باعث شد تا مسکو به شکل مستقیم وارد مسائل منطقه شود. به موازات سوریه، دولت روسیه تلاش کرد با عربستان سعودی، ترکیه و مصر هم روابط خود را بازتعریف کند. بعد از تقریبا دو دهه، روس ها امکان بروز و ظهور سیاست خود را در خاورمیانه، غرب آسیا و شمال آفریقا پیدا کرده اند و در حال استفاده از این فرصت هستند.

هم اکنون نیز نگاه روسیه به سمت خلیج فارس جذب شده و کشورهای عربستان، قطر، امارات نیز از این امر استقبال می کنند. فروش سلاح و سرمایه گذاری در زمینه رآکتورهای هسته ای نیز از موضوعات مهمی است که سبب شده روسیه بدان نگاه ویژه ای داشته باشد. به جز اجلاس بین المللی، پوتین همواره برای امضای قراردادهای کلان به کشورهای مختلف سفر می کند. سفر دو سال قبل ملک سلمان به مسکو نیز نقطه عطفی بود و با سفر محمدبن سلمان نیز متعاقب آن اقدامات تکمیلی صورت گرفت.

همچنین ایران نیز یکی از موضوعات سفر پوتین به عربستان بود. در همین راستا و در بحث انرژی عربستان و روسیه نقش بسزایی در تثبیت بازار نفت داشتند؛ با اینکه روسیه عضو اوپک نیست. در همین حال همکاری ها با ایران نیز برای روسیه و عربستان قابل اهمیت است و در این صدد هستند تا نظر ایران را نیز جلب کنند با توجه به اینکه تهران تحت شدیدترین تحریم های نفتی قرار دارد.

بحث دیگر در رابطه با جنگ یمن است که روسیه علی رغم تلاش های عربستان در این زمینه با ریاض همراهی نکرد و ترجیح داد وارد بازی ریاض نشود. در همین حال روسیه تلاش کرد علاوه بر ارتباط با عربستان با یمنی ها اعم از عبدربه منصور، حوثی ها و جریان های مخالف تجاوز عربستان روابط داشتند و حتی اجلاسی نیز در مسکو تشکیل دادند.

باید توجه داشت که جز تحولات داخلی کشورهای عربی منطقه، بعد از بهار عربی، خروج تدریجی آمریکا از منطقه هم جا را برای افزایش نفوذ روسیه باز کرده است. آمریکایی ها به تدریج حضور خود را از آسیای غربی و خاورمیانه کمتر می کنند، در سال های اخیر و در دو دولتی که در کاخ سفید بودند، استراتژی تغییر تمرکز به آسیای شرقی تقویت شده است. امریکا از آنجا که رقیب اصلی خود را چین تلقی می کند، از سرمایه گذاری و نفوذ در خاورمیانه و آسیای غربی کاسته و مرکز ثقل سیاست خود را در جنوب شرقی و شرق آسیا منتقل کرده است. روسیه از خلا موجود استفاده می کند و در حال تقویت موقعیت خود در منطقه غرب آسیاست.

به ایران اشاره کردید؛ مساله ای که در این رابطه مطرح بوده این است که سفر پوتین به عربستان می تواند برای ایران بد باشد چرا که با توجه به حوادث اخیر در منطقه عربستان درصدد یارگیری علیه ایران است و روسیه می تواند نقش خوبی در این زمینه ایفا کند.

در این باره باید گفت که روسیه مایل است اختلافات ایران و عربستان حل شود. اما باید توجه داشت که این دو کشور دو بازیگر مهم و قدرتمند منطقه هستند و با توجه به اینکه مشکلات تهران و ریاض چندوجهی است هر دو باید در جهت تنش زدایی گام بردارند. نقش آفرینی کشور ثالث تنها به فراهم کردن زمینه ها مربوط می شود.

برای مثال شاهد میانجی گری های عراق، پاکستان بودیم که روسیه هم تنها در حد بسترسازی می تواند به این ماجرا کمک کند. از طرفی باید در نظر داشت که حل اختلافات بین ایران و عربستان به نفع روسیه است، با توجه به اینکه عده ای مطرح می کنند اختلاف بین این دو موجب می شود روس ها امتیاز بیشتری هم از تهران و هم از ریاض بگیرد.

باید گفت چنین باوری صحیح نیست و شواهد چنین چیزی را نشان نمی دهد. حتی رفع تنش ها بین ایران و عربستان می تواند نقش بسزایی در حل بحران سوریه ایفا کند. برخی از دیپلماسی پول صحبت می کنند و می گویند عربستان با پول می تواند کشورها را بر ضد  ایران کند. امارات و ریاض اگر چنین قدرتی داشتند در همین سوریه دست به اقداماتی می زدند,

برای مثال سعودی ها خیلی تلاش کردند که روسیه از حمایت از بشار اسد دست بکشد ولی نتیجه چیز دیگر شد و دیپلماسی پول موثر واقع نشد، چرا که منافع روسیه در سوریه بسیار گسترده تر و عمیق تر از این مسائل بود که بخواهد با چند میلیارد دلار از آن صرفنظر کند. در آن سو جایگاه ایران برای روسیه مهمتر از آن است که مسکو بخواهد با چند قرارداد آن را نادیده بگیرد.

در موضوع اختلاف بین ترکیه و عربستان نیز می بینیم روسیه با هر دو کشور همکاری می کند. این موضوع در مورد کشورهای دیگر حتی قطر و یا اسرائیل نیز صدق می کند. بنابراین در روابط بین الملل کشورها بر اساس منافع خود تصمیم می گیرند و کشوری را قربانی کشور دیگر نخواهند کرد. پس نتیجه میگیریم که سفر پوتین به امارات و عربستان در تعارض با منافع ملی ایران نیست.

آیا در جریان سفر پوتین به عربستان، مقام های ریاض پیشنهادی را برای توقف عملیات ترکیه در شمال سوریه به رئیس جمهور روسیه ارائه دادند؟

با توجه به اینکه اقدام ترکیه نقض حاکمیت سوریه به شمار می رود، تعداد زیادی از کشورها در تلاشند تا به هر شکلی که شده این عملیات پایان یابد. حتی مقام های آمریکایی اعم از وزیر خارجه این کشور در تکاپو برای خاتمه آن هستند.

عملیاتی که ترکیه شروع کرده بیشتر برای بهره برداری سیاسی و ایجاد یک شور ملی در ترکیه است. با توجه به اینکه بسیاری در ترکیه ملی گرا هستند از این اقدامات حمایت می کنند. پس از ناکامی اردوغان در انتخابات شهرداری ها وی به سمت تحریک احساسات ملی گرایانه و شور ملی رفته است.

در یک برهه ترکیه قبرس شمالی را تصرف کرد که در همین راستا آنکارا این نقشه را برای شمال سوریه دارد. البته باید گفت که شمال سوریه شرایطش با قبرس شمالی کاملا متفاوت است و ترکیه راه سختی در پیش دارد و بعید به نظر می رسد که به نتیجه مطلوب نیز برسند. نگرانی کشورهای منطقه از جمله ایران و همچنین اتحادیه اروپا و همچنین بحث زندانیان داعشی و قدرت گرفتن این گروه تروریستی سبب شده تا دغدغه جدی در رابطه با عملیات چشمه صلح به وجود آید.

تحولات اخیر در رابطه با تلاش ها برای میانجی گری و کاهش تنش ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

در حال حاضر شرایط از هر زمان دیگری برای گفت و گوها بین ایران و عربستان سعودی فراهم تر است. به نفع کشورهای منطقه است اگر آنها به کمک خود مشکلات را حل و فصل کنند. این موضوع همچنین احتمال مداخله کشورهای فرامنطقه ای را کمتر خواهد کرد و اینکه ثبات و امنیت در راستای همکاری های منطقه ای علاوه بر روابط دوجانبه شکل خواهد گرفت. باید به گونه ای باشد که همکاری های امنیتی منطقه ای  با حضور ایران، عراق و 6 کشور شورای همکاری خلیج فارس شکل بگیرد. هم اکنون اوضاع به گونه ای است که شرایط نسبت به گذشته مناسب تر شده است.

منبع: خبرآنلاین

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۲۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟

در میانه تنش‌های حاکم بر خاورمیانه، دولت بایدن تلاش دارد تا از آب گل آلود ماهی گرفته و با ارائه امتیازهایی، ریاض را برای عادی سازی روابطش با تل آویو متقاعد کند.

 

به گزارش اقتصادنیوز، مقامات آمریکایی و سعودی گفتند که دولت بایدن برای تحقق توافق دیپلماتیک طولانی مدت به تقلا افتاده و همزمان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر (رژیم) اسرائیل را برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین تحت فشار قرار داده است؛ این همان پیش شرط ریاض برای عادی سازی است. همزمان کاخ سفید برای انگیزه دادن به ریاض در صدد است تا رابطه دفاعی رسمی تری را تنظیم کرده و بدین بازیگر جهت دسترسی به انرژی هسته‌ای غیرنظامی کمک کند، این گزاره‌های تعریف شده در بسته پیشنهادی دولت بایدن است که رایزنی درباره آن در مراحل نهایی قرار دارد.

ریاض چه در سر دارد؟

تلاش‌ها با میانجیگری ایالات متحده به اسرائیل امتیازی را ارائه می‌دهد که مدت هاست به دنبال آن بوده است: مراد عادی سازی روابط تل آویو با ریاض، قدرتمندترین همسایه عرب این بازیگراست. به ادعای وال استریت ژورنال، دولت بایدن تلاش دارد تا با استناد به پاسخ ایران به حمله تروریستی (رژیم) اسرائیل، عربستان را متقاعد کند تا به عادی سازی در این شرایط تن دهد. این گزاره در صورتی که اجرایی شود برای بایدن، از منظر دیپلماتیک شانس بزرگی محسوب می‌شود.

با این حال مقامات آمریکایی و اسرائیلی می‌گویند، متقاعد کردن نتانیاهو جهت پذیرش مذاکرات برای ایجاد یک کشور فلسطینی همچنان یک مانع دشوار است، زیرا اعضای کابینه راست افراطی با تشکیل دولت فلسطین مخالف هستند. رهبران عربستان سعودی برای دهه‌ها گفته‌اند که تشکیل کشور فلسطین اولویت است و دیپلمات‌های ارشد این کشور نیز تاکید کرده اند که ایجاد راهی برای راه‌حل دو کشوری بخشی از بهای عادی‌سازی است.

به ادعای وال استریت ژورنال، مقامات سعودی به طور خصوصی به ایالات متحده اعلام کرده اند که ممکن است تضمین‌های شفاهی اسرائیل جهت به رسمیت شناختن کشور فلسطینی را بپذیرند بالاخص اگر بخشی از خواسته هایشان محقق شود. به ادعای این نشریه مقامات سعودی مدعی اند که توافق با میانجیگری ایالات متحده ممکن است به اسرائیل در راهبرد خروج احتمالی از غزه جهت پایان دادن به این درگیری کمک کند.

ایالات متحده طرحی را برای پس از جنگ ترسیم کرده که از نیرو‌های کشور‌های عربی برای تامین امنیت غزه استفاده می‌کند. اما تعدادی از مشارکت کنندگان بالقوه عرب می‌گویند، در صورتی که خواست شان جهت تشکیل کشور فلسطین محقق نشود، در طرح آمریکایی مشارکتی نخواهند داشت.

باج آمریکایی!

رایزنی‌های ایالات متحده با عربستان سعودی بر سر عادی سازی حول محور حل و فصل چندین موضوع از جمله ترتیبات امنیتی بین واشنگتن و ریاض، کمک ایالات متحده به دستیابی به انرژی هسته‌ای غیرنظامی و حرکت به سمت ایجاد کشور فلسطینی تعریف شده، گزاره‌هایی است که مقامات آمریکایی گفته اند که باید درباب آن‌ها اصلاحاتی انجام شود.

مقامات آمریکایی می‌گویند که هدف دیگر در این گفتگو‌ها محدود کردن نفوذ چین در منطقه و منزوی کردن (ادعایی) ایران از طریق نزدیک کردن ریاض به نزدیکترین متحد واشنگتن در منطقه است. ار منظر سعودی‌ها، اخذ تعهدات دفاعی ملموس‌تر از سوی ایالات متحده در اولویت قرار دارد.

به ادعای یک مقام آمریکایی، کمک پنتاگون به ریاض برای تقویت مواضع دفاعی اش در برابر موشک‌ها و پهپاد‌های ایران، زمینه‌ای برای توافق بالقوه است، اما جزئیات مذاکرات درباره کمک‌های دفاعی و هسته‌ای علنی نشده است. بلینکن در جریان سفر ۲۰ مارس به جده با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دراین باره رایزنی داشت و پس از آن مدعی شد، توافق نزدیک است.

وزیر خارجه آمریکا در این باره گفت «پیشرفت خوبی حاصل شده است. نمی‌توانم چارچوب زمانی برای آن تعیین کنم، اما فکر می‌کنم به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که توافق حاصل خواهد شد». جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، اوایل ماه جاری سفری به عربستان سعودی برنامه ریزی کرده بود، اما پس از شکستگی دنده اش در یک تصادف جزئی، این سفر لغو شد. تلاش‌های پیشین کاخ سفید برای دستیابی به توافق دیپلماتیک با حمله (رژیم) اسرائیل به غزه از مسیر اصلی اش خارج شد.

به گفته مقامات عربی برقراری آتش‌بس موقت در غزه، دستیابی سعودی‌ها به خواسته شان در این زمینه را آسان‌تر می‌کند. اما گفتگو‌های جداگانه در مورد توقف جنگ و آزادی گروگان‌های حماس و زندانیان بازداشت شده توسط (رژیم) اسرائیل با مشکل مواجه شده است. اسرائیل همچنین مصمم است در ماه‌های آینده عملیات نظامی در رفح، شهر غزه در نزدیکی مرز مصر، که بیش از یک میلیون فلسطینی را در خود جای داده، کلید بزند. به گفته جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی، مقامات آمریکایی و اسرائیلی قرار است روز پنجشنبه برای گفتگو در مورد رفح دیدار کنند.

دولت بایدن علناً از اسرائیل خواسته که از عملیات زمینی بزرگ در رفح خودداری کند، واشنگتن هراس دارد که این عملیات به غیرنظامیان آسیب برساند و اسرائیل را در افکار بین‌المللی منزوی‌تر کند، بالاخص در پایتخت‌های عربی آن هم در شرایطی که رایزنی‌های حساس بر سر عادی‌سازی و ترتیبات پس از جنگ برای غزه در حال انجام است. نتانیاهو مدعی است که هیچ طرحی برای غزه پس از جنگ بدون کنار زدن حماس وجود ندارد. نتانیاهو با این استدلال (ادعایی) به شدت با تشکیل کشور فلسطینی مخالف بوده است.

او ژانویه گفت که اسرائیل باید کنترل امنیتی غزه و کرانه باختری را برای آینده قابل پیش بینی حفظ کند. اما نتانیاهو همچنین چندین بار در دوران نخست وزیری، تحت فشار واشنگتن، از مخالفت خوانی‌های خود با تشکیل کشور فلسطینی عقب نشینی کرده است. با این حال، موافقت با چنین شرطی احتمالاً مستلزم سازماندهی مجدد ائتلاف فعلی «بی بی»، از جمله احزاب راست افراطی است.

بنی گانتز، به عنوان یکی از اعضای کابینه جنگی از سرسخت‌ترین حامیان توافق عادی سازی است. اکثر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که گانتز محبوب‌ترین رهبر امروز اسرائیل هست و می‌تواند به راحتی جانشین «بی بی» شود. گانتز ابتدای این ماه در بیانیه‌ای مدعی شد که توافق عادی‌سازی روابط اسرائیل با عربستان سعودی و همچنین تلاش‌های بین‌المللی با هم صدایی کشور‌های عربی میانه‌رو جهت تأمین امنیت و کمک در غزه «در دسترس است».

دیگر خبرها

  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • امنیت منطقه محور اصلی دیدار پوتین و علی‌اف
  • سفر کم سابقه هیات کره شمالی به تهران پس از 5 سال / معمار رابطه تجاری مسکو و پیونگ یانگ در تهران به دنبال چیست؟
  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند
  • (ویدئو) تصاویری پر بازدید از صحرای بزرگ عربستان با عنوان «حومه آخرالزمانی ریاض»
  • سفیر ایران: خاندوزی هفته آینده به عربستان می رود
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • ایران با ۳۱ سهمیه المپیک در مسیر المپیک پاریس
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟