Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرایط منچستریونایتد از سال 2013 به بعد فراز و نشیب‌هایی داشته است اما تمام کارشناسان و هواداران فوتبال اتفاق نظر دارند که این تیم با گذشته خود و با رقیبان فعلی فاصله زیادی دارد.

طرفداری- شش ماه قبل بود که در مقاله‌ای 9 مشکل بزرگ منچستریونایتد و چالش‌های پیش‌روی اوله گونار سولسشر را بیان کردیم. برخی از این مشکلات مانند خریدهای نامناسب، بازیکن‌سالاری و دوندگی پایین تا حد زیادی برطرف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشکل دستمزدها نیز با جدایی چند بازیکن و کاهش 25 درصدی حقوق اکثر بازیکنان (به دلیل عدم کسب سهمیه UCL) حالا چندان به چشم نمی‌آید. چند موردی نیز هستند که سولسشر هنوز موفق به حل آنها نشده است. انتظار این بود که پیشرفت جوانان بیش از این باشد و سولسشر بتواند از سایر بازیکنان از جمله مارکوس رشفورد بهره‌وری بیشتری کسب کند تا نتایج بهتری کسب شوند.

 

گل‌های مورد انتظار یا xG

expected Goals یا به اختصار xG معیار مناسبی است که نشان می‌دهد موقعیت‌های ایجاد شده تا چه حد خطرناک بوده‌اند. در این مقاله می‌توانید اطلاعات کاملی در این زمینه کسب کنید. به طور خلاصه وقتی شوتی به سمت دروازه حریف زده می‌شود با توجه به فاصله، زاویه، تعداد مدافعان حریف و سایر پارامترها، یک احتمال از گل شدن آن شوت بدست می‌آید که به عنوان xG شناخته می‌شود. طبیعی است که هر چه عدد به سمت صفر نزدیک باشد یعنی موقعیت خطرناک نبوده و هر چه به سمت 1 نزدیک باشد یعنی موقعیت بهتری ساخته شده و مهاجم کار ساده‌تری برای گل زدن دارد. در پایان هر بازی مجموع xG نشان می‌دهد که یک تیم با شرایط عادی باید چند گل به ثمر می‌رسانده است.

آمارهای 8 هفته ابتدایی لیگ جزیره نشان می‌دهد که منچستریونایتد در زمینه xG رتبه پنجم لیگ را دارد و انتظار این بوده است که بتواند 12.14 گل (یعنی حداقل 12 گل) به ثمر برساند. این در حالی است که یونایتد 9 گل به ثمر رسانده و مهاجمین آنقدر که باید از موقعیت‌ها بهره نبرده‌اند. آنها حتی دو پنالتی توسط مارکوس رشفورد و پل پوگبا از دست داده‌اند که هدر رفت امتیاز و حواشی نژادپرستی هم در پی داشت.

تصویر1. منچستریونایتد بعد از سیتی، لیورپول، چلسی و ساوتهمپتون پنجمین نرخ xG را داشته است (understat.com)

 

xGA معیاری شبیه به xG است با این تفاوت که میزان خطرناک بودن شوت‌ها روی دروازه خودی را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر xGA مشخص می‌کند که مدافعان خودی چقدر به مهاجمین حریف موقعیت گل داده‌اند. منچستریونایتد با 6.18 کمترین میزان xGA را داشته است و این یعنی بهترین خط دفاعی لیگ برتر. اما این تیم به جای 6.18 گل، تعداد 8 گل خورده است و از لحاظ گل خورده در رتبه چهارم قرار دارند.

تصویر2. منچستریونایتد کمترین نرخ xGA و بهترین خط دفاعی لیگ برتر را داشته است

 

با توجه به دو معیار بالا امتیاز قابل تصور (xPTS) برای منچستریونایتد 16.02 است؛ یعنی این تیم باید 16.02 امتیاز کسب می‌کرد اما به دلیل فرصت‌سوزی مهاجمین خودی، فرصت‌طلبی مهاجمین حریف و احتمالاً کمی بدشانسی تنها 9 امتیاز بدست آورده است. طبق این معیار یونایتد باید در رتبه سوم لیگ قرار می‌گرفت اما حالا در جدول لیگ برتر دوازدهم است. 

تصویر3. در رتبه‌بندی امتیازهای مورد انتظار منچستریونایتد در رده سوم قرار دارد 

 

آمارهای منفی بسیار

اوله گونار سولسشر با منچستریونایتد شروع کم‌نظیری داشت و 82 درصد برد در 17 بازی ابتدایی را به ثبت رساند. با این حال اوضاع به یکباره بد شد و حالا آمار بردهای سولشر 47 درصد و پایین‌تر از تمام مربیان پسافرگی است. یونایتد بدترین شروع 30 سال اخیر در لیگ برتر را داشته و به ندرت پیش می‌آید که در یک بازی بیشتر از یک گل وارد دروازه حریف می‌کند. حدود یک سال است که این تیم نتوانسته است از روی ضربات کرنر به گل دست پیدا کند. آخرین برد خارج از خانه یونایتد در برابر پاری‌سن ژرمن رقم خورد که زمان زیادی از آن بازی گذشته است. جدیدترین آمار اسف‌بار نیز در بازی برابر آلکمار صورت گرفت که بازیکنان حتی یک شوت در چارچوب نیز به ثبت نرساندند و این آمار برای اولین بار در مسابقات اروپایی یونایتد رخ داد.

سولسشر اگرچه جوان‌ترین تیم لیگ برتر را در اختیار دارد، مصدومان تیمش زیاد شده و در بازی‌های اروپایی با تیم دوم خود به میدان رفته است اما بهرحال آمارهایی که هر روز منتشر می‌شوند یک موج منفی تولید می‌کنند و رفته رفته تیم را تحت فشار قرار داده و روحیه بازیکنان را تضعیف می‌کنند. یکی از نکات مثبت کار سولسشر اهمیت به آرامش تیم و مدیریت حواشی بود که تا قبل از او بسیار آزاردهنده بود. برای مثال یونایتد با ژوزه مورینیو رتبه دوم را در لیگ برتر کسب کرد اما آنقدر حواشی زیاد بود که انگار این تیم حتی سهمیه اروپایی را هم نگرفته است. با این آمارهای منفی و انتقادهای بعد از آن، آرامش نیز کم‌کم در حال دور شدن از باشگاه است.

تصویر4. توئیت مارکوس رشفورد که بوی ناامیدی می‌دهد؛ در فوتبال نمی‌توانید پنهان شوید...

  مشکلات بی انتها

پیدا کردن مقصر در این اوضاع بهم ریخته کار آسانی نیست و اصلاً مشکل یکی دو مورد نیست. سران تیم با اینکه از کیفیت پایین بازیکنان خبر داشتند از تابستان استفاده حداکثری نداشتند و در هزینه خرید، پنجمین باشگاه لیگ جزیره بودند. بنظر می‌رسید که سولسشر بیش از حد بر روی جوانان حساب باز کرده و بیش از حد به آینده خوش‌بین است اما مقاله اخیر BBC نشان داد که او در نقل و انتقالات خواسته‌های بیشتری داشته است که هنوز برآورده نشده است. حالا سران باشگاه در بهترین حالت چند ماه دیرتر یعنی در ژانویه اقدام به تقویت تیم خواهند کرد؛ هر چند که خود آنها بارها اعلام کرده‌اند خرید بازیکن در ژانویه کار دشواری است و واقعاً هم همینطور است.

اختلاف بین ترکیب اصلی و نیمکت تیم بسیار است و هر مصدومیت به معنای بحران در یک نقطه از زمین است. مصدومیت‌های یونایتد رفته رفته بیشتر شد به طوری که در بازی هفته هشتم با نیوکاسل 6 بازیکن اصلی این تیم در زمین حضور نداشتند. تیم همشهری یعنی منچسترسیتی جایگزین‌های بسیار باکیفیتی دارد اما وقتی با تعداد مصدومیت‌های بیش از حد در خط دفاعی روبرو شد، تیم آنها نیز افت کرد و حالا با صدر جدول 8 امتیاز فاصله دارند. مورد دیگر عدم استخدام مدیر فنی و مدیر ورزشی است؛ گلیزرها مدت زیادی است به دنبال یک فرد مناسب هستند اما هنور هم نتوانسته‌اند شخص مورد نظر خود را بیابند و این مورد عجیبی است.

در مورد اوله گونار سولسشر هنوز هم قطعیتی وجود ندارد. مدیران باشگاه شرایط بد تیم را رصد می‌کنند اما وقتی به مصدوم‌ها و مشکلات سال‌های گذشته نگاه می‌کنند دچار تردید می‌شوند. باشگاه از زمان سر الکس بیش از نیم میلیارد پوند هزینه کرده است که بخش زیادی از آن در زمانی صورت گرفت که تورم بازار بسیار کمتر بود. مشکل تنها این نبود؛ پس از بهبود موقتی اوضاع توسط مربیان جدید، عملکرد همه آنها افت کرد؛ افزایش دستمزدها تیم را وارد حاشیه کرد و بازی‌ها کسالت‌آور بودند. سال پیش در همین مقطع هم اوضاع پیچیده بود؛ ژوزه مورینیو ترکیب ثابتی نداشت و حتی در برخی بازی‌ها فلینی فیکس و خرید 89 میلیون پوندی نیمکت‌نشین بود؛ دریافتی مورینیو بسیار بالا بود و مدام پپ گواردیولا مقایسه می‌شد؛ تلاش بازیکنان کمتر از حد انتظار بود؛ حواشی تیم در خارج زمین و کنفرانس‌های خبری بیش از هر تیم دیگری در دنیا بود. حالا تصمیمات نسنجیده و شکست‌های قبلی گلیزرها را کمی محتاط کرده است.

تصویر5. انتقادهای بیش از حد خبرنگاران باعث شد مورینیو با یادآوری تعداد قهرمانی‌هایش درخواست احترام کند

 

سخن پایانی

به قول گری نویل منچستریونایتد راه فراری ندارد و باید تقاص تصمیمات اشتباه خود را پس بدهد. اگر منچستریونایتد در ژانویه بخواهد به هر قیمتی بازیکن بخرد موردی مانند الکسیس سانچز رخ خواهد داد که در هزینه، انگیزه و خریدهای بعدی مشکل‌ساز می‌شود. نخریدن بازیکن هم به معنی ادامه نتیجه نگرفتن و ناامیدی بازیکنان است. اخراج سولسشر به معنی تغییر جهت دوباره باشگاه است که نیاز به تغییرات عمده دارد. سرمربی فعلی از حمایت اسطور‌های باشگاه برخوردار است و روی کار آمدن سرمربی بعدی، فشار روانی مضاعفی بر او وارد خواهد کرد.

بنظر نمی‌رسد که سولسشر بعد از 8-9 هفته از فصل جاری در آستانه اخراج باشد و چند ماه دیگر هم فرصت خواهد داشت. اما باید تغییری در تیم ایجاد کند و روند نتیجه‌گیری را بهبود ببخشد. با تمام مشکلات پیش‌رو، ماندن در رتبه دوازدهم و این تعداد گل پایین غیرقابل قبول است. امید بازیکنان و مدیران، صبر هواداران و اسطوره‌ها یک روز تمام می‌شود و پیشرفت مالی باشگاه بالاخره متوقف می‌شود. همین امسال اگر یونایتد برای دومین فصل پیاپی نتواند سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را کسب کند از طرف اسپانسر لباس (آدیداس) جریمه خواهد شد. در واقع دیدگاه مدیران هنوز این است که این نتایج موقتی و به دلایل خارجی هستند. اگر این اوضاع همچنان در بازه بلندمدت ادامه داشته باشد احتمالاً شاهد یک تغییر دیگر در کادر فنی منچستریونایتد خواهیم بود. اگر هم سولسشر بتواند تیم را به رتبه‌های بالا بکشد و حتی از طریق لیگ اروپا تیم را به کسب سهمیه UCL امیدوار کند، نکات منفی تیم او کمتر به چشم خواهند آمد و امید دوباره‌ای بر تیم تزریق خواهد شد.

 

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۲۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتایج کامل دیدارهای دور چهارم مرحله دوم انتخابی جام جهانی در آسیا؛ ۸ تیم صعود کردند

چهره ۸ تیم صعودکننده از قاره آسیا به مرحله سوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ و جام ملت‌های ۲۰۲۷ این قاره مشخص شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دیدارهای دور برگشت مرحله دوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ و کسب سهمیه جام ملت‌های ۲۰۲۷ امروز در قاره آسیا برگزار شد و ۸ تیم صعود خود را به مرحله بعدی قطعی کردند.

گروه A

در بازی‌های این گروه افغانستان با کسب برد بسیار حیاتی ۲ بر یک در خانه هندوستان، ۴ امتیازی شده و با تفاضل گل کمتر نسبت به حریفش در جایگاه سوم قرار گرفت. رحمت اکبری و شریف محمد برای افغان‌ها و سونیل چتری برای هند گل زدند. در دیگر بازی گروه قطر، قهرمان ۲ دوره اخیر جام ملت‌ها در خانه کویت، با دبل معز علی در مقابل گل محمد دهام، ۲ بر یک به پیروزی رسید تا با ۱۲ امتیازی شدن و حفظ صدرنشینی، به مرحله بعدی برسد.

گروه B

در این گروه پرونده بازی لغو شده کره شمالی و ژاپن به کمیته انضباطی فیفا کشید. هرچند به نظر می‌رسد سامورایی‌ها ۳ امتیاز را با رأی این کمیته به دست آورند. در دیگر بازی گروه سوریه با هت تریک عمر خربین، دبل موید عجن و گل‌های علاء الدالی و ابراهیم حصار (بازیکن فولاد) ۷ بر صفر میانمار را مغلوب کرد تا با ۷ امتیاز بالاتر از کره، رتبه دومی را حفظ کند و در یک قدمی صعود قرار بگیرد.

گروه C

در این گروه کره جنوبی پس از توقف در بازی خانگی مقابل تایلند، این تیم را در زمین خودش ۳ بر صفر شکست داد و با ۱۰ امتیازی شدن و صدرنشینی، صعودش را تا حد بسیار زیادی به مرحله بعدی قطعی کرد. لی جائه سونگ، سون هیونگ مین و پارک جین سئوب برای کره‌ای ها گلزنی کردند تا تایلند با ۴ امتیاز در رتبه سوم قرار بگیرد. در دیگر بازی این گروه چین برای اولین بار با هدایت برانکو ایوانکوویچ برنده شد و ۴ بر یک سنگاپور را شکست داد تا با ۷ امتیاز به رده دوم برسد. لی وو(۲ گل) فرناندو کونسیسائو و شیء هاهو وی برای تیم میزبان و فارس راملی برای سنگاپور گلزنی کردند.

گروه D

در رقابتی نزدیک بین ۳ تیم مدعی این گروه برای صعود، قرقیزستان در خانه خود پنج بر یک چین تایپه را شکست داد تا با ۹ امتیاز و تفاضل گل بهتر نسبت به عمان صدرنشین شود. جوئل کوجو، مهاجم غنایی‌الاصل (۳ گل) کریستین بروزمان و کیمی مرک برای قرقیزها و ین وو شو برای تایپه موفق به گلزنی شدند. در دیگر بازی این گروه عمان در خانه مالزی ۲ بر صفر به برتری رسید تا در جایگاه دوم قرار گرفته و میزبانش روی پله سوم جدول بایستد. عمر الملکی و محمد الغفری گلزنان این مسابقه بودند.

گروه E

تکلیف این گروه با صعود ایران و ازبکستان به مرحله بعدی مشخص شد. ابتدا ازبک‌ها در خانه خود با نتیجه ۳ بر صفر از سد هنگ کنگ گذشتند تا با ۱۰ امتیاز و تفاضل گل کمتر نسبت به ایران در رده دوم باقی بمانند. الدور شاهمرادف، خاجی مراد ارکینوف و اوستون اورونوف گلزنان تیم سرتکو کاتانچ بودند.در دیگر بازی ایران با تک گل مهدی قائدی ترکمنستان را در زمین خراب و چمن مصنوعی حریف مغلوب کرد تا با ۱۰ امتیاز صدرنشینی را حفظ کنند. البته ترکمن‌های یک امتیازی به دلیل تفاضل گل بهتر نسبت به تیم شرق آسیایی در رتبه سوم جای دارند.

گروه F

عراق در بازگشت آیمن حسین با هت‌تریک این بازیکن و گل‌هایی که زیدان اقبال و زید تاهسین به ثمر رساندند، پنج بر صفر فیلیپین را شکست داد تا با ۱۲ امتیاز صعودش را به مرحله بعدی قطعی کند. در دیگر بازی گروه اندونزی برای سومین بار متوالی در ماه‌های اخیر و این بار با نتیجه ۳ بر صفر ویتنام را از پیش رو برداشت تا با ۷ امتیازی شدن و حفظ جایگاه دومی در یک قدمی صعود قرار بگیرد. جی ایدزس، راگنار اوراتمانگوئن و رمضان سانتانا گلزنان این بازی بودند. ویتنام ۳ امتیازی و فلیپین صفر امتیازی، سوم و چهارم گروه هستند.

گروه G

در اولین بازی این گروه تاجیکستان در چمن مصنوعی خود میزبان عربستان بود و در نهایت حریف قدرتمندش را یک بر یک متوقف کرد تا با ۵ امتیاز، همچنان برای صعود به مرحله بعدی امیدوار بماند. شاگردان روبرتو مانچینی نیز ۱۰ امتیازی شده و صدرنشینی را حفظ کردند. رستم سویروف برای تاجیک‌ها و فراس البریکان برای سعودی‌ها گلزنی کردند. اردن، نایب قهرمان جام ملت‌ها هم به برتری پرگل ۷ بر صفر مقابل ترکمنستان رسید تا با ۷ امتیاز در جایگاه دوم بایستد. موسی التعمری (۳ گل) یزان النعیمات، ساعد الروسان، نور الروادبه و محمد ابوزریق برای تیم حسین عموطه موفق به گلزنی شدند.

گروه H

تکلیف این گروه هم با صعود امارات و بحرین مشخص شد. شاگردان پائولو بنتو با گل‌های فابیو لیما (۲ گل) و سلطان عادل ۳ بر صفر در زمین یمن برنده شده و صدر را با ۱۲ امتیاز حفظ کردند. در دیگر دیدار گروه بحرین در منامه با نتیجه مشابه و گل‌های سید مهدی باقر، عبدالله هلال و کمیل الاسود، از سد نپال عبور کرد تا به عنوان تیم ۹ امتیازی گروه صعودش را قطعی کند. یمن و نپال تیم‌های سوم و چهارم گروه هستند.گروه Iدر این گروه لبنان در شرایطی که در کانبرا از استرالیا میزبانی می‌کرد، در نهایت با نتیجه ۵ بر صفر شکست خورد تا امیدهایش برای صعود به مرحله بعدی با توجه به ۲ امتیازی بودن و اختلاف ۵ امتیازی با فلسطین رده دومی به حداقل برسد. البته کانگوروها با گل‌هایی کرگ گودوین (۲ گل) کوسینی ینگی، جان ایردال و باسل رادی وارد دروازه حریف کردند، ۱۲ امتیازی و ضمن حفظ صدرنشینی، صعودشان به مرحله بعدی قطعی شد. در دیگر بازی امروز فلسطین با تک گل میشل ترمانینی، یک بر صفر در خانه بنگلادش برنده شد و در یک قدمی صعود قرار گرفت.

منبع: فارس

کد خبر 739531

دیگر خبرها

  • بسکتبال NBA | شکار بزرگ یک باز شکاری به نام دژانته
  • زواره، مدینه السادات ایران و شهر جاذبه‌های تاریخی فراوان
  • شرط‌بندی ساندرو تونالی در نتایج نیوکاسل؛ حمایت کامل باشگاه انگلیسی
  • خوسلو در رادار منچستریونایتد قرار گرفته‌است
  • سرپرست شمس آذر: عدم تمرکز مانع نتیجه‌گیری شمس آذر شد/ بازی با ذوب‌آهن آغاز دوباره‌ ای برای ماست
  • بازگشت ترنت الکساندر آرنولد به میادین در بازی با منچستریونایتد
  • ایوان تونی: در سن کوبی مینو ایکس‌باکس بازی می‌کردم
  • کروس: بردن بازی‌های دوستانه فایده خاصی ندارد!
  • نتایج کامل دیدارهای دور چهارم مرحله دوم انتخابی جام جهانی در آسیا؛ ۸ تیم صعود کردند
  • دردسر تکراری گواردیولا؛ جان استونز مصدوم شد / عکس