Web Analytics Made Easy - Statcounter

هانی زاده به اظهارات ظریف در نشست با فعالان مجازی اشاره کرد و گفت: از ابتدا هم ساز و کار نظارتی برای حسن اجرای برجام تعریف نشده است و این یکی از اشتباهات تیم مذاکره کننده بود که باید سازمان ملل را وارد می کرد.

«حسن هانی زاده» کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به اظهارات ظریف در نشست با فعالان فضای مجازی بیان داشت: صحبت های آقای ظریف حاوی نکاتی است که به نظر می رسد وی تحت تاثیر فضای غرب قرار گرفته است و به نوعی دچار پارادوکس سیاسی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: مسئله دستگیری ها و اقدامات امنیتی که جمهوری اسلامی ایران انجام می دهد در چارچوب امنیت، حفظ امنیت ملی و مقابله با دستگاه های جاسوسی کشورهای غربی، آمریکا و رژیم صهیونیستی است و طبیعتاً این گونه مسائل خارج از حوزه دیپلماتیک اتفاق می افتد و به دستگاه های نظامی و امنیتی مرتبط است.

این کارشناس با بیان این که آقای ظریف تلاش می کند تا به نوعی در مسائل امنیتی دخالت و این دستگیری ها را محکوم کند، گفت: طبیعی است که هر کشوری سیاست امنیتی خاص خودش را دارد و آقای ظریف باید بداند این اقدامات، اقدامات سرخوردی نیست و برآیند یک سلسله تصمیمات کاملاً امنیتی و در حوزه امنیت ملی است و هیچ گونه نقض حقوق بشر صورت نگرفته است. همه کشورها دست به این کار می زنند، از جمله ایران که برای حفظ امنیت خودش ممکن است برخی از خبرنگارانی که با دستگاه های امنیتی خارجی ارتباط دارند، دستگیر کند.

هانی زاده اشاره کرد: آقای ظریف یک سری سیگنال هایی مبنی بر این که دستگاه دیپلماسی تلاشش بر این است تا این خبرنگارها را آزد کند را به غرب ارسال می کند.

وی در تشریح مسئله ضمانت گرفتن از آمریکایی ها در برجام اذعان کرد: مسئله برجام یک سری پیچیدگی هایی دارد، اولاً یک ساز و کار نظارتی برای حسن اجرای برجام تعریف نشده است و این یکی از اشتباهات تیم مذاکره کننده بود که باید سازمان ملل را وارد می کرد؛ چگونه می شود که اگر کشورهای 1+5 و یا آژانس بین المللی اعلام کنند که ایران به تعهدات خودش عمل نکرده است، فوراً شورای امنیت تصمیم به برگزاری جلسه می گیرد اما برای سایر کشورها این اتفاق نافتاده است. این مسئله یعنی ساز و کار نظارتی یا کمیته داوری زیر نظر شورای امنیت سازمان ملل تشکیل نشده است.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: این یکی از اشتباهات بزرگ بود که تیم مذاکره کننده ایرانی داشت و در واقع تصور نمی کرد که دولت های بعدی آمریکا بتوانند از برجام خارج شوند در حالی که باید این امر برای ده ها سال آینده پیش بینی می شد که این اتفاق متاسفانه رخ نداد.

هانی زاده در پاسخ به این سوال که علت پافشاری دولت به برجام و تلقی کردن آن به عنوان یک دستاورد چیست؟" گفت: دولت و دستگاه دیپلماسی در ابتدا تصور می کردند که برجام یک دستاورد مهم اقتصادی و سیاسی در حوزه بین الملل است، اما با خروج آمریکا از برجام ثابت شد که این توافقنامه هیچ دستاوردی برای ملت ایران به همراه نداشت به دلیل ضعفی که در این توافقنامه وجود دارد و ساز و کارها مشخص نیست و کمیته داوری تشکیل نشده است و شورای امنیت سازمان ملل ورود نکرده است و همواره به صورت یکجانبه علیه ایران ورود می کند.

وی اذعان کرد: سازمان ملل باید برای خروج آمریکا از برجام تشکیل جلسه می داد و آمریکا را محکوم می کرد و از آمریکا غرامت می گرفت در حالی که این اتفاق رخ نداد چون در برچام پیش بینی نشده بود.

هانی زاده در پایان گفت: الان که در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم برخی از جریان های سیاسی سعی می کنند وانمود کنند که برجام یک دستاورد بسیار مهمی به دنبال داشته است در حالی که چنین نیست.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۲۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیباکلام : با توجه به اختلاف نظر بایدن و نتانیاهو در باره جنگ ایران و اسرائیل، باید تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند

به گزارش خبرآنلاین، صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در پاسخ به این پرسش که شکاف میان آمریکا و اسرائیل بر سر حمله به ایران را چگونه می‌شود برداشت کرد؟ به هم‌میهن گفت: «وجه تفاوت و اختلاف‌نظر آمریکایی‌ها و دولت نتانیاهو قابل فهم است زیرا دولت کنونی آمریکا دموکرات است و تا حدودی و تأکید می‌کنم که صرفاً تا حدودی به موازین دموکراسی پایبند است اما دولت اسرائیل به‌ویژه افراطیون مذهبی اطراف نتانیاهو به‌هیچ‌وجه به‌هیچ‌یک از مبانی دموکراسی پایبند نیستند. نتانیاهو متوجه شده است که افکار عمومی اسرائیل از عملکرد دولت اسرائیل بعد از عملیات هفتم اکتبر حماس رضایت ندارند؛ به همین دلیل سعی دارد که بحران را حفظ کند. مجموعه این دلایل باعث شده است که نتانیاهو و شرکای راست‌گرای افراطی‌اش با هیچ نوع آتش‌بس موافقت نکنند و به هر شکلی که ممکن است بحران را ادامه دهند با بهانه نابودی حماس. نتانیاهو می‌داند اگر راضی به آتش‌بس شود، افکار عمومی دولتش را کنار می‌گذارند و در مجموع استمرار بحران برای نتانیاهو به منزله باقی‌ماندن در قدرت است».

او ادامه داد: «شرایط اما برای جو بایدن متفاوت است. او به‌هیچ‌وجه نمی‌خواهد که چه آمریکا و چه اسرائیل با ایران مواجهه نظامی داشته باشند. آمریکا می‌داند اگر اسرائیل، ایران را بزند، ماجرا تمام نمی‌شود و ایران پاسخ می‌دهد و درگیری بالا می‌گیرد و حتماً پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه هم هدف ایران قرار می‌گیرد و این آتش شعله‌ور شده و به این سادگی‌ها خاموش نمی‌شود. این را هم بگویم که چنین شرایطی به نفع روسیه است زیرا توجه غربی‌ها را از جنگ اوکراین به خاورمیانه معطوف می‌کند و آمریکا مجبور می‌شود بخشی از توان نظامی‌اش را به‌جای آنکه به اوکراین بدهد، به خاورمیانه بیاورد.در عین حال می‌داند اگر جنگی در بگیرد ممکن است چین از این موقعیت استفاده کند و تایوان را تسخیر کند و طبیعی است در آن شرایط برای آمریکا سخت است که به مقابله با چین هم برود. همه این شرایط باعث شده است که آمریکا نخواهد جنگی با ایران در بگیرد.

در مقابل همان‌طور که گفتم نتانیاهو برای استمرار بحران بدش نمی‌آید که با ایران وارد جنگ شود؛ بنابراین بین بایدن و نتانیاهو بر سر جنگ با ایران اختلاف جدی وجود دارد». زیباکلام درباره اینکه ایران از چنین شکافی چه استفاده‌ای می‌تواند داشته باشد؟ مطرح کرد: «متأسفانه جمهوری اسلامی ایران از ابتدا سیاست خارجی‌اش در خدمت ایدئولوژی غرب‌ستیزی و انقلابی‌گری بوده است. اکنون و با توجه به اختلاف نظر آمریکا و اسرائیل، ایران می‌تواند یک بار هم که شده بدون واسطه با آمریکا وارد مذاکره شود تا به جای ایدئولوژی با ابزار دیپلماسی فضا را به نفع خود پیش ببرد». 23302 برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896579

دیگر خبرها

  • واکنش جواد ظریف به حادثه امنیتی اصفهان
  • کنایه رئیسی به برجام ۲ و ۳ در دیدار با مردم شاهرود
  • بحران یعنی باقی‌ماندن نتانیاهو در قدرت | تهران باید مستقیم با واشنگتن مذاکره کند
  • زیباکلام: تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • واکنش واعظی به ادعای خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف
  • زیباکلام : با توجه به اختلاف نظر بایدن و نتانیاهو در باره جنگ ایران و اسرائیل، باید تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • برخورد قانونی دیوان محاسبات اردبیل با تضییع کنندگان بیت المال
  • اسلامی: اگر آژانس به تعهدات برجامی خود عمل کند ما هم متعهدیم
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • مردم رکن قوی و کارآمد نظارتی دیوان محاسبات هستند