Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@16:50:54 GMT

تدوین و بازنگری استانداردها به صورت منطقه‌ای

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۹۲۵۸۵

تدوین و بازنگری استانداردها به صورت منطقه‌ای

رئیس اتاق بازرگانی فارس خواستار تدوین و بازنگری استانداردها به صورت منطقه‌ای با توجه به تفاوت اقلیمی در ایران و ویژگی‌های خاص هر منطقه شد و گفت: در مواردی مانند رب گوجه فرنگی، انطباق این محصولات با یک استاندارد واحد، تولیدکننده را دچار مشکل می‌کند.

به گزارش ایسنا، جمال رازقی پنج‌شنبه ۲۵ مهر در آیین روز جهانی استاندارد در شیراز، خواستار تفویض برخی از اختیارات استاندارد به مراجع استانی جهت بهبود و تسریع امور مربوط به استاندارد شد و گفت: این موضوع در شورای استاندارد فارس به تفصیل مطرح شده و موارد مورد نیاز نیز توسط اتاق بازرگانی احصاء و آماده ارائه به سازمان ملی استاندارد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با تاکید بر همکاری و همراهی موثرتر اداره‌کل استاندارد در بحث صادرات محصولات، افزود: با توجه به اهمیت و لزوم صادرات، رویه طولانی اخذ مجوزها، نامه نگاری‌ها و موازی کاری دستگاه‌های ذیربط، صادرات با مشکل روبرو شده است، لذا پیشنهاد می‌کنیم که تسهیل رویه و همکاری موثر اداره استاندارد بیش از پیش انجام گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: برنامه زمانبندی مشخص برای پاسخ به درخواست‌های اصلاحیه و تجدیدنظر استانداردهای مورد تقاضا در سازمان ملی استاندارد زمانبر است که در این راستا پیشنهاد می‌شود، بررسی و جوابدهی به درخواست‌های تجدید و اصلاحیه استانداردها طبق برنامه زمانبندی شده انجام شود تا از اتلاف زمان ذینفعان در بازارهای هدف جلوگیری شود.

رازقی همچنین خواستار تغییر در شاکله تدوین و بازنگری استانداردها بر اساس نیازهای فعلی جامعه، نوآوری در تدوین و بازنگری استانداردها خالص سازی متون استانداردها، توجه به کیفیت در تدوین‌ها، مطابقت استانداردها با استانداردهای بین‌المللی، ادغام و یکپارچه سازی استانداردهای محصولات مشابه در راستای کاهش تعداد استانداردها و بازنگری و به روزسازی استانداردهای قدیمی شد.

او به مقاومت بدنه سازمان ملی استاندارد برای  بازنگری استانداردها هم اشاره و در این باره هم پیشنهاد کرد که انعطاف پذیری در تدوین و بازنگری استاندارد مدنظر قرار گیرد و سهم بیشتری به نظرات ذینفعان و بخش خصوصی در تدوین و بازنگری استانداردها اختصاص داده شود.

رئیس اتاق بازرگانی فارس به عدم تطابق برخی از استانداردها با شرایط فعلی کشور با توجه به شرایط تحریم اقتصادی، تولیدکننده‌ها برای تهیه و تامین مواد اولیه، مواد افزودنی و نگهدارنده وارداتی که مطابق با استاندارد مربوطه بوده، دچار مشکل شده‌اند هم اشاره کرد و افزود:پیشنهاد می‌شود در این موارد اصلاح استاندارد مربوطه و جایگزینی مواد موجود و مشابه با درنظر گرفتن دو اصل کیفیت و سالمت انجام شود.

رازقی عنوان کرد: عدم تطابق برخی از استاندارهای کالاهای مورد نیاز بازار هدف با استانداردهای داخلی برخی از کالاهای مورد نیاز بازار هدف که سطح استاندارد تولید آن مورد تایید متولی استاندارد کشور هدف است، به لحاظ عدم تطابق با بعضی از موارد مطرح در استاندارد داخلی، فاقد صالحیت اعلام می‌شود و این موضوع موانع فراوانی را پیشرو صادرکنندگان استان قرار داده است.

او پیشنهاد کرد که در مواردی که نیاز فوری به اصلاح و تجدیدنظر در استانداردی است، این امکان فراهم شود که حتی بصورت موقت اصلاحیه استاندارد موردنظر انجام شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی استاندارد اتاق بازرگاني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۲۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منطقه ۳ کاشان، نخستین میزبان طرح دهه خدمات عمرانی شد

شهردار کاشان گفت: از امروز، به صورت ویژه نیازهای عمرانی منطقه ۳ با به‎کارگیری حداکثر ظرفیت‌ها و تجهیزات پاسخ داده می‌شود.

کیومرث محمدپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان اظهار کرد: منطقه ۳ شهرداری کاشان، نخستین میزبان طرح دهه خدمات عمرانی شد.

وی از اجرای نخستین نوبت طرح دهه خدمات عمرانی مناطق در منطقه ۳ خبر داد و افزود: از امروز، به صورت ویژه نیازهای عمرانی منطقه با به‌کارگیری حداکثر ظرفیت‌ها و تجهیزات پاسخ داده می‌شود.

شهردار کاشان با اشاره به آغاز طرح دهه خدمات عمرانی مناطق بیان کرد: این طرح در راستای تمرکز بیشتر برای نیازها و مطالبات عمرانی مناطق اجرا می‌شود و برای نخستین نوبت، منطقه ۳ برای میزبانی از این طرح در نظر گرفته شده است.

وی، خاطرنشان کرد: بر این اساس، در این مرحله، حداکثر ظرفیت تجهیزات، امکانات و ماشین‌آلات خدمات موتوری اعم از لودر، کامیون، جرثقیل و بابکت در اختیار منطقه ۳ قرار خواهد گرفت تا ضرورت‌های عمرانی سریع‌تر و به صورت شایسته‌تر عملیاتی شود.

شهردار کاشان افزود: بر این مبنا، سایر مناطق نیز بعد از منطقه ۳ با در اختیار گرفتن امکانات و تجهیزات می‌توانند در راستای پاسخ به نیازهای عمرانی خود تلاش کنند.

محمدپور متذکر شد: خیابان‌های کرامت (حسین‌پور)، سجادیه، کوی بلال، بلوار شهدای حسن‌آباد و بلوار ابن‌سینا از جمله معابری هستند که عملیات عمرانی در قالب این طرح در آنها صورت می‌گیرد.

کد خبر 739677

دیگر خبرها

  • شورای‌ عالی نظام‌پزشکی: در تعرفه‌های مصوب دولت بازنگری شود
  • توسعه فرودگاه گرگان مطابق استانداردهای تعریف شده است
  • بازرسی و نمونه برداری از واحد‌های تولیدی ایلام
  • توسعه فرودگاه بین‌المللی گرگان مطابق استانداردهای تعریف شده است
  • ۶ هزار و ۵۰۰ بازرسی و نمونه برداری از واحد‌های تولیدی ایلام انجام شد
  • تدوین اولین استاندارد آموزشی اطفای حریق در قطار
  • انجام ۶۵۰۰ مورد نمونه برداری از واحدهای تولیدی ایلام
  • منطقه ۳ کاشان، نخستین میزبان طرح دهه خدمات عمرانی شد
  • بازنگری قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز غیردولتی
  • بازنگری در مقررات ملی ساختمان با رویکرد مدیریت مصرف انرژی