Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@21:29:04 GMT

خروش دلدادگان اباعبدالله (ع) به طرف کربلا

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۹۴۴۶۹

خروش دلدادگان اباعبدالله (ع) به طرف کربلا

‍‍‍‍‍‍

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار اعزامی ایرنا به عراق، زائران استان‌های کرکوک، صلاح الدین، دیاله و بغداد از شمال و مسیر استان بابل عازم کربلا هستند.

جاده ۱۱۰ کیلومتری بغداد به سمت بابل سپس کربلا اکنون مملو از زائران پیاده است که جمعیت شان از عصر دیروز چهارشنبه وسعت بیشتری گرفته است.

وجب به وجب این مسیر همانند مسیر ۸۰ کیلومتری نجف به کربلا پر از موکب های استراحت و پذیرایی از زائران است و خادمان اباعبد الله (ع) با شعار «هلا بزوار اباعبدالله (ع)»(خوش آمدید زائران حسین(ع) به استقبال زائران می روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



جمعیت زائران اما در تقاطع شهرستان "مسیب" در استان بابل به یکباره دو چندان می شود.

زائران زیادی که زمان یا توان پیمودن کل مسیر بغداد تا کربلا را ندارند، با خودرو و از راه فرعی خود را به مسیب می رسانند و از تقاطع رود فرات به کنگره بزرگ اربعین می پیوندند.

کم نیستند زائران ایرانی که پس از زیارت سامرا و کاظمین عازم مسیب می شوند تا دست کم ۳۵ کیلومتر پایانی تا کربلا را از این مسیر پیاده روی کنند. موکب های ایرانی البته حضور پررنگی در این مسیر ندارند و اینجا به ندرت چشم زائران به خادمان ایرانی می افتد.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4



حسینی، زائر ایلامی که روز گذشته کاظمین را زیارت کرده، امروز در مسیر بغداد به کربلا پیاده روی می کند. او به ایرنا گفت: هرگز گمان نمی کردم راهپیمایی اربعین از این مسیر اینقدر باشکوه باشد، کاش موکب های ایرانی هم در اینجا برپا شوند.

پیمان کاظم خانی هم به اندازه حسینی از عظمت پیاده روی این مسیر شگفت زده است. این زائر ۲۵ ساله گفت که گذشتن از روی رود فرات حس و حال غیرقابل توصیفی به او داده و یاد نهر علقمه را برایش زنده کرده است.

شاید تا پیش از این شهر مسیب یاد آور ناامنی و انفجار بود، این روزها اما به میعادگاه امن زائران اباعبدالله (ع) برای رسیدن به اقیانوس کربلا تبدیل شده است.

مسیب، مدفن "طفلان مسلم" هم هست و پیکرهای ابراهیم و محمد فرزندان مسلم بن عقیل بن ابی طالب(ع) در روستایی در این شهرستان قرار دارد.

فرزندان مسلم در سال ۶۱ قمری به دست یکی از سپاهیان عمر بن سعد به شهادت رسیدند.

اربعین حسینی مصادف با ۲۰ صفر چهلمین روز شهادت امام حسین(ع) و یارانش با وفای ایشان است که امسال در عراق و ایران در روز ۲۷ مهر همزمان شده است.

هر ساله شیعیان زیادی از سراسر جهان بویژه از نقاط مختلف ایران و عراق به صورت پیاده برای زیارت مزار امام حسین (ع) عازم کربلا می شوند؛ این سنت از قدیم الایام در میان شیعیان مرسوم بوده اما در چند سال اخیر از مرزهای عراق فراتر رفته و به یک حماسه جهانی ده ها میلیونی تبدیل شده است.

** جاده کوت مملو از زائران عراقی

در همین حال گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا از مسیر کوت مرکز استان واسط عراق به سمت کربلا نیز حاکی از آن است که جاده کوت به کربلا مملو از زائران حسینی عراقی می باشد که از شرق عراق با پای پیاده در حال حرکت به سمت کربلای معلی هستند.

بر عکس جاده نجف - کربلا که زائران بیش از ۶۰ کشور برای رسیدن به کربلا پیاده روی می کنند، در جاده کوت فقط زائران عراقی را می بینی که مشتاقانه با پای پیاده رهسپار حرم حسینی در کربلا هستند.
یکی از فرق های زائران عراقی با زائران دیگر کشورها به ویژه زائران ایرانی سبک بال بودن زائران عراقی می باشد؛ پیرمردان عراقی در دستان خود یا عصا دارند و یا چوبی همانند عصا و برخی زنان عراقی نیز روی سر خود بقچه دارند.  جوانان و خردسالان هم بدون هیچ وسیله ای در حال حرکت برای رسیدن به میعاد گاه عشاق هستند.  
یکی دیگر از فرق های زایران اربعین حسینی عراقی با ایرانی اقامت در کربلا معلی می باشد.  زائران عراقی وقتی وارد کربلا می شوند و چشمانشان به گنبد ابوالفضل العباس (ع) و پس از آن گنبد و بارگاه امام حسین (ع) می افتد با سلام و عرض ارادتی از راه دور به شهرهای خود باز می گردند ولی زائران ایرانی تا چند بار وارد حرم نشوند و چند روز در کربلا نمانند نمی توانند دل از این شهر جدا کنند، البته باید گفت که حق دارند چرا که یک عمر برای رسیدن به کربلا انتظار کشیده اند و به سادگی نمی توانند از این شهر دست کشید.
 همچنین از مسیر حله نیز خبر می رسد که زائران عراقی و شماری از زائران ایرانی با پای پیاده در حال رسیدن به کربلای معلی هستند.

امسال پیش بینی می شود شمار زایران اربعین حسینی به بیش از ۲۰ میلیون نفر از عراق و دیگر کشورهای جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران برسد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بغداد اربعین حسینی بابل کربلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۴۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده تراز منفی تجارت ایران در ۱۴۰۲

حسین سلاح ورزی، رئیس پیشین اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با ایلنا درباره آنچه سبب منفی شدن تراز تجاری کشور در سال ۱۴۰۲ شد، گفت: در سال‌های گذشته بسیاری سعی داشتند بگویند تحریم‌ها تاثیری بر اقتصاد ایران ندارد با این حال بخشی از دلایلی که به منفی شدن تراز تجاری کشور در سال ۱۴۰۲ انجامید برآمده از تاثیرات تحریم‌ها بود.

وی افزود: مساله دیگر آنست که از نظر دیپلماسی اقتصادی تحولات منطقه‌ای رخ داده در عراق و افغانستان به عنوان دو شریک تجاری اصلی ایران در کاهش تجارت کشور موثر بوده‌اند به ویژه که عراق به دنبال احیای دینار است و تلاش می‌کند سیستم بانکی خود را سر و سامان بدهد.

سلاح‌ورزی ادامه داد: امروز صادرکنندگانی ایرانی که سال‌ها صادرات گسترده‌ای به عراق داشته‌اند در این کشور با پدیده چندنرخی بودن ارز مواجه هستند؛  قیمت ارز در بانک‌های عراق با قیمت ارز در بازار آزاد متفاوت است و خریدار عراقی کالای ایرانی با این محدودیت مواجه است که باید ارز را از بازار آزاد تهیه کند در حالی که دلار در بازار آزاد ۱۵ درصد گران‌تر از دلار در نظام بانکی این کشور است و به همین دلیل خرید کالای ایرانی برای خریدار عراقی گران‌تر تمام می‌شود و این امر قدرت رقابت کالای ایرانی را در بازار عراق پایین می‌آورد.

رئیس پیشین اتاق ایران در ادامه از تاثیر سیاست‌های داخلی کشور بر تجارت گفت و توضیح داد: سیاستگذاری‌های داخلی نیز در کاهش صادرات غیرنفتی ایران در سال ۱۴۰۲ تاثیرگذار بود و مزید بر علت‌های خارجی شد.

وی تصریح کرد: سختگیری‌هایی که در انجام تعهدات برآمده از پیمان‌سپاری ارزی بر صادرکنندگان در سال ۱۴۰۲ اعمال شد سبب شد حتی بسیاری از تاجران خوش‌نام و باسابقه برای احتراز از پیامد‌های این سختگیری‌ها تجارت خود را کاهش دهند. آن‌ها مجبورند تسویه صادرات خود را با قیمتی غیر از قیمت ارز در بازار آزاد انجام دهند.

دیگر خبرها

  • سال بد برای صنعت؛ چطور شرکت‌های ایرانی از بازار عراق حذف شدند؟
  • دلایل منفی شدن تراز تجاری کشور در سال ۱۴۰۲
  • افزایش جوایز جشنواره شعر عربی «طوفان القوافی» به 4 میلیون دینار عراق
  • پشت پرده تراز منفی تجارت ایران در ۱۴۰۲
  • تردد ۱۸۱ هزار نفر از مرز مهران
  • ابتکار توکیو برای افزایش فضاهای مردم‌محور در شهر
  • جوایز جشنواره شعر «طوفان القوافی» به ۴ میلیون دینار عراق رسید
  • دومین حمله عراقی‌ها به پایگاه‌های صهیونیستی درکمتر از۲۴ساعت
  • حال و هوای کربلای معلی در ماه مبارک رمضان + تصاویر
  • شمیران گردی مسافران نوروزی