Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@01:46:47 GMT

پهپادها گامی به سمت هوشمندسازی کشاورزی

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۹۵۵۷۸

پهپادها گامی به سمت هوشمندسازی کشاورزی

به گزارش ایرنا، کاهش هزینه، نیاز به نیروی انسانی کمتر، افزایش سرعت عمل، افزایش دقت، افزایش بازدهی، صرفه جویی در هزینه ها، توسعه تکنولوژیکی، افزایش بهره وری از اراضی کشاورزی، صرفه جویی در مصرف آب، افزایش امنیت غذایی و نداشتن تاثیرات زیست محیطی همگی از مزیت های استفاده از پهپادهای کشاورزی است و آشنایی، آموزش و تجهیز به پهپادهای کشاورزی سم پاش، گام نوینی در توسعه صنعت کشاورزی کشور است که در آذربایجان شرقی کلید آن زده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرعامل شرکت دانش بنیان ارایه دهنده پهپادهای کشاورزی با بیان اینکه تا همین چند وقت پیش با شنیدن نام پهپاد شاید اولین چیزی که به ذهن ها می رسید استفاده نظامی از این پرنده مکانیکی بدون سرنشین، جنگ، درگیری و جاسوسی بود، گفت: اما امروزه پیشرفت فناوری پای پهپادها را به لایه ها و بخش های دیگر زندگی انسان نیز باز کرده و اکنون از پهپادها در زمینه های مختلفی مانند بخش کشاورزی هم استفاده می شود.

کاپیتان محمد سخاوت با بیان اینکه این پهپاد مزیت‌های فراوانی به لحاظ نوع موتورهای الکترونیک، نوع عملیات و خدمات، دوربین و حسگرها، نوع پرواز و نوع پایشی که انجام می‌دهند نسبت به مشابه خارجی خود دارند، اظهار کرد: پهپادهای ساخت داخل از نظر هزینه ۵۰ درصد کمتر از قیمت مشابه خارجی می باشند.

وی با بیان اینکه این شرکت ابتدا در زمینه خدمات کشاورزی با پهپاد از جمله سم‌پاشی، محلول پاشی و خدمات آنالیز فعالیت داشت، افزود: در چند ماه گذشته به تولید پهپادهای سم‌پاش و آنالیزگر که به طور کامل بومی است اقدام کرد و کارخانه تولید پهپاد را تأسیس کرد.

قائم مقام معاونت بهبود تولیدات گیاهی و رئیس اداره امور فن آوری های مکانیزه کشاورزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تسهیلات خرید پهپاد سمپاش از خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی استان با بازپرداخت پنج ساله برای متقاضیان پرداخت می شود.  

محسن قهرمان نژاد با اشاره به بازدهی بالای پهپادهای سم پاش کشاورزی، اظهار کرد: اقدامات لازم برای پرداخت تسهیلات خرید چهار فروند پهپاد سمپاش در مزارع آذربایجان شرقی انجام شده است و متقاضیان نیز می توانند با ۲۰ درصد آورده شخصی ۸۰ درصد بصورت تسهیلات ۱۵ درصد وام دریافت کنند.  

وی ادامه داد: برای نخستین بار در آذربایجان شرقی بهره برداران و تولیدکنندگان، عملیات سمپاشی مزارع کشاورزی روستای مایان سفلی شهرستان تبریز  را با پهپاد آغاز کردند.  

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه سالیانه حدود ۴۰ درصد از محصولات کشاورزی در اثر فعالیت عوامل مختلف خسارت زا و آفات از بین می‌رود، گفت: درحوزه کشاورزی بیش از ۶۰۰ آفت محصولات را تهدید می کند که موضوع بحران آب و خشکی دریاچه ارومیه در منطقه بر شیوع این آفات دامن زده است.

محمود کیا با بیان اینکه برای مبارزه با آفات روش های مختلفی وجود دارد که کنترل تلفیقی آفات جایگزین روش‌های مبارزه شیمیایی محض شده است، افزود: در سال‌های اخیر با رویکرد ارتقاء سلامت محصولات کشاورزی و تولید محصول سالم، روش‌های کنترل تلفیقی و بیولوژیک جایگزین روش‌های مبارزه شیمیایی محض شده و گام مهمی در راستای تحقق اهداف و سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی برداشته شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه مبارزه با آفات به ویژه به روش شیمیایی به عنوان آخرین راهکار کنترلی در مواردی امری اجتناب ناپذیر است، ادامه داد: سمپاشی هوایی شیمیایی از طریق هواپیما که در بخش کشاورزی کشور در گذشته صورت می گرفت به دلایل متعدد از جمله مسائل زیست محیطی منسوخ شده است.

وی به جایگزینی پهپادها بجای سمپاشی های معمول دیگر به دلیل سرعت عمل بالا، هزینه پایین تعمیر و نگهداری، قابلیت اجرای عملیات سمپاشی در زمین های صعب العبور، بهره وری بالا، دقت بالا، پوشش وسعت زیاد مزارع و کنترل تمام خودکار توسط سامانه کنترل زمینی اشاره نمود و افزود: این پرنده های قابل کنترل از راه دور نیاز به باند فرود ندارند، بدین صورت که سیستم پهپاد به صورت عمودی بلند شده و در نهایت بصورت عمودی بر زمین می نشیند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز نیز با بیان اینکه استفاده از پهپاد سمپاش برای کشاورزان در استفاده درست از سم مقرون به صرفه است گفت: پهپاد سمپاش در تمام مزارع و باغ‌های استان کاربرد دارد و این روش برای کشاورزی هوشمند و به منظور مبارزه با علف‌های هرز، کاهش آلودگی محیط زیست و آب، کاهش مصرف سم و جذب بالای کود شیمیایی استفاده می‌شود.

فرامرز افشانی با بیان اینکه این پهپادها قابلیت‌های مانند صرفه جویی در مصرف آب و هزینه عملیات، دقت بالای سمپاشی در مزارع، سهولت در بکارگیری آن‌ها و تسریع در کار دارند گفت: این دستگاه ها در مدت زمان ۱۰دقیقه با یک لیتر سم و ۱۰ لیتر آب یک هکتار زمین را سمپاشی می‌کنند در حالی که برای سمپاشی یک هکتار با روش سنتی به بیش از ۱۰۰۰ لیتر آب نیاز وجود دارد همچنین مصرف سم نیز حدود ۳۰درصد کمتر می شود که این هزینه ما را در کاشت و داشت محصول کاهش می دهد.

وی ورود نکردن کشاورز به زمین‌های زراعی و باغی، عدم لهیدگی و از بین رفتن محصولات بر اثر ورود تراکتور در مزرعه، همپوشانی یکنواخت سم به تمام نقاط مزرعه، کاهش مصرف آب و سم و عدم ورود نیروی انسانی در همه مراحل سم پاشی را به کشاورزان از مزایای بهره مندی از پهپادها در عرصه کشاورزی هستند، افزود: تا پیش از این سمپاشی و کودپاشی مزارع و باغات به دو روش عمده زمینی با استفاده از تراکتور یا نیروی انسانی و هوایی با استفاده از هواپیمای سبک و هلی کوپتر انجام می شد که هر یک معایب خاص خود را داشت اما اکنون پهپادها زمینه ای را برای کاهش هزینه ها و افزایش راندمان و عملکرد مزارع فراهم کرده اند.

افشانی با بیان این که برای سمپاشی باغات ۳۰ دقیقه و زمین‌های زراعی ۱۰ دقیقه زمان لازم است، گفت: با استفاده از این پهپادها در مصرف سم و آب صرفه‌جویی می‌شود و سمپاشی زمین‌ها در مناطق سخت گذر نیز به راحتی قابل انجام است.

«پهپاد» مخفف عبارت «پرنده هدایت پذیر از دور» می باشد که به هواپیماهای بدون سرنشین اطلاق می شود که در سال های اخیر در بخش های مختلف از جمله بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پهپاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۵۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری رویداد گامی نو ویژه دانش آموزان هنرستانی در هرمزگان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس، مدیرکل کمیته امداد هرمزگان گفت: این رویداد به منظور هم افزایی و تقویت ظرفیت‌های موجود برای مهارت افزایی فردی و فنی تخصصی دانش آموزان هنرستانی در رشته‌های متنوع، با برگزاری دوره‌های آموزشی تکمیلی و کاربردی، برگزار شد.

حمید باسره افزود: درحال حاضر پنج هزار و ۷۰۰ نفر از دانش آموزان زیرپوشش این نهاد در هنرستان‌های هرمزگان و رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: افزایش مهارت‌های فردی و تخصصی این دانش آموزان پرتلاش و آینده نگر، کمک شایانی به تسریع فرآیند اشتغال به کار آن‌ها در بخش خصوصی و کسب درآمد پایدار پس از فارغ التحصیلی خواهد کرد.

وی گفت: ۱۵۰ نفر از دانش آموزان منتخب زیرپوشش کمیته امداد هرمزگان به عنوان استعداد‌های برتر در رشته‌های فنی و حرفه ای، در بخش کشوری همایش راهیان پیشرفت حضور داشتند.

مدیرکل کمیته امداد هرمزگان گفت: دانش آموزان زیرپوشش این نهاد در رده سنی دوازده تا ۱۸ سال، حتی در حین تحصیل و در فصل تابستان می‌توانند، با ثبت نام و شرکت در طرح تابستانه مهارت کمیته امداد، با گذراندن دوره‌های آموزشی استاندارد و کوتاه مدت فنی حرفه‌ای مهارت‌های فردی و فنی-تخصصی خود ارتقاء دهند.

باسره گفت: این طرح به منظور تسهیل فرآیند کاریابی و کمک به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای دانش آموختگان رشته‌های فنی و حرفه‌ای از تاریخ ۱۵ تیر ماه تا ۱۵ شهریور ماه هر سال، با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود.

به گفته مدیرکل کمیته امداد هرمزگان، شرکت در طرح تابستانه مهارت برای دانش آموزان زیرپوشش این نهاد کاملاً رایگان است و همه هزینه‌های مربوط به برگزاری دوره‌های آموزشی در این طرح از سوی کمیته امداد تأمین و پرداخت می‌شود.

بیشتر بخوانید؛ برگزاری اردوی دانش آموزی راهیان پیشرفت در هرمزگان

باسره گفت: این نهاد به دانش آموزان فعال و علاقه‌مند به شروع فعالیت‌های شغلی کوچک و خانگی در دوران تحصیل و اوقات فراغت خود در صورت نیاز تا سقف ۳۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه با بازپرداخت بلند مدت پرداخت می‌کند.

وی افزود: همچنین این دانش آموزان می‌توانند پس از فارغ التحصیلی، با دریافت خدمات مشاوره شغلی از حوزه اشتغال کمیته امداد و بعد از دریافت مجوز‌های شغلی مرتبط از تسهیلات قرض الحسنه اشتغال بلند مدت با مبالغ بالاتر و متناسب با نیاز‌های شغلی خود بهره‌مند شوند.

دیگر خبرها

  • باغداران مبارزه به موقع با آفات درختان مرکبات را جدی بگیرند
  • شارژ مجدد باتری پهپادها در حین پرواز / طول عمر پهپادها با سلول‌های خورشیدی پروسکایت
  • دادگاه های برخط گامی برای شفاف سازی است
  • فعالیت ۴۰دستگاه انواع پهپاد در عرصه‌های کشاورزی استان قزوین
  • اینفوگرافیک| عملیات ایران علیه اسرائیل در یک نگاه
  • برگزاری رویداد گامی نو ویژه دانش آموزان هنرستانی در هرمزگان
  • استفاده از پهپاد برای سمپاشی در قم ۵۰ درصد افزایش یافت
  • سمپاشی باغ‌های رودبار علیه ملخ مراکشی
  • نمایش اقتدار توان پهپادها و موشک‌ های ایرانی در بغداد
  • نمایش اقتدار توان پهپادها و موشک‌های ایرانی در بغداد