Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالباری عطوان تحلیلگر معروف جهان عرب در مطلبی در رای الیوم با اشاره به تحولات سوریه آورده است: نشستی که طی روزهای اندک آینده در مسکو میان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای وی برگزار خواهد شد، باب از سرگیری روابط میان ترکیه و سوریه را می گشاید و توافق اضنه میان دو کشور را با اصلاحات اندک زنده می کند و آن طی مراسمی خواهد بود که بشار اسد رئیس جمهور سوریه و اردوغان با نظارت پوتین آنرا امضا خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی می نویسد: این سناریویی است که پوتین آماده کرده است و نقطه پایانی برای جنگ در سوریه و حاکمیت دمشق بر همه اراضی و گذرگاههای مرزی آن خواهد بود. پوتین هنگامی که ترتیب مذاکرات محرمانه میان دولت سوریه و کردها در شمال سوریه را داد، زیرکی تمام به خرج داد زیرا هم کردها را به آغوش دولت سوریه بازگرداند و هم شگفتی رهبران ترکیه را فراهم کرد و قدرت مانور آنکارا درزمینه سیاسی و نظامی را کم کرد.

عطوان آورده است: آنچه رهبران روسیه را نگران می کند، خطر بروز درگیری میان ارتش ترکیه و سوریه است که مسکو را در تنگنا قرار می دهد و باید یکی را علیه دیگری برگزیند و همه دستاورهای سوریه بر باد می رود و روند سیاسی که به پایان خود نزدیک می شود از هم فرو بپاشد و اوضاع به خانه اول بازگردد.

وی افزود: ورود ارتش سوریه به شرق فرات و تسلط بر ذخایر نفت و گاز شرق دیرالزور پس از خروج آمریکایی ها از آن و تسلط بر منبج والرقه و تل تمر و کوبانی و استقرار نیروهای ارتش سوریه در طول مرز با ترکیه ثمره طرح روسیه است که خیلی حساب شده و محرمانه و به دور از جنجال رسانه ای رخ داد.

عطوان تاکید کرد: هنگامی که الکساندر لاورنتیف فرستاده روسیه در سوریه اعلام کرد که ترکیه حق ندارد به طور دائم در سوریه نیرو داشته باشد در واقع از جزییات سناریویی پرده برداشت که به اردوغان نردبانی برای پایین آمدن از درخت بحران کنونی می دهد و این نردبان همان معاهده اضنه است.

وی بیان کرد: اطلاعات درز پیدا کرده از مسکو از نشستی امنیتی-نظامی میان ترکیه و سوریه در سوچی با نظارت روسیه طی روزهای آتی(احتمالا دوشنبه آینده) حکایت دارد که در آن فرماندهان امنیتی و نظامی دو کشور حضور خواهند داشت  و بعید نیست که مسئولان اطلاعاتی دو کشور هم حضور داشته باشند و این قبل از نشست دوجانبه پوتین و اردوغان خواهد بود.

تحلیلگر معروف جهان عرب اعلام کرد: آیا دیدار میان روسای جمهور ترکیه و سوریه نزدیک است وشاهد دست دادن گرم در میان لبخند پوتین خواهیم بود؟ جواب بله است زیرا تجارب هفت سال گذشته ثابت کرده است که مسکو به راهی گام برنداشته است مگر اینکه همه اهدافش را محقق کرده باشد و فکر نمی کنیم که سناریوی ماقبل از آخر بحران سوریه استثنا باشد. معاهده اضنه ریسمان نجات همه خواهد بود.

کد خبر 4749664

منبع: مهر

کلیدواژه: سوریه ترکیه عبدالباری عطوان سوریه ترکیه ایالات متحده آمریکا عراق دونالد ترامپ عربستان سعودی رژیم صهیونیستی فلسطین رجب طیب اردوغان روسیه ایران فرانسه کردهای سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۵۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنیه به ترکیه می‌رود/ برنامه دیدار با اردوغان

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه المیادین اعلام کرد که «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس پایان هفته آینده برای دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به این کشور سفر می کند.

این در حالی است که اردوغان امروز در اظهاراتی گفته بود تا زمانی که عمر دارد به حمایت از مساله فلسطین ادامه خواهد داد.

هنوز جزئیات بیشتری از برنامه سفر رئیس دفتر سیاسی حماس به ترکیه منتشر نشده است.

کد خبر 6081180 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • دستیار پوتین خطاب به اسرائیل: خویشتنداری کنید
  • دستیار پوتین در دیدار سفیر اسرائیل: همه طرف‌ها خویشتنداری کنند
  • پیشنهاد پوتین برای میانجیگری میان ایران - اسرائیل / 3 شرط تهران / روزنامه کویتی: روسیه قطعات حساس جنگنده سوخو35 را به ایران نداده
  • کشف یک بدافزار روسی توسط شرکت امنیتی در فنلاند
  • اردوغان به عراق سفر می‌کند
  • همکلاسی سابق پوتین به ریاست دیوان عالی روسیه رسید
  • سفر قریب‌الوقوع هنیه به ترکیه
  • هنیه به ترکیه می‌رود/ برنامه دیدار با اردوغان
  • سفر قریب الوقوع رافائل گروسی به ایران
  • سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی به ایران