Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-20@00:31:18 GMT

پیشروی برق‌آسای مقاومت در شمال سوریه

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۹۶۴۸۵

پیشروی برق‌آسای مقاومت در شمال سوریه

به گزارش مهر، نیروهای مقاومت سوری همچنان به سلسله پیشروی های خود در محور شمالی و همچنین در شمال شرق این کشور ادامه می دهند. این درحالی است که نیروهای ارتش ترکیه قصد داشتند در همان روزهای اول آغاز عملیات موسوم به «چشمه صلح» سیطره خود را بر مناطق مختلف شمال سوریه بسط دهند. با تمامی این ها، ورود قدرتمندانه نیروهای مقاومت به شمال سوریه تمامی معادلات ترکیه را برهم زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

طی روزهای گذشته نیروهای مقاومت سوری دستاوردهای چشمگیری را در مسیر ممانعت از پیشروی های نیروهای ارتش ترکیه محقق ساخته اند. در همین ارتباط، منابع سوری اعلام کردند که ارتش سویه در مرز با ترکیه در منطقه سوق الهال در شمال شهر کوبانی مستقر شده است. روزنامه الوطن سوریه نیز امروز پنجشنبه گزارش داد که ارتش سوریه پرچم این کشور را در این منطقه به اهتزاز درآوردند.

افزون براین، آخرین اخبار و گزارش های منتشر شده حاکی از آن هستند که نیروهای سوری طی ساعات آتی در مناطق مرزی با ترکیه و عراق هم برای اولین بار از سال ۲۰۱۲ مستقر خواهند شد. صبح امروز نیز  خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد: ارتش سوریه پهپاد وابسته به نیروهای ترکیه را در روستای مجیبره در زرکان در حومه ناحیه تل تمر در استان حسکه در شمال شرق سوریه سرنگون کرده است.

درهمین حال، نیروهای ارتش سوریه بر فرودگاه نظامی شهر الطبقه به طور کامل مسلط شده اند. خبرنگار اسپوتنیک در سوریه اعلام کرد: ارتش سوریه امروز یا فردا وارد شهر الطبقه می شود و این پس از تسلط کامل ارتش سوریه بر فرودگاه نظامی الطبقه است که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ تحت کنترل داعش بود و از سال ۲۰۱۷ تحت کنترل نیروهای قسد قرار گرفت.

این دستاوردهای گسترده و پیشروی های برق آسای نیروهای مقاومت سوری در شمال سوریه و شمال شرق این کشور در حالی ادامه دارد که منابع روسی از مانع تراشی ائتلاف به اصطلاح بین المللی به سرکردگی آمریکا در مسیر حرکت نیروهای سوری خبر می دهند. در همین ارتباط، روز گذشته رسانه های روسی اعلام کردند:  ارتش سوریه در پل قره قوزاق بر روی رود فرات است و  جنگنده های ائتلاف آمریکایی مانع از حرکت آنها به سوی عین العرب می شوند.

این در حالی است که شبکه الجزیره هم گزارش داد: هشت خودرو نظامی آمریکایی در آنسوی پلس قره قوزاق در حومه شرقی منبج مستقر شده اند تا مانع از حرکت نیروهای ارتش سوریه به کوبانی در شرق فرات شوند. پل قره قوزاق در ۲۵ کیلومتری شهر کوبانی قرار دارد و به همین دلیل است که ایالات متحده آمریکا تمام تلاش خود را به کار بسته تا از پیشروی های مقاومت در آنجا ممانعت به عمل آورد. 

بر اساس آنچه که گفته شد به نظر می رسد که سلسله پیشروی های گسترده و برق آسای نیروهای مقاومت سوری در شمال سوریه و شمال شرق این کشور موجب شده است تا رؤیاهای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در شمال سوریه به تدریج بر باد برود. این درحالی است که اردوغان پیش از آغاز عملیات موسوم به «چشمه صلح» تصور می کرد که می تواند در طول چند روز مناطق مختلف شمال سوریه را تحت سیطره خود درآورد. 

همزمان با تداوم عملیات های نیروهای مقاومت سوری، رهبران سوریه نیز تهدیدات خود علیه نیروهای متجاوز ترکیه را تشدید کرده اند تا نشان دهند در مسأله دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود در مقابل متجاوزان، جدی هستند. در همین ارتباط، «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه امروز پنجشنبه با «فالح الفیاض» مشاور امنیت ملی عراق دیدار و گفتگو کرد. وی در این دیدار تأکید کرد: از تمامی ابزارهای مشروع برای مقابله با متجاوزان ترکیه استفاده خواهیم کرد. 

رئیس جمهور سوریه همچنین تأکید کرد: تجاوز جنایتکارانه ترکیه به شمال سوریه هرچند که با شعارهای دروغین انجام شده است اما هدف آن تحقق اطماع اردوغان است. اسد همچنین ادامه داد: این جنگ و تجاوز آشکار علیه حاکمیت ملی سوریه را دمشق پیشتر بارها و در مناطق مختلف به تروریست هایِ مزدور وابسته به ترکیه پاسخ داده است و اکنون نیز با بهره برداری از تمامی ابزارهای مشروع، این تجاوز را به آنکارا پاسخ می دهد. 

علاوه بر این،  بثینه شعبان، مشاور بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز گفته است: ما مطمئن هستیم که ارتش ما آنکه به اراضی ما تعدی و تجاوز کرده است را بیرون خواهد کرد. وی افزود: جبهه النصره و داعش به ترکیه کمک می کنند. شعبان تاکید کرد: دمشق و رهبران سیاسی اقدامات لازم را برای مقابله با حمله ترکیه به اراضی سوریه به عمل آورده اند.

وی درباره احتمال درگیری میان ارتش سوریه و ترکیه هم گفت: هر احتمالی وجود دارد. مشاور رئیس جمهور سوریه بیان کرد: بیشتر آنانی که رجب طیب اردوغان آنها را رهبری می کند وابسته به جبهه النصره و داعش هستند. این اظهارات شجاعانه رهبران سوری حکایت از عزم راسخ آن ها برای پاسخگویی به تجاوزگری نیروهای ترکیه در خاک یک کشورِ دارای حاکمیت مستقل دارد. بدون شک در سایه این مواضع جدید رهبران سوریه نبردها در شمال و شمال شرق این کشور وارد مرحله تازه ای خواهد شد. 

این مسأله را نیز باید در نظر گرفت که دولت ترکیه اکنون در موضع ضعف قرار دارد چراکه تاکنون به هیچیک از اهداف خود در شمال سوریه دست پیدا نکرده است. می‌توان گفت که درحال حاضر تشکیل منطقه امن در شرق فرات به یک رؤیای دیرینه برای آنکارا تبدیل شده است؛ رؤیایی که به اذعان خودِ مقامات ترکیه‌ای صبر آن‌ها برای تحقق آن در حال لبریز شدن است. آنکارا به دنبال آن است تا از رهگذر جامه عمل پوشاندن به هدف و رؤیای خود یعنی ایجاد منطقه امن در شرق فرات، به حضور کُردها در این منطقه پایان بخشد.

با تمامی این ها، همانطور که پیشتر گفته شد، پیشروی های برق آسای نیروهای مقاومت و تحقق دستاوردهای بزرگ آنها در شمال و شمال شرق سوریه موجب شده است تا ارتش ترکیه بیش از پیش در موضع ضعف قرار گیرد. این بدان معناست که شمارش معکوس برای شکست سیاست های «رجب طیب اردوغان» در سوریه و به تبع آن عملیات «چشمه صلح» آغاز شده است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۶۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمانده شمال شرق ارتش: عملیات «وعده صادق» یک بازدارندگی قوی بود

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، فرمانده قرارگاه منطقه ای شمال شرق نیروی زمینی ارتش در آیین رژه نیروهای مسلح خراسان رضوی در مشهد گفت : هرگونه حرکتی در مرزهای جمهوری اسلامی ایران بخواهد رخ دهد، دشمن مطمئن باشد نقشه آن‌ها قبل از اقدام از بین خواهد رفت.

امیر سرتیپ رضا آذریان افزود: ارتش در قبل از انقلاب مومن، متعهد و در کنار مردم بودند و انقلاب را به پیروزی رساند و بعد از پیروزی انقلاب هم در دفاع مقدس و دیگر صحنه های مختلف در کنار مردم حضور داشته و نقش آفرین بوده است.

فرمانده قرارگاه منطقه ای شمال شرق نیروی زمینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخابات اسفندماه پارسال افزود: نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی ایران در انتخابات یک بار دیگر ولایت مداری خود را در عرصه سیاسی نشان دادند و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران را ثابت کردند.

وی ادامه داد: امروز یگان‌های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در کنار سایر نیروها با تجهیزات مدرن بومی، دورتر از مرزها را با اشراف اطلاعاتی رصد می کنند و همه تحرکات را زیر نظر دارند.

امیر آذریان گفت: امروز بر اساس دستورات سلسله مراتب به ویژه ستاد کل نیروهای مسلح و با پشتیبانی استاندار انسداد مرز که یک مسئله اصلی در منطقه شمال شرق و استان خراسان رضوی بود، آغاز شد.

رژه نیروهای مسلح خراسان رضوی به مناسبت روز ارتش، ۲۹ فروردین ماه در منطقه بلوار نماز مشهد برگزار شد.

 

دیگر خبرها

  • ۲۲ کشته در حمله تروریستی به اتوبوس حامل نیروهای ارتش سوریه
  • حمله تروریستی به اتوبوس نیروهای تیپ قدس در سوریه
  • خروج نیرو‌های سپاه از سوریه؟
  • نگاهی به نیم قرن سیاست اعراب درباره رژیم اسرائیل؛ از اکتبر 1973 تا اکتبر 2023، استحاله عربی چگونه رقم خورد؟ + اسناد
  • اذعان سایت عبری به دست برتر نیروهای مقاومت در جنگ غزه
  • عملیات« وعده صادق» بازدارندگی بسیار قوی در منطقه بود
  • تثبیت موازنه قدرت نظامی منطقه با انجام عملیات صبح صادق
  • فرمانده شمال شرق ارتش: عملیات «وعده صادق» یک بازدارندگی قوی بود
  • نتانیاهو آقای شکست؛ ۱۷ باخت بزرگ نخست‌وزیر جنجالی
  • رژیم صهیونیستی یکی از فرماندهان حزب‌الله را ترور کرد