Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد شفی ملک‌زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه نرخ خرید تضمینی ۲۵ قلم محصول کشاروزی مورد رضایت کشاورزان نیست، اظهار کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و تورم بالای بحث بالای کشاورزی نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه نیست که در صورت اصلاح نشدن قیمت خودکفایی شکر، گندم و بسیاری از محصولات دیگر را از دست خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سیاست وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با قانون تمرکز در محصولات روغنی و چغندر قند افزایش تولید و خوداتکایی و خودکفایی در تولید این محصولات بود به عنوان مثال با وجود آنکه مصرف عامیانه شکر در کشور حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن است در سال ۹۶ توانستیم تولید را به مرز ۲ میلیون و ۵۰ هزار تن برسیم که متأسفانه سیاست‌گذاری نادرست در تعیین قیمت تضمینی کاهش ۵۰ درصدی تولید را به همراه داشت که با استمرار این روند و اعلام نرخ خرید تضمینی چغندر قند بهاره و پاییزه برای سال زراعی آینده کشاورزان هیچگونه رقبتی به کشت این محصول ندارند که همین امر موجب شده تا از خودکفایی این محصول استراتژیک فاصله بگیریم.

ملک‌زاده قیمت منطقی خرید تضمینی هر کیلو کلزا را ۶ تا ۶ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که شورای اقتصاد قیمت خرید تضمینی کلزا برای سال آینده را ۴ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام کرده که با وجود افزایش هزینه‌های تولید چنین نرخی برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد.

بیشتر بخوانید: اُفت ۱.۵ درصدی قیمت مرغ در بازار/حداکثر خرید تضمینی مرغ باید ۵۰ هزار تن باشد

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: اگرچه وزارت جهاد کشاورزی به کشاورزان فشار می‌آورد تا محصولاتی همچون گندم و دانه‌های روغنی را بکارند، اما در صورت نبود حمایت‌های لازم هیچ یک از وعده‌ها در خصوص خودکفایی محصولات محقق نخواهد شد چرا که تولیدکنندگان انتظار دارند دولت حمایت‌های حداقلی مبنی بر پرداخت هزینه حق بیمه و تسهیلات کم بهره را در اختیار آن‌ها بگذارد تا آن‌ها به ادامه کشت و کار امیدوار شوند چرا که دریافت تسهیلات با سود ۱۸ درصد برای تولید در شرایط فعلی بسیار بالاست.

وی نسبت به کاهش شدید سطح زیر کشت گندم، چغندر قند و بسیاری از محصولات دیگر برای سال آینده خبر داد و گفت: اگر مسئولا امر هرچه سریعتر تدابیری برای اصلاح نرخ نیاندیشند بدون تردید با پایان مهلت کشت شاهد افت تولید در بسیاری از محصولات استراتژیک خواهیم بود و این امر تنها به نفع سودجویان نیز که موضوع احداث وزارت بازرگانی و واردات را دنبال می‌کنند تا بتوانند از طریق واردات و تنظیم بازار سود‌های هنگفتی را به جیب بزنند

ملک‌زاده ادامه داد: با وجود مشکلات تحریم که گریبانگیر کشور است، بی‌توجهی مسئولان شورای اقتصاد به اصلاح نرخ خرید تضمینی محصولات استراتژیک می‌توانند منجر به نابودی خودکفایی و پایداری تولید شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه قیمت ۲ هزار و ۲۰۰ تومانی برای خرید تضمینی گندم منصفانه نیست، بیان کرد: بر اساس آنالیز هزینه‌های تولید و تورم اعلامی بانک مرکزی قیمت خرید تضمینی هیچگونه سنخیتی با هزینه‌های تولید ندارد و اگر تجدید نظری در اصلاح نرخ صورت نگیرد بنده با قطعیت می‌گویم که بیش از ۵۰ درصد سطح زیر کشت گندم برای سال زراعی آینده کاهش می‌یابد و تنها عده‌ای از کشاورزان که چاره‌ای دیگر جز کشت گندم ندارند اقدام به کاشت این محصول خواهند کرد و مابقی کشاورزان به سمت و سوی کشت‌های دیگر می‌روند که این امر می‌تواند منابع آبی را دچار بحران جدی کند.

ملک‌زاده در پایان تصریح کرد: اگر هرچه سریعتر تجدید نظری در اصلاح نرخ ۲۵ قلم محصول کشاورزی مطابق با هزینه‌های تولید و تورم صورت نگیرد و کشاورزان تصمیم خود را در ارتباط با کشت بگیرند بدون تردید برخی سودجویان و دلالان که به دنبال احیای وزارت بازرگانی و واردات هستند به اهدافشان به خود دست می‌یابند، چرا که کشاورزان با توجه به قیمت‌های فعلی رقبتی به کشت ندارند.

انتهای پیام/

ضرورت اصلاح هرچه سریعتر نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی مطابق با هزینه‌های تولید

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اقتصادی اخبار کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۷۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید توافقی ۷۰۰۰ تن سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، گفت: تاکنون خرید بیش از ۷ هزار تن سیب‌زمینی به صورت توافقی انجام شده و خوشبختانه در این فرآیند قیمت واقعی سیب‌زمینی به قیمت تمام شده تولید نزدیک شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، حسین برزگر امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: از نیمه اسفندماه سال 1402 با توجه به ممنوعیت واردات سیب زمینی و افت قیمت سیب‌زمینی و افزایش هزینه‌های انبارداری کشاورز، خرید توافقی سیب‌زمینی در استان آغاز شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در بازدید معاون وزیر جهاد کشاورزی، مقرر گردید ذخیره‌سازی 1500 تن سیب‌زمینی مورد نیاز کشور توسط سازمان تعاون روستایی در استان چهارمحال و بختیاری انجام شود.

وی با بیان اینکه تاکنون خرید بیش از 7 هزار تن سیب‌زمینی به صورت توافقی بین صادرکنندگان و کشاورزان قرارداد منعقد شده است، مطرح کرد: این طرح با توجه به ابلاغ و پیگیری‌های انجام شده، استمرار طرح خرید توافقی سیب‌زمینی بین کشاورزان و صادرکنندگان یا صنعتگران تا اطلاع ثانوی تمدید شده است.

برزگر با اشاره به اینکه دو مرکز خرید در شهرستان بروجن و شهرستان شهرکرد عملیات خرید و ثبت قرارداد را ادامه می‌دهند، گفت: در خصوص صدور معرفی کشاورزان بابت ثبت در سامانه، مقرر شد برابر 40 درصد تولید در سامانه پهنه‌بندی کشاورز، گواهی تولید برای کشاورزان صادر شود.

وی عنوان کرد: بازدید بار توسط کارشناسان ناظر و بررسی فیزیکی بار در سردخانه‌های استان و نظارت بر مراحل و صدور بارنامه و همچنین تاییدیه گمرکی در مقصد از الزامات طرح است که نظارت بر خرید توافقی سیب‌زمینی جدی‌تر شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این فرآیند قیمت واقعی سیب‌زمینی به قیمت تمام شده تولید نزدیک شده است و امیدواریم با تداوم این روند این امر بیشتر شود.

انتهای پیام/7540/

دیگر خبرها

  • تمدید خرید توافقی سیب‌زمینی درچهارمحال و بختیاری
  • خرید تضمینی گندم به ۱۱ میلیون تن می‌رسد
  • ۱۴ هزار هکتار از باغات مازندران شناسنامه دار شد
  • بیش از هزار و ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی در کشور آماده تحویل گندم کشاورزان است
  • «سود» مشوقی برای «مشارکت مردمی» در تولید
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • تمدید خرید توافقی سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری
  • آمادگی ۴ مرکز برای خرید تضمینی گندم در شادگان
  • شروع برداشت گندم در مناطق گرمسیری کشور
  • خرید توافقی ۷۰۰۰ تن سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری