Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-24@15:51:29 GMT

رمز ماندگاری نهضت عاشورا در تشنگی امام حسین نیست

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۹۷۷۹۷

رمز ماندگاری نهضت عاشورا در تشنگی امام حسین نیست

عابدی گفت: رمز ماندگاری نهضت عاشورا در تشنگی امام حسین(ع) نیست، بلکه امام به دور از رادیکالیسم کور در همان آرامش همیشگی تن به مصلحت‌های دو روزه دنیا نداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «کریم عابدی» عصر امروز(۲۵ مهر) در همایش «نهضت عاشورا و نقش آن در حرکت‌های اصلاح‌طلبانه» که در دانشگاه صنعتی سهند تبریز برگزار شد، اظهار داشت: هر نظام حکومتی و سیاسی باید فضا را برای ناقدان دلسوز باز کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی سهند خاطرنشان کرد: باید فضا را برای نقد و نقدپذیری فراهم کرده و حاکمان نیز نباید خود را مصون از خطا بدانند؛ داشتن قدرت نه گفتن و خط قرمز از دیگر دردهایی است که امام حسین(ع) و قیام ایشان به ما یاد می‌دهد.

وی ادامه داد: اصول گرایی به مفهوم واقعی به معنی داشتن خط قرمز در عرصه سیاست بوده و هر حاکمی که خط قرمز و قدرت نه گفتن نداشته باشد در تاریخ ماندگار نخواهد بود، نداشتن اصول در سیاست مقطعی جواب می‌دهد.

عابدی تصریح کرد: رمز ماندگاری نهضت عاشورا در تشنگی امام حسین(ع) در روز عاشورا نیست، بلکه در این است که امام به دور از رادیکالیسم کور در همان آرامش همیشگی تن به مصلحت‌های دو روزه نداد.

وی، عدم ظلم پذیری و سکوت در برابر ظلم سیستماتیک به انسان‌ها را دومین خط قرمز حضرت سیدالشهدا(ع) عنوان کرد و افزود: در منطق سیاست‌ورزی امام، مبارزه با خون و شهادت آخرین گزینه‌ انتخابی بود.

این قرآن پژوه تبریزی یادآور شد: گناهی نابخشودنی است، اگر فلسفه و قیام عاشورا را در خون طلبی و شهادت خلاصه کنیم. نباید قیام عاشورا را دستمایه خشونت طلبی‌ها کرد.

عابدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که به هیچ نظام سیاسی و حکومتی چک سفید داده نشده است، اظهار داشت: واقعه عاشورا خلاف قداست تراشی برای حکومت را نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه فلسفه عاشورا، صحنه عرضه مکارم اخلاقی و زیبایی‌های عظیم روحی انسان است، گفت: متاسفانه ما بیشتر به مصائب عاشورا می‌گرییم و کمتر به مکارم آن می‌اندیشیم و بیشتر محبت امام حسین(ع) را و کمتر معرفت او را در اندیشه و اعتقاداتمان در نظر می‌گیریم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که موثرترین روش بهره‌گیری از امام حسین (ع) و عاشورا برخورد الگویی با زندگی این امام است، خاطرنشان کرد: برخورد اسطوره‌ای و رازآلود باعث غیرقابل درک شدن قیام امام حسین(ع) شده و تاسی و پیروی از آن برای دیگران را غیر ممکن می‌کند.

وی با بیان اینکه حرکت عاشورا حاصل زیرساخت‌های اعتقادی و سیر و سلوک معنوی امام حسین(ع) بوده و حیات خود امام می‌تواند به عنوان زیست اخلاقی و حیات طیبه مورد توجه ما قرار گیرد، گفت: غفلت از عقبه معرفتی، ذهنی، روحی و شخصیتی امام و کوتاه کردن عمر امام به قیام عاشورا گناهی نابخشودنی است.

پایان پیام/533

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی زائران اربعین حسینی پیاده روی اربعین اربعین اربعین ۹۸ مرز بین المللی شلمچه حب الحسین یجمعنا کانون های مساجد منطقه آزاد اروند فلسفه نهضت عاشورا عابدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۷۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرونشست زمین در میدان امام حسین(ع) یزد با بارش‌های اخیر

به دنبال بارش شدید باران و وقوع سیلاب در شهر یزد، بخشی از زیرگذر میدان امام حسین(ع) به عنوان میدان اصلی شهر یزد با فرونشست همراه و تردد در این مسیر محدود شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، بارش‌های سیل‌آسای باران در نقاط مختلف استان یزد سبب روان شدن سیلاب و رواناب‌ها در بخش‌های مختلف استان شد.

علاوه بر روان‌ شدن سیلاب‌ در بخش‌های مختلف برخی شهرها، سیل خسارت‌هایی هم به دنبال داشت که از فرونشست تا ورود آب به منازل مردم در برخی از نقاط استان را شامل می‌شود.

از جمله خسارت‌های سیل در شهر یزد، فرونشست بخشی از مسیر زیرگذر میدان امام حسین(ع) بود که سبب شد بخشی از این زیرگذر قابل استفاده نباشد.

شهر یزد در سال 1401 هم شاهد دو سیل بسیار شدید بود که خسارت‌های زیادی به همراه داشت؛ از جمله خسارت‌های این دو سیل ویرانگر، فرونشست‌هایی بود که با عمق بالا در نقاط مختلف شهر به وقوع پیوست.

در سیل مرداد 1401 طبق گزارش‌های اعلام شده بالغ بر 500 فرونشست در بخش‌های مختلف ایجاد شده بود که بخش قابل توجهی از آن به دلیل عدم بازسازی و غیرفعال شدن قنات‌ها بود و میل‌های این قنات‌ها سبب فرونشست زمین شده بودند.

نکته بسیار مهم و قابل توجه در ارتباط با این سیلاب‌ها و روان‌آب‌ها در نقاط مختلف شهر یزد، وضعیت بافت تاریخی است که با وجود آسیب‌هایی که در این بخش وجود داشته اما نسبت به بخش‌های دیگر به ویژه بافت فرسوده خسارت بسیار جزئی‌تر داشته است.

نوع معماری بافت تاریخی شهر یزد، حفر چاه‌های جذبی از سوی شهرداری و همچنین ورود آب به قنات‌های فعال از جمله دلایلی است که بافت تاریخی شهر یزد را از تخریب سیلاب در امان نگه داشته است.

به گفته کارشناسان قنات و سازه‌های آبی سنتی، در صورتی که تمام قنات‌های شهر یزد که نزدیک به یک هزار کیلومتر در زیر شهر هستند، فعال بودند، سیل امکان خسارت وارد کردن به هیچ بخشی از شهر یزد را نداشت، اما متاسفانه در طول دهه‌های گذشته لایروبی، حفاظت و بازسازی از قنات‌ها به صورت کامل کنار گذاشته شده است.

در حال حاضر و در سیلاب اخیر نیز به دلیل ورود آب به برخی از ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها امکان وقوع خسارت‌هایی وجود دارد، اما بررسی این خسارت‌ها به روزهای آینده موکول شده است. 

انتهای پیام/781

دیگر خبرها

  • فرونشست زمین در میدان امام حسین(ع) یزد با بارش‌های اخیر
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین(ع)
  • فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین (ع)
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر امام حسین (ع)
  • آتش سوزی انبار داروی بیمارستان امام حسین
  • تربیت شاگرد و روحانی مبارز
  • آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین تهران
  • علت آتش‌سوزی در انبار بیمارستان امام حسین چه بود؟/ عکس
  • پذیرش سطح عالی و مقطع خارج مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین(ع) قم