Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سردرد ناشی از گرسنگی چیست؟ زمانی که غذای کافی نخورده اید ممکن است فقط صدای معده شکایت بدنتان را نشان ندهد، بلکه شاید سر درد شدیدی را نیز به دنبال داشته باشد. سردرد گرسنگی زمانی اتفاق می‌افتد که قند خون افت کرده و از حالت طبیعی پایین‌تر بیاید.

 سردرد ناشی از گرسنگی چیست؟ زمانی که غذای کافی نخورده اید ممکن است فقط صدای معده شکایت بدنتان را نشان ندهد، بلکه شاید سر درد شدیدی را نیز به دنبال داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سردرد گرسنگی زمانی اتفاق می‌افتد که قند خون افت کرده و از حالت طبیعی پایین‌تر بیاید. برای بعضی از افراد گرسنه شدن باعث سردرد‌های میگرنی می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا همه چیز را در مورد سردرد ناشی از گرسنگی بدانیم که شامل نحوه‌های درمان و پیشگیری از آن می‌شود.

علائم و نشانه‌های سردرد‌های ناشی از گرسنگی اغلب شبیه به سردرد‌های تنشی است. اما بعضی از علائم شایع آن شامل موارد ذیل می‌گردد:

درد‌های مبهم

احساس اینکه یک نوار تنگ در اطراف سر شما پیچیده شده

احساس فشار در سراسر پیشانی یا اطراف سر

احسس تحت فشار بودن در گردن و شانه‌ها

وقتی قند خون پایین می‌آید، ممکن است همچنین متوجه علائم دیگری هم شوید، از جمله:

سرگیجه

خستگی

معده درد

احساس سرما

شکنندگی

این نشانه‌های اضافی به تدریج می‌آیند؛ بنابراین ممکن است علائم آن تنها با یک سردرد مبهم شروع شود، اما همانطور که غذا خوردن تان را به تعویق می‌اندازید، متوجه شوید که نشانه‌های دیگر نیز ظاهر شده اند. علائم این نوع سردرد‌ها ظرف ۳۰ دقیقه بعد از اینکه غذا بخورید، رفع می‌گردند.

هشدار در سردرد ناشی از گرسنگی

اگر سردردتان شدید، ناگهانی و همراه با هر یک از علائم ذیل بود، فورا از پزشک به صورت اورژانسی کمک بخواهید:

ضعف در یک قسمت صورت

بی حسی در بازو‌ها

لکنت زبان

این نوع از سردرد‌ها می‌توانند نشانه‌ای از یک سکته مغزی باشند.

علل بروز سردرد ناشی از گرسنگی چیست؟

سر درد‌هایی که بر اثر گرسنگی پبروز می‌کنند، ممکن است ریشه در کمبود غذا، نوشیدنی یا هر دو داشته باشند. بعضی از شایع‌ترین علل سردرد‌های گرسنگی شامل موارد ذیل می‌گردد:

کم آبی

اگر به اندازه کافی مایعات نخورده باشید، لایه‌های بافت نازک مغز می‌توانند شروع به سفت شدن کرده و بر گیرنده‌های درد فشار آورند. این اثر جانبی یکی از علل رایج نوع دیگری از سردرد هاست که "سردرد خزنده" نامیده می‌شود.

کمبود کافئین

کافئین یک محرک است که بدن به آن عادت می‌کند، به خصوص اگر عادت دارید روزانه سه یا چهار فنجان کافئین بخورید، اگر به بدن تان نرسد، می‌توانند رگ‌های خونی مغز را بزرگ کرده، جریان خون در مغز را افزایش دهد و در نتیجه منجر به سردرد شود.

از دست دادن وعده‌های غذایی

کالری موجود در غذا سنجشی از انرژی است. بدن ما به یک منبع انرژی سازگار در قالب غذا به عنوان سوخت نیاز دارد. اگر ما چیزی نخوریم، سطح قند خون مان افت کرده و در واکنش به آن بدن هورمون‌هایی را آزاد می‌کند که به مغز سیگنال گرسنگی را مخابره می‌نمایند. این هورمون‌های مشابه، ممکن است فشار خون شما را افزایش داده و عروق خونی بدن تان را سفت کند که باعث سردرد می‌شود.

به علاوه اگر از قبل تجربه سردرد یا میگرن را به طور منظم داشته اید، بیشتر احتمال دارد که دچار این نوع از سردرد‌ها گردید.

سردرد ناشی از گرسنگی چگونه درمان می‌شود؟

شما معمولا می‌توانید این نوع از سردرد‌ها را با خوردن غذا و نوشیدن آب درمان کنید. اگر عدم استفاده کافئین دلیل سردرد‌های شما باشد، ممکن است یک فنجان چای یا قهوه کمک تان کند. به یاد داشته باشید که ممکن است ۱۵ تا ۳۰ دقیقه زمان ببرد که بدن ذخیره قند خون خود را تنظیم و بازسازی کند. اگر احساس می‌کنید که سطح قند خونتان واقعا پایین است یا سابقه هیپوگلیسمی دارید، شاید نیاز داشته باشید چیزی بخورید که قند بالایی دارد مانند آبمیوه یا سودا، فقط مطمئن شوید که بعضی از پروتئین‌ها را نیز در خود دارد.

درمان میگرن

گاهی اوقات، گرسنگی می‌تواند باعث ایجاد سردرد‌های شدیدتر و قابل توجهی مانند میگرن شود. میگرن سردرد مزمنی ست که باعث درد شدیدی می‌شود.

نشانه‌های داشتن میگرن شامل موارد ذیل می‌گردد:

سردرد هایتان ضربان دار است: این سردرد‌ها معمولا یک احساس تکان یا ضربان در سر را به همراه دارند.

یک روز طول می‌کشد: این سردرد‌ها معمولا بدون درمان ۲۴ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشند.

در یک طرف هستند: این درد‌ها معمولا از یک قسمت سر بروز می‌کنند.

حالت تهوع به همراه دارند: ممکن است همچنین احساس تهوع یا استفراغ کنید.

فرد را ناتوان می‌سازند: علائم میگرن می‌تواند به صورت واضحی فکر کردن را برای فرد سخت کند. ممکن است همچنین حساسیت شدیدی به نور، صدا و بو پیدا کنید.

زمانی که بر اثر گرسنگی سردرد میگرنی بگیرید، ممکن است تنها خوردن چیزی برای تسکین دردتان کافی نباشد. از دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوبروفن یا ناپروکسن استفاده کنید. در این مواقع آستامینوفن نیز ممکن است کمکتان کند.

منبع: الودکتر

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت سردرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۸۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با کشف این پروتیین، درمان طاسی سر ممکن شد

آفتاب‌‌نیوز :

این یافته‌ها می‌تواند گزینه‌های درمانی جدیدی را برای طاسی و درمان‌هایی برای تسریع بهبود زخم ارائه دهد. به گفته پژوهشگران، یک ماده شیمیایی واحد کلیدی برای کنترل زمان تقسیم سلول‌های فولیکول مو و زمان مرگ آن‌ها است. این کشف نه تنها می‌تواند طاسی را درمان کند، بلکه در نهایت به بهبود زخم سرعت می‌بخشد، زیرا فولیکول‌ها منبع سلول‌های بنیادی هستند.

بیشتر سلول‌های بدن انسان شکل و عملکرد خاصی دارند که در طول رشد جنینی تعیین می‌شود که تغییر نمی‌کند. به عنوان مثال، یک سلول خونی نمی‌تواند به سلول عصبی تبدیل شود یا برعکس.

بااین حال، سلول‌های بنیادی مانند کاشی‌های خالی می‌توانند به انواع دیگر سلول‌ها تبدیل شوند. گفتنی است که سازگاری آن‌ها باعث می‌شود برای ترمیم بافت یا اندام‌های آسیب دیده مفید باشند.

گیجوان وانگ (Qixuan Wang) زیست شناس ریاضی دانشگاه کالیفرنیا و یکی از پژوهشگران مطالعه، می‌گوید: در داستان‌های علمی تخیلی، وقتی شخصیت‌ها به سرعت از جراحات بهبود می‌یابند، به خاطر وجود سلول‌های بنیادی است که می‌توانند این امکان را فراهم کنند.

وانگ در ادامه توضیح داد: در زندگی واقعی، تحقیقات جدید ما را به درک رفتار سلول‌های بنیادی نزدیک‌تر می‌کند تا بتوانیم آن را کنترل کرده و شرایط بهبود زخم را ارتقا دهیم. کبد و معده در پاسخ به زخم‌ها خود را بازسازی می‌کنند. به گزارش سیناپرس، با این حال، تیم وانگ فولیکول‌های مو را مورد مطالعه قرار دادند، زیرا آن‌ها تنها اندامی در انسان هستند که به طور خودکار و دوره ای، حتی بدون آسیب، بازسازی می‌شوند.

محققان تعیین کردند که چگونه نوعی پروتئین به نام TGF-beta، فرآیندی را کنترل می‌کند که طی آن سلول‌های موجود در فولیکول‌های مو، از جمله سلول‌های بنیادی، تقسیم شده و سلول‌های جدید را تشکیل می‌دهند یا مرگ خود را تنظیم می‌کنند.

پروتئین TGF-beta دو نقش متضاد دارد. وانگ گفت: این موضوع به فعال شدن برخی از سلول‌های فولیکول مو برای تولید جدید کمک کرده و بعداً به هماهنگ سازی فرآیند مرگ سلولی کمک می‌کند.

مانند بسیاری از مواد شیمیایی، مقدار است که تفاوت را ایجاد می‌کند. اگر سلول مقدار معینی از TGF بتا تولید کند، تقسیم سلولی را فعال کرده و مصرف بیش از حد آن باعث آپوپتوز یا مرگ سلولی می‌شود. 

هیچ کس کاملاً مطمئن نیست که چرا فولیکول‌ها خود را می‌کشند. برخی فرضیه‌ها نشان می‌دهد که این یک ویژگی ارثی از حیواناتی است که برای زنده ماندن در دمای گرم تابستان یا تلاش برای استتار موی بدن خود را از دست می‌دهند.

حتی زمانی که یک فولیکول مو خود را می‌کشد، هرگز مخزن سلول‌های بنیادی خود را نمی‌کشد. وانگ گفت: وقتی سلول‌های بنیادی زنده مانده سیگنال بازسازی را دریافت می‌کنند، تقسیم شده و سلول جدید ساخته و به یک فولیکول جدید تبدیل می‌شوند.

اگر دانشمندان بتوانند روشی را که TGF-بتا تقسیم سلولی را فعال می‌کند و نحوه ارتباط این ماده شیمیایی با سایر ژن‌های مهم را با دقت بیشتری تعیین کنند، ممکن است سلول‌های بنیادی فولیکول را فعال کرده و رشد مو را تحریک کند. 

از آنجایی که بسیاری از حیوانات، از جمله انسان، پوستی پوشیده از مو دارند، برای بهبود کامل زخم‌ها نیاز به بازسازی فولیکول‌های مو است. توانایی کنترل دقیق‌تر سطوح TGF-بتا نیز می‌تواند روزی طاسی را که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان آزار می‌دهد، درمان کند. وانگ در پایان گفت: به طور بالقوه کار ما می‌تواند چیزی برای کمک به افرادی که از مشکلات مختلف رنج می‌برند ارائه دهد.

شرح کامل این تحقیق و یافته‌های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Biophysical منتشر شده است.

منبع: سلامت نیوز

دیگر خبرها

  • آژانس‌های دولتی امریکا: نقض IP در سراسر بازارهای NFT وجود دارد
  • 7 نشانه مهم تومور مغزی
  • درمان خانگی آلرژی و حساسیت فصل بهار + علائم و توضیحات
  • علائم هشداردهنده بیماری کرون/ عوارض سخت و عجیب این بیماری
  • ارتباط جالب ایجاد نفخ با کمبود یک ویتامین
  • ارتباط عجیب کمبود یک ویتامین و ایجاد نفخ
  • مشکلات جسمی شایع در ماه رمضان
  • با کشف این پروتیین، درمان طاسی سر ممکن شد
  • اسپاسم عضلانی زیاد نشانه این بیماری خطرناک است
  • اسپاسم عضلانی نشانه تومور مغزی است؟