Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@20:30:22 GMT

راه خودکفایی در تولید زیتون

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۹۸۳۴۲

راه خودکفایی در تولید زیتون

رئیس شورای ملی زیتون خواستار ممنوعیت واردات روغن زیتون در فصل برداشت زیتون و روغن‌گیری آن شد تا امکان خودکفایی در تولید زیتون فراهم شود.

مهدی عباسی درگفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته در سال قبل در جهت پیشگیری از واردات روغن زیتون با ارز ۴۲۰۰ تومانی و تشویق باغداران به برداشت روغنی، اگر دولت واردات روغن زیتون را در راستای محقق شدن چشم‌انداز ۲۰ ساله و تامین ۲۰ درصد از نیاز کشور به روغن زیتون ممنوع کند، خودکفایی در تولید زیتون دور از انتظار نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی مشکل حال حاضر بازار روغن زیتون کشور را، واردات روغن‌ زیتون‌های بی‌کیفیت دانست و درباره آفت مگس زیتون در باغات گفت: با توجه به اقدامات وزارت کشاورزی و شرایط آب و هوایی، در حال حاضر گزارشی مبنی بر زیاد بودن تعداد مگس زیتون نداریم.

عباسی به باغداران توصیه کرد در صورتی که می‌خواهند زیتون‌هایشان را برای روغن‌گیری نگه دارند، برای اطمینان خاطر پایین تنه درخت زیتون را سمپاشی کنند.

وی با بیان اینکه مگس زیتون، میوه زیتون را می‌خورد که به همین دلیل نمی‌توان از آن برداشت روغنی و زیتونی داشت، افزود: کشورهای توسعه یافته مبارزه بیولوژیکی برای مقابله با مگس زیتون را شروع کرده و موفق شده‌اند، در حالیکه در کشور ما همچنان از مبارزه شیمیایی استفاده می‌شود.

رئیس شورای ملی زیتون در پایان تاکید کرد: در مبارزه شیمیایی و سم‌پاشی، میوه با سموم تماس پیدا نمی‌کند و تنها پایین تنه درخت با مواد شیمیایی تماس پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا، مگس میوه زیتون از آفات مهم در نقاط زیتون‌خیز است که این آفت پس از آنکه حشره بالغ ماده تخم خود را بر روی میوه گذاشت، بوی خاصی از میوه متصاعد می‌کند که مگس‌های دیگر روی آن میوه تخم نمی‌گذارند و ۲ تا ۳ روز بعد تخم باز شده و کرم شروع به تغذیه از گوشت میوه زیتون می‌کند. این عمل باعث ریزش میوه‌ها قبل از برداشت و کاهش کیفیت روغن زیتون می‌شود. برای مبارزه با این حشره روش‌های مختلفی وجود دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مگس زیتون روغن زیتون وارداتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۸۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، سید عماد شاهرخی، عصر امروز، در همایش روز مزرعه در سلسله، گفت: این شهرستان به‌عنوان قطب تولید دانه‌های روغنی در لرستان مطرح است.

او با اشاره به ضرورت امنیت غذایی و جهش تولید در محصولات کشاورزی، اضافه کرد: ما باید اصول علمی و فنی را به مزارع و بخش کشاورزی منتقل کنیم.

پیش‌بینی برداشت 150هزار تن جو در لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اعلام کرد: حدود هزار و 700 هکتار  از سه هزار و 500 هکتار کلزای این استان در شهرستان سلسله کشت می‌شود.

شاهرخی با بیان اینکه چهار میلیون دلار ارز سالانه برای واردات روغن هزینه می‌شود، بیان کرد: ما باید کشور را از واردات روغن بی‌نیاز کنیم و در این راستا یکپارچه‌سازی اراضی بسیار مهم است.

او با اعلام اینکه میانگین تولید گندم آبی در اراضی کشور 4.5تن است، اضافه کرد: این آمار در لرستان 5.5تن در هر هکتار است و هزار کیلوگرم بالاتر از میانگین کشوری هستیم.

انتهای پیام/ 644

دیگر خبرها

  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • رشد ۳ برابری پرورش مرغ گوشتی در تهران
  • تحریم فرصتی برای رسیدن به خودکفایی
  • (ویدیو) توضیحات شهردار تهران در مورد خدمات میادین میوه و تره‌بار
  • اجرای طرح تولید قراردادی با هدف خودکفایی گوشت قرمز
  • احداث گلخانه در جهت خودکفایی شهرداری در تولید انواع گل + فیلم
  • روش‌های خلاقانه و آسان برای برش زدن هنرمندانه میوه و خیار (فیلم)
  • هشدار جدی/ اگر این 7 غذا را دوباره گرم کنید و مصرف کنید مرگ آور خواهد بود
  • بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی | طبع زیتون گرم است یا سرد ؟ ؛ هر آنچه درباره زیتون باید بدانید
  • راکتورهای هسته‌ای بوشهر با پیوست تولید آب احداث شود