Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@14:46:26 GMT

گرفتن اذن زیارت از پدر: حرم تا حرم؛ آغاز راهی عاشقانه

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۹۹۱۲۸

گرفتن اذن زیارت از پدر: حرم تا حرم؛ آغاز راهی عاشقانه

خبرگزاری مهر- گروه استانها،  مریم کشاورز مسعودیان: شهر نجف معمولا اولین مقصد زائرین کربلای حسینی، شهری با مردمی میهمان نواز که افتخار خود را نوکری اباعبدالله الحسین(ع) می‌دانند.

موکب های ایرانی و عراقی در تمامی طول  مسیر از ورودی شهر تا خود حرم ادامه دارند و نیازهای زائرین را مرتفع می کنند، گرمای هوا انگار موجب افزایش تعداد موکب ها و تغییر نوع خدمات به زائرین شده و تلاش شده تا حتی الامکان خوراکی های خنک کننده برای پیشگیری از گرمازدگی در اختیار زائرین قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درمانگاه های بزرگ هلال احمر و نهادهای پزشکی عراق نیز در تمامی مسیر ارائه کننده خدمات بهداشتی و درمانی هستند، هوا گرمتر از هر سال است و شاید به جرات بتوان گفت امسال گرمترین مراسم اربعین طی چند سال گذشته را تجربه می کنیم. گرمایی که موجب شده تا نیازی به موکب هم نباشد و خیلی از زائرین به خصوص جوانان ترجیح می دهند شب را در جوار بارگاه امام علی(ع) باشند.

اگر اصرار دارید شب را در موکبی تمیز و مرتب اقامت کنید باید قبل از تاریکی جای مناسب خود را پیدا کنید چرا که ازدحام جمعیت در شهر موجب شده موکب های نزدیک حرم زودتر از موقع پرشود، اما باید توجه داشت که در کنار مهربانی عراقی‌ها، زائرین هم وظیفه‌هایی دارند، همراهی با میزبانان، رعایت نظم و بهداشت فردی و احترام به زائرین از این نکات است.
 
بارگاه امیر المومنین(ع) همواره با شعار معروف «لبیک یا حیدر» در خاطرات کربلائیان می درخشد، شعاری که عمدتا حکم اجازه نامه زیارت امام حسین(ع) را دارد و زائرین کربلا برای شرکت در مراسم پیاده روی اربعین حسینی با حضور در حرم، قرائت زیارت نامه و زیارت عاشورا، راهی کربلا می شوند.

از خود حرم مسیر اکثر زائرین به سمت قبرستان وادی السلام، مسجد کوفه و پس از آن پیاده روی اصلی به سمت کربلاست اما برای طی کردن این مسیر حدود یک روز وقت نیاز است، با این وجود خیلی از زائرین تا مسجد کوفه را با خودروهای کرایه‌ای طی می‌کنند که بین ۵ تا ۱۰ هزار تومان کرایه آن است و پس از مسجد کوفه وارد مسیر پیاده روی می‌شوند.

از آغاز مسیر پیاده روی تقریبا ۳ ساعت تا رسیدن به عمود ۱ فاصله است و زائرین برای رسیدن به این عمود با تمام وجود راهی می شوند. عمود یک در واقع آغازی مشترک برای میلیون‌ها زائر عاشق حسین از سراسر دنیاست.

به عمود ۱ که میرسی، حتی بعد از ساعت ها پیاده روی انگار روح آدم تازه می شود، تازه اول مسیری هستی که با عشق برای پا نهادن در آن تلاش کرده ای، اینجا با رسیدن به این عمود رسما مسیر پیاده روی زائرین آغاز می شود، زائرین زیر عمود ۱ عکس یادگاری می گیرند.

با نیت، مسیر پیادهی روی آغاز می شود 

ابتدای مسیر بازار محلی‌هاست، سوغاتی و مایحتاج سفر می فروشند، از دستمال کاغذی و کفش راحتی گرفته تا عینک آفتابی و کلاه آفتاب گیر چرا که تجربه ثابت کرده اکثر زائرین در مسیر به این کالاها احتیاج خواهند داشت، با تجربه‌ ترها، نیازهای این سفر نظیر کوله پشتی مناسب، کفش راحتی را با خود به همراه دارند؛ اما گرمای امسال عراق بیشتر از سالیان گذشته است و همین موجب شده تا کلاه آفتابگیر و عینک آفتابی نیز به این نیازها اضافه شود، به علاوه این که موکب‌ها نیز برای رفع این گرما و جلوگیری از گرمازدگی زائرین تدابیری اندیشیده‌اند که توزیع نوشیدنی و میوه های خنک، مه پاشی مداوم مسیر و افزایش ساعات ارائه خدمات در شب از این اقدامات است.

در راه عمدتا خبری از اقامت در منازل نیست و بخش قابل توجهی از اسکان در موکب هاست به همین دلیل اگر حساسیت ویژه ای برای شرایط محل اسکان دارید باید زودتر قصد استراحت کنید چرا که ازدیاد جمعیت موجب می شود تا ظرفیت موکب های با امکانات بیشتر و البته ایرانی زودتر کامل شود و از این رو  جوانتر ها ترجیح می دهند در مدت گرمای ظهر استراحت کرده و در ساعات بعد از نماز مغرب تا نماز صبح در مسیر حرکت کنند.

برنامه های فرهنگی مختلفی نیز برای غنی تر شدن فضای معنوی در این مسیر در نظر گرفته شده است که شرکت در این برنامه ها می تواند به پربارتر شدن معنوی این فعالیت کمک کند، که توصیه می شود به همین منظور زائرین توجه ویژه ای به شرکت در این برنامه ها، نماز اول وقت و مراسم دعا و عزاداری داشته باشند.

اینجا زائرین به دلیل عشق و علاقه به امام حسین(ع) مورد احترام هستند و فارغ از رنگ ها و نژادهایشان به دلیل این که برای شرکت در عزای حسینی پای پیاده راهی مسیر شدند مورد تجلیل و اکرام قرار می گیرند پس باید زائرین نیز در این مسیر به رعایت نکاتی توجه داشته باشند که از اصلی ترین آنها رعایت اصول اولیه عزادار بودن است که استفاده از لباس مناسب عزاداری، شرکت در نماز اول وقت، مشارکت در برنامه های مذهبی و عزاداری، احترام به میزبانان و اصراف نکردن از این مسائل است.

البته زائرینی که برای چندمین بار مشرف می شوند به این نکات آشنایی دارند که این ملاحظات در طول مسیر در برنامه های مختلف به زائرین ارائه می شود.

ادامه دارد: 

کد خبر 4749695

منبع: مهر

کلیدواژه: اربعین 98 قزوین اربعین 98 اربعین حسینی مرز مهران ایلام بوشهر زائران اربعین گرگان رادیو اربعین شهرکرد قزوین شیراز استانداری سمنان بیرجند مرز شلمچه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۹۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز موج بازگشت مسافران نوروزی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، سرهنگ فرهاد ذاکری منش گفت: پلیس برای جلوگیری از ایجاد هرگونه بار ترافیکی به مسافران و رانندگان توصیه می‌کند تا زمان بازگشت خود را مدیریت کنند.

رییس پلیس راه قزوین افزود: مسافرانی که نیمه نخست نوروز در مرخصی بودند، اکنون درحال بازگشت به منازل خود هستند که توصیه می‌کنیم به منظور جلوگیری از بار ترافیکی سفر‌های خود را به انتهای شب موکول نکنند.

وی اضافه کرد: به رانندگان توصیه می‌کنیم قبل از بازگشت از سفر استراحت کافی داشته باشند و در طول مسیر نیز با توقف‌های مناسب در توقفگاه‌ها و مجتمع‌های خدمات رفاهی، از رانندگی طولانی مدت پرهیز کنند با این نکته که بیشترین عامل تصادفات رانندگی در آزادراه‌های این استان، خواب آلودگی بوده است.

سرهنگ ذاکری منش ادامه داد: برخی از رانندگان برای اینکه سریع‌تر به مقصد برسند در آزادراه با شتاب و عجله رانندگی می‌کنند و حتی در طول مسیر با تغییر مسیر‌های ناگهانی سعی در زودتر رسیدن به مقصد را دارند که همین مساله نیز متاسفانه باعث بروز حوادث تلخ نیز می‌شود.

این مسوول انتظامی، ترافیک در بخش شمالی آزادراه قزوین - کرج را نیمه سنگین اعلام کرد و گفت: سایر مسیر‌های آزادراهی استان قزوین ترافیک نیمه سنگین، اما روان گزارش شده، اما پیش بینی می‌کنیم حجم تردد خودرو‌ها از بعدازظهر امروز افزایش یابد.

رییس پلیس راه استان قزوین خاطرنشان کرد: از رانندگان درخواست داریم تا برای جلوگیری از هرگونه حادثه احتمالی، در طول مسیر فاصله طولی را رعایت کرده و از هرگونه سبقت و سرعت بی مورد خودداری کنند.

دیگر خبرها

  • پیاده روی بر پل چوبی کیاشهر و زیارت مزار دکتر محمدمعین
  • هدف محفل «امام حسنی ها» قرار گرفتن قرآن در مسیر زندگی است
  • آغاز فروش بلیت قطار‌های فروردین
  • عملیات بازگشایی راه خلخال به پونل آغاز شد
  • ۱۲۴ بازدید از مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین راهی البرز انجام شد
  • ابتکار توکیو برای افزایش فضاهای مردم‌محور در شهر
  • آغاز موج بازگشت مسافران نوروزی
  • آغاز پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از فردا
  • مسیر صعود ایران به جام جهانی چگونه است؟
  • شمیران گردی مسافران نوروزی