Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-19@21:36:07 GMT

گزارش| جزئیات و پیامدهای توافق آمریکا و ترکیه

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۹۹۱۹۹

گزارش| جزئیات و پیامدهای توافق آمریکا و ترکیه

تحولات و گفت‌وگوهای دیروز نشان داد که در دولت آمریکا چیزی به نام اتفاق نظر وجود ندارد و تصمیمات دونالد ترامپ برای خروج از سوریه با مخالفت یک جناح قدرتمند٬ روبرو شده است. ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم٬ دیروز پنجشنبه و در کاخ بش تپه آنکارا٬ رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه٬ جمعاً به مدت پنج ساعت و بیست دقیقه با مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا و هیات همراه او دیدار و گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که تنها چند ساعت پیش از آغاز این دیدار٬ اردوغان به شکل قاطعانه اعلام کرده بود که حاضر نیست با پنس دیدار کند٬ اما در ساعات آخر٬ تصمیم عوض شد و نهاد ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که اردوغان قصد دارد رودروی آمریکایی‌ها بنشیند. همه‌ این اتفاقات در حالی بود که ترامپ اعلام کرده بود قصد ندارد در سوریه بماند و می‌خواهد این میدان را به دیگران واگذار کند.

تحولات و گفت‌وگوهای دیروز نشان داد که اولاً در دولت آمریکا چیزی به نام اتفاق نظر وجود ندارد و تصمیمات دونالد ترامپ برای خروج از سوریه با مخالفت یک جناح قدرتمند٬ روبرو شده است و دوم این که اردوغان بنا به دلایل بسیار از جمله به خاطر ترس و هراس از عواقب اقتصادی٬ نمی‌تواند در برابر واشنگتن به شکل جدی مقاومت کند و تلاش می‌کند٬ برخی چیزها را تحمل کند اما به خواسته‌اش برسد.

بی‌حرمتی بی‌سابقه آمریکا به ترکیه

درست در شرایطی که واشنگتن و آنکارا در آستانه دیدار و توافق قرار گرفته بودند٬ انتشار ناگهانی نامه بی‌ادبانه و گستاخانه دونالد ترامپ خطاب به اردوغان٬ ورق را برگرداند.

نامه‌ای که در آن٬ ترامپ با به‌کاربردن ادبیاتی بی‌ادبانه و بی سابقه٬ خطاب به رئیس جمهور یک کشور٬ عبارت «احمق نباش» را به کار برده بود. این نامه تنها چند ساعت پیش از آغاز عملیات تجاوزگرانه موسوم به چشمه صلح٬ به دست اردوغان رسید. اما نامه٬ یک برگ پیوست هم داشت و آن٬ پیشنهادهای یکی از سران نهادهای اقماری پ.ک.ک در شمال سوریه بود که ترامپ از او به نام ژنرال مظلوم کوبانی یاد کرده و از اردوغان خواسته بود که پیشنهادها را بررسی کند.

در واقع ترامپ با ارسال آن نامه٬ دو رفتار تحریک‌کننده در برابر اردوغان و دولت ترکیه انجام داد:

نخست آن که در برابر او یک ادبیات توهین‌آمیز و بی‌سابقه به کار گرفت که حتی مورد اعتراض مخالفین اردوغان قرار گرفت.

دوم این که یکی از سران پ.ک.ک را با لفظ ژنرال توصیف کرد.

اما چنان که دیدیدم٬ اردوغان حتی پس از افشای این نامه تحقیرآمیز٬ بردباری و سکوت را ترجیح داد و نخواست واکنش تندی نشان دهد. چرا که ترامپ باز هم اقدام برای نابودی اقتصاد ترکیه را به عنوان یک تهدید مهم و کارساز٬ مطرح کرده بود و از دیگر سو٬ عملیات چشمه صلح٬ با واکنش منفی و اعتراضات بسیاری از کشورهای جهان٬ روبرو شد.

آیا ترکیه به خواسته‌هایش رسید؟

در توافق نامه‌ای که توسط پنس و اردوغان امضا شده٬ قلمرویی برای عقب‌نشینی نیروهای ی.پ.گ در نظر گرفته شده که کمابیش٬ شبیه همان طرح پیشنهادی اولیه آمریکا به مقامات آنکارا است و قرار بر این است که نیروهای مزبور٬ از آن منطقه دور شوند و سلاح‌های سنگین خود را بر زمین گذاشته و کلیه تونل‌ها٬ خندق‌ها و مواضع نظامی آنان نیز نابود شود.

اما سوال اینجاست: ترکیه بدون حمله نیز نمی‌توانست به چنین خواسته‌ای دست پیدا کند؟ پاسخ مقامات ترکیه این است: خیر. نمی‌توانستیم. آمریکا تعلل و وقت‌کشی می‌کرد و اگر حمله نمی‌کردیم٬ با تداوم سیاست وقت‌کشی آمریکا روبرو می‌شدیم.

مرور بیانیه 13 ماده‌ای متن توافق نامه آمریکا و ترکیه نشان می‌دهد که برخی از بندهای این توافق‌نامه٬ چیزی غیر از جملات فرمایشی و تکراری نیست. از جمله اشاره به عضویت ترکیه در ناتو و ضرورت همکاری‌های امنیتی ترکیه و آمریکا و همچنین احترام نهادن به همه گروه‌ها و ارزش‌های دینی. مهم‌ترین نکات این توافق نامه عبارتند از:

در نظر گرفتن مهلت 120 ساعته برای عقب‌نشینی نیروهای ی.پ.گ.

گرفتن سلاح‌های سنگین از دست نیروهای ی.پ.گ و نابودکردن مواضع و تونل‌ها و سنگرهای مرزی آنان.

حضور ترکیه در منطقه امن و همکاری بین ترکیه و آمریکا برای حفظ امنیت.

تداوم مبارزه با داعش.

حفظ جان غیرنظامیان.

آیا این توافق نامه دارای مشروعیت حقوقی است؟

آمریکا و ترکیه٬ هر دو٬ در توافق نامه مزبور به حفظ تمامیت ارضی سوریه اشاره کرده‌اند اما جالب اینجاست که هر دو کشور٬ بدون اذن و رضایت دولت مرکزی دمشق در سوریه حضور دارند!

به عبارتی دیگر٬ دو کشور خارجی متجاوز٬ در مورد حضور در کشوری توافق کرده‌اند که دولت مرکزی آن کشور٬ چنین مجوزی به هیچکدام از آنان نداده است. بنابراین به سادگی می‌توان گفت که این توافق‌نامه٬ از مشروعیت حقوقی برخوردار نیست. کما این که دیروز و قبل از توافق پنس و اردوغان٬ بشار اسد رئیس جمهور سوریه اعلام کرد که به حملات ترکیه در هر سطحی که لازم باشد٬ واکنش نشان داده خواهد شد.

دشواری در اجرا

اگر چه نیروهای سوریه دموکراتیک یا قسد و مقامات نهادهای اقماری پ.ک.ک در شمال سوریه٬ اعلام کرده‌اند که خود را به آتش بس اعلام شده از سوی آمریکا و ترکیه مقید می‌دانند و حاضرند بر اساس آن اقدام کنند، اما روند نظارت ترکیه و آمریکا بر تحرکات مرزی٬ دشواری و پیچیدگی‌های خاصی دارد.

مخالفت دولت اسد با این اقدام آمریکا و ترکیه٬ تنها یکی از ابعاد این موضوع است و علاوه بر این٬ شیوه استقرار مخالفین سوری تحت امر اردوغان در اراضی سوریه و چالش مهم هزینه‌های اقتصادی تداوم این وضعیت برای اقتصاد لرزان ترکیه٬ از مشکلات دیگر خواهند بود.

آتش‌بس یا توقف؟

مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا دیروز در کنفرانس مطبوعاتی٬ به شکل آشکارا چندین بار از واژه آتش‌بس استفاده کرد. اما مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه که چند دقیقه بعد از پنس و در سالنی دیگر پشت تریبون رفت٬ خطاب به خبرنگاران گفت: ما با گروه تروریستی آتش‌بس نمی‌کنیم و این کلمه غلط است. آن چه ما انجام داده‌ایم٬ متوقف کردن موقتی حملات٬ برای عقب‌نشینی تروریست‌ها است.

یکی دیگر از چالش‌هایی که بین مواضع آنکارا و واشنگتن دیده شد٬ این بود که رسانه‌های وابسته به آکپارتی اعلام کردند که مایک پنس متعهد شده از این بعد دولت او از ی.پ.گ حمایت نخواهد کرد. اما نه در بیانیه مشترک و نه در سخنان پنس٬ چنین چیزی به میان نیامد و اتفاقاً روند مذاکره دیروز معاون ترامپ با رئیس جمهور ترکیه٬ موید تداوم همکاری واشنگتن و ی.پ.گ است و چنین به نظر می‌رسد که ترکیه در آینده نیز به گلایه‌ها و اعتراضات خود ادامه خواهد داد.

ترامپ: دیگر نیازی به تحریم ترکیه نیستمعاون ترامپ: برای آتش‌بس در شمال سوریه با ترکیه به توافق رسیدیم

انتهای پیام/

R1396/P/S8,90,1128,1414/CT7 واژه های کاربردی مرتبط آخرین تحولات سوریه ترکیه

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آخرین تحولات سوریه ترکیه آخرین تحولات سوریه ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۹۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: حماس جنبش آزادی‌بخش است/ به زودی میزبان هنیه خواهم بود

به گزارش جماران؛ رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه گفت: جنبش حماس همانند جنبش آزادی‌بخش ملی است که قبل از تاسیس جمهوری ترکیه، آناتولی را از اشغال نجات داد.

رژیم اشغالگر در غزه و کرانه باختری اقدام به پاکسازی نژادی فلسطینیان می‌کند.

به دفاع از آرمان فلسطین ادامه می‌دهم و مادامی که زنده باشم، حتی اگر تنها هم باشم صدای فلسطینیان مظلوم خواهم بود.

حماس جنبشی تروریستی نیست، بلکه جنبش مقاومت برای آزادسازی سرزمین خود است.

به زودی میزبان اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس خواهم بود.

حجم ویدیو: 5.88M | مدت زمان ویدیو: 00:00:55 دانلود ویدیو

دیگر خبرها

  • السودانی:لزوم توقف فوری جنگ غزه/ اردوغان دوشنبه در عراق است
  • خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ
  • واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
  • اردوغان: اسرائیل در ارتکاب جنایت از هیتلر پیشی گرفته است
  • اردوغان به عراق سفر می‌کند
  • سفر هنیه به آنکارا برای دیدار با اردوغان
  • اردوغان: حماس جنبش آزادی‌بخش است/ به زودی میزبان هنیه خواهم بود
  • هنیه به ترکیه می‌رود
  • هنیه به ترکیه می‌رود/ برنامه دیدار با اردوغان
  • همکاری راهبردی اتحادیه اروپا و ژاپن در بخش مواد پیشرفته آغاز شد