Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ به نقل از مهر، در آستانه اربعین حسینی قرار داریم و اجتماع میلیون ها عاشق اهل بیت  که از ایران و پاکستان و دیگر کشورها عازم عراق هستند. همه از مراسم اربعین به عنوان بزرگترین کنگره شیعیان در جهان یاد می کنند در حالیکه عاشقان و دلدادگان امام حسین (ع) در میان برادران اهل سنت کم نیستند. متاسفانه امروز جریان اقلیتی به نام وهابیت توانسته با زر و زور حاصل از درآمدهای نفتی و غول های رسانه ای اش خود را در قالب جریان غالب اهل سنت جا بزند و به دروغ از زبان اهل سنت بگوید زیارت شرک است، توسل و شفاعت در اسلام جایز نیست و احیای یاد و راه حسین (ع) تنها یک مناسک شیعی است تا این حقیقت به فراموشی سپرده شود که حسین (ع) نه تنها امام ومقتدای شیعیان بلکه رهبر و اسوه اهل سنت و کل مسلمانان و حتی غیر مسلمانان آزاده و عدالت طلب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا مصاحبه ای با شیخ بلال سعید شعبان دبیر کل جنبش توحید اسلامی در لبنان ترتیب دادیم تا رویکرد و نگاه اهل سنت به نهضت امام حسین را از زبان یک عالم سنی مذهب بشنویم. آنچه در زیر می آید متن ترجمه شده مصاحبه است:

*دیدگاه حاکم در میان اهل سنت نسبت به یزید و آنچه در حق امام حسین (ع) انجام داد چیست؟

دیدگاه حاکم نزد اهل سنت و علمای جامعه سنی نسبت به یزید و جنایتی که مرتکب شد بسیار سیاه و منفی است. این جنایت لکه ننگی است که تا روز قیامت بر پیشانی یزید باقی خواهد ماند چرا که جنایت و تجاوزگری واضح و اهانت روشنی به مقام نبوت و اهل بیت پیامبر بود. پیامبر اسلام به امام حسین بشارت داده که سرور جوانان بهشت است و قیام این مرد بزرگ هدفی جز اصلاح انحرافی که در دین امت رسول الله رخ داده بود نداشت و غایت دیگری جز این نداشت.

لذا ایشان برای رسیدن به ریاست و قدرت قیام نکرد بلکه هدفش بازگرداندن امت اسلامی به مسیر درستش بود. و گواه برای اینکه نگاه اهل سنت به یزید منفی است همین بس که در جامعه اسلامی چه در شرق و چه در غرب تقریبا در هیچ نقطه ای نام یزید و معاویه را متداول نمی بینید در حالی که نام هایی چون حسن و حسین و علی اسامی دیگر افراد اهل بیت گاهی اوقات از نام عمر و عثمان هم پیشی می گیرد. این نشان می دهد که محبت اهل بیت در دل و جان مسلمانان ریشه کرده و چهره و جایگاه ایشان کاملا مثبت و روشن است اما یزید با جنایتی که مرتکب شد تصویری سیاه در تاریخ امت اسلام از خود به جای گذاشت.

*مسلمانان اعم از شیعه و سنی چگونه می توانند راه امام حسین (ع) را ادامه دهند؟

راه امام حسین میدان گسترده ای است که همه ما می توانیم در آن قرار گیریم و رو به جلو حرکت کنیم. امروز امثال یزیدها در جوامع ما  کم نیستند و حاکمان کشورهای اسلامی در اکثر جاها از این جمله اند، حاکمانی که بر جان و مال مسلمانان سلطه دارند و چهره غلط و مشوهی از اسلام ارائه داده اند که هیچ نسبت و ربطی با اسلام حقیقی ندارد و آنچه انجام می دهند چیزی جز اسلام تحریف شده و قلابی و خرافات نیست.

لذا امانت الهی و وظیفه اسلامی ما نسبت به رسالت و وحی و این شریعت مقدس که خاتم و پایان بخش شریعت ها و نبوت هاست حکم می کند چهره اصلی اسلام را که چهره ای روشن و درخشان است را به مردم نشان دهیم و این میسر نمی شود جز از راه اظهار مودت و برادری بین مسلمانان و همانطور که گفتم میدان تبلیغ اسلام و پیاده کردن حق و مقابله با منکرات و ساکت کردن باطل میدان وسیعی است به شرطی که صداقت و اخلاص واقعی نسبت به امام حسین (ع) و راهش داشته باشیم و برخی اختلافات تاریخی را کنار بگذاریم و پیوندمان با این شخصیت بزرگ را عمیق تر و استوارتر کنیم و اصول و آموزه هایش را زنده نگه داریم و به مبارزه با منکراتی که در کمین امت اسلامی است برخیزیم، منکراتی که امت متفرق و را تکه تکه کرده  و بذر کینه و اختلاف در دل مسلمانان پاشیده و راه غارت ثروت های مسلمین توسط دشمنان را هموار ساخته است.

لذا مجال پیروی از امام حسین باز و گسترده است و همانطور که آن امام به مبارزه با منکرات برخاست ما هم اگر می خواهیم دین ما به ایشان ادا شود باید با منکرات حادث شده در امت اسلامی مقابله کنیم.

*آیا احساس نمی کنید نوعی کوتاهی و کم کاری در تاریخ و احادیث اهل سنت نسبت به نقل حدیث از اهل بیت رخ داده ؟ شاید به این دلیل که هرگونه اندیشه مرتبط با اهل بیت توسط امویان شدیدا سرکوب می شد.

در برخی از مقاطعی از تاریخ نوعی اهمال و کوتاهی در بیان علم اهل بیت و نشر احادیث شان که از پیامبر نقل شده رخ داده اما خداوند اراده کرده که این علم بروز و ظهور پیدا کند. و گواهم بر این مدعا این است که امام جعفر صادق (ع) استاد اکثر ائمه اهل سنت از جمله ابوحنیفه و امام شافعی و ابن حنبل است

در برخی از مقاطعی از تاریخ نوعی اهمال و کوتاهی در بیان علم اهل بیت و نشر احادیث شان که از پیامبر نقل شده رخ داده اما خداوند اراده کرده که این علم بروز و ظهور پیدا کند. و گواهم بر این مدعا این است که امام جعفر صادق (ع) استاد اکثر ائمه اهل سنت از جمله ابوحنیفه و امام شافعی و ابن حنبل است. لذا امام صادق استاد و آموزگار و پیشوای ائمه اهل سنت در بحث حدیث است. اما امام باقر که همه مسلمانان در لقب ایشان اتفاق نظر دارند، ایشان بدان سبب ملقب به باقر شدند که باقر العلوم به معنای شکافنده علم ها و بیان کننده اصول و فروع علوم و منبع و مصدر حجم گسترده ای از دانش برای اهل علم بودند.

اما موضوع سرکوب محبان اهل بیت به وضعیت سیاسی آن زمان بر می گردد و خود اهل سنت هم  تا امروز قربانی این سرکوبگری بوده است. بطور مثال همین امروز وقتی از جریان مقاومت در برابر امریکا و اسرائیل دفاع می کنیم در معرض انواع فشارها قرار می گیریم و علیه ما جنگ روانی به راه می اندازند. اگر چه این مشکلات را در راه اعلای کلمه حق و نصرت دین و ادامه راه درست به جان خریداریم و هدفی جز وحدت امت نداریم چرا که دین ما یکی است، قبله ما یکی است.

لذا موانع پیش روی وحدت را که سعی در شکستن و تضعیف اعتماد ما مسلمانها به هم و تحریک ما به اهانت به عقاید یکدیگر دارند را پشت سر خواهیم گذاشت. و در این راه چاره ای جز در پیش گرفتن صبر و حکمت  و تاکید بر وحدت در برابر کسانی که می خواهند امت را از مسیر درستش منحرف کرده و به جای مبارزه با دشمن اصلی به درگیری های داخلی مشغول کنند نداریم.

*موضع اهل سنت درباره زیارت مرقد پیامبر و امامان و اولیاء الله چیست؟ آیا اهل سنت هم به روال ابن تیمیه و وهابیت زیارت را شرک می دانند؟

موضع اهل سنت به ویژه علمای مخلص و ربانی بر این است که زیارت مرقد پیامبر اسلام و اولیای خدا یک ضرورت دینی است و خداوند در قرآن کریم داستان بندگان صالحش را نقل نکرده مگر برای اینکه از رفتار و سلوکشان و از تاریخ و تجربه شان درس بگیریم. و اسلام چیزی جز خلاصه تجربه های امت ها و ملت های قبلی نیست که خداوند سبحانه و تعالی آن را در قالب وحی و با زبان صادق پیامبر اسلام به ما ارائه فرموده است.

گذشته از اینکه اینها شفیع هستند و وسیله تقرب به خدا، شفاعت در این دنیا از طریق تمسک به بقایای اولیاء الله ممکن است، این مراقد مراکزی هستند که مسلمانان و دوستداران دین خدا جمع شوند شعایر دینی را احیا کرده و بیعت و پیوند خود با دین اسلام و پیامبر اعظم  و اهل بیت و اصحابش را تجدید کنند

لذا این زیارت ها نوعی وفای عهد به پیامبران و صالحان و اولیاء خدا و مجاهدین و شهداست بلکه از انها تاسی کرده و به راه ایشان بازگردیم و برای اینکه فاصله و مانعی بین گذشته و حال حاضر و بین تاریخ و واقعیت امروز بشر نماند و برای اینکه از فهم و تجربه و نکات مثبت صالحین بهره ببریم. گذشته از اینکه اینها شفیع هستند و وسیله تقرب به خدا و شفاعت در این دنیا از طریق تمسک به بقایای اولیاء الله ممکن است و این مراقد مراکزی هستند که مسلمانان و دوستداران دین خدا جمع شوند شعایر دینی را احیا کرده و بیعت و پیوند خود با دین اسلام و پیامبر اعظم  و اهل بیت و اصحابش را تجدید کنند.

اما درباره آنچه ابن تیمیه و غیره در این باب اظهار داشته اند باید بگویم این دسته دچار افراط و تعصب شده اند و به دلایل مختلف در این امر مبالغه کرده اند و برای همین تبدیل به جریان کمرنگی شده اند که جز در کشورهای عربی نفت خیزی که با پول و زر تلاش دارند عقاید امت را فاسد کنند امتداد حقیقی ندارند. جریان مادی از ابتدای اسلام تا امروز هدفش تحریف دین و اسارت انسان در شهوات و مادیات بوده و در این راستا حلال محمد را حرام کرده و حرامش را حلال می کنند. اما انسانی که با دین و تاریخ و بزرگانش پیوند داشته باشد عقاید اینها را منکر می داند چرا که تناقضات آن واضح است و اینها هدفی جز دور کردن مسلمانان از تاریخشان و قطع ارتباط با خدا  که از طریق ریسمان محکم الهی و بقایای صالحان و اولیاء میسر می شود ندارند.

*برخی مورخان گفته اند امام حسین برای قدرت و ریاست قیام کرده و بر حاکم زمان خود خروج نمود. این دسته خروج بر حاکم را حتی اگر ظالم باشد جایز نمی دانند. نظر شما چیست؟

هیچ یک از علمای حقیقی چنین حرفی نزده اند که امام حسین برای کسب قدرت و اهداف مادی قیام کرد. اگر چنین می بود امام حسین می توانست چند سال صبر کند و قیام خود را به تاخیر بیاندازد تا به تعدادی که لازم دارد نیرو جمع کند. لذا امام حسین اصلا قصد جنگ و مبارزه و کسب قدرت نداشت بلکه هدفش نهی از منکر و اصلاح انحرافات بود و کسی که می خواهد با منکر مبارزه کند منتظر عِده و عُده نمی نشیند و به کثرت و قلت نگاه نمی کند بلکه برایش فقط امانت الهی و تبلیغ دین و نصیحت حاکم ظالم مهم است.

لذا امام حسین اصلا قصد کسب قدرت و جایگاه مادی نداشت و فقط به جایگاه معنوی خودش نزد پروردگار و ادامه دادن راه جدش محمد صلوات الله علیه می اندیشید. اما چنین نسبت هایی به آن حضرت اهانت به نقش مهم ایشان در اسلام است تا کسی دیگر جرات مبارزه با منکر نداشته باشد و هرکسی برای تغییر منکر یا تبیین حقی قیام کرد با اتهام قدرت طلبی مواجه شده و در ابتدای راه شکست بخورد. لذا این اتهام مطلقا وارد نیست و امام حسین جز برای پیاده ساختن حق و اصلاح انحرافات و تقویت رسالت نبوی و بالا بردن جایگاه امت و وحدت و ادای وظیفه اش قیام نکرد.

*به نظر شما حرکت و قیام امام حسین چگونه می تواند مایه وحدت و قدرت مذاهب اسلامی به ویژه شیعیان و اهل سنت باشد؟

نهضت حسین امروز به ویژه در شرایط کنونی امانتی الهی بر گردن ما مسلمانان فارغ از مذاهب و دسته بندی هاست، امروز زنده نگاه داشتن یاد و راه امام حسین ممکن نیست جز از طریق مبارزه با منکر و ساکت کردن صدای شیطان های زمینی و فاسدان و بدخواهان امت

نهضت حسین امروز به ویژه در شرایط کنونی امانتی الهی بر گردن ما مسلمانان فارغ از مذاهب و دسته بندی هاست. و این امر چنان واضح و روشن است که جز انسان کور یا کسی که خود را به کوری زده و یا کسانی که در پی شر و خسران امت اسلامی هستند و می خواهند توجه امت را از مسیر درست دور سازند نمی تواند منکر آن شود. امروز زنده نگاه داشتن یاد و راه امام حسین ممکن نیست جز از طریق مبارزه با منکر و ساکت کردن صدای شیطان های زمینی و فاسدان و بدخواهان امت که به جای پیشرفت ما را سالها عقب مانده نگاه داشته اند و این جنگ هایی ویرانگر را در سرزمین ها و کشورها و شهرهای اسلامی به بهانه های واهی تحمیل کرده اند در حالیکه اختلاف نظر در همه جای عالم وجود دارد و باید پرسید چرا در مناطق ویژه ای از جهان اسلامی به جنگ و خونریزی کشیده شده؟ اینها می خواهند مسلمانان را از مسیر اسلام حقیقی منحرف کنند به ویژه آزاد ساختن فلسطین و مقابله با اشغالگران را به فراموشی بسپارند.

اگر فرصتی برای وحدت امت اسلام فراهم شود این تفنگ ها باید به سوی دشمن نشانه گرفته شود، دشمنی که ما را تکه تکه کرده و ظرفیت و ثروت های ما را به غارت برده و دستاوردهایمان را نابود کرده اند همانطور که در زمان پیامبر هم با تفرقه افکنی بین و تحریک تعصبات قبیله ای قصد تضعیف اسلام را داشتند. اما اسلام این تعصبات را جاهلیت نامید. لذا اصول نهضت مبارک امام حسین باید مورد تاسی هر انسان مخلص و محب اسلام قرار گیرد و ما باید این اصول را در دل نسلها و فرزندان مان زنده نگه داریم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا عالم اهل سنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۰۰۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: همه جهان اسلام وظیفه دارند از ملت غزه حمایت کنند/ مقاومت ملت غزه بی‌نظیر است/ پیروزی جبهه مقاومت بر جبهه کفر، وعده قطعی الهی است/ اسماعیل هنیه: ما مجلس شورای اسلامی را مجلس حامی فلسطین و مقاومت فلسطین می‌دانیم

به گزارش «نماینده»، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) که در رأس هیأتی به تهران سفر کرده است، صبح امروز(پنجشنبه، 9 فروردین ماه 1403) با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

قالیباف در این دیدار، ضمن خیر مقدم به رئیس دفتر حماس برای حضور در تهران، گفت: امروز غزه به یک نقطه امید و موفقیت رسیده که خارج از منطق جامعه جهانی بود و امروز در حالی بیست و پنجمین هفته و 175مین روز مقاومت مردم فلسطین را سپری می‌کنیم که در واقع شاهد مقاومت ایمان در مقابل کفر هستیم. مردم غزه با تکیه بر قرآن توانسته‌اند ایستادگی کنند که باید این پیروزی را به شما تبریک گفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه عملیات طوفان الاقصی را نقطه عطفی در تاریخ سیاسی و مبارزاتی کشورهای اسلامی دانست و گفت: این عملیات، تحلیل‌ها و راهبردهای دشمنان و دوستان ما را به دو زمان قبل و بعد از خود تقسیم کرد از این رو مجدداً این پیروزی را به شما و تمام گروه‌های مقاومت فلسطین تبریک می‌گویم.

وی همچنین تصریح کرد: ما در جمهوری اسلامی همگی در میدان هستیم و پشتیبانی خود را در مسیر دفاع از فلسطین و در راه مبارزه با رژیم صهیونیستی همواره در دستور کار داریم.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه به نظر می‌رسد برنده نهایی این نبرد طرفی است که قدرت مقاومت بیشتری داشته باشد، اظهار داشت: این جنگ با هجوم کمتر یا بیشتر، تعیین تکلیف نمی‌شود بلکه با تداوم مقاومت دنبال می‌شود و طرفی که مقاومت بیشتری داشته باشد، پیروز نهایی است.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه از زمانی که طول مدت این جنگ از 3 ماه گذشت، نوع راهبرد جنگی متفاوتی نسبت به اوایل آن گرفته است، گفت: مقاومت باید در عرصه‌های مختلف تلاش کند و در این میان توجه به مردم غزه به طور ویژه برای تحمل این شرایط سخت باید صورت گیرد. همچنین همه دست‌اندرکاران جبهه مقاومت همگرا و هم‌افزا گام بردارند و حرکت کنند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه با همه وجود درک می‌کنیم که مردم غزه، کرانه باختری و همه رزمندگان جبهه مقاومت در شرایط بسیار سخت قرار دارند، یادآور شد: انصافاً مقاومت و ایثار در جبهه مقامت بر پایه‌هایی که تأکید شد و پیش می‌رود و اگر باور به سنت‌ها و وعده‌های الهی و باورهای قرآنی نبود، چنین مقاومتی از قوه یک انسان عادی خارج بود.

وی همچنین با بیان اینکه ما با همه وجود و تجاربی که داریم، این موضوع را درک می‌کنیم و می‌دانیم که این مقاومت نه تنها کم نظیر بلکه بی‌نظیر در حوزه نظامی و مقاومت است، ابراز داشت: از سویی در حوزه نظامی جبهه مقاومت بعد از گذشت 6 ماه جنگ هنوز توان نظامی داشته و می‌جنگد و باعث شده است رژیم صهیونیستی نتواند به اهداف خود برسد و از سوی دیگر نیز مردم غزه چنین شرایط سختی را تحمل کرده و فضای زندگی را احیا می‌کنند. آنها فشارها را تحمل کرده و با جبهه مقاومت همراهی می‌کنند که این اتفاق تکلیف ما را برای توجه به آنها سنگین‌تر کرده و ما را بیش از پیش مدیون خود می‌کند. همه جهان اسلام وظیفه دارند از ملت غزه حمایت کنند.

رئیس قوه مقننه در ادامه یادآور شد: موضوع فلسطین یکی از دغدغه‌های امروز رهبری است از این رو ما نیز در مجلس شورای اسلامی حامی شما بوده و از جبهه مقاومت پشتیبانی‌های لازم را به عمل می‌آوریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با یادآوری این مطلب که سنت‌های الهی نیز چنانچه خداوند فرموده و وعده قطعی الهی بوده، پا برجا است، گفت: این جنگ، شبیه جنگ احزاب است که در قرآن آمده است و همانند جنگ احزاب همه دشمنان یکجا در برابر جبهه اسلام جمع شده‌اند. در سوره احزاب نیز می‌بینیم که عده ای منافق، کافر و سست عنصر هستند و وقتی چشمشان به عظمت ظاهری و حجم دشمن می‌افتد، می‌ترسند و عرصه را خالی می‌کنند اما بخش دیگری که از مؤمنان بودند زمانی که چشمشان به احزاب دشمن افتاد گفتند به صداقت خداوند و رسول ایمان آورده‌اند و به جنگ با آنها می‌روند، آنها سختی کشیدند تا جایی که به تعبیر قرآن جان‌ها به لب رسید اما در نهایت به بزرگ‌ترین پیروزی به لطف خدا دست پیدا کردند لذا امروز باید نشان دهیم از مؤمنان هستیم که مطابق وعده الهی جبهه ایمان حتماً در این جنگ نیز پیروز خواهید شد.

رئیس دفتر سیاسی حماس: نبرد طوفان الاقصی آغازی بر پایان رژیم صهیونیستی خواهد بود

اسماعیل هنیه نیز در این دیدار، ضمن قدردانی از استقبال گرم و ابراز احساسات محبت‌آمیز رئیس مجلس و قبولی طاعات و تبریک عید باستانی نوروز، گفت: در تمامی سفرهایی که به ایران داریم، فرصت دیدار با شما در مجلس شورای اسلامی را پیدا می‌کنیم؛ جایی که نماد و بیانگر تاریخ و تمدن ملت مسلمان ایران و یکی از نمودهای پیوند ایران با مسأله اصلی جهان اسلام یعنی مسأله فلسطین است. فلسطینی که دل تمام فرزندان اسلام به سمت او که همان مسجد الاقصی است، پر می‌کشد.

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) در ادامه با بیان اینکه ما از نشست‌هایی که درباره فلسطین در کمیته‌های مختلف مجلس برگزار می‌شود، مطلع هستیم، گفت: از این رو ما مجلس شورای اسلامی را مجلس حامی فلسطین و مقاومت فلسطین می‌دانیم و از این بابت قدردانی می‌کنیم.

وی در ادامه با ارائه گزارشی از وضعیت کنونی غزه در سایه عملیات طوفان الاقصی و شرایط میدانی انسانی و سیاسی نوار غزه، عنوان کرد: نبرد کنونی یک نقطه عطف در تاریخ مواجهه با رژیم صهیونیستی است که نتایج راهبردی عمیقی را برای فلسطین، جهان اسلام، جهان عرب و تمام دنیا در بر داشته است؛ از این رو قطعاً دوران پس از وقوع عملیات طوفان الاقصی با دوران پیش از آن متفاوت است.

هنیه در ادامه با بیان اینکه هم اکنون در آستانه پایان ششمین ماه مقاومت ملت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی بعد از این عملیات هستیم، یادآور شد: در این ماه‌ها، ملت فلسطین با نسل کشی روبرو بودند.

رئیس دفتر سیاسی حماس با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در جریان این جنگ سه هدف را دنبال می‌کرد، گفت: از بین بردن جهاد، حماس و جریانات مقاومت، بازپس گیری اسرای صهیونیست که در دست فلسطینیان هستند و کوچاندن مردم غزه به صحرای سینا و خالی کردن غزه از مردم آن از جمله اهدافی است که صهیونیست‌ها دنبال می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه صهیونیست‌ها تصور می‌کردند با این اهداف می‌توانند وضعیت سیاسی و امنیتی غزه را به طور کامل تغییر دهند، عنوان کرد: به ویژه در فضای کلی مسأله فلسطین، غزه نوک پیکان مقاومت علیه رژیم صهیونیستی است از این رو آنها به دنبال خارج کردن غزه از محور مقاومت و وارد کردن آن به محور سازش هستند.

هنیه ادامه داد: علیرغم تمام جنایات، تخریب‌ها و تلاش‌ها برای کوچاندن مردم و به شهادت رساندن مردم و نابودی زیرساخت‌ها، دشمن در تحقق تمامی اهداف خود از حیث نظامی با شکست مواجه شد. اهداف دشمن در مقابل ایستادگی و پایمردی افسانه‌ای مردم غزه به نتیجه نرسید و شکست خورد.

این مقام بلندپایه فلسطینی با اشاره به عوامل اصلی که منجر به ایستادگی قهرمانانه فلسطینیان در برابر یکی از ارتش‌های قدرتمند منطقه شد، گفت: آمریکا مدیریت این جنگ علیه غزه را در دست دارد و در آغاز جنگ نیز بایدن در جریان سفر به اراضی اشغالی، شخصا ریاست شورای جنگ رژیم صهیونیستی را برعهده گرفت و راهبردهای جنگی را مشخص کرد و در شرایطی این اراضی را ترک کرد که تصور داشت صهیونیست‌ها در مدت زمان کوتاهی پیروز می‌شوند و غزه از ملت آن خالی می‌شود که دیدیم که به هیچ کدام از تصورات خود دست پیدا نکرد.

وی افزود: عامل نخست این است که جامعه فلسطین به شکل عام و مردم غزه به شکل ویژه، مردمی مؤمن، قرآن‌باور و مجاهد هستند. این مردم در بستر ایمانی و جهادی تربیت شده‌اند و ده‌ها عالم دینی و جهادی را تربیت کرده‌اند که همین باعث شده هسته مرکزی پرقدرتی تشکیل شود که عامل ایستادگی در برابر این تجاوز باشد. ما حدود 90 هزار حافظ قرآن در غزه داریم. مجاهدانی که در 7 اکتبر آن عملیات شکوهمند را صورت دادند عموماً از حافظان قرآن بودند چنانچه اکثر شهدای ما نیز حافظ قرآن بوده‌اند و این باعث می‌شود جامعه غزه بتوانند در برابر طوفان‌های شدید ایستادگی کنند.

هنیه ادامه داد: عامل دوم این بود که همه گروه‌های مقاومت و حماس برای مدت طولانی آمادگی کامل و استراتژیکی در خود ایجاد کرده و آن را توسعه دادند و این آماده‌سازی نظامی، روحی و معنوی برای سال‌های طولانی برای مجاهدان انجام شد.

رئیس دفتر سیاسی حماس در ادامه ضمن قدردانی از حمایت های جمهوری اسلامی ایران از جبهه مقاومت، گفت: همچنین از شهید حاج قاسم سلیمانی باید تشکر کنم و از اینکه راه او ادامه دارد کمال قدردانی را دارم. در کنار این عوامل، حمایت سایر نیروهای جبهه مقاومت به ویژه لبنان و سوریه برای مبارزه با رژیم صهیونیستی بسیار مهم بود.

هنیه افزود: همراهی و همبستگی فلسطینیان کرانه باختری، قدس و اراضی اشغالی و همچنین همیاری ملت‌ها و مردم مسلمانان و در کنار آن سایر ملت‌های آزاده عامل دیگری برای استمرار مقاومت ملت غزه بود.

وی در ادامه این جنگ را با سایر جنگ ها و برخوردها با رژیم صهیونیستی متفاوت دانست و افزود: این جنگ، جنگ میان مرگ و زندگی است و رژیم صهیونیستی نیز با همین نگاه وارد میدان شده از این رو جنگی استراتژیک است که البته توانسته‌ایم در این مسیر به پیروزی‌های راهبردی دست پیدا کنیم.

هنیه همچنین با بیان اینکه امروز مردم غزه نیازمند کمک جدی و گسترده هستند، گفت: بر اساس گزارش‌ها، حدود بیش از 30 هزار شهید، مجروح و مدفون زیر آوار داریم. جنایات اسرائیلی‌ها بسیار گسترده است؛ برای مثال تصاویر روز گذشته رسانه‌های غزه نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها عده‌ای از فلسطینیان که پرچم سفید داشتند را مورد هدف گلوله قرار داده و به صورت مجروح، زنده زنده و دسته جمعی با لودرهای خود دفن کردند لذا آنها از هیچ جنایتی فروگذار نمی‌کنند.

رئیس دفتر سیاسی حماس در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه نتیجه‌ای که از دادگاه لاهه خارج می‌شود باید این باشد که رژیم صهیونیستی مرتکب نسل‌کشی شده، گفت: ما مسیر سیاسی را نیز در کنار مسیر نظامی دنبال می‌کنیم اما خط مشی نظامی از اهمیت بیشتری برای ما برخوردار است چرا که صهیونیست‌ها قصد دارند هرآنچه در میدان جنگ به آن دست پیدا نمی‌کنند را پای میز مذاکره از ما بگیرند و این آن چیزی نیست که ما به دنبال آن باشیم. ما صرفاً به دنبال پیروزی نهایی و بیرون راندن صهیونیست‌ها از فلسطین هستیم.

دیگر خبرها

  • قالیباف: همه جهان اسلام وظیفه دارند از ملت غزه حمایت کنند/ مقاومت ملت غزه بی‌نظیر است/ پیروزی جبهه مقاومت بر جبهه کفر، وعده قطعی الهی است/ اسماعیل هنیه: ما مجلس شورای اسلامی را مجلس حامی فلسطین و مقاومت فلسطین می‌دانیم
  • صلح پایدار در پرتو آموزهای متعالی اسلام ایجاد می‌شود/ حال "پاره تن اسلام" خوب نیست
  • هم افزایی و تحکیم وحدت مسلمانان در ماه مبارک رمضان، دشمنان اسلام را تضعیف می کند
  • آغاز پویش «مشهدمهربان» با رویکرد آزادی زندانیان جرائم غیرعمد
  • گرگیعان ریشه در تاریخ شفاهی مسلمانان دارد
  • منبع ایمان همه مسلمانان قرآن است
  • دعوت ورزشکار همدانی به اردوی تیم ملی ترامپولین 
  • افزایش حجاب در فرانسه با وجود سخت‌گیری‌های دولتی
  • کشتار مردم بی دفاع هیچ ارتباطی با اسلام و مسلمانان ندارد
  • پیام آیت‌الله اعرافی به رئیس کلیسای ارتدوکس